valitusta appiukon käytöksestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plääh vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

plääh vieras

Vieras
Onko muilla yhtä rasittavia appivanhempia? Jotenkin vain rasittaa tämä meidän tilanne. Miehen vanhemmat asuvat n. 600 km päässä, ja matka pienen lapsen kanssa autolla ei todlelakaan ole mitään juhlaa. Itseäni ei kauheasti haittaisi vaikkei käytäisi siellä ollenkaan, he ovat toki meille tervetulleita jos haluavat matkustaa sen 600 km, mutta mulle se matka on aina rasittava jo etukäteen.

Käydään siellä kuitenkin varsinkin lomilla, ja joskus viikonlopuksikin mennään, vaikka tietää kovaa reissaamista. Appiukkoni ei tunnu tajuavan ettei matkustaminen meille mitään juhlaa ole, vaan suhtautuu vierailuihimme ennemminkin siten, että tullaan sinne koska saadaan ilmaista ruokaa! No, jos niillä bensarahoilla ostettaisi esim. viikonlopun safkat, niin aika ruhtinaallisesti voitaisiin kyllä syödä. Ja tosiaan rahasta viis mutta itse matka on aina todella raskas kun lapsi ei viihdy autossa yhtään hereillä ollessaan vaan itkee lähes koko matkan ja miehellä ja mulla hermot kireällä.

Sitten kun sitä vihdoin pääsee perille anoppilaan niin tuntuu tosiaan että he suhtautuvat meihin kuin "riesaan". Toki he kovasti pitävät lapsenlapsestaan ja haluavat häntä nähdä mutta välillä appi on jopa ehdottanut että menisimme jonkun muun sukulaisen luokse yöksi siellä käydessämme. Nyt varsinkin kun olen raskaana ja on huono olo, mun pitäisi syödä vähän väliä välipalaa ja levätä, niin hän ei antaisi ruokaa (jääkaapilla ei saa käydä itse, ja hän säännöstelee mitä saan syödä, esim. tomaatista hän antaa mulle aina kantapalat ja syö itse keskipalat...) Sitten esim. iltaruokaa ei yleensä laiteta vaan mun ja miehen pitää hakea pitsat illaksi. Appi tuntuu odottavan että otettais omat eväät mukaan viiikonlopuksi (lapselle yleensä onkin omat piltit mukana, mutta aikuisiille ei ole).

Nyt meni sit todellakin hermot kun lapsi konttasi maassa ja maton kulma meni huonosti, en jaskanut sitä mennä korjaamaan koska olen aika huonovointinen raskauden vuoksi ja halusin vain istua paikallani. Appeni nosti siitä metelin "miksi tämä maton kulma on näin? Onko tämä tarkoituksella pois paiikaltaan?" olin että no ei... ja kävin korjaamassa sen. Sitten kun vaihdoin lapsen vaippaa ja sitten laattasin vessassa niin olin jättänyt kakkaa lavuaariin, arvatkaa mikä meteli siitä nousi! No ei siinä mitään, ei ole kivaa jättää kakkaa lavuaariin, mutta ehkä sen voisi joku muukin siivota kun olen niin huonovointinen, ettei luulisi apellekaan olevan mahdoton tehtävä ottaa vessapaperia ja pyyhkiä se jälki jos sen ekana siinä huomaa... Toki mä sen pyyhin heti kun huomaan ja ehdin.

Yleisesti ottaen heidän luonaan on tosi vaikea olla, koska pitää koko ajan korjata kaikki lapsen jäljet, siis just vinoon menneet matot yms ja tavaroita ei saisi jättää lojumaan jne, en vain oikein tunne oloani kotoisaksi siellä. Omien vanhempieni luona on aivan toista, he laittavat mielellään meille ruokaa ja auttavat lapsen hoidossa kun sinne mennään, ja etenkin ymmärtävät nyt raskauden aikaisin extraväsymykseni ja huonovointsuuteni. Raivostuttaa kun miehen isä ei tunnu yhtään tajuavan.

Ei kuitenkaan tunnu oikealta kieltäytyä heidän luokse menosta, mutta rasittavaa vaan kun se ei ole missään määrin mukavaa.

