Vakava masennus, onko lääkkeet välttämättömiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:
Serotoniinin takaisinoton estäjät (SSRI) lisäävät serotoniini-nimistä välittäjäainetta aivoissa. Viestit aivosolujen välillä kulkevat näin paremmin. Muitakin välittäjäaineita on olemassa (esim. noradrenaliini) ja niihin on omat lääkkeet.

Jos sinulla on vakava masennus niin lääkkeet todennäköisesti tarvitset.

Samoin terapia on tarpeen.

Liikuntakin lisää välittäjäaineita ja lievittää masennusta (lievä masennus tutkimusten mukaan hoituu yhtä hyvin liikunnalla kuin lääkkeillä) mutta vakavasta masennuksesta puhuttaessa se yksinään ei kyllä riitä!

Hoida itsesi hyvin, masennus hoituu kyllä ja se pitää hoitaa!

Kiitos, kun jaksatte tsempata. Tässä pisteessä ei hirveästi ole uskoa parempaan huomiseen. En oikeasti usko, että oloni muuttuu ikinä paremmaksi. En osaa kuvitella sitä. Lasten vuoksi haluan kyllä kaikki keinot yrittää, mutta esim. tiivis keskusteluterapia vaatii minulta hirveän paljon. Koetan nyt alkaa asennoitumaan siten, että saisin itsestäni irti ryhtyä siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:
Tuo silmäniskuhymiö tuohon tekstiini tuli taas kerran ihan vahingossa, ei tarkoituksella jos ihmettelit!

Mulla on monesti käynyt sama fiba :)

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Hirveän paljon riippuu siitä ihmisestä jonka kanssa käyt juttelemassa =) se kun on persoonalla tehtävää työtä. Jos vaan on mahdollista niin kannattaa käydä useamman juttusilla tai jos joku tuttu osaa suositella mukavaa ja hyvää terapeuttia sulle.
Toki esim. ratkaisukeskeisessä terapiassa ei kaivella menneitä vaan mietitään yhdessä asiakkaan kanssa mikä on ongelma ja mitä pitää tehdä jotta siitä pääsee eroon =) tästä tykkään itse työssä enemmän.

Nuo terapiat ovat minulle viidakko, en tiedä niistä mitään. Mukavaa, kun kerroit, että tuollaista ratkaisukeskeistä terapiaa on. Onko muita mahdollisuuksia lähestyä asioita kuin se perinteinen keskustelu ongelmista ja tuo ratkaisukeskeinen?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 84:
lähihoitajan opinnoissani opin sen että masennusta joutuu hoitamaan lääkkeillä sen verran aikaa ku masennus on ollu..eli kaks vuotta hoitamattomaa masennuksee kahen vuoden hoito..masennus nimittäin voi olla vakavakin sairaus

No sitten minä söisin lääkkeitä ainakin 15 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja kyllä ne alkuun auttoikin. Lisäksi sain terapiaa 2 vuotta. Vointi on parempi huomattavasti. En silti usko, että voin koskaan parantua täysin. Niin vakavista traumoista kärsin (jotka aiheuttaa masennusta). En enää käytä lääkkeitä, ja terapiakin on loppunut. Nyt vain mennään näillä eväillä mitä on.

Oliko sinulle alkuun asioistasi puhuminen vaikeaa vai sujuiko se luontevasti?

en jaksanut lukea koko ketjua, mutta omaa kokemusta tulee tässä: mulla dagnoosina paha paniikki- ja pakko-oireinen häiriö ja monta vuotta vastustin lääkkeitä. sitten kun vihdoin olin niin huonossa jamassa, niin suostuin alottamaan seroxatin 20mg...alotus oli kamala, olin muutaman pvän sairaalassakin, mutta kun selvis siitä ekasta kahesta viikosta, nin olotila alkoi parantua. lääke yksin ei ketään paranna, mutta se on kuin kävelykeppi: jos pää ei tuota serotoniinia, niin jostain sitä on pakko saada! mä olen syöny lääkettä kohta 10v ja tulen todnäk syömään lopun ikääni. mulla kaks raskautta, kaks imetysaikaa ja kaks täysin tervettä ja normaalia lasta ja koko ajan vedelly nappia huuleen. mutta toki: lääkäri arvioi aina nämä jutut.

se lääke ei muuta sua ihmisenä, se ei lamaa sun tunteita, se ei turruta sua. vaan se auttaa!

