Ei mielestäni rajoita elämää mitenkään, että karsii muutaman ruuan pois ruokavaliosta raskausaikana. Itse en uskaltaisi riskeerata, etenkin kun ekaa lasta yritettiin monta vuotta ja saatiin viimein koeputkihedelmöityksellä. Luin ekan raskauden aikana paljon kirjallisuutte, lehtiä, neuvolan oppaita jne, ja missään ei mielestäni tullut vastaan tuo, ettei pieniä uusia perunoita saisi syödä (paitsi pikkulapset). Sen sijaan listeriaa on ihan viisasta varoa. Senhän voi saada myös pakastevihanneksista, eli ne on aina hyvin kypsennettävä. Ja tuorejuustojakin löytyy pastöroituina, kuten edellä onkin mainittu, joten niitä voi silloin syödä (esim. Viola). Creme Bonjouria en söisi, koska ei ole pastöroitu. Ei ole iso juttu katsoa pakkauksesta, onko tuote pastöroitu vai ei. Kesäaikaan myös huuhtelin mansikat veden alla, koska niissä saattoi olla hieman multaa.
Ärsyyntynyt: tuo on juuri sitä hysteriaa. Kyllä kissan kanssa saa olla ihan normaalisti, mutta aina parempi, jos joku muu tyhjentää kakkalaatikon. Kuitenkin käsihygienia on tärkeää. Samoin kukkaistutukset ja pihatyöt sallittuja, eikai kukaan sitä multaa suuhunsa laita? Ja kädethän pestään ennen ruokailua jne... Itse käytän muutenkin aina hanskoja pihatöissä ja kädet pesen heti kun sisään menen. Jos ottaa maasta vaikka porkkanoita, pitää vain huolehtia siitä, että ne pesee huolella.
Raakaa kalaa en syö muutenkaan, joten se ei ole minulle ollut mikään ongelma. Yäk.
Ei noita ohjeita ole huvin vuoksi annettu. Lastaan ajatteleva miettii siis mitä suuhunsa raskausaikana laittaa. Harvinaista on, että jotain sattuu, mutta koskaan ei voi tietää milloin sattuu omalle kohdalle. Mutta onhan niitä välinpitämättömiä äitejä tupakoitsijoissakin ja toisille maistuu viina... Itse ajattelen kyllä lapsen parasta, enkä kestäisi sitä, että saisin listerian ja vauva kuolisi tai vaurioituisi vain siksi, että en viitsinyt ajoissa ajatella asiaa. Syyttäisin lopun ikää itseäni.