Menkat + urheilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiinuska*84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiinuska*84

Vieras
Heips. Aloitin kuntosalilla käynnin tossa pari kuukautta sitten, kun alkoi lievä ylipaino ahdistaa.
Menkat on aina olleet suht runsaat mulla ja kestännee aina sen 7 vrk.

Mutta asiaan, en haluaisi keskeyttää salilla käyntiä (sis. kuntosali, spinning, aerobic, aerobista..) menkkojeni ajaksi vaan haluaisin tuolloinkin käydä, mutta suojautuminen mietityttää. Viikon päästä on taas menkat ja ajattelin kysyä teitlä kokemuksia, mitä sidettä kannattaa käyttää kun urheilee ja millä tavalla pukeutua kun käyttää sidettä ettei se tipu, tai luisu.

En ole koskaan pitänyt ja tykännyt käyttää sisäisiä suojia, joten ne on poissa laskuista. Varmaan 12 - vuoden aikana tasan 2 krt käyttänyt tamponia. En halua asiasta enempää puhua, mutta yksinkertaisesti, en voi kuvitella käyttäväni mitään sisäistä suojaa, joka tungetaan sinne tms.

Mutta, käytän päivisinkin libressen yösidettä, tai vuokkosten. Onko muita hyviä siteitä mitä käyttää jos urheilee ja minkälaisia pikkareita niiden kanssa?

Minkälaisia siteitä te muut naiset olette käyttäneet kun olette urheilleet?

Siteen paksuus, tai näkyminen ei minua haittaa, sillä tuskin kukaan nainen kenenkään persettä siellä tiirailee..hih.

Mutta kiitoskia jo näin etukäteen vastauksistanne..

Mukavaa hellepäivien jatkoa! - Tiinuska-

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuska*84:
Heips. Aloitin kuntosalilla käynnin tossa pari kuukautta sitten, kun alkoi lievä ylipaino ahdistaa.
Menkat on aina olleet suht runsaat mulla ja kestännee aina sen 7 vrk.

Mutta asiaan, en haluaisi keskeyttää salilla käyntiä (sis. kuntosali, spinning, aerobic, aerobista..) menkkojeni ajaksi vaan haluaisin tuolloinkin käydä, mutta suojautuminen mietityttää. Viikon päästä on taas menkat ja ajattelin kysyä teitlä kokemuksia, mitä sidettä kannattaa käyttää kun urheilee ja millä tavalla pukeutua kun käyttää sidettä ettei se tipu, tai luisu.

En ole koskaan pitänyt ja tykännyt käyttää sisäisiä suojia, joten ne on poissa laskuista. Varmaan 12 - vuoden aikana tasan 2 krt käyttänyt tamponia. En halua asiasta enempää puhua, mutta yksinkertaisesti, en voi kuvitella käyttäväni mitään sisäistä suojaa, joka tungetaan sinne tms.

Mutta, käytän päivisinkin libressen yösidettä, tai vuokkosten. Onko muita hyviä siteitä mitä käyttää jos urheilee ja minkälaisia pikkareita niiden kanssa?

Minkälaisia siteitä te muut naiset olette käyttäneet kun olette urheilleet?

Siteen paksuus, tai näkyminen ei minua haittaa, sillä tuskin kukaan nainen kenenkään persettä siellä tiirailee..hih.

Mutta kiitoskia jo näin etukäteen vastauksistanne..

Mukavaa hellepäivien jatkoa! - Tiinuska-

Jos sinulla on runsaat kuukautiset ja joudut käyttämään päivälläkin yösidettä, niin mene käymään lääkärissä, ettei vain ole myooma.

Itselläni kävi niin, että ennen niin normaalit ja kestoltaan vain 3-4 päivää olevat menkat muuttui, runsaiksi ja kestoltaan 7 vuorokauteen. Syyttelin siitä painon nousua, mutta sitä se ei ollut. Minulla oli myooma ja se leikattiin,mutta samalla poistettiin myös kohtu. Koskaan en voi saada lapsia. Kannattaa tarkistaa tilanne, että jos on myoma niin ei päästä sitä liian isoksi.

Libressen ja Alwaysin yösiteet pysyy hyvin paikoillaan, mutta nekään eivät estäneet ylivuotoja kun urheilin.

Minä oisin sanonu, että säästäkää kohtu. jos tulee uusi myooma, niin vois keritä lapsen kyllä ensin väsätä, mutta kai se sitte oli niin iso se myooma, että näköjään kohtu poistettiin. Aika herkästi ne poistaa kohdun, jostain luin ,että jopa puolet on turhia poistoja.

