"valitusta" häistä, maistraatissa naimisiinmeno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva vaimoko??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva vaimoko??

Vieras
Kuinka moni teistä on mennyt maistraatissa naimisiin?
Onko tarkoitettu vain niille jotka eronneet kirkosta?

Mitä mieltä olette siitä?

Meillä tilanne siis tämä:
Halutaan molemmat naimisiin, mies ja minä, mutta mies haluaa mennä maistraatissa ja minä en :/ Aina olen haaveillut kunnon häistä, niinku varmaan jokainen vähän, mutta mies ei tykkää sellaisista tilaisuuksista. Jännittää ym. kaikkien vieraiden edessä. Minä en haluaisi maistraatissa mutta kai minun on pakko suostua että voidaan mennä. En tiedä mikä miestä siinä niin paljon jännittää tai pelottaa, ei vain kehtaa.

Haluaisin kuitenkin ihan oikean häämekon, niin voiko tai kehtaako maistraattiin sellaista laittaa?

Ja onko se edes auki v-loppuisin vai pelkästään viikolla?

Miksi ette menisi jossain muualla naimisiin ja kutsuisitte sinne vihkijän. Ja älä taivu miehen ehdotuksiin kokonaan. Tehkää kompromissi. Voittehan pitää pienet kirkkohäät.

Siskoni meni maistraatissa naimisiin. Tilaisuus oli yllättävän hieno. Meitä oli noin 12 vierasta. Tykkäsin olla vieraana.

Meillä ei mies kuulunut kirkkoon, joten suoritettiin siviilivihkiminen ravintolassa, mulla hääpuku kaikkine härpäkkeineen. Hyvinkään maistraatti suorittaa virka-ajan ulkopuolella vihkimisiä. Toimitus oli todella kaunis, vihkipuhe sai mammat parkumaan. Maistraatista saatiin valita vihkipuhe, jota sitteln vielä muokkailtiin. Suorituspaineita ei tullut intiimin ympäristön takia. Vieraat istuivat pöydissään, meille ystävät olivat somistaneet pienen "vihkinurkkauksen". Tämä oli toinen kertani, ekan kerran vihille menin kirkossa, ja täytyy sanoa että tuo siviilivihkiminen oli paljon, paljon kauniimpi tilaisuus.. Joskin iällä ja tunteillakin saattanee olla vaikutusta asiaan ;)

Tottakai kuka tahansa voi mennä naimisiin maistraatissa, ei liity siihen kuuluuko kirkkoon vai ei,
ja jos haluat laittaa häämekon niin siitä vaan, tuskin kukaan katsoo kieroon.

Periaatteessa maistraatilla ei ole velvollisuutta järjestää vihkimistä virka-ajan ulkopuolella, mutta erikseen sopimalla voi onnistua sekin.

Me mentiin maistraatissa naimisiin. Ja kai kirkossakin saa mennä hissuksiin, jos haluaa sen uskonto-puolen mukaan. Näkyi maistraatissa ihan perinteisiäkin hääpukuja, mulla ei ollut, koska pidettiin kunnon juhla hiukan myöhemmin (ei keskellä viikkoa arkena, jolloin maistraatti on auki). Juhlassa oli sitten juhlapukua ym.

Kyllä maistraattiin saa pukeutua niinkuin haluaa.
Mulla on ollu hääpuku maistraatissa ja meillä oli pienet juhlat kotona sen jälkeen.
Olen ollu sellaisessakin siviilivihkimisessä juhlapaikalla, että mahtoiko kaikki edes tajuta, että uskonnollinen ulottuvuus puuttui, pari ei polvistunut alttarilla -kaunis "alttari" oli kyllä tehty eteen- eikä vihkijällä olu liperejä.
Maistraatti on auki vaan viikolla, mutta vihkimään teidät tullaan mihin haluatte ja koska haluatte. Maistraatissa tilaisuus on ilmainen, muuten pitää maksaa matkakulut ja joku palkkio. Meidät vihittiin perjantai-iltana, olikohan 15.45, viimeinen aika, ja siitä mentiin kuvan kautta juhlapaikalle. Muistaakseni 18.00 oli kutsuissa juhlan alkamis aikana.

No jos sinä haluat mennä naimisiin kirkossa ja siihen vielä hääpuvunkin, ja mies haluaa pienen tilaisuuden missä "kukaan ei tuijota", niin miksi näitä ei muka voisi yhdistää?

1. Varaatte kirkosta vihkiajan ja valitsette ja pyydätte papin paikalle
2. Hankit mieleisesi hääpuvun
3. Kutsutte paikalle väh. kaksi todistajaa (saman verran porukkaa tarvitaan kirkkoon kuin maistraattinkin, eli vihkijä ja te + kaksi todistajaa)
4. Sanotte toisillenne Tahdon :heart:

Voi mennä maistraaissa naimisiin, vaikka kirkkoon kuuluiskin. Vihkijän voi pyytää myös juhlapaikalle kuten me tehtiin. Meillä oli siis juhlan alkuun se vihkiminen, jonka suoritti henkikirjoittaja ja sit ruokailu. Kakkukahvien jälkeen jatkettiin iltaa jutellen ja yhdessä istuskellen. Oli tunnelmallinen tilaisuus, vieraita kutsuttiin parikymmentä ja kaikki oli tyytyväisiä. Mulla oli teetetty hääpuku (sellanen juhlava pitkä, mut ei perinteinen vaalee) ja miehellä tumma puku. Kimppukin oli.