Alkuperäinen kirjoittaja humbe:
en jaksanut lukea koko ketjua, mutta omaa kokemusta tulee tässä: mulla dagnoosina paha paniikki- ja pakko-oireinen häiriö ja monta vuotta vastustin lääkkeitä. sitten kun vihdoin olin niin huonossa jamassa, niin suostuin alottamaan seroxatin 20mg...alotus oli kamala, olin muutaman pvän sairaalassakin, mutta kun selvis siitä ekasta kahesta viikosta, nin olotila alkoi parantua. lääke yksin ei ketään paranna, mutta se on kuin kävelykeppi: jos pää ei tuota serotoniinia, niin jostain sitä on pakko saada! mä olen syöny lääkettä kohta 10v ja tulen todnäk syömään lopun ikääni. mulla kaks raskautta, kaks imetysaikaa ja kaks täysin tervettä ja normaalia lasta ja koko ajan vedelly nappia huuleen. mutta toki: lääkäri arvioi aina nämä jutut.

se lääke ei muuta sua ihmisenä, se ei lamaa sun tunteita, se ei turruta sua. vaan se auttaa!

Kiitos viestistäsi :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
mikset halua?

Pitäisi kai enemmän tutkia ja lukea, miten mielialalääkkeet vaikuttavat ihmiseen. Saattaisi mielipide muuttua.

En halua turtua tai hukuttaa murheitani. Sitä kai pelkään. Tiedän, miksi olen masentunut ja tämä olo ei helpota kai ennenkuin olen saanut asiat muulla keinoin selviksi. Pelkkä lääke ei minua auta.
[/quote

Omasta kokemuksesta voin kertoa, etteivät lääkkeet turruta mieltä tai auta hukuttamaan murheitaan. Ne auttavat aivojen serotiini(tms)tasapainon palautumisessa normaali- tasolle, jolloin pystyt pikkuhiljaa näkemään tilanteesi objektiivisemmin ja ehkä joku päivä huomaatkin kuinka kiva on olla hyvällä tuulella ja saat jopa energiaa arkirutiineiden suorittamiseen.

Toinen juttu on keskustelu. Psykoterapiaa väläyttelivät. En ole ollenkaan innostunut. En halua puhua asioistani. Ristiriitaista, tiedän että se on kai ainoa keinoa alkaa selvitellä solmuja. Mutta silti en haluaisi puhua. Kaksi kertaa olen käynyt psykologilla ja inhosin joka hetkeä.

Kertokaa terapiastakin kannustavia kokemuksia, jos teillä sellaisia on!

Psykoterapiasta positiivista ja negatiivista kokemusta. Aluksi kävin juttelemassa tk:n perheneuvolan psykologin kanssa enkä mielestäni saanut tilanteeseeni mitään apua, jotenkin se psykologi tuntui keskittyvän vääriin asioihin vaikka en osannut itse määritellä mitkä olisivat olleet niitä oikeita asioita. Lopulta jo pelkkä ajatuskin sinne menemisestä alkoi ahdistamaan kun tiesin psykologin reaktiotavan kertomiini asioihin.

Lopulta sain lähetteen psykiatriseen avohoitoon ja pääsin keskustelemaan kahden psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Nämä olivat aivan ihania ja empaattisia ja todella tiesivät miten minua sai kannustettua, jotenkin he saivat minun ajatkuseni sanoiksi ja minut ymmärtämään, että minun tilanteessani ja minun taustallani ei ole ihmekkään, että aloin masentumaan. Aluksi kävin kerran viikossa juttelemassa ja sitten pikkuhiljaa käynnit harvenivat kun saamani lääkitys ja keskusteluapu alkoivat tuottaa tulosta.

Itse ainakin koin, että ensin minut piti tavallaan saada pahin olo purettua ihan keskusteluilla ja sillä että tiesin, että tässä nyt on se henkinen tuki ja turva mitä tarvitsin ja sitten vasta alettiin varsinaista masennusta "hoitamaan".

Eli jos sinulla vain on mahdollista tuohon psykoterapiaan niin suosittelen lämpimästi! Minustakin tuntui aluksi hölmöltä kertoa niitä omia asioita ventovieraille, mutta lopulta tajusin, että niillehhän onkin paljon helpompi kertoa.

