keisarin leikkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelko

Vieras
kertokaa hei te jolla tehty keisarinleikkaus/sektio minua niin PELOTTAA!!vaavi viellä perätilassa viikkoja 36 ensi viikolla saan varmaan tietää ja koitetaan kääntää sattuukohan se?paino arvoi oli viikolla 34 3200 eli iso olisi tulossa lääkäri näin ainakin sanoi.voiko leikkausta tehdä ylipainoiselle?onko jotain esteitä?vaaraa?ym???en haluaisi synnyttää perätilassakaan,kertokaa kokemuksia?miten se leikkaus tehdään kauanko kestää??ym.....

Hei!
Minulla on kaksi tyttöä toinen on syntynyt vuonna 00 perätilan vvuoksi ja toinen syntyí 02 vuonna ja molemmat ovat syntyneet keisarinleikkauksella koska minulla on ahtaat lantiot. Ei siinä leikkauksessa montaa tuntia mennyt, ja minulla parani haava molemmilla kerroilla ihan hyvin.

mulle tehty kaksi keisaria ja voin sanoa että itse ottaisin mieluummin keisarin ku alakautta, toipuminen oli mulla aivan helvetillinen syystä että en saanut tarpeeksi kipulääkitystä, nyt kun kolmas syntyy niin osaan jo vaatia ja pitää puoliani tässä asiassa!!!!!

Minulle tehtiin kiireellinen sektio. Leikkaus oli helppo minulle. Mutta pitkittyneen synnytyksen takia voimat oli jo loppu, että se hidasti toipumista. Haava oli pitkään kipeä ja vatsa tunnoton. Mutta ei se niin vaikeaa ollut. Se mistä itse järkytyin oli, kun lasta olisi pitänyt kyetä hoitamaan saman tien vaikka vuorokauden olin katetrissa enkä pystynyt kääntymään. Mutta kun lastenhoitohuoneita ei nää ole niin minkäs teet :(

mulle tehtiin akuutti sektio ja seuraava suunnitellusti huhtikuussa. Haava parani hyvin. Heti illalla nousin ylös ja hoitelin vauvaa. Mitä nopeammin nousee ylös sitä helpommin paraminen lähtee käyntiin.

mulle tehtiin suunniteltu sektio vauvan perätilan vuoksi (ei edes yritetty kääntää) sektioon meni noin tunti kaikkien valmisteluineen; selän ja mahan pesu sun muut, tippojen laitamiset.. ei sattunu ja paranin todella nopeasti.. illalla sängystä ylös ja vauvaa hoitelemaan. kipulääkkeitä pyysin tarvittaessa.. itsekkin pelkäsin ko. toimenpidettä, mutta en pelkää enää

Mut leikattiin 29.12.04 (rv 39+6) eli viime keskiviikkona. Viikkoa aiemmin tarkastuksessa huomattiin yllättäin poitsun olevan perätilassa. Ensisynnyttäjä kun olen, alatiesynnytystä ei harkittu kovin kauaa (+ painoarvio oli 3,8kg ja pää melko suuri).
Puudutukseen meni arvioitua kauemmin, koska spinaalipuudutuksen väli ei löytynyt. Sain lopulta epiduraalin... Eroina kuulema on, että spinaali vaikuttaa nopeammin ja tunto häviää kokonaan, epiduraalin vaikutukseen menee n. 15min ja tunto jää osittain jäljelle. Kipua ei tietenkään tunne.. Puudutuksen jälkeen tehdystä avausviillosta meni ehkä 10min kunnes vaavi jo huusi ekan kerran. Kokon ompeluun huomattavasti kauemmin..
Yllätys itelle oli, että leikkaus tehtiin "kallistettuna". Eli leikkauspöydässä oli tuet ja pöytää kallistettiin siten, että olin osittain vasemmalla kyljelläni. Heräämössä seurauksena oli, että oikea puoli tokeni nopeammin puudutuksesta. (puudutus tehtiin toisella kyljellä kippurassa ja jos olisi tehty spinaalilla, olisi puutuneempi puoli ollut oikea) Johtuu kuulemma siitä, että se kylki, millä makaa puutuu ensin ja siten voimakkaammin.
Meillä ongelmana oli tuo isopäisyys. Poika jäi päästään jumiin, koska kohtu lähti supistumaan -> kohdun haavaa piti aavistuksen jatkaa ja ulosautossa meni 3min. Lastenlääkäri kutsuttiin paikalle varmistamaan pojan kunto. Tuolloin tuli vähän turvaton olo, kun ei tienny, mikä on homman nimi.. Muu aika leikkauksesta oltiin tilanteen tasalla, kiitos ihanalle anestesialääkärille, joka koko leikkauksen aikana selitti, mitä tapahtuu.
Ongelma, mikä ylipainosta voi tulla, on että haava tulee vatsan "alle". Itellä maha on haavan päällä ja poimussa oleva haava on ilman muuta tulehdusherkempi, kuin jos olisin normaalipainoinen. Eli haavan suihkuttelua tulee olla pikkasen normaalia enempi ja ilmakylpyjä otetaan selällään aina välillä. Haava ei oo itellä vaivannut, mitä nyt muutaman päivän tikit ovat vähän kiristäneet. Huomenna siitäkin pääsee, kun ne poistetaan..
Toipumiseni on ollut yllättävänkin nopeaa, eli aina ei päde sekään, että sectiosta toivutaan kovin hitaasti. Riippuu niin paljon ihmisestä ja varmaan kerrastakin..
Jos herää kysymyksiä, voi laitta postia tai sitten tänne niin tarkennan mielelläni..

Minulle tehtiin kiireellinen sektio -02. Kaikki tapahtui niin nopeasti, mutta pelkoa en tuntenut, koska kätilöt kertoivat tapahtumista niin hyvin(kiitos oys:n kätilöille). Toipuminen leikkauksesta on hyvin yksilöllistä. Minut leikatiin aamulla ja jo illalla otin muutaman askeleen. Seuraavana aamuna oli jo kiire suihkuun. Haava ei ollut yhtään kipeä ja muutenki mukavat kokemukset jäi. Hoitajatkin ihmetteli miten hyvin toivuin leikkauksesta(yleiskunto varmaan ihan hyvä).
Täytyy vain muistaa että jokainen ihminen on erilainen.
:)

kiitos kaikille jotka vastasi tähän!!kävin tänään äippä polilla ja nyt vaavini on kääntynnyt pää alas :saint: :saint: siis ihanaaaa!!!!!!!!toivotaan ettei enää pyörähtäis :whistle: ja paino arviokin oli vaan 200g noussut elikkä normaalia synnytystä odotellaan :p :p

Yhteistyössä