Valtio arkistoi ihan kaikkea

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Löysin tänään meidän verotustietojamme vuodelta 1766.
Niiden mukaan järvestä tulee kalaa vain omiin tarpeisiin, ruista ja herneitä viljellään ja sivutuloja on alueella vaikea hankkia. Eivät tuossa päättäneet verojen määrää ja se oli vain perusselvitys siitä mitä ne lopulta kehtaisivat vaatia.
kaikkea mahdollista näköjään löytyy kun etsii.
 
Löysin tänään meidän verotustietojamme vuodelta 1766.
Niiden mukaan järvestä tulee kalaa vain omiin tarpeisiin, ruista ja herneitä viljellään ja sivutuloja on alueella vaikea hankkia. Eivät tuossa päättäneet verojen määrää ja se oli vain perusselvitys siitä mitä ne lopulta kehtaisivat vaatia.
kaikkea mahdollista näköjään löytyy kun etsii.
Olet siis syntynyt ennen vuotta 1750? Olen aiemminkin todennut, että palstalaisten joukossa on selvästikin eläkeläisiä, mutta nyt tuli uusi ennätys ;)
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
vierailija
ilmeisesti hän siis tarkoitti SUKUNSA verotustietoja ,vaikka ilmaisikin asian aivan toisin kuin ilmeisesti tarkoitti.
Valitettavasti suomenkieli ei oikein ole näillä suomenruotsalaisilla viellä kovinkaan hyvin hallussa..
 
En löytänyt verotustietojani, vaan verotustietojamme.
Tarkkana siellä!
Hmm, se onkin puolisosi, joka on syntynyt 1700-luvulla :whistle:

Jos olet (sukututkimusta tehdessäsi?) löytänyt esivanhempiasi koskevia verotustietoja, en käyttäisi muotoa verotusatietojamme. Jos löytäisit maininnan isoisoisoisoisoisällesi langetetusta rangaistuksesta, et välttämättä kertoisi, että valtio/kirkko on kirjannut jalkapuutuomiomme.
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
vierailija
Hmm, se onkin puolisosi, joka on syntynyt 1700-luvulla :whistle:

Jos olet (sukututkimusta tehdessäsi?) löytänyt esivanhempiasi koskevia verotustietoja, en käyttäisi muotoa verotusatietojamme. Jos löytäisit maininnan isoisoisoisoisoisällesi langetetusta rangaistuksesta, et välttämättä kertoisi, että valtio/kirkko on kirjannut jalkapuutuomiomme.
Jos jalkapuutuomio periytyisi minulle asti, niin luonnollisesti kyseessä olisi tuomiomme.
Aivan samoin kyseessä ovat verotustietomme, sillä verotuksemme on jatkunut keskeytyksestä noista ajoista lähtien.
 
vierailija
Useimmat viljelijät toimivat Suomessa maatalouden harjoittajina (siis henkilöinä). Maatilan yritysmuodon voi kyllä muuttaa esim. osakeyhtiöksi, mutta tuota ei kyllä 1700-luvulla tehty. Maatila tai yritys ei ole me, vaikka sukutilaan varmaan helposti samaistuukin. Olisin siis käyttänyt "maatilamme verostustietoja vuodelta 1766".
Kyllä ne edelleen ovat meidän verotustietojamme.
Missä muuten olen väittänyt että kyseessä olisi maatila.
Sinne päin, muttei siltikään aivan.
 
vierailija
[QUOTE, post: 31754731, member: 135172"]
Olet siis syntynyt ennen vuotta 1750? Olen aiemminkin todennut, että palstalaisten joukossa on selvästikin eläkeläisiä, mutta nyt tuli uusi ennätys ;)
[/QUOTE]
Joo, tuntuu hassulta kun mies muistaa hyvin pappa sa 1800-luvulta ja saman ikäinen oli mun pappa mut ikinä en ole nähnyt. Täytyy siis kuvitella asioita: tehtaat kasvoivat kalavesiin ja näkökyky heikkeni yms.
 
vierailija
[QUOTE, post: 31754731, member: 135172"]
Olet siis syntynyt ennen vuotta 1750? Olen aiemminkin todennut, että palstalaisten joukossa on selvästikin eläkeläisiä, mutta nyt tuli uusi ennätys ;)
Joo, tuntuu hassulta kun mies muistaa hyvin pappa sa 1800-luvulta ja saman ikäinen oli mun pappa mut ikinä en ole nähnyt. Täytyy siis kuvitella asioita: tehtaat kasvoivat kalavesiin ja näkökyky heikkeni yms.
[/QUOTE]
Siis ei hän vaan mun mies muistaa pappansa
 

Yhteistyössä