valkovuotoon pikkuhousunsujat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siiseli -74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Siiseli -74

Vieras
Käytän joka päivä pikkuhousunsuojia valkovuodon takia ja tietysti siteitä kuukautisten aikana. Aina silloin tällöin jostain luen juttuja siitä ettei koko ajan saisi pitää jotain sidettä/suojaa vaan täytyisi antaa myös "tavaran" hengittää ja ystäväni piti oikein palopuheen siitä että pikkuhousunsuojien käyttö vain lisää valkovuotoa, että se on kierre (öisin en pidä). No yritin sitten olla pitämättä pikkuhousunsuojia kaksi kuukautta. Mutta valkovuotoni ei vähentynyt yhtään. (en siis pidä valkovuotoni määrää sinänsä ongelmallisena, sitä tulee mielestäni ihan normaalisti) Mutta en kertakaikkiaan voi olla ollenkaan ilman suojia kun ärsyttää päivän aikana pienet lirahtelut housuun jotka sitten tuntuu märälle ja ällöttävälle housuissa. Kommentteja ...?

Jos on noin paha valkovuoto-ongelma, menisin ainakin itse lääkäriin. Ei minulla ainakaan päivittäin tule, paremminkin 2krt/kk. Ystäväsi lailla olen sitä mieltä, että vaiva vain pahenee jos koko ajan paikat hautuu siellä muovissa.

Kannattaa hankkia kestositeitä, jos phs:n tarve on päivittäistä. Ne hengittävät paremmin ja ovat mukavampia käyttää muutenkin. Melko kattava linkkilista valmistajien sivuille löytyy täältä: http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut

Elä noita kestiksiä käytä ja kuukupin voit jo unohtaa samantien.
Kyllä siteittä löytyy parempia ja parempia vaihtoehtoja jotka hengittää paremmin. Kannattaa vaan etsiä ja kokeilla oma suosikkinsa merkki.

Elä noita kestiksiä käytä ja kuukupin voit jo unohtaa samantien.
Kyllä siteittä löytyy parempia ja parempia vaihtoehtoja jotka hengittää paremmin. Kannattaa vaan etsiä ja kokeilla oma suosikkinsa merkki.
Käy lääkärissä ton valkovuodon vuoksi, oikeasti.

tuollaista vuotoa ei kuuluisi olla ollenkaan, ellei sitten paria päivää ennen kuukautisia. Itselläni ei ole koskaan ollut minkäänlaista valkovuotoa eikä ainakaan ole lirahtelemalla tullut. Pikkuhousunsuojia olen käyttänyt kuukutisten viime hetkillä vaan päivän tai pari.

Kyllä mullakin melkein päivittäin valkovuoto sotkee alushousut. varsinkin pariviikkoa ennen kuukautisia. eiköhän se oo ihan normaalia. Ja tietysti yksilöllistä. Pikkuhousunsuojia en kyllä ikinä oo käyttänyt. Pyrin silloin pikaisesti menemään vessaan pyyhkimään.
Oon huomanu että silloin varsinkin voi valahtaa valkovuotoa housuihin, kun on vessahätä. Olisko niin että täysi virtsarakko "painaa" /puristaa emätintä. jne.

Kävin ikäkausipapassa ja kerroin th:lle, että valkovuotoa on aika paljon ja usein. Hän sanoi, että se on hyvä merkki, sillä se suojaa emätintä ja synnytyselimiä tulehdukselta.

Siis minulla ei ole minkäänlaista tulehdusta, mistä vuoto johtuisi. Joskus pidän phs:aa, enimmäkseen en. Puuvillahousuissa ei tunnu minusta märältä ollenkaan, vaikka vähän lirahtaisikin, keinokuitu on asia erikseen. Puhdas valkovuoto ei edes haise pahalle, eikä juuri millekään kun muistaa pestä aamuin illoin.

