Valilihan leikkaus - mantelioljy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maalisvauva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maalisvauva

Vieras
Hei!

Aktiivinen synnytys ry:n sivulla suositellaan kuukausi ennen synnytysta valilihan alueen hierontaa manteli- tai oliivioljylla. Tama edistaisi valilihan venymista synnytyksessa eli estaisi mahdollisesti valilihan repeamista tai leikkausta.

Onko kenellekaan kokemusta?
Kiitos!

:flower:

Hei,
Manteliöljystä ei varmaan ole ainakaan mitään haittaakaan, joten ihan turvallisin mielin voit sitä käyttää. Mitä välilihan leikkaamiseen tulee, se on ihan siisti ja kvuton hiomma siinä vaiheessa, kun se on tarpeen tehdä ja paranee sievästi aikanaan. Repeämät sensijaan (=hallitsemattomasti revenneet) ovat kivuliaammat ja paraneminen kestää pitempään...etenkin jos värkit repeävät useassa kerroksessa. Oman kokemukseni mukaan repeämiltä suojaa oman kehon kuuntelu ja sen mukaan toimiminen synnytyksen aikana (ilman mömmöjä ja puudutuksia) siten, että esim. ponnistusvaiheessa et lähde ponnistamaan sutena käskyjen mukaan...vaan pikemminkin hiukan pidätellen ja tunnustellen. Vähän vaikea selittää....Mutta kun yhden kerran käyt sillä asialla, tiedät mistä puhutaan!!
Aktiivisen synnytyksen jutut eivät mielestäni ole mitään huuhaata. Ekan karmaisevan synnytyskokemuksen (kaikilla mausteilla, perä ruvella kuukausisotalla) jälkeen kävin Aktiivisen synnytyksen kurssilla minäkin ja sain sieltä rohkeutta seuraaviin synnytyksiin. Jotka sujuivat todella eri tavalla kuin eka. Tietty täytyy pitää järki päässä eikä "luomuilla" lapsen turvallisuuden niin vaatiessa. Henkinen valmistautuminen, mielikuvaharjoitukset kivun hallinnassa ym. ovat parasta valmsitutumista synnytykseen. Tsemppiä!

mulla ei revenneet paikat ollenkaan, eikä tarvittu mitään välilihan leikkauksia ym. parin päivän päästä synnytyksestä tuntu paikat normaalilta =) taidan olla onnekas =) (ensimmäinen synnytys siis oli)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2007 klo 11:13 vieras kirjoitti:
mulla ei revenneet paikat ollenkaan, eikä tarvittu mitään välilihan leikkauksia ym. parin päivän päästä synnytyksestä tuntu paikat normaalilta =) taidan olla onnekas =) (ensimmäinen synnytys siis oli)

Mulla samoin, ei repeämiä kummastakaan lapsesta. Kätilö tuki lämpimällä pyyhkeellä välilihaa ponnistusvaiheessa.

Yhteistyössä