Minulla ei enää ole runsaita kuukautisia, kiitos e-pillereiden.
Kuukautisten aikaan käytän kuitenkin paljon slogeja. Niiden tai-malli riittää minulle, mutta joku toinen ehkä haluaa vieläkin reilumman. Ovat ainoita housuja, joissa side pysyy paikallaan. Onhan sitten muu aika kuukaudesta, kun käytän pitsipöksyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästyss:
Minä oisin sanonu, että säästäkää kohtu. jos tulee uusi myooma, niin vois keritä lapsen kyllä ensin väsätä, mutta kai se sitte oli niin iso se myooma, että näköjään kohtu poistettiin. Aika herkästi ne poistaa kohdun, jostain luin ,että jopa puolet on turhia poistoja.

Pyysin lääkäriä, että he säästäisivät kohdun. Mutta jo siinä keskusteluvaiheessa hänestä näkyi, että oli tehnyt päätöksen siitä, että kohtu poistetaan. Eivät halua tuhlata turhaa aikaa eikä vaivaa tavalliseen ihmiseen. Jos olisin ollut julkkis, niin aivan varmasti kohtuni olisi pystytty pelastamaan. Muutamia kuukausia myöhemmin kuulin eräältä lääkäriltä, että kohtua ei missään nimessä pitäisi koskaan poistaa. Ei muuta kuin siinä tapauksessa jos on syöpä ja minulla ei ollut. Hän sanoi myös, että kohdulla on niin suuri vaikutus naisen elimistöön, että kohdun poisto aiheuttaa paljon muita ongelmia, mutta niistä ei naisille kerrota. Ja kohdun poiston jälkeen olen ollut sairaampi kuin koskaan.Jos olisin tiennyt asiasta vähänkin enemmän, niin en olisi koskaan suostunut kohdunpoistoon.

lienee totta.kun kerran sanot. siis milloin sut on laikattu, onko tää juttu nykyaikana tapahtunut? oletko keskustellut lääkärin kanssa myöhemmin, minä olisin mennyt vielä kysymään asiasta . ja laittanut se kirkonpenkkiin. se on saletti!

Alkuperäinen kirjoittaja ei meinaa uskoa:
lienee totta.kun kerran sanot. siis milloin sut on laikattu, onko tää juttu nykyaikana tapahtunut? oletko keskustellut lääkärin kanssa myöhemmin, minä olisin mennyt vielä kysymään asiasta . ja laittanut se kirkonpenkkiin. se on saletti!

Reilu vuosi on aikaa tästä. Masennuin niin tapahtuneesta, että en enää jaksanut alkaa kyselemään. Hävettää valtavasti,että kohtu on poistettu. Monet ystävät tietävät, että olen ollut leikkauksessa, mutta olen valhedellut kaikille, että kohtua ei poistettu. Häpeän sitä niin valtavasti ja häpeän tulevaa lapsettomuuttani. En voi enkä halua kertoa kenellekään totuutta.

Mut eikö todellakaan tässä ole mitään sellaista mahdollisuutta, että et itse ehkä kaikkea tiedä, mistä olikaan kyse, siis siinä sairautesi kokonaisuudessa? Että lääkäri ehkäpä teki kuitenkin oikean ratkaisun. Mutta tämä toinen lääkäri ei vain kaikkea tiennyt asiasta, kun kysyit.
Mutta tietystikin toivon sulle parasta. Mut oletko kenenkään muun asiantuntijan, esim. terv. hoitajan tms. kanssa puhunut? Sun kannattaa puhua jonkun kanssa, joka sit neuvoo eteenpäin ja auttaa.
Ei voi jäädä asia noin, jos se tosiaankin on noin mennyt silloin, et on tunaroitu. Ei ei!
Mutta mutta, miehän olen vain näiden tietojen varassa, mitä olet kertonut, aina asioissa voi olla monia puolia.

tätä toisen lääkärin menettelyä. Miksi ihmeessä hän sinulle tällaisen taakan laittoi, vaikka ei tiennyt tilannettasi eikä tutkinut sinua ennen leikkausta?! En todellakaan usko, että lapsettomalta synnytysikäiseltä naiselta kohtu poistetaan perusteetta, siihen on taatusti ollut painavat syyt. Ei kukaan lääkäri tee sellaista, ei siinä kuuluisuudet vaikuta. Ei liioin ajansäästä toimenpiteessä, sillä sama aika siina menee, kyse voi olla korkeintaan muutamasta minuutista.