Minulla ensimäiset kerrat meni lähinnä itkiessä, lähes kaikki asiat mitä kerroin, sai minut vaan vollottamaan, mutta joka ikinen kerta pois lähtiessä oli tilanteeseen nähden hyvä mieli ja sitä seuraavaa käyntiä jopa aina odotti!

ja kyllä ne alkuun auttoikin. Lisäksi sain terapiaa 2 vuotta. Vointi on parempi huomattavasti. En silti usko, että voin koskaan parantua täysin. Niin vakavista traumoista kärsin (jotka aiheuttaa masennusta). En enää käytä lääkkeitä, ja terapiakin on loppunut. Nyt vain mennään näillä eväillä mitä on.

oli TODELLA raskasta. Toinen vuosi meni helpommin. Ei ollut, eikä ole vieläkään helppoa puhua asioistani, ja mitä olen kokenut. Kuitenkin koen että sain terapiassa laitettua "asioita järjestykseen päässäni".

oli TODELLA raskasta. Toinen vuosi meni helpommin. Ei ollut, eikä ole vieläkään helppoa puhua asioistani, ja mitä olen kokenut. Kuitenkin koen että sain terapiassa laitettua "asioita järjestykseen päässäni".

Näin varmaankin on minullakin. Nuo kaksi psykologilla käyntiä ovat olleet aivan hirveitä. Koetan keskittyä hengittämiseen ja siihen, että katson psykologia aina välillä silmiin. Jokainen sana pitää pakottaa ulos. En ole koskaan kertonut kenellekään ihmiselle itsestäni kaikkea. Toetyt asiat olen säilönyt sisälleni paksuseinäiseen laatikkoon, jota en avaa. Jos raotan laatikon seiniä milliäkään (ja päästän ulos sanallisesti niitä asioita) ahdistun entistä enemmän.

Teraupeuttisia suuntauksia on useita, toivottavasti sinulle löytyy sopiva. Koska yleensä paras hyöty tulee lääkityksen ja keskustelun myötä. Toki nykyään on melko yleistä löydä resepti kouraan ja siitä kotiin sitten pärjäilemään, vaikka se on todettu huonoksi vaihtoehdoksi. Sen lisäksi että on useita vaihtoehtoja terapioissa niin terapeutin persoona vaikuttaa asiaan myös (kuten jo tuossa aiemmin totesin ) että jos sattuu löytymään henkilö jonka kanssa löytyy "yhteinen sävel" niin kyllä se yleensä siitä avautuu.

Toetyt asiat olen säilönyt sisälleni paksuseinäiseen laatikkoon, jota en avaa. Jos raotan laatikon seiniä milliäkään (ja päästän ulos sanallisesti niitä asioita) ahdistun entistä enemmän.

Ja tuollaista sun loppuelämä tulee olemaan ellet ala avaamaan uralla niitä laatikon seiniä.

Alkuperäinen kirjoittaja ex- masentunut:
Psykoterapiasta positiivista ja negatiivista kokemusta. Aluksi kävin juttelemassa tk:n perheneuvolan psykologin kanssa enkä mielestäni saanut tilanteeseeni mitään apua, jotenkin se psykologi tuntui keskittyvän vääriin asioihin vaikka en osannut itse määritellä mitkä olisivat olleet niitä oikeita asioita. Lopulta jo pelkkä ajatuskin sinne menemisestä alkoi ahdistamaan kun tiesin psykologin reaktiotavan kertomiini asioihin.

Lopulta sain lähetteen psykiatriseen avohoitoon ja pääsin keskustelemaan kahden psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Nämä olivat aivan ihania ja empaattisia ja todella tiesivät miten minua sai kannustettua, jotenkin he saivat minun ajatkuseni sanoiksi ja minut ymmärtämään, että minun tilanteessani ja minun taustallani ei ole ihmekkään, että aloin masentumaan. Aluksi kävin kerran viikossa juttelemassa ja sitten pikkuhiljaa käynnit harvenivat kun saamani lääkitys ja keskusteluapu alkoivat tuottaa tulosta.

Itse ainakin koin, että ensin minut piti tavallaan saada pahin olo purettua ihan keskusteluilla ja sillä että tiesin, että tässä nyt on se henkinen tuki ja turva mitä tarvitsin ja sitten vasta alettiin varsinaista masennusta "hoitamaan".

