Ymmärrän toki että perheissä omat tavat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja toisinpäin:
Mua taas nyppii, kun lapsen kaverin vanhemmat aina pyytää tätä syömään. Olen lapselle sekä kaverin vanhemmille sanonut, että pääosin syödään kotona (jos nyt ei yökylässä olla). Silti jatkuvasti soittelee, että saako syödä siellä ja ruoka on jo lautasella. Mitä siihen nyt sitten sanoa. Joskus kiellän ja sitten tulee kotiin lapsi joka on kiukkuinen kuin ampiainen eikä suostu syömään yhtään mitään :-(

Miksi ihmeessä? Onko sinulla oku pakkomielle siitä, että syödään kotona vai mikä mättää?

Meillä on tuttavaperheiden kanssa tapana, että jos on ruoka-aikaan lapsi kylässä, niin laitetaan yksi lautanen lisää. Jos on sellaista ruokaa, jossa on annokset, jaetaan. Ei se sen kummallisempaa ole. Sitten vaan vanhemmille todetaan että lapsi on syönyt. Tai jo tuotaessa huikataan, että saako syödä vai haetteko ennen sitä.

Ei siinä mitään pakkomiellettä ole, mutta useimmiten meillä on ruoka-aika samaan aikaan ja lapselle on myös laitettu ja varattu ruoka. Ei se ruuan heittäminen roskiin siksi, että yksi syö mieluummin muualla ole niin kovin kivaa :-(

Tietty yhden hengen annoksen voi pakastaa tulevaa varten, mutta ei se meillä oikein pidemmällä aikavälillä toimi, kun ei niitä yhden annoksia kukaan sieltä pakkasesta syö (joskus harvoin evääksi töihin).

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja toisinpäin:
Mua taas nyppii, kun lapsen kaverin vanhemmat aina pyytää tätä syömään. Olen lapselle sekä kaverin vanhemmille sanonut, että pääosin syödään kotona (jos nyt ei yökylässä olla). Silti jatkuvasti soittelee, että saako syödä siellä ja ruoka on jo lautasella. Mitä siihen nyt sitten sanoa. Joskus kiellän ja sitten tulee kotiin lapsi joka on kiukkuinen kuin ampiainen eikä suostu syömään yhtään mitään :-(

Miksi ihmeessä? Onko sinulla oku pakkomielle siitä, että syödään kotona vai mikä mättää?

Meillä on tuttavaperheiden kanssa tapana, että jos on ruoka-aikaan lapsi kylässä, niin laitetaan yksi lautanen lisää. Jos on sellaista ruokaa, jossa on annokset, jaetaan. Ei se sen kummallisempaa ole. Sitten vaan vanhemmille todetaan että lapsi on syönyt. Tai jo tuotaessa huikataan, että saako syödä vai haetteko ennen sitä.

Ei siinä mitään pakkomiellettä ole, mutta useimmiten meillä on ruoka-aika samaan aikaan ja lapselle on myös laitettu ja varattu ruoka. Ei se ruuan heittäminen roskiin siksi, että yksi syö mieluummin muualla ole niin kovin kivaa :-(

Tietty yhden hengen annoksen voi pakastaa tulevaa varten, mutta ei se meillä oikein pidemmällä aikavälillä toimi, kun ei niitä yhden annoksia kukaan sieltä pakkasesta syö (joskus harvoin evääksi töihin).

Ok. Itse teen niin harvoin ruokaa määrämittaan eli lasken annokset. Ja siksi en varmaan asialla stressaakaan. Tähteet syödään sitten seuraavana päivänä, ei niitä heitetä pois tai pakasteta. Mutta tapoja on erilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Jos sulla on tiedossa ettei siellä heru ruokaa niin voisitko harkita laittavasi lapselle omat eväät mukaan?

Onneksi asutaan tosi lähekkäin niin ei tuosta kauaa hilpase tulla kotiin syömään. Ja aina en tiedä missä menevät. Äskenkin sain soiton että olivat ulkoilun jälkeen menneet sinne kaverille kun kaverilla oli ruoka-aika. Oman muksuni piti tulla kotiin mut olikin mennyt odottelee kaveriaan. Seuraavaksi tulevat sit tänne ja omani syö sit ruuan täällä.

tuntuis hassulta et lapsella olisi repussa eväät kun pyörii tuolla pihoilla, muuten hyvä idis. :)

Olisin lapsena ollut tosi pettynyt, ellen olisi saanut parhaan ystäväni luona ruokaa, mikäli siellä ruoka-aikana satuin leikkimään. Niiden ruoka oli aina parempaa kuin kotona, koska niillä oli JÄLKKÄRIÄ. Harmia oli, että se varsinainen ruoka täytyi syödä ensin.

