vältettävistä ruoka-aineista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusia pernoita odottava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Uusista perunoista ei saa syödä ihan pienimpiä. Silliä luulisi saavan syödä, mutta on tois suolaista. Sushi on raakaa kalaa ja taatusiti kiellettävien listoilla, kun ei edes graavikalaa suositella.

Mitää? Ensin itsekki mietin että mitähän sitä uskaltaa syyä. ja jätin aika monta ruokaainetta kokonaan poiiiiis! mutta nyt raskauden lopulla alkaa tulla himo ruokiin jota jätin poissa, koska niitä ei suositella. Niin olen kyllä alakanu syömään kaikkea mitä haluttaa. .

Mulla oli raskausaikana tosi hyvä ja järkevä neuvolantäti. Sanoi, että kohtuudessa saa nauttia kaikkea. Ihmettelen naisia jotka eivät uskalla syödä edes kotimaisia tuorejuustoja listerian pelossa. Ainoastaan maksan syönnistä varoitteli, sekä graavilohesta.

minä tosiaan söin kaikkea, maksamakkaraa komejuustoa ja graavilohta kun olin raskaana.. mutta tietty kohtuudella.. ei kai kukaan kilokaupalla mitään syö..

jos jotain teki mieli niin ei muuta kuin ostoksille ja taas oli hetken hyvä olla.. toki ne mieliteot vaihteli aika usein.. ja ihan terveitä lapsia on tullut..

kotimaiset tuotteet on niin hyvin tarkastettuja ja valvottuja ettei tarvitse pelätä..

no esim jos himoitsee maksalaatikkoa, niin saahan sitä syödä joskus jos haluaa. Noissa valmismaksalaatikoissa on kuitenkin sen verran pieni se maksapitoisuus...

MUTTA, en ymmärrä, miten joku voi oikeesti sanoa, että kyllä listeria-"tuotteita" voi syödä kohtuudella?!?!
Eihän siihen listerian tuloon tarvita kuin se yksi kerta.
Ja älkää tulko sanomaan, että riski on pieni, kun se ei ole. Vuosittain tehdään ihmisille kokeita joissa testataan listeriaa (siis kenellä sitä löytyy elimistöstä) ja kyllä se yllättävän suuri % oli joilla sitä on. Mutta terveisiin ihmisiin se ei vain vaikuta välttämättä mitenkään.
Toista on sitten sikiölle...

Itsekin kolmatta lasta odotan ja olen mielestäni maalaisjärjellä syönyt kaikkea "kiellettyä" kohtuudella (maksalaatikko, salmiakki yms) mutta en raakaa kalaa tai tuorejuustoja.

ja tostta "kotimaiset tuotteet on niin hyvin tarkastettuja ja valvottuja....." niin aika kauas menee.
Oletkos lukenut yhtään noita ruoka-sivuja (esim hesari)!??!
Siellä tehdään noihin vakuumipakattuihin kaloihin listeria tsekkaus aika ajoin (n.3kertaa vuodessa) ja otetaan testiin n.10-20 (en muista tarkkaa määrää) pakettia eri valmistajien kaloja ja aina on AINAKIN 3 kalasta löytynyt listeriaa.
Että näin syökää vähän ja kohtuulle rakaa kalaa :/

sori kun tuli hirvee paasaus. Ei ihan pitäny, mut ärsyttää kun jotkut laukoo mitä tahansa skeidaa näillä palstoilla... murr!!

ja edellinen paasaaja jatkaa, että ihan niitä mini-uusia perunoita ei suositella raskaana oleville, imettäville tai pienille lapsille, mutta en nyt muista minkä vuoksi.....
=/

siis ihan niitä kaikista pienimpiä

Hei, tuorejuustoista olen ihmetellyt sellaista, että kun sehän on se pastöroimaton maito mitä ei saisi syödä. Kuitenkin esim. Creme Bonjoureissa lukee, että niihin on käytetty kermaa, eikä pastöroimattomasta maidosta sanota sanaakaan. Eikö niitä nyt sitten voi syödä ihan hyvin??? Mitkä tuorejuustot on sellaisia mitä ei saa syödä? Homejuustot vai? (En tykkää niistä muutenkaan, joten en menetä mitään kun en niitä syö.)