Ehdotan, että pitääkää aika-lisä.
Älkää pitkäkö että on pakko mennä isovanhemmille. Koska se ei oikeasti ole.
Pitääkää joskus se loma teidän perheen kesken. Kun kuitenkin teillä on se oma perhe.
Ymmärrän pointin kyllä ja tiedän mitä on elää hankalien isovanhempien kanssa. Joten siitä tuo neuvo.
Vähäksi aikaa taukoa.
Koska selvästikään appiukkosi ei ymmärrä lapsiperheitä yhtään. Sitä vanhaa kastia, jos niin voi sanoa.

No me ei kyllä tuossa tapauksessa mentäisi lainkaan. Ei olisi lainkaan tervetullut olo. Säästäisin kyllä bensarahat ja pysyisin kotona. Ja jos appivanhemmat haluaisivat nähdä lastenlasta niin ihan saisivat tulla häntä tapaamaan. Mutta en kyllä lähtisi itseäni stressaamaan 600km:n päähän vain saadakseni paskaa niskaan.

Tuo vaikuttaa siltä, että he eivät halua teitä sinne, niin miksi menette väkisin? Oletteko yrittäneet puhua siitä heidän kanssaan?

Jos itse olisin samassa tilanteessa, niin kyllä jättäisin appivanhemmat muhimaan sinne omaan kärttyisyyteensä. Tai sitten lähetät sinne miehen ja lapsen, kai ne yhden viikonlopun pärjäävät ilman sua?

Meillä sama tilanne mutta hieman erinlailla. Kyseessä on minun vanhemmat ja ajomatkaa vain 400km. Tuollainen käytös loppui kun sanottiin siitä aika monta kertaa. Emme siis menneet sinne pitkään aikaan ja vanhempani kysyi että miksi ei tulla käymään. Annoin tulla litannian, eli just esim. tuon että lapsi ei saa sotkea, lelut kerättävä heti, yms.
Seuraavan kerran kun mentiin niin tilanne oli silti sama. Sit sanoin siitä taas et jos asenne ei muutu niin tervetuloa meille mutta me ei nyt tänne enään tulla. Nyt asenne on muuttunut ja on ihan kiva käydä kylässä.

Alkuperäinen kirjoittaja elma:
Tuo vaikuttaa siltä, että he eivät halua teitä sinne, niin miksi menette väkisin? Oletteko yrittäneet puhua siitä heidän kanssaan?

Jos itse olisin samassa tilanteessa, niin kyllä jättäisin appivanhemmat muhimaan sinne omaan kärttyisyyteensä. Tai sitten lähetät sinne miehen ja lapsen, kai ne yhden viikonlopun pärjäävät ilman sua?

Samaa mieltä.

Kuulostaa kauheelta paikalta... Mä kysyn tätä samaa mitä muutkin: Miksi sä suostut lähtemään sinne? Mä en ainakaan lähtis. Seuraavan kerran kun ukkos ehdottaa sinne menoa, niin kerro ihan rehellisesti miltä susta tuntuu viettää siellä loma/viikonloppu. Jos ei mee perille niin anna ukkos lähtee sinne yksinään ja jää vauvan kanssa kotiin.

Kiitos myötätunnosta! kiva kuulla että muillekin tulisi tuosta kohtelusta sellainen olo ettei tee mieli mennä... siis kun mietin että olenko pikkumainen ja pitäiskö vaan ymmärtää enemmän.

Anoppi on kiva, mutta ei periaatteesta (?) kritisoi miestään eli ei sano juuta eikä jaata apen tekemisiin. Mieheni ei myöskään hyväksy isänsä käytöstä eikä edes pidä isästään juurikaan, mutta kuitenkin haluaisi käydä siellä silloin tällöin, kotiseutu on hänelle tärkeää tms.

Ei olla heidän kanssaan kunnolla puhuttu asiasta, se on niin vaikeaa. Miehelläni on muitakin ristiriitoja isänsä kanssa ja kun on yrittänyt puhua niin ei siitä ole tullut mitään, isänsä vaan raivostuu ja uhkailee tms. Kun tuo ruokajuttu tuli ilmi, eli se, että ei saada siellä iltaruokaa vaikka olen raskaana, niin mieheni puhui äitinsä kanssa siitä, ja vihjasi että meidän sinne meno tulee kyllä vaikeutumaan jos meidän pitää ruveta ottamaan omat eväät aina mukaan. Anoppi ei sanonut siihen oikeastaan mitään, mutta rupesi tekemään sitten meille jotain salaattia kyllä heti.

