Välinehuoltajan työ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wwa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Välinehuoltajan työ on mielestäni aikamoista näpertelyä pienien instrumenniten kanssa.Itse en kyseistä työtä tee,mutta päivittäin seuraan aikas lähettä sitä hommaa..Kyllä mä ehkä viihtyisin siinäkin työssä.

Riippuu työpaikasta. Kasvilaboratoriossa ei ole pienia instrumentteja. Kertakäyttötavaraa ja muovi- & lasitavaraa pakataan ja steriloidaan autoklaavissa tai kuumakaapissa. Lasitavarat yms. tiskataan pääosin koneilla. Vähän tulee myös käsitiskiä. Työ on ainakin pienemmissä laboratorioissa itsenäistä. Liukuva työaika ja itse saa päättää, missä järjestyksessä työnsä tekee.

Välillä on kiireisempiä päiviä, kun tulee paljon autoklavoitavia liuoksia eri ohjelmilla ja paljon tiskiä. Välillä taas on hiljaisempia aikoja.

Itse olen tuurannut satunnaisesti meidän laboratorion välinehuoltajaa.

Lisään vielä, että välillä on raskaitakin töitä, kun pitää nostella vesitonkkia ja painavia kattiloita. Meidän välinehuoltaja on tehnyt töitä myös hammaslaboratoriossa ja tykkäsi siitä kovasti. Oli kevyempää.

Mitä tekevät välinehuoltajat?
Välinehuoltajan työ on välillistä potilaan/asiakkaan hyvinvoinnista huolehtimista välinehuollon keinoin. Välinehuoltaja huolehtii siitä, että tutkimuksissa ja hoidoissa tarvittavat välineet sekä laitteet on huollettu ja että ne täyttävät kunnon, puhtauden, aseptiikan ja laadun osalta asetetut vaatimukset. Välinehuoltopalveluihin kuuluvat myäs välineiden tuotanto, hankinta sekä näihin kuuluva jatkuva laadun kehittäminen.

työympäristö on aikamoisen lämmin,paljon pitää tietää koneista( autoklaaveista) steriloinnista. työ on välineiden puhdistamista, kuivausta, pussittamista. siinä on melkoinen vastuu.
palökka on kai saamaa luokkaa kuin laitoshuoltajilla ehkä hieman parempi. meidän tk välinehuoltaja saa saman palkan kuin laitoshuoltajakin. eli palkka ei ole häävi n. 1800euroa brutto. jos työsketelee isoissa sairaaloissa taitaa tulla jotain lisiä lisäksi ( iltä, viikonloppu)

välinehuoltajille ei riitä työpaikkoja, kun kaikki välinehuollot keskitetään suuriin sairaaloihin kuin myös terveyskeskus hammasvälinehuoollot. tässä maassa on aika monta välinehuoltajaa ilman työtä

[QUOTE="vieras";27482545]Minä myös mietin kannattaako hakea kouluun, riittääkä töitä?[/QUOTE]

Veikkaan, että riittää. Meidän kaikki välinehuoltajat ovat kaikki eläköitymässä muutaman vuoden sisällä. Pulassa ollaan, jos ei saada uusia tekijöitä.

Hain. Kävin koulun ja työt osoittautuivat iltatyöksi suurimmaksi osaksi. äitinä koin etten näe lapsiani ollenkaan kun tulen kotiin vasta nukkuma aikaan...työstä tykkään mutta muuta elämää en voinut laittaa katkolle ma-pe...harmi että työajat toi työttömyyden.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;29727036:
Hain. Kävin koulun ja työt osoittautuivat iltatyöksi suurimmaksi osaksi. äitinä koin etten näe lapsiani ollenkaan kun tulen kotiin vasta nukkuma aikaan...työstä tykkään mutta muuta elämää en voinut laittaa katkolle ma-pe...harmi että työajat toi työttömyyden.

ok, mulla ei lapsia joten ei iltatyövuorot haittaa. ja kai sit on aamujakin ja vapaapäiviä?

Yksi aamu viiden päivän aikana ja viikonloput vapaat, kohta muuttuu kolmivuorotyöksi... Ja mä lähdin kouluun päivätyön toivossa :( ainahan se on vaara että pistää, siksi niitä välineitä käsitellään varovasti ja mahdollisimman vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;29728735:
Yksi aamu viiden päivän aikana ja viikonloput vapaat, kohta muuttuu kolmivuorotyöksi... Ja mä lähdin kouluun päivätyön toivossa :( ainahan se on vaara että pistää, siksi niitä välineitä käsitellään varovasti ja mahdollisimman vähän.

no höh. kolmivuorotyö ei kiva

Yhteistyössä