Alkuperäinen kirjoittaja mulla ainakin..:
Kyllä mullakin melkein päivittäin valkovuoto sotkee alushousut. varsinkin pariviikkoa ennen kuukautisia. eiköhän se oo ihan normaalia. Ja tietysti yksilöllistä. Pikkuhousunsuojia en kyllä ikinä oo käyttänyt. Pyrin silloin pikaisesti menemään vessaan pyyhkimään.
Oon huomanu että silloin varsinkin voi valahtaa valkovuotoa housuihin, kun on vessahätä. Olisko niin että täysi virtsarakko "painaa" /puristaa emätintä. jne.

Sama juttu minulla on ollut koko ikäni. Ei se mitenkään epänormaalia ole.

Minä käytän pikkuhousunsuojia päivittäin, teini-iästä asti olen näin tehnyt eikä siitä ole mitään ongelmaa tullut. Olen myös kuullut tuosta että pysyy terveempänä kun valkovuoto puhdistaa, koskaan ei kolmenkymmenen ikävuoteni aikana ole mitään tulehduksia tai muita ollutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja terve terve:
Minä käytän pikkuhousunsuojia päivittäin, teini-iästä asti olen näin tehnyt eikä siitä ole mitään ongelmaa tullut. Olen myös kuullut tuosta että pysyy terveempänä kun valkovuoto puhdistaa, koskaan ei kolmenkymmenen ikävuoteni aikana ole mitään tulehduksia tai muita ollutkaan.

Joo. Tuleehan toki valkovuotoa päivittäin kaikilta, mutta jos itselläni olisi niin runsasta, että housut olisi vuodosta märät tai suttuiset päivittäin, menisin etsimään syytä runsaaseen valkovuotoon (eikä muuten koskaan ole ollut minkäänlaisia alapään tulehduksia vaikka taidan ola tällainen vähävuotoisempi tapaus). En vain ole koskaan kuullut että päivittäin joku joutuisi pitämään ph-suojia. Eikö vessakäyntien yhteydessä tule putsattua valkovuoto pois ettei housut tahriinnu?

Sori nyt tyhmä komenttini. Ei siinä mitään jos asia ei teitä runsaasta vuodosta kärsiviä haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja rarr:
Joo. Tuleehan toki valkovuotoa päivittäin kaikilta, mutta jos itselläni olisi niin runsasta, että housut olisi vuodosta märät tai suttuiset päivittäin, menisin etsimään syytä runsaaseen valkovuotoon - - -. En vain ole koskaan kuullut että päivittäin joku joutuisi pitämään ph-suojia.
Syyhän saattaa ollakin selvillä. Esim. minulla ehkäisyrengas on selvästi lisännyt valkovuotoa ja varsinkin aina ensimmäisellä viikolla renkaan laiton jälkeen sitä tulee sen verran runsaasti että tekee mieli käyttää (kesto)pikkuhousunsuojaa. Mitään muuta haittaa valkovuodosta ei ole kuin tuo ikävä kostea olo.

Minulle gyne sanoi tuota samaa kuin kaverisi eli pikkuhousunsuojat hautovat alapäätä ja ovat epäterveellisiä. Hän neuvoi välttämään niiden käyttöä ja vaihtamaan vaikka pikkuhuosut pari kertaa päivässä.

Pikkuhousujen materiaalin laadulla on muuten olennainen merkitys siinä, miten häiritsevää pieni valkovuoto on.