Appi taitaa vaan olla jotenkin tosi itsekäs, just toi tomaatista vieraalle kantapalat - mentaliteetti kuvastaa häntä aika hyvin...

Joo ja tosiaan ihan hyvä idea että mies ja lapsi menisivät kahdestaan, mutta toistaiseksi lapsi ei vielä ole ollut minusta yötä erossa enkä itsekään oikein ole valmis siihen. Toinen hankaluus on just toi pitkä matka, mies ei pysty viihdyttämään lasta etupenkiltä käsin niin mua tarvitaan takapenkillä edes vähän hillitsemään itkua... Mutta ehkä tuo voisi olla hyvä juttu sitten kun lapsi ja tuleva sisarus ovat vähän isompia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Appi taitaa vaan olla jotenkin tosi itsekäs, just toi tomaatista vieraalle kantapalat - mentaliteetti kuvastaa häntä aika hyvin...

Taitaa olla tuollaiselle käytökselle ihan muu diagnoosinumero kuin itsekkyys...

Älä mene. Soitelkaa, menköön miehesi. Ei varmaan voi matkustaa noin pitkää matkaa lapsen kanssa, joten jos haluaa kotonaan piipahtaa, niin menköön itskeseen.

Toi matkanteko on lapselle rankkaa ja jo sen takia voisitte kieltäytyä sinne menosta tai menköön miehesi yksin. Appesi on selvästi pihi! Kun ajattelee paljonko tuolla matkalla menee bensaan rahaa ja kuinka rasittavaa matkanteko on, tulee mieleen että anoppilassa pitäisi olla herkkuruuat tarjolla yötäpäivää siitä hyvästä että jaksatte vaivautua sinne asti. Uskomatonta touhua!

En ymmärrä miksi kiusaatte lastanne jos raukka kerran itkee suurimman osan matkasta. Ymmärrän että teillä on hermot kireällä mutta ajatelkaa kuinka paha olo lapsella on! Tuo on teiltä vastuutonta toimintaa! Jos miehesi sinne kaipaa, menköön yksin.

Minäkään en tajua miksi sinne pitää mennä kylään kun kerran ei ole kutsuttu eikä todellakaan toivottu vieras,
jos miehelle kotiseutu on tärkeä ottakoot itse vaan telttansa mukaan ja painukoot yksin sinne kotiseudulleen.
Minä en antasi edes lastani tuollaiseen paikkaan kylään,
istut sohvalla kuin puujumala sanakaan et saa sanoa ja ruokakin pitää itse viedä mahdollisesti mukanaan,
minkähänlaisen käsityksen tästä lapsikin saa,kysyn vain.
Ja tosiaan sain sen kuvan kertomastasi että se olette te itse jotka sinne tuppaa kylään,
ÄLKÄÄ MENKÖ kun ei teitä sinne haluta!

Ei kaikkia voi pakottaa olemaan isovanhempina.

Alkuperäinen kirjoittaja plörö:
Minäkään en tajua miksi sinne pitää mennä kylään kun kerran ei ole kutsuttu eikä todellakaan toivottu vieras,
jos miehelle kotiseutu on tärkeä ottakoot itse vaan telttansa mukaan ja painukoot yksin sinne kotiseudulleen.
Minä en antasi edes lastani tuollaiseen paikkaan kylään,
istut sohvalla kuin puujumala sanakaan et saa sanoa ja ruokakin pitää itse viedä mahdollisesti mukanaan,
minkähänlaisen käsityksen tästä lapsikin saa,kysyn vain.
Ja tosiaan sain sen kuvan kertomastasi että se olette te itse jotka sinne tuppaa kylään,
ÄLKÄÄ MENKÖ kun ei teitä sinne haluta!

Ei kaikkia voi pakottaa olemaan isovanhempina.

Peesi tähän.

Oletko ap miehesi tossun alla? Mä en lähtisi IKIMAAILMASSA tuollaiseen paikkaan 600km päähän viettämään vapaa-aikaani. Aivan sama mitä appivanhemmat siitä ajattelisivat tai myöskään mieheni tuossa tilanteessa...