Eli jos sinulla vain on mahdollista tuohon psykoterapiaan niin suosittelen lämpimästi! Minustakin tuntui aluksi hölmöltä kertoa niitä omia asioita ventovieraille, mutta lopulta tajusin, että niillehhän onkin paljon helpompi kertoa.

Minulla ensimäiset kerrat meni lähinnä itkiessä, lähes kaikki asiat mitä kerroin, sai minut vaan vollottamaan, mutta joka ikinen kerta pois lähtiessä oli tilanteeseen nähden hyvä mieli ja sitä seuraavaa käyntiä jopa aina odotti!

Kiitos viestistäsi. Tuo kai se on, kun olisi joku sellainen ihminen, joka on samalla aaltopituudella. Kuten sinulla nuo psykiatriset sairaanhoitajat.

Psykoterapiasta kai jää joka kerrasta maksettavaksi kymppi- kaksi?

Oletteko lääkityksellä olleet ja/tai terapiassa käyneet ihan normaalisti mukana työelämässä/ opiskeluissa? Minkälaisissa ammateissa? Onnistuiko hyvin?

Oletteko lääkityksellä olleet ja/tai terapiassa käyneet ihan normaalisti mukana työelämässä/ opiskeluissa? Minkälaisissa ammateissa? Onnistuiko hyvin?

Vielä silloinkin kun olin keskivaikeasti masentunut en TODELLAKAAN ollut työkykyinen ja onneksi olinkin kotiäitinä. Nytkin teen vain paria vuoroa viikossa maksimissaan enkä ole edelleenkään työkykyinen kokopäivätöihin.

Mulla lääkkeet auttoi siihen, että sain rauhoitettua mieleni, jotta pääsin jäsentämään ongelmani ja ajattelemaan asiaa järkevästi. Ennen lääkitystä mä en saanut mistään otetta. Tiesin periaatteessa, mistä ongelmat johtui, mutta en osannut ratkaista niitä. Lääkkeiden avulla terapiasta oli hyötyä, koska silloin vasta tulin vastaanottavaiseksi tarjotulle avulle. Aiemmin olin sitä mieltä, ettei mikään terapia mua auta, ja mulla on mieskin kelle jutella. Myöhemmin huomasin, että puhuminen omalle miehelle ja puhuminen terapeutille on kaksi ihan eri asiaa :) . Ei mies pystynyt muuta kuin kuuntelemaan, kun taas terapeutti toi asioihin uutta perspektiiviä ja ajattelemisen aihetta.

Mun oli ensin tosi vaikea puhua. Puolet ajasta meni siihen, että tuijottelin vain ympäriinsä. Terapeutti sanoi mulle, että me voidaan keskutella paljon, vähän tai ei lainkaan. Ihan miten mä itse haluan. Mä en muista kovinkaan paljon enää siitä ajasta, mutta yhden lauseen muistan ikuisesti. Kun hoit hänelle, että mä en parannu koskaan, tästä ei tule mitään, mä en pysty.... niin tämä nainen sanoi mulle, että kukaan ei ole vielä jäänyt tuollaiseksi, jos on apua hakenut ja saanut. Ja ihan oikeassa hän oli :) .

Puhuit siitä, että olet ollut masentunut "aina" ja pelkäät, että lääkkeet muuttavat sinua. Mutta eikö se ole hyvä asia? Ilmeisesti et ole kuitenkaan tyytyväinen elämääsi masentuneena, koska olet lähtenyt hakemaan apua. Ja jos lääkkeet ja terapia vievät sulta tuon vuosikausia kestäneen masennustilan pois ja siinä mielessä muuttavat sinut, niin sehän on vain positiivista.

Alkuperäinen kirjoittaja humbe:

Vähän samantyyppinen tilanne minullakin. On todella kamalaa aloittaa lääkitys ja kärsiä alkuoireista, kun on muutenkin aivan lopussa ja paniikkikohtaus vain seuraa toistaan. Persoonana en minäkään muuttunut enkä tullut ylipirteäksi/-onnelliseksi. Pystyin vain jatkamaan elämääni normaalisti. Nyt en lääkkeitä syö.