Minun syyttävä sormeni osoittaa jälkimmäiseen lääkäriin, joka toimi moraalittomasti. Hän laittoi sinulle henkisen taakan ja pahoinvoinnin. Hänet pitäisi haastaa oikeuteen selittämään, mikä oikeus hänellä oli sellaista tehdä!!!!

Asiantuntija-apua sinä henkisiin ongelmiisi tarvitset. Kannattaa varmasti puhua myös leikanneen lääkärin kanssa, hänellä on sinun sairaskertomuksesi ja kuvat lähtötilanteesta. Hän pystyy kertomaan sinulle, miksi radikaalileikkaus oli välttämätön. Kysy myös sairaalan potilasavustajalta, mitä mahdollisuuksia sinulla on saada korvausta ja tukea terapiastasi ja miltä taholta. Minä olen taipuvainen uskomaan, että tuo jälkimmäinen lääkäri voidaan vastuuttaa siitä.

Elämää on ilman omaa, biologista lastakin. Oma lapsi on ottolapsikin, sillä yhtä toivottu ja odotettu hänkin on. Oletko muuten tullut ajatelleeksi, että myooman takia sinä et joka tapauksessa olisi saanut lasta, sillä kookas kasvain kohdussa estää raskauden?

Sinun osasi on olla rakastava ihminen jollekulle lapselle tässä maailmassa. Hoida itsesi tasapainoiseksi ja avaa sydämesi, sinne on tulijoita.

eli miten urheillaan runsaitten kuukautisten kanssa.

Olisin ainakin kokeillut kuukautiskuppia, jos niitä olisi ollut silloin, kun tarvitsin. Käytin tamponia ja mahdollisimman imukykyisiä siteitä yhdessä, muutoin en pärjännyt. Tiukat pikkuhousut ja niiden päälle vielä puuvillaiset. lahkeelliset housut, jotta karkulainen pysähtyy viimeistään siihen. Sitten mustat, väljät liikuntapökät. Olihan se värkkäämistä, mutta ainoa tapa päästä melomaan ja muutoinkin liikuntaharrastuksiin.

Jos joku lääkäri on kohtua poistamassa vastoin potilaan tahtoa, kannattaa kyllä kysyä ainakin parin kolmen lääkärin mielipide ennen toimenpidettä.

Lapsettomalta ystävältäni poistettiin myös kohtu 38-vuotiaana ja toinen gyne sanoi myöhemmin että miksi ihmeessä, ei olisi ollut tarpeellista.

Ei ne lääkärit kaikkitietäviä ole, itse täytyy pitää puolensa.

Sanoin ennen leikkausta, että haluan että kohtua ei poisteta. Lääkäri sanoi,että katsotaan nyt. Leikkauksen jälkee ei kukaan, EI SIIS KUKAAN sanonut minulle suoraan, että kohtu on poistettu. Olin heräämössä josta hoitaja tuli hakemaan minua ja siinä kuulin kun toinen hoitaja monien muiden potilaiden aikana sanoi isoon ääneen, että häneltä on leikattu myooma ja kohtu. Sen jälkeen siitä ei kukaan puhunut mitään. Leikkauksen jälkeen tuli pahoja komplikaatioita ja voimani meni hengissä pysymiseen. En jaksanut välittää siinä vaiheessa kohdusta enkä mistään muustakaan, kun oli täysi työ pysyä elossa. Eräs hoitaja jäi lomalle ja sanoi, että on kurja jäädä lomalle nyt. kun hän haluaisi nähdä miten minulle käy.Ei varmaan tarkoittanut mitään pahaa, mutta valitsi sanat vain väärin. Kohtu on ollutta ja mennyttä, lapsia en tule koskaan saamaan se asia minun on vain hyväksyttävä.Ikuinen häpeä jäi, en vain voi sille mitään. Koskaan en kehtaa kenellekään tunnustaa, että minulla ei ole kohtua. Jos joku kysyy, miksi en hanki lapsia, sanon vain,että en halua.

Minulla ei ollut syöpää ja kaikki arvot oli aivan kohdallaan, joten ne ei ainakaan olleet syynä kohdun poistoon.

Mutta jokin tässä nyt ei ole ihan paikallaan, jokin kohta "ontuu". Ota yhteyttä asianosaisiin. Minä tekisin niin , ei epäilystäkään. Asiallaisesti voi kysyä kaikkea, sitä varten viranomaiset ovat, ihmisiä varten. Ja kanssaihmisille sun ei tarvitse kertkaan jos et halua. Häpeän tunteelle et kai voi mitään, mutta sinulla itseasiassa juuri sinulla ei ole yhtäänmitään hävettävää. Jollakulla muulla saattaa ollakin.

Yhteistyössä