Ensinnäkin valkovuodosta, mielestäni parempi mitä enemmän tulee, koska se suojaa ja puhdistaa (vaikkei se siltä ehkä tunnu) Mulla on aina tullut aika paljon valkovuotoa, mutta nyt kun syön pillereitä, niin tuntuu ettei tule niin paljon ja jotenkin kuivat paikat.. Mun mielestä mitä kosteempi niin sen parempi :)

Pikkuhousunsuojia käytin aika paljon silloin kun en syonyt pillereitä, mut tosin nyt en koe tarvetta, kun ei paljoa tule. Mulla jatkuva pikkuhousunsuojien käyttö varmasti ärsyttäisi alapäätä, mutta se on niin yksilöllistä, joillakin kestää alapää paremmin ja joillakin huonommin. Jos tuntuu, että alapää on ihan kunnossa, niin kai niitä sitten voi pitää. Ja uskon että kierrolla on suuri merkitys, tarkkaile milloin tulisi enemmän ja milloin vähemmän, ja jätä pikkuhousunsuojat silloin kun tulee vähemmän (Näin jos siis huomaat jotain eroja)

Niin ja pikkuhousujen materiaalilla on todellakin merkitystä.. Kannattaa käyttää sellaisia missä on mahdollisimman paksu se osa, mihin suoja laitettaisiin. Ja iholle ystävällisestä materiaalista..

minä käytän pelkkää pumpulituppoa suojana, sillä gynekologini neuvosta jätin pikkuhousunsuojat pois. Pumpuli toimii erinomaisesti ja on ihan riittävä. Ostosuojat ovat liian tiiviitä, niissä suorastaan kasvatetaan pöpöjä.
Ainakin ne pitäisi vaihtaa jopa vessareissulla juuri siksi.
Vaikka vuodot ovat steriilejä ulos tullessaan, eivät ne säily sellaisina kehon ulkopuolella.

Alkuperäinen kirjoittaja Pumpulia:
minä käytän pelkkää pumpulituppoa suojana, sillä gynekologini neuvosta jätin pikkuhousunsuojat pois. Pumpuli toimii erinomaisesti ja on ihan riittävä. Ostosuojat ovat liian tiiviitä, niissä suorastaan kasvatetaan pöpöjä.
Ainakin ne pitäisi vaihtaa jopa vessareissulla juuri siksi.
Vaikka vuodot ovat steriilejä ulos tullessaan, eivät ne säily sellaisina kehon ulkopuolella.

Steriilejä? Ei emätin ole steriili.

Alkuperäinen kirjoittaja zenza:
Ensinnäkin valkovuodosta, mielestäni parempi mitä enemmän tulee, koska se suojaa ja puhdistaa (vaikkei se siltä ehkä tunnu)

Ei se määrä vaan laatu :) Ihan sama vuotaako kuin seula vai vähemmän: valkovuodon tehtävä on hoitaa emättimen limakalvot, sitten poistuu eritteenä kuten ulkoste ja virtsakin. Siksi määrästä ei voi päätellä parempaa suojaa tai puhtautta. kuten ei hikoilunkaan eroista.

"Steriilejä? Ei emätin ole steriili."
- Heh, no ei tietenkään, mutta siellä on vain omia bakteereja tasapainossa. Ulkopuolella ne bakteerit elävät ihan toista elämää ja voivat kosteina ja holtittomasti lisääntyvinä kasvustoina viedä hommat tulehdusten puolelle. Emättimen ulkopuolella ei ole elimistön puolustusmekanismeja tai happamuutta säätelemässä.

Itse olen jo keski-ikäinen ja käyttänyt pikkuhousunsuojia teini-iästä lähtien päivittäin, mitään tulehduksia ja hautomisia ei ole tullut, yöt olen ilman pikkareita kokonaan, olen myös lukenut, että valkovuoto on naisen alapään sisäinen "suihku", eli puhdistaa emätintä.

Myös minulle gyne on sanonut, että pikkuhousunsuojat ovat melkein pahimpia hautojia alapäässä. Niissä oleva muovi tekee sen. Itse en pidä siteitä muuten kuin öisin, muuten käytän tampoonia. Jos joskus joudun jostain syystä päivälläkin pitämään kuukautisten aikaan sidettä niin huomaan heti, että alapää herkistyy. Varsinkin Always on todella paha haudottaja.

