Välilihan haavasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mymmeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mymmeli

Vieras
Olisin kyselly kuinka yleistä on ettei välilihan leikkaushaava ole vieläkään umpeutunut aikaa kulunut synnytyksestä 5 vko. Haavasta vuotaa kirkasta verta. Jälkitarkastus on kahden viikon päästä. Terkkarille kun ilmoitin niin ei reagoinut juuri mitenkään. Musta aika outoa? Mulle laitettiin aika monta tikkiä muistaakseni 10. Onko kohtalontovereita ja koska haava parani lopullisesti, vai jouduttiinko tekemään korjausleikkaus.

Mulla haava ei varsinaisesti vuotanu, mutta oli arka pitkään ja alussa myös tulehtui. Nyt lapsi reilu 6kk ja yhä välillä tuntuu, vaikka haava onkin kyllä joparantunut, mutta kinnailee esim. seksin yhteydessä. Toisilla varmaan vaan kestää pitempään noi paranemiset? Mulla ainaki usein ongelmia haavojen paranemisien kanssa...

Lapsemme on 2,4v ja välilihanleikkauskohta parani kyllä parissa kuukaudessa ihan ok, mutta esim vieläkin ollessani kyykyssä, kohtaa ""jomottaa"" ja tietyt seksiasennot sattuu ikävästi leikkauskohtaan..

Kyllä minulakin se pari kuukautta meni ennen kuin haava umpeutui kokonaan. Se tuntui repeilevän jatkuvasti ja vuoti verta, kunnes sitten kiinnittyi kokonaan parin kuukauden päästä synnytyksestä. Nyt synnytyksestä on kolme kuukautta eikä haava enää vaivaa millään lailla. Tosin seksipuolella on niin hiljaista, etten osaa sanoa tuntuisiko seksin yhteydessä :)

Nyt reilu pari kuukauttta synnytyksestä ja haav aon parantunut. Viidessä vikossa se ei vielä ollut. Edelleen toki tuntee synyttäneensä esim rakstellessa, jolloin haava hieman kinnaa.

Näihin juttuihin vain menee aikaa, ja olen alkanut nyt vähitellen oppimaan, että kaikessa lapseen tai sen saamiseen liittyvissä jutuissa viikoissa laskettavat aika määrät eivät ole pitkiä. Ihminen vain on kärsimätön ja varustettu heikolla suhteellisuuden tajulla.
Kokemusta on.

Lapsemme on 2,4v ja välilihanleikkauskohta parani kyllä parissa kuukaudessa ihan ok, mutta esim vieläkin ollessani kyykyssä, kohtaa ""jomottaa"" ja tietyt seksiasennot sattuu ikävästi leikkauskohtaan..

Voi paska. Synnytyksestä 7kk ja mullakin välilihan arpi jomottaa päivittäin ja tuntuuu joissakin istuma-asennoissa ja seksi tekee kipeää. Oon toivonut, että se vähitellen helpottais, mutta niin ei sitten näköjään taida käydäkään. Voihan hitto!

Voi paska. Synnytyksestä 7kk ja mullakin välilihan arpi jomottaa päivittäin ja tuntuuu joissakin istuma-asennoissa ja seksi tekee kipeää. Oon toivonut, että se vähitellen helpottais, mutta niin ei sitten näköjään taida käydäkään. Voihan hitto![/QUOTE]

Onneksi en ole yksin, se on varmaan ainoa asia mikä tässä lohduttaa. Minullakaan leikkaushaava ei tunnu paranevan täydellisesti vaan tietty määrä kipua jäi muistuttamaan synnytyksestä. Synnytyksestä reilu vuosi aikaa. Haava näytti jälkitarkastuksessa siistiltä ja hyvin parantuneelta, enkä itsekään huomannut haavan aukeilleen uudestaan missään vaiheessa. Silti kävi näin hassusti, että kipua jäi. Tietysti on ihmisiä jotka kärsivät päivittäin kovemmista kivuista kuin minä haavastani, mutta silti. Eihän tässä näin pitänyt käydä. Mieluummin tuntisin kipua jossain muualla kehossani kuin tuolla alakerrassa.

Yhteistyössä