Kotona oli aina riittävästi ruokaa, joten nälkään en olisi kuollut ilman naapuriruokintaakaan. Asia olisi silti kannattanut selittää, ainakin minulle, sanomalla, että vanhemmat ovat sopineet, että jokainen lapsi syö kotona. Pelkälle kotiväelle hiljaisuudessa kattamisen olisin kokenut omalta kohdaltani ulkopuolisuudeksi. Ei lapset osaa ottaa huomioon ruokakuluja jne.

Meillä on aina ollut lapsuudenkodissani ja nyt omassa talossani itsestään selvää että kaikki jotka ovat ruoka-, kahvi- ym. aikaan paikalla, kutsutaan pöytään. Sekä lapset että aikuiset. Mutta olemmekin puhdasrotuisia maalaisia :)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mutta en vaan ymmärrä miten ei voi joskus tarjota vieraille lapsille ruokaa.

Kyse siitä että mun lapsella on yksi kaveri jonka kanssa leikkivät päivittäin koulun jälkeen. Tulevat meille ja syövät välipalaa, päivittäin siis. Ja usein tämä sama kaveri saataa syödä meillä ruuankin.

Mutta, vuoroin vieraissa systeemi ei toimi. Jos mun poika on siellä kylässä, sieltä ei ruokaa tipu. Kotiin on tultava syömään. Siis toki ymmärrän, mutta silti en ymmärrä. Ok, on mun oma valintani että annan vieraan lapsen syödä meillä, minusta se on ihan luontevaa. Ja hanakasti kuitenkin nuo kaverin vanhemmat antaa lapsensa meillä syödä.

Siis..... sä annat safkaa muttet ymmärrä mutta kuitenkin ymmärrät että sun lapsi ei saa safkaa??????????

Et kyllä kovin pyyteettömältä vaikuta kun halajat vastapalveluksia....

meidän pojalla on alkanut nyt eskari-iässä enempi päivittäin samat kaverit pyörii tässä meillä päivittäin ja olen tehnyt ns. periaate päätöksen, että mie en ala heitä ruokkimaan. asuvat kuitenkin ihan nurkan takana.
joskus saatan tarjota mehua ja pullaa / keksiä tai vaikka päärynää.
eikä tää ole mistään "vähävaraisuudesta" kiinni oleva asia .

Alkuperäinen kirjoittaja moukkamaista syödä muiden edessä tarjoamatta:
Meillä on aina ollut lapsuudenkodissani ja nyt omassa talossani itsestään selvää että kaikki jotka ovat ruoka-, kahvi- ym. aikaan paikalla, kutsutaan pöytään. Sekä lapset että aikuiset. Mutta olemmekin puhdasrotuisia maalaisia :)

Minä en ole maalainen sitten ollenkaan, mutta meilläkin syövät kaikki, jotka ovat siihen aikaan talossa, kun ruokaa on tarjolla. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun on sattunut kavereita ja puolituttujakin olemaan käymässä kutsumatta, ja olen vaan kysynyt että otatko myös. Enpä muista montaa kertaa että olisi kieltäydytty.

Olen muuten nikkisi kanssa ihan samaa mieltä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mulla on jäänyt pinttymä lapsuudesta kun on opetettu että vieraissa ei syödä. Eli kaverin tykönä ei syödä vaan kotiin tullaan syömään.

Ja saman oon omille lapsille opettanut.

Jos nyt ei ole yökyläilystä kyse.

Meillä kotona sai kaveritkin aina ruokaa jos olivat siihen aikaan käymässä.
Mut yhden mun parhaan kaverin luona, jossa mä olin monta kertaa viikossa ei ruokaa tarjottu kavereille, ei edes välipalaa aina vaikka olis koulusta tullut suoraan, eikä siinä musta ollu mitään outoa.
Musta oli kiva käydä siellä, söin kotona, ja odottelin et kaveri syö kun niillä oli ruoka-aika.