Olen samaa mieltä kyllä ei raakaa kalaa -kirjoittajan kanssa. Ei listeriaan tarvita kuin sipaisu leivän päälle ja se on siinä. Näillä "kohtuudella nauttijoilla" ei varmasti ole ketään esimerkkiä, joka olisi keskenmenon saanut listerian vuoksi. Ei se, että samoilla ruokatottumuksilla on saanut vaikka viisi tervettä lasta kerro istään muusta kuin tuurista, kun ei oel kohdalle osunut. Suomessa voi kylmäketju katketa ihan siinä, missä muuallakin, tiedän tämän itse alalla vuosia työskennelleenä. Ja kun listeria ei ole "terveille" henkilöille riski, siitä ei tilille elintarvikemyymälä joudu. Jos laaja ostajakunta saisi esimerkiksi ruokamyrkytys oireet listeriasta, olisi homma tapetilla koko ajan!

Aloittaja kysyi sillistä ja anjoviksesta. eikös molemmat ole raakaa kalaa sanan varsinaisessa merkityksessä? Raakaa kalaa ei suositella raskausaikana. Itse olen selvittänyt esimerkiksi sushi-himon sillä, että olen tenyt sushia ilman raakaa kalaa, kurkulla ja paprikalla oleva rullia ja ihan maukasta on ollut!

Yleisesti, pastöroimattomasta maidosta tehdyt juustot on pannassa. Esim. Viola tuorejuusto on pastöroidusta maidosta ja samoin Apetit-feta. Muutoin, voihan homejuustojakin syödä ruuassa, kuumenettuna.

Silli ja muut suolatut kalat eivät ole raakoja, vaan kypsytetty suolaamalla. Paistaminen ja keittäminen ei ole ainoita tapoja kypsyttää raaka-aineita. :)

Sitä, piileekö silleissä ja anjoviksissa listeria, en osaa sanoa. Silli ja uudet perunat himottaisi itseänikin, mutta en ole löytänyt vastausta asiaan.. Toistaiseksi olen jättänyt väliin.

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;10170;10190

silli on pahasta, suolaaminen ei ole kypsentämistä, kala on raakaa. vain kuumentaminen poistaa listerian

Noissa Espoon ohjeissa ei sanota sanaakaan raa´asta kalasta, ainoastaan "Tyhjiöpakatut graavisuolatut ja kylmäsavukala-valmisteet, mäti ja pateet".

Ja suolaus on raaka-aineen kypsentämistä. Tarkista vaikka joltain asiantuntijalta.

Vastauksesi ("neuvolan suositukset") ei siis millään tavoin vienyt asiaa eteenpäin.

Aloittaja kysyi sillistä ja anjoviksesta. eikös molemmat ole raakaa kalaa sanan varsinaisessa merkityksessä? Raakaa kalaa ei suositella raskausaikana. Itse olen selvittänyt esimerkiksi sushi-himon sillä, että olen tenyt sushia ilman raakaa kalaa, kurkulla ja paprikalla oleva rullia ja ihan maukasta on ollut!

Tota noin... eikös se sushi nimenomaan ole sitä raakaa kalaa??? Miten sitä voi tehdä ILMAN raakaa kalaa???

Vähä poikkesi aiheesta mutta...

Ja nyt olen neljännen kerran raskaana, syön edelleen kaikkea kohtuudella, homejuustoa esim. pitsassa kuumennettuna. En syö muutenkaan graavikalaa joten se ei kuulu raskaanakaan ruokalistalleni. Uusia perunoita syön ja silliä tottakai, se ei kuulu ns. listeriavaarakaloihin!! Mutta avatusta purkista en montaa päivää ota... Uusia perunoita saa kyllä syödä kunhan ne on pesty huolella, ei siis tule maaperästä mitään pöpöjä, myyräkuumetta tms.!

