Valkosuklaamousse kakun väliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kakku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen itse tehnyt tällä Open Cafen (http://openkahvila.com/blog/archive?&y=2009&m=07) ohjeella. Toisessa välissä mulla on ollut mansikkamoussea, eli tee tämä kaksinkertaisena jos haluat kahteen väliin.

Valkosuklaamousse

2 munaa

0,5 dl sokeria

1 prk Flora Vispiä

200 g valkosuklaata

5 liivatelehteä

Valmista valkosuklaamousse. Laita liivatteet likoamaan kylmään veteen. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Vatkaa Flora vispi vaahdoksi. Sulata suklaa mikrossa tai vesihauteessa. Yhdistä vaahdot ja sula suklaa, kaada lopuksi joukkoon ohuena nauhana vesitilkkaan sulatetut liivatelehdet. Kaada valkosuklaamousse kakkuvuokaan ja paina päällimmäinen kakkulevy päälle. Anna hyytyä jääkaapissa seuraavaan päivään.

Tämä onkin se ainoa ohje, johon oikeastaan törmäsin, mutta missään ei sanottu riittääkö vain yhteen vai kahteen väliin.

Kun nyt olet tuota jo itse tehnyt, niin onko se yksinään riittävä/ei liian makea vai kannattaisiko toiseen väliin tehdä esim. mansikka-, vadelma- tai mustikkamousse?

Sulata valkosuklaalevy n 150-200 g vesihauteessa. Liota neljä liivatelehteä kylmässä vedessä n. 10 min. Vatkaa 2,5 dl (1 purkki) flora vispiä vaahdoksi. Vatkaa sulanut, ei kuuma, suklaa ja tilkkaan kuumaa vettä sekoitetut liivatelehdet n.150 grammaan maustamatonta tuorejuustoa. Sekoita joukkoon flora vispi ja makusi mukaan sokeria ja/tai vanilliinisokeria. Laita kaku väliin ja anna jähmettyä jääkaapissa jotain tunteja. Jos tuntuu että on liian löysää täytteeksi, voi vaahtoa hyydyttää astiassa jääkaapissa ennen kakun täyttöä.
(Tämä toimii myös loistavasti pakastevadelmien kanssa. Laita täytteen päälle jäisiä marjoja niin hyytyykin nopeampaa.)

En tiiä onko sellanen ohje mitä etsit, mutta kannattaa testata.

Tuo ohjeen mousse ei ole liian makea, maistuu ihanasti valkosuklaalle. Ehkä itse laittaisin kaveriksi tuon mansikkamoussen kuitenkin, tuo lisää makua :) En ole koskaan kokeillut pelkällä valkosuklaamoussella.

Ja huomasinpas juuri, että en olekaan tehnyt tuolla linkittämälläni ohjeella. Googletin ohjeen ja laitoin sen liian nopeasti tänne :D Tällä olen tehnyt:
http://openkahvila.com/blog/2776399/valkosuklaa-mansikkakakku/

Valkosuklaamousse

120 g valkosuklaata

1 prk Flora Vispiä

Eli sulatettu valkosuklaa lisätään vispattuun kermaan. Aika nopeaa ja helppoa. Ja tosta mansikkamoussesta voi ihan hyvin jättää ranskankerman pois (mulla unohtui se viimeksi ja ei edes huomannut eroa)

Olen itse tehnyt tällä Open Cafen (http://openkahvila.com/blog/archive?&y=2009&m=07) ohjeella. Toisessa välissä mulla on ollut mansikkamoussea, eli tee tämä kaksinkertaisena jos haluat kahteen väliin.

Valkosuklaamousse

2 munaa

0,5 dl sokeria

1 prk Flora Vispiä

200 g valkosuklaata

5 liivatelehteä

Valmista valkosuklaamousse. Laita liivatteet likoamaan kylmään veteen. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Vatkaa Flora vispi vaahdoksi. Sulata suklaa mikrossa tai vesihauteessa. Yhdistä vaahdot ja sula suklaa, kaada lopuksi joukkoon ohuena nauhana vesitilkkaan sulatetut liivatelehdet. Kaada valkosuklaamousse kakkuvuokaan ja paina päällimmäinen kakkulevy päälle. Anna hyytyä jääkaapissa seuraavaan päivään.

VALKOSUKLAAMOUSSE (ilman munaa). Tekoaika 5-6 min.!!!! HELPPO, NOPEA OHJE!

1 reilu teelusikallinen vaniljasokeria
1 purkki (200ml) Rice Dream cuisine ruokakermaa (riisipohjainen kerma)
2 liivatelehteä
1 levy Rainbowin valkoista leivontasuklaata
1/2 purkkia Alpro Soya vispautuvaa kermaa

1. Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen

2. Lisää 1 purkki Rice Dream cuisine ruokakermaa kattilaan ja reilu teelusikallinen vaniljasokeria. Sekoita toisiinsa vispilällä.

3. Anna kattilan kuumeta ja sekoita vispilällä välillä. Odota, että kuplia tulee pintaan, jonka jälkeen siirrä kattila pois kuumalta levyltä, tämän jälkeen lisää valkosuklaa paloina kuuman seoksen joukkoon. Purista vesi pois liivatelehdistä ja lisää nekin valkosuklaa seoksen sekaan. Vispaa pieni hetki niin, että valkosuklaa ja liivatteet ovat sulaneet seokseen.

4. Jätä valmis seos kattilaan viilentymään hetkeksi ja vatkaa koneella erillisessä kulhossa tällä aikaa kerma.

5. Vatkaa koneella 1/2 eli puolipurkkia Alpro soyan vispautuvaa kermaa. Katso, että kerma tulee aika tiiviiksi, eikä ole liian löysää.

6. Lisää vispattua kermaa 2 dl kattilassa olevaan suklaa seokseen. Voit käyttää apuna mittaa. Maista välillä! ja lisää loppu kerma, jos seos on mielestäsi liian makea.

7. Vispaa vielä hetki valmista seosta vispilällä, jotta koko seos on sekoittunut ja samalla muodostuu "kuplia", jotka tekevät valkosuklaamousesta oikeanlaisen.

8. Laita seos tarjoilukuppeihin tai vaihtoehtoisesti eväs/pakaste rasioihin. Anna olla jääkaapissa 4 tuntia tai yönyli. Yön yli oleva seos tekee yönaikana mousesta tiiviimpää ja tuloksesta tulee parempi ja mousemaisempi!

Vinkki! Tarjoile ananaskirsikoiden ja pensasmustikoiden kanssa! Ohjetta voi soveltaa ja tehdä saman, mutta lisätä 1/2 levyä tummaa suklaata ja 1 koko levy valkosuklaata, jolloin tuloksena on "maitosuklaa" mouse.

Suosittelen lämpimästi tätä respetiä, tulee todella hyvää ja kuohkeata moussea!

Yhteistyössä