Voiko PSYKIATRI evätä sairasloman jatkumiseni? Olen ollut yli 2kk sairaslomalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaja

Vieras
masennuksen takia. Terveyskeskuslääkärin kirjoittamana. Olen käynyt psykologin juttusilla useamman kerran ja hän suositteli psykiatria. Käynti psykiatrilla on tänään.

Mä en jaksa enää samaa itkua ja selvittelyä tämänkin lääkärin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaja:
masennuksen takia. Terveyskeskuslääkärin kirjoittamana. Olen käynyt psykologin juttusilla useamman kerran ja hän suositteli psykiatria. Käynti psykiatrilla on tänään.

Mä en jaksa enää samaa itkua ja selvittelyä tämänkin lääkärin kanssa.

Hei! Miksi eväisi, jos olet työkyvytön työhösi? Hyötyähän sinulle vain on psykiatrilla käynnistä :). Hän on erikoistunut arvioimaan nimenomaan psyykkisiä oireita ja myös sitä, miten vointisi saataisiin kohenemaan. Hienoa, että olet saanut ajan. Ymmärrän, että on raskasta selittää eri ihmisille, mutta oikeusturvasi kannaltasi on itseasiassa tärkeää, että nyt tilannettasi arvioi psykiatrian erikoislääkäri, Kela todennäköisesti jo vaatisikin pian sitä. Kannattaa harkita myös psykoterapiaa ja lääkitystä, mikäli sinulla ei niitä vielä ole ja psykiatri arvioisi sinun niistä hyötyvän. T. Psykologi

Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
kait sille on annettu taustat. mutta eikös potilas itse voi vaikuttaa siihen milloin palaa mm töihin.

Voihan sitä vaikuttaa, mutta lääkäri päättää palkallisesta sairaslomasta. Omaa lomaahan voi tietysti pitää jos haluaa, mutta jos lääkärin mielestä on työkykyinen, niin siinäpä se. Kunnian ja omantunnon kautta.

ei ole tuo psykiatrian ERIKOISlääkäri vaan ihan tavallineN psykiatri. Riittääkö s e Kelalle?

Psykiatri on aina lääkäri, joten kyllä se on psykiatrian erikoislääkäri eli psykiatri.

Psykologi ei taas ole lääkäri.

ei ole tuo psykiatrian ERIKOISlääkäri vaan ihan tavallineN psykiatri. Riittääkö s e Kelalle?

Riittää. Mun äiti on psykiatrian erikoislääkäri,siis psykiatri. Ja kyllä on asiakkailleen kirjotellu kelalle kelpaavia lausuntoja.

Hei vielä selvennykseksi saman tien muillekin :) :
psykiatri on psykiatriaan erikoistunut lääkäri, joka arvioi lääkityksiä, kuntous- ja psykoterapian tarvetta ym. sekä osa heistä saattaa lisäksi olla kouluttautunut psykoterapeuteiksi.

psykologi on korkeakoulututkinnon suorittanut psykologian asiantuntija, joka voi työskennellä useilla aloilla (henkilöstöhallinnossa, tutkijana, lasten- nuorten- tai aikuispsykiatrialla, ammatinvalinnassa, kouluissa ym. Ym.) ja tekee psykologisia arvioita (ns. Testejä), ottaa vastaan asiakkaita, lausunnoi ym.

psykoterapeutti taas on useimmiten psykologi, psykiatri tai psykiatrian erikoissairaanhoitaja tms., joka on ammattinsa lisäksi hankkinut psykoterapeuttipätevyyden 3-6v:n lisäkoulutuksilla. Näitä koulutuksia on erilaisia, kuten kognitiivinen, psykodynaaminen, ratkaisukeskeinen ja eritasoisia, joiden tason mukaan Kela korvaa käyntejä (=korkeampi koulutus, isompi korvaus)

ja lisäksi ovat sitten vielä esim. Neuropsykologit, jotka puolestaan arvioivat erityisesti aivoperäisiä juttuja ja syndroomia, kuten dementiat, parkinsonismi, ADHD, Tourette, Asperger ym. Ja antavat osaltaan näihin kuntoutusta.

nimikkeet ovat varmasti hankalia eivätkä sinänsä liity ap:n ketjuun, mutta voivat auttaa muitakin ymmärtämään, miksi Kela voi edellyttää eri henkilöiden arvioita, lausuntoja ym. Ap:n tilanne kuulostaa onneksi kuitenkin etenevän hyvin ja se on pääasia :).

Alkuperäinen kirjoittaja Psykologi vielä:
Hei vielä selvennykseksi saman tien muillekin :) :
psykiatri on psykiatriaan erikoistunut lääkäri, joka arvioi lääkityksiä, kuntous- ja psykoterapian tarvetta ym. sekä osa heistä saattaa lisäksi olla kouluttautunut psykoterapeuteiksi.

psykologi on korkeakoulututkinnon suorittanut psykologian asiantuntija, joka voi työskennellä useilla aloilla (henkilöstöhallinnossa, tutkijana, lasten- nuorten- tai aikuispsykiatrialla, ammatinvalinnassa, kouluissa ym. Ym.) ja tekee psykologisia arvioita (ns. Testejä), ottaa vastaan asiakkaita, lausunnoi ym.

psykoterapeutti taas on useimmiten psykologi, psykiatri tai psykiatrian erikoissairaanhoitaja tms., joka on ammattinsa lisäksi hankkinut psykoterapeuttipätevyyden 3-6v:n lisäkoulutuksilla. Näitä koulutuksia on erilaisia, kuten kognitiivinen, psykodynaaminen, ratkaisukeskeinen ja eritasoisia, joiden tason mukaan Kela korvaa käyntejä (=korkeampi koulutus, isompi korvaus)

ja lisäksi ovat sitten vielä esim. Neuropsykologit, jotka puolestaan arvioivat erityisesti aivoperäisiä juttuja ja syndroomia, kuten dementiat, parkinsonismi, ADHD, Tourette, Asperger ym. Ja antavat osaltaan näihin kuntoutusta.

nimikkeet ovat varmasti hankalia eivätkä sinänsä liity ap:n ketjuun, mutta voivat auttaa muitakin ymmärtämään, miksi Kela voi edellyttää eri henkilöiden arvioita, lausuntoja ym. Ap:n tilanne kuulostaa onneksi kuitenkin etenevän hyvin ja se on pääasia :).

Nostan tämän viimeisen tekstin takia. Siittä voi olla muillekin lisäinfoa.