Niin ja lisään tähän vielä että olen siis neljännen kerran raskaana, kotona 2 tervettä poikaa ja taivaassa yksi enkelipoika joka syntyi jo viikolla 17 mystisestä syystä, myös listeriaa epäiltiin lopulta mutta varmistunut se diagnoosi ei koskaan. Edelleen ei aio alkaa hysteerisesti välttämään joitain ruoka-aineita!! Jos kaikkee uskois ei vois kohta syödä mitään eikä tehdä mitään kun kaikki on jonkin tutkimuksen mukaan vaarallista! Niin ja tiedän tapauksen joka ei syönyt pehmeitä juustoja eikä raakaa/graavikalaa ja silti sai keskenmenon viikolla 20+ juuri listerian vuoksi!

Olen syönyt kaikkea mahdollista kaikissa raskauksissa, ajattelematta mitähän sitä ei saisi syödä ja mitään haittaa siitä ei ole tullut minulle tai lapsilleni (5 tervettä lasta ilman allergioita tms.)
Liiallinen hysteerisyys... ei hyvä, tervettä maalaisjärkeä kannattaa käyttää:)

Niissä pienissä uusissa perunoissa on solaniinia, joka on hermomyrkky. Näin ainakin muistelisin. Samaa on niissä vihreissä perunoissa.

Nuo sillit ym. on kyllä kypsytettyjä, eli eivät ole raakoja. Mutta kuten joku tuossa ylempänä sanoi, ainoastaan kuumennus tappaa listeria bakteerin. Eli jos se listeria on siinä kalassa, niin ei se suolaamalla kuole.

Raakaa kalaa, eli ei kuumentamalla kypsytettyä kalaa tulisi välttää, koska juuri vain kuumennus tappaa listerian. Siksi juuri graavia kalaakaan ei suositella (vaikka jotkut itse graavattua syövätkin). Tässä merkityksessä siis sillikin ja anjovis on raakaa kalaa, vaikka kuinka asiantuntijalta selvittäisi!

"Sushi voidaan määritellä ruoaksi, joka sisältää riisiä ja jonka valmistuksessa on käytetty riisi- tai sushietikkaa. Sushi mielletään yleensä kalaruoaksi, mutta sen aineksina voi yhtä hyvin olla kasviksia tai lihaa. Kasvissushi kuuluu perinteiseenkin sushivalikoimaan, ja arvostetut sushikokit ovat tuoneet viime vuosina sushin valmistukseen runsaasti uusia ideoita."

Ja sushiahan on kaikenlaiset pienet merileväliuskoihin käärityt "palaset". Yleensä olen syönyt sushia, jossa näissä kääreissä on riisiä ja sen sisällä esimerkiksi graavilohta tai raakaa tonnikalaa. Samoin olen syönyt kääreitä, joissa on kalan sijasta riisin sisällä kurrkupala tai paprikapala. Minulle sushin tekevät mausteet, soijakastike ja wasabitahna. MIelikuvitusta ihmiset!!

En koe olevani yhtään hysteerinen ruuan suhteen. Jos mieli tekee sinihomejuustoa, teen pitsaa, johon laitan sitä runsaasti. Mielikuvitusta!!

Minun tietääkseni pienissä uusissa perunoissa on runsaasti nitriittiä ja siksi ei suositella ainakaan pienille lapsille. Odottavista ja imettävistä en tiedä, mutta nitriitti tuskin on suositeltavaa isoina määrinä kenellekään.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suositukset_ja_ohjeet/listeriabakteerista/