Ja vaikkei olla köyhiä (eikä kyllä rikkaitakaan) niin kyllä musta lasten kavereiden ruokkiminen on ajatuksena hieman ärsyttävää, siksikin et meillä se ruoka-aika on perheen yhteinen hetki jolloin vaihdetaan kuulumisia ja silloin mä haluun siihen pöydän ääreen oman perheen vaan. Useampaan kertaan viikossa pitäis osata varautuu jos joku tuleekin kylään ja tehdä ruokaa sen verran enemmän. Mä teen kahden päivän ruuat yleensä kerralla ja jos mä siitä pari ihmistä ylimääräistä syötän, niin saan tehdä ylimääräisen kerran ruuankin.
Meillä kouluikäisen lapsen kaverit saa välipalaa jos tulevat suoraan koulusta ja laitan ne kyllä kotiinsa kun on ruoka-aika.
Ja, mä oon aika huono kokki, joten en viitsi kiduttaa vieraita lapsia mun pöperöillä, omat on jo tottunu.;)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
jos vaikka vähävaraisia. itse en viiti naapurin lasta enää ruokkia kun on niin nirso. yökkäysäänet ruokapöydässä pilaavat muidenkin ruokahalun. ensin haluaa kaikkea mutta roskiin menee ja tyyppi kakoo.
no meillä kyllä saa ruokaa lasten kaverit. mutta se tarkoittaa sitten sitä, että pöytään ei tulla yökkäilemään. tai toitottamaan kuinka pahaa ruoka on. sekään ei haittaa, jos sanoo, ettei jaksakaan tai haluakaan syödä, vaikka ruoka on lautasella. mutta mitään yökkäily esityksiä meillä ei tarvii pöydässä esittää ei kotisten, eikä kyläläisten

Kysy kun yökkäilee, että isäskö vai äitis on sinut opettanut yökkäämään ruokapöydässä :) Ihan ystävällisesti, tietysti **ttuiluahan tuo on, mutta epäilen että vähenee.

Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mutta en vaan ymmärrä miten ei voi joskus tarjota vieraille lapsille ruokaa.

Kyse siitä että mun lapsella on yksi kaveri jonka kanssa leikkivät päivittäin koulun jälkeen. Tulevat meille ja syövät välipalaa, päivittäin siis. Ja usein tämä sama kaveri saataa syödä meillä ruuankin.

Mutta, vuoroin vieraissa systeemi ei toimi. Jos mun poika on siellä kylässä, sieltä ei ruokaa tipu. Kotiin on tultava syömään. Siis toki ymmärrän, mutta silti en ymmärrä. Ok, on mun oma valintani että annan vieraan lapsen syödä meillä, minusta se on ihan luontevaa. Ja hanakasti kuitenkin nuo kaverin vanhemmat antaa lapsensa meillä syödä.

Siis..... sä annat safkaa muttet ymmärrä mutta kuitenkin ymmärrät että sun lapsi ei saa safkaa??????????

Et kyllä kovin pyyteettömältä vaikuta kun halajat vastapalveluksia....

Ei en HALAJA, vaan on ollut tilanteita joissa olisi ollut kovin kätevää jos meidän lapsi olisi heillä saanut syödä, ettei tartte puolin ja toisin kesken leikkien lähtee omaan kotiin syömään. Vaikka matkaa ei ole paljon, muistan itse lapsena ensinnäkin kuinka ihanaa oli syödä kavereilla, ja toisaalta muistan kuinka tympeetä oli lähtee kesken kaverivierailun himaan syömään ja sit kävellä takas kaverille.

Ja ihan oikeasti ihan pyyteettömästi annan ruokaa tälle lapseni kaverille, en ODOTA että heillä toimittaisi samalla tavalla. Asia vaan nousi tänään esiin kun poika kutsuttiin sinne leikkii ja hups, 30min päästä siitä olikin kaverilla perheineen ruoka-aika. No kaveri söi ja alkoi siinä munkin lapselle nälkä ja meillä kotona oli ruoka. Joten muksuni hilpasi himaan syömään ja meni sit takasin kaverilleen. Ei siis mitään ongelmaa, mut olisi ollut kovin kätevää jos olisi saanut syödä siellä, ei olisi pitkäksi aikaa leikit keskeytyneet.

Itselleni kun on niin luontevaa tarjota ruokaa jos meillä on vieraita ruoka-aikaan että ihmettelin vaan asiaa.

Yhteistyössä