Mietin vaan, miltä miehestäsikin tuntuu, kun omat vanhemmat ei anna edes ruokaa kun on käymässä. Mäkään en kävisi tuollaisessa paikassa kuin max. 1 krt/vuosi jos on ihan pakko. Tuskinpa haluaisin tuollaisia ihmisiä edes omaan kotiini.

Joo en tosiaan haluaisi sinne mennä, mutta pelkään että jos kieltäydyn, niin mieheni sitten vastaavasti käyttää oikeuden kieltäytyä lähtemästä mun vanhempien luokse. Häntä taas ärsyttää käydä siellä, ja esim. äitini tapa puhua koko ajan rasittaa häntä.

En kuitenkaan halua riistää omilta vanhemmiltani iloa lapsenlapsista joten tavallaan joudun kestämään rasittavaa appiukkoa jotta mieheni kestäisi mun äitiäni. Vaikka omasta mielestäni äitini rasittavat tavat ovat kuitenkin vähän eri luokkaa kuin appiukkoni... ja äitini ja isäni asenne on lähtökohtaisesti että olemme tervetulleita, ruokaa ja juomaa saa, ja lapsen lelut saa lojua maassa kun leikitään, ja meidän ei tarvitse pyydellä anteeksi oloamme siellä. Mutta äitini sitten taas ei jättäisi meitä omaan rauhaan vaan haluaisi koko ajan jutella ja olla meidän ja lapsen kanssa. Eli siinä sitten taas asia jonka mieheni aina mainitsee jos mä mainitsen ettei huvittaisi lähteä hänen vanhempiensa luokse - lopputulos on siis se että jos käydään toisessa paikassa niin sitten toisessakin.

Silti mua vaan raisttaa tuo appiukko ja toivon välillä että mieheni muuttaisi mieltään tän asian suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo en tosiaan haluaisi sinne mennä, mutta pelkään että jos kieltäydyn, niin mieheni sitten vastaavasti käyttää oikeuden kieltäytyä lähtemästä mun vanhempien luokse. Häntä taas ärsyttää käydä siellä, ja esim. äitini tapa puhua koko ajan rasittaa häntä.

En kuitenkaan halua riistää omilta vanhemmiltani iloa lapsenlapsista joten tavallaan joudun kestämään rasittavaa appiukkoa jotta mieheni kestäisi mun äitiäni. Vaikka omasta mielestäni äitini rasittavat tavat ovat kuitenkin vähän eri luokkaa kuin appiukkoni... ja äitini ja isäni asenne on lähtökohtaisesti että olemme tervetulleita, ruokaa ja juomaa saa, ja lapsen lelut saa lojua maassa kun leikitään, ja meidän ei tarvitse pyydellä anteeksi oloamme siellä. Mutta äitini sitten taas ei jättäisi meitä omaan rauhaan vaan haluaisi koko ajan jutella ja olla meidän ja lapsen kanssa. Eli siinä sitten taas asia jonka mieheni aina mainitsee jos mä mainitsen ettei huvittaisi lähteä hänen vanhempiensa luokse - lopputulos on siis se että jos käydään toisessa paikassa niin sitten toisessakin.

Silti mua vaan raisttaa tuo appiukko ja toivon välillä että mieheni muuttaisi mieltään tän asian suhteen.

No johan on kakaramaista narun vetoa! Jos selkeesti ette ole tervetulleita "loisimaan" miehen vanhemmille, mutta sinun vanhempasi toivottavat teidät avosylin vastaan, niin ei siinä kohtaa kuuluisi kinastella siittä et "en mäkään tuu teille leikkiin, jos sä et tuu meille". Paljonko sinun vanhemmillesi on matkaa?

Mä en vierailulle menisi.
Me sukulaisissa saadaan olla kuin kotona eli jos esim.nälkä tulisi saa ottaa syötävää.Sitä murhetta ei kyllä ole kun joka tätilässä juostaan ja aina ruoka nenän eteen.
Kuten ei tarvitse mitään siivota kuin tietysti lasten levittämät lelut jne.Eli sellaista normaalia.
Ei kiinnosta kyläillä paikassa jossa selvästi ilmaistaan kaikilla tavoilla etten olisi tervetullut.

Yhteistyössä