Kiitos viestistäsi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mulla lääkkeet auttoi siihen, että sain rauhoitettua mieleni, jotta pääsin jäsentämään ongelmani ja ajattelemaan asiaa järkevästi. Ennen lääkitystä mä en saanut mistään otetta. Tiesin periaatteessa, mistä ongelmat johtui, mutta en osannut ratkaista niitä. Lääkkeiden avulla terapiasta oli hyötyä, koska silloin vasta tulin vastaanottavaiseksi tarjotulle avulle. Aiemmin olin sitä mieltä, ettei mikään terapia mua auta, ja mulla on mieskin kelle jutella. Myöhemmin huomasin, että puhuminen omalle miehelle ja puhuminen terapeutille on kaksi ihan eri asiaa :) . Ei mies pystynyt muuta kuin kuuntelemaan, kun taas terapeutti toi asioihin uutta perspektiiviä ja ajattelemisen aihetta.

Mun oli ensin tosi vaikea puhua. Puolet ajasta meni siihen, että tuijottelin vain ympäriinsä. Terapeutti sanoi mulle, että me voidaan keskutella paljon, vähän tai ei lainkaan. Ihan miten mä itse haluan. Mä en muista kovinkaan paljon enää siitä ajasta, mutta yhden lauseen muistan ikuisesti. Kun hoit hänelle, että mä en parannu koskaan, tästä ei tule mitään, mä en pysty.... niin tämä nainen sanoi mulle, että kukaan ei ole vielä jäänyt tuollaiseksi, jos on apua hakenut ja saanut. Ja ihan oikeassa hän oli :) .

Puhuit siitä, että olet ollut masentunut "aina" ja pelkäät, että lääkkeet muuttavat sinua. Mutta eikö se ole hyvä asia? Ilmeisesti et ole kuitenkaan tyytyväinen elämääsi masentuneena, koska olet lähtenyt hakemaan apua. Ja jos lääkkeet ja terapia vievät sulta tuon vuosikausia kestäneen masennustilan pois ja siinä mielessä muuttavat sinut, niin sehän on vain positiivista.

Kiitos sinullekin. Kerään nyt rohkeutta varata psykiatrille ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:
niin ja mulle henkilökohtasesti paras keskusteluapu on ollu kaverit ja tuttavat

Tää on kauhean raskasta niille kavereille ja tuttaville. Mä en ainakaan halua sitä kellekään tehdä.

Psykoterapioista http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykoterapia

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:
niin ja mulle henkilökohtasesti paras keskusteluapu on ollu kaverit ja tuttavat

Tää on kauhean raskasta niille kavereille ja tuttaville. Mä en ainakaan halua sitä kellekään tehdä.

Psykoterapioista http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykoterapia

Raskastahan se tietysti on läheisille kuunnella toisen murheita, varsinkin jos ongelmat ovat syviä ja niiden setviminen kestää pitkään. Minä en osaa puhua psykologille, mutta en kyllä sen enempää tutuillekaan. Luulen kyllä, että ei heistä edes olisi minun ongelmieni selvittämiseksi apua.

Mulla sepram 30mg annostuksella, ja suosittelen kyllä lääkitystä jos sinusta tuntuu ettei mikään voi tehdä oloasi paremmaksi. Lääke ei tietenkään paranna, vaan sen tekee keskusteluapu, liikunta, ravitsemus, sosiaaliset suhteet jne. Mutta niihin kiinnipääsy voi olla mahdotonta jos aivokemiassa on häikkää. Minulle ei ollut terapiasta apua ennen lääkkeitä, koska -kuten sinä- en osannut puhua psykologille ja löytää oloni syitä, niiden purkamisesta puhumattakaan. Itseasiassa en huomannut lääkkeiden tehoa muussa kuin siinä, että terapia lähti käyntiin ja sitä kautta elämäni, en siis ollut turta tai muuttunut ns. "normaaliksi", eri ihmiseksi tms. Mieleni oli vain sen verran tasapainossa, että pystyin avaamaan suuni ilman sitä järkyttävää ahdistusta tilanteesta.

Ja minusta ulkopuolinen apu oli erittäin tärkeää, vaikka olisin tietysti voinut puhua läheisillekin. Paitsi se, etten halunnut kasata ongelmiani muiden niskoille, ihminen jolla ei ole koulutusta tai omakohtaista kokemusta, ei voi ymmärtää mitä masennus todellisuudessa on. Tästä saattaa seurata vain hyväntahtoisia, mutta oloa pahentavia "niskasta kiinni" - tyylisiä neuvoja. Masentuneen läheisen ei KOSKAAN kannata ottaa psykiatrin tai psykologin roolia, se on todettu niin masentuneena kuin sitä vierestä seuranneena.

Yhteistyössä