"L. monocytogenes -bakteeri on elintarviketuotannon kannalta ongelmallinen, koska se on yleinen ympäristössä ja se sietää poikkeuksellisen hyvin erilaisia ääriolosuhteita. L. monocytogenes -bakteeria on maaperässä, kasveissa ja eläimissä. Siksi sitä on todettu maidosta ja maitotuotteista, lihasta ja lihatuotteista, kalasta ja kalatuotteista sekä vihanneksista. Se pystyy lisääntymään +0-45 C asteen lämpötiloissa, pH-alueella 4.4-9.4 sekä hapettomissa ja hapellisissa olosuhteissa. Bakteeri sietää korkeita suolapitoisuuksia (jopa 25 %) ja pystyy lisääntymään vielä 10 % suolapitoisuudessa. Listeria tuhoutuu kuumennettaessa (>+72 C astetta), mutta kypsennettyihin tuotteisiin se voi joutua jälkisaastutuksena, esimerkiksi viipaloinnin yhteydessä. L. monocytogenes -bakteeri säilyy pakastetuissa ja kuivatuissa elintarvikkeissa pitkiä aikoja. L. monocytogenes -bakteeri voi säilyä pitkään, jopa vuosia, elintarviketuotantolinjan vaikeasti puhdistettavissa laitteissa saastuttaen tuotteen."

Eli tämän mukaan sormet irti eläimistä (myös perheen söpöstä Mussu-kissasta), maaperästä (hei hei kukkaistutuksille ja puutarhatöille) sekä avatuista mitä tahansa ruokaa sisältävistä pakkauksista. Listeria voi siis tarttua jääkaapissa olevista multaisista porkkanoista vaikka mihin. Ehkä parasta mennä sairaalaan eristyshuoneeseen...

Ei mielestäni rajoita elämää mitenkään, että karsii muutaman ruuan pois ruokavaliosta raskausaikana. Itse en uskaltaisi riskeerata, etenkin kun ekaa lasta yritettiin monta vuotta ja saatiin viimein koeputkihedelmöityksellä. Luin ekan raskauden aikana paljon kirjallisuutte, lehtiä, neuvolan oppaita jne, ja missään ei mielestäni tullut vastaan tuo, ettei pieniä uusia perunoita saisi syödä (paitsi pikkulapset). Sen sijaan listeriaa on ihan viisasta varoa. Senhän voi saada myös pakastevihanneksista, eli ne on aina hyvin kypsennettävä. Ja tuorejuustojakin löytyy pastöroituina, kuten edellä onkin mainittu, joten niitä voi silloin syödä (esim. Viola). Creme Bonjouria en söisi, koska ei ole pastöroitu. Ei ole iso juttu katsoa pakkauksesta, onko tuote pastöroitu vai ei. Kesäaikaan myös huuhtelin mansikat veden alla, koska niissä saattoi olla hieman multaa.

Ärsyyntynyt: tuo on juuri sitä hysteriaa. Kyllä kissan kanssa saa olla ihan normaalisti, mutta aina parempi, jos joku muu tyhjentää kakkalaatikon. Kuitenkin käsihygienia on tärkeää. Samoin kukkaistutukset ja pihatyöt sallittuja, eikai kukaan sitä multaa suuhunsa laita? Ja kädethän pestään ennen ruokailua jne... Itse käytän muutenkin aina hanskoja pihatöissä ja kädet pesen heti kun sisään menen. Jos ottaa maasta vaikka porkkanoita, pitää vain huolehtia siitä, että ne pesee huolella.

Raakaa kalaa en syö muutenkaan, joten se ei ole minulle ollut mikään ongelma. Yäk.

Ei noita ohjeita ole huvin vuoksi annettu. Lastaan ajatteleva miettii siis mitä suuhunsa raskausaikana laittaa. Harvinaista on, että jotain sattuu, mutta koskaan ei voi tietää milloin sattuu omalle kohdalle. Mutta onhan niitä välinpitämättömiä äitejä tupakoitsijoissakin ja toisille maistuu viina... Itse ajattelen kyllä lapsen parasta, enkä kestäisi sitä, että saisin listerian ja vauva kuolisi tai vaurioituisi vain siksi, että en viitsinyt ajoissa ajatella asiaa. Syyttäisin lopun ikää itseäni.

Yhteistyössä