Mutta niin kuin joku sanoikin, tässäkin on varmasti henkilökohtaisia eroja. Joillekin ei tule mitään ongelmia vaikka kävelisi 24/7 jonkin näköinen rätti housuissa. Jotkut taas ovat todella yliherkkiä pikkuhousunsuojissa ja siteissä olevielle materiaaleille. Mutta jos huomaa olevansa esim. hiivakierteessä ja käyttää paljon pikkuhousunsuojia, kannattaisi ensimmäiseksi kokeilla sitä, että vähentäisi niiden käyttöä. Kokemuksesta tiedän, että se voi auttaa.

Itselläni se märin ja runsain ja häiritsevin valkovuoto tulee aina puoleenpäivään mennessä. Sen takia käytänkin pikkuhousunsuojaa vain aamupäivän, eli ei sitten tule koko päivää haudutettua alapäätä. Loppupäivän pärjään hyvin ilman. Ja teen vielä sellaisen homman että leikkaan suojat vinottain poikki. Käytän siis vain puolikkaan kerralla... se vuoto kun "laskeutuu" aika tarkkaan rajatulle alueelle, joten silläkään tavalla ei tule liikoja hauduteltua. Tosin ei ole koskaan ollut mitään ongelmia sen suhteen, ehkä oon vähän ylivarovainen, mutta siitähän ei mitään haittaa ole.

Ja vielä minäkin kommentoin määräjuttuihin sen verran, että myös minulle gynekologi on ilmoittanut ihan kysymättä, että "terve määrä valkovuotoa", vaikka juuri oli sellainen aika kierrosta että vuotoa oli toodella runsaasti.

Minulle kätilö sanoi aikanaan sanoi tuota samaa kuin kaverisi eli pikkuhousunsuojat hautovat alapäätä ja ovat epäterveellisiä. Hän neuvoi välttämään niiden käyttöä ja vaihtamaan vaikka pikkuhuosut pari kertaa päivässä.

no itse olen teini-iästä asti käyttänyt päivittäin pikkuhousunsuojaa (öisin en koskaan). vaivoja ei ole ollut koskaan. yöllinen "tuuletusaika" lienee tarpeeksi... mielestäni on inhottavaa jos pikkuhousut on märkänä...
niin nyt olen 37v.

Minäkin olen käyttänyt kevyitä puuvilla-phs:iä jo vuosia mm. runsaan valkovuodon takia ja tuntuu, että ilman niitä saan heti jonkin tulehduksen (liian kostea tunne). Toinen syy phs:ien pitämiseen on 15 vuoden takainen epäonnistunut limarauhasen leikkaus, jonka arpialue hiertyy vieläkin farkuissa tai missä vaan normaaleissa housuissa (ei edes tiukoissa). Ilman phs:ää pikkuhousujen ja haarasauman välissä mm istuessa sauma sattuu ja painaa. Nyt tuntuu vaan olevan tulehduskierre menossa phs:ien kanssakin :(

Koetan tällä hetkellä kompromissia pitää töissä ja seurassa/kaupungilla phs:ää ja kotona ja yöllä oon pelkillä puuvillapöksyillä. Mielestäni phs:ien liima on yksi ongelma, luulen että liimajäämät (ja aiempien tulehdusten pöpöt) alkkareissa 40C pesun jälkeen on ollut yksi ongelma. Eli nyt pesen kaikki alkkarit ja myös farkut jne 60C ja koitan vuorotella ilman ja kanssa... Tuntuu että aika herkkä oon muutoksille. 60C oli suositus alusvaatteiden pesuun, joissain hiivalinkeissä... ehkä apua muillekin.

Sekoilin yhden lauseen, mutta siis se phs on tietysti ihan normaalisti alkkareissa eristämässä arpea ja päällyshousujen sisäsaumaa toisistaan... Ja normaalistikin on ollut 2 alkkarit per päivä, koska treenaan lähes päivittäin.