Valokuvaan eskarilaiselle kovat kaulaan vai kiva trikoopaita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rentoretrohkoäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rentoretrohkoäiti

Vieras
Ja siinäpä se tulikin. Mitä te puette pojalle päiväkodin valokuvaukseen? Itse tykkään laittaa värikästä Meandia, Poppia, Marimekkoa tms. Tytöille on kivoja trikootunikoita yms, mutta pojalle ei viitsi kokopäiväksi laittaa jotain kauluspaitaa päälle hetken kuvausta varten. Kuinka teillä?

Meillä ei päiväkoti kuvauksia ollu mut jotenki musta ollu aika koomisia koulukuvat missä lapsi puku tai se kauluspaita päällä. Ite oon laittanu arkivaatteet mutta toki sieltä uusimmasta parhaimmasta päästä.

Eskarilainen pukeutui eemeli teemaan nyt syksyn kuvissa. Henkseli farkut ja puuvilla isoruutuinen paita. Pitää noita koulussakin välillä. Asuun kuuluva puukko jää kotiin :D

Meillä oli tytöillä (4v ja 5v) tyllimekot ja pojalla (1v) suorat housut ja kauluspaita.

Ryhmäkuvaa kun katselin, niin kaikilla muilla lapsilla oli tunikaa, värikästä trikoopaitaa ja jollakin pojalla saattoi ehkä olla joku neule/slipoveri. Mutta hyvin rennoilla ja iloisilla vaatteilla siis suurin osa oli.

Ja näin se on mennyt joka vuosi. Joku tyttö saattaa joskus omieni lisäksi olla tyllimekko päällä, mutta enemmistö on puettu värikkäästi :)

Meillä kuvataan jokseenkin paljon ihan kotosalla, joten meillä on ihan kivasti kuvia, joissa lapsilla on värikkäät vaatteet. Juhlissakin kamera toki kulkee mukana (siellä tyllit ja kauluspaidat päällä) mutta niitä juhlavia kuvia on aika paljon vähemmän. Joten olen itse päätynyt siihen, että niin kauan, kun se vain lapsille sopii, niin kuvauksiin mennään aina "ykköset päällä".

Tykkään itse sellaisesta hillitystä ja hallitusta noin niin kuin muutoinkin...enkä oikein osaa nähdä seinillämme räikeitä kuvia. Tosin kaikki seinillä olevat kuvat lapsista on musta-valkoisia, mutta kyllä se tyllimekko näyttää niissäkin kuvissa mielestäni paremmalta, kuin mitä se värikäs printtipaita, vaikka se kuvassa siis musta-valkoinen onkin :)

Ei tähän ole oikeaa tai väärää tapaa. Jokainen etenee sillä, mikä itsestä tuntuu parhaalta. Joku toinen perhe ei voisi kuvitellakaan pukevansa lapsia tyllimekkoihin, meille se on puolestaan ihan automaattinen asia, jota ei siis tarvitse kahdesti pohtia :)

Pojalla on yleensä joku pikee- tai rugbypaita tyyppinen kauluksellinen paita. Päiväkodin kuvauksissa oli pyyntö, että lapset puettaisiin värikkäisiin vaatteisiin.

Aina siellä kuvissa on joku hieman huvittavasti erottuva joukossa. Kuten joku kauluspaidassa ja rusetissa liivi päällä puistokuvassa :D Tai alakoulun kuvassa tyttö pynttäytyneenä ja räikeässä pelle-sotamaalauksessa - varmaan on vanhemmat olleet tyytyväisiä kuvan saadessaan, jos ajatuksena on ollut laitta kuvat niin isovanhemmille, kummeille yms.

Meillä on vähän vaihdellen. JOillain kerroilla on ollut rento kauluspaita ja joskus trikoopaita. Kuvia otetaan joka vuosi, joten seuraavana vuonna voi ottaa toiset vaatteet. Valinnassa olen kyllä huomioinut senkin, miten päivä jatkuu. Jos kuvauspäivänä on koulussa liikuntaa, en ole laittanut kauluspaitaa, ettei lapsen tarvitse näprätä nappeja pukuhuoneessa. Toisaalta jotkut ammattivalokuvaajatkin toivovat kuviin värikkäitä (tosin kuviottomia) vaatteita. Meillä parhaat valokuvat on otettu tyylikkäät farkut-värikäs paita yhdistelmällä. Toisaalta ollaan otettu ja otatettu niitä klassikkokuviakin puuautoineen ja lampaantaljoineen.

Mää en oo koskaan noita merkkejä aatellu, kun oon lasten kuvausvaatteita miettiny....laitatsä vielä silleen ap, että näkyy sit se merkki, et tyhmempikin tajuaa, että naapurin nellipeppiinalla on POPPIA päällä kuvauksissa?

Meillä on lapset saaneet itse valita missä vaatteissa kuvaukseen haluavat mennä. Tytöllä on yleensä joku mekko ja poika aina kiikuttaa kauluspaidan mulle silitettäväksi. Joskus yritin pojalle suositella tavallista trikoopaitaa tai hupparia mutta ei kelvannut, eli ei ne kauluspaitaiset aina ole suinkana äidin mielihalujen mukaan puettuja ;)

Jos kuvaus on lasten hoitopäivänä, niin ovat suunnilleen samanlaisissa vaatteissa kuin muulloinkin hoidossa. Ehkä vähän siistimpää. Jos vien lapset vapaapäivänå pelkkään kuvaan, niin sit juhlavampaa.

Yhteistyössä