Nuo meidän häät oli siis sellanen välimuoto... Siviilivihkiminen, mut kuitenkin läheiset oli todistamassa. Vihkikaavasta voi pyytää omanlaisensa, hyvinkin lyhyen halutessaan. Saa ihan sellasen ku ite haluu. Ite en kirkkohäitä halunnut eikä miehellekään välttämättömyys ollut, kunpikaan ei myöskään halunnu isoja häitä. Soittele vaikka paikalliseen maistraattiin ja kerro millasta haluutte, niin saatte molempia miellyttävän tilaisuuden. :)

Tai jos sinä haluat kunnon juhlat, ja mies ujostelee, niin menette hiljaisesti naimisiin ja vietätte kunnon juhlat sitten erikseen. Juhlissa ei tarvitse enää olla suuremmin teihin kohdistuvaa "seremoniaa", vaan vaan hyvää ruokaa, juomaa ja seuraa ja ehkä muuta ohjelmaa. Me tehtiin niin. :heart: Ainoa itseen kohdistuva hetki oli kakun leikkaaminen. :)

:wave: Me mentiin maistraatissa naimisiin. Tilanne muistutti kyllä Kummeli-sketsiä. Oltiin ykköset päällä. Siis hääpuvut vimpan päälle, kukat, kampaukset, meikit jne. Ja vielä kymmenkunta sukulaistakin. Aivan naurettava tilanne. Mutta ihana :D

Sen jälkeen oli kotona lähisuvulle ruoka rauhassa. Ja sen jälkeen juhla jatkui sillä, että kaverit tulivat bilettämään. Heille oli kevyempi salaatti, voileipäkakku, kakku sapuskat. Ja tietty viinat. Mutta toivomuksena oli että ei puheita, ei leikkejä vaan rentoa yhdessäoloa :heart:

me kuulutaan molemmat kirkkoon mut kumpikaan ei halunnu "oikeita häitä" meille siis maistraatti :)
maistraatissa vihkiessä asun voi valita iha ite,oikea hääpuku ei siis ole ollenkaan paha vaikka vihkiminen ei tapahdu kirkossa..mulla oli päällä miehen vanhat collegehousut joita pidin odotusaikana,vihille mentiin muutama päivä synnytyksestä ja muut housut ei vielä menny silloin päälle :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Miksi ette menisi jossain muualla naimisiin ja kutsuisitte sinne vihkijän. Ja älä taivu miehen ehdotuksiin kokonaan. Tehkää kompromissi. Voittehan pitää pienet kirkkohäät.

Siskoni meni maistraatissa naimisiin. Tilaisuus oli yllättävän hieno. Meitä oli noin 12 vierasta. Tykkäsin olla vieraana.

mies ei halua mennä missään muuallakaan naimisiin missä on vieraat paikalla. ei siis halua maistraattiinkaan vieraita, en tiiä onko se sitte niin ujo vaik mikä ihme on..

Alkuperäinen kirjoittaja Tuleva vaimoko??:

Halutaan molemmat naimisiin, mies ja minä, mutta mies haluaa mennä maistraatissa ja minä en :/ Aina olen haaveillut kunnon häistä, niinku varmaan jokainen vähän, mutta mies ei tykkää sellaisista tilaisuuksista. Jännittää ym. kaikkien vieraiden edessä. Minä en haluaisi maistraatissa mutta kai minun on pakko suostua että voidaan mennä. En tiedä mikä miestä siinä niin paljon jännittää tai pelottaa, ei vain kehtaa.

Haluaisin kuitenkin ihan oikean häämekon, niin voiko tai kehtaako maistraattiin sellaista laittaa?

Voi rakas ystävä, miksi et voisi pitää kunnon häitä vaikka maistraatissa hoidettaisiinkin virallinen osuus??

Meille tulee täysin 'normaalit'e, suurehkot häät vaikka emme menekään kirkossa naimisiin. Varmaankin vihkiminen suoritetaan maistraatissa lähisuvun ollessa paikalla ja sieltä siirrytään normaalisti juhlapaikalle (ihan niin kuin kirkostakin), jossa muut vieraat jo ovat. Mulla on tasan tarkkaan samanlainen hääpuku kuin olisi ollut kirkossakin ja niin on kampaukset, meikit ja kaikki mahdollinen muukin! :)

Voitte saada joko käräjäoikeudesta tai maistraatista myös vihkijän paikan päälle tai vaikka luonnon helmaan!! Mitään rajoja ei ole eikä maistraattivinhiminen eroa pätkääkään kirkkovihkimisestä jos niin päätät!!

mutta kun vihkiminen pitäisi tapahtua varmaan v-loppuna, kun häät olisi siihen aikaan vuodesta ettei ole kesälomia ym. niin miten sen saisi laualntaille? paljonko ylimääräinen palkkio?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuleva vaimoko??:

Voi rakas ystävä, miksi et voisi pitää kunnon häitä vaikka maistraatissa hoidettaisiinkin virallinen osuus??

Meille tulee täysin 'normaalit'e, suurehkot häät vaikka emme menekään kirkossa naimisiin. Varmaankin vihkiminen suoritetaan maistraatissa lähisuvun ollessa paikalla ja sieltä siirrytään normaalisti juhlapaikalle (ihan niin kuin kirkostakin), jossa muut vieraat jo ovat. Mulla on tasan tarkkaan samanlainen hääpuku kuin olisi ollut kirkossakin ja niin on kampaukset, meikit ja kaikki mahdollinen muukin! :)

Voitte saada joko käräjäoikeudesta tai maistraatista myös vihkijän paikan päälle tai vaikka luonnon helmaan!! Mitään rajoja ei ole eikä maistraattivinhiminen eroa pätkääkään kirkkovihkimisestä jos niin päätät!!

Mutta tosiaan pitäisi saada lauantaille, ja jos maistraatit silloin kiinni :/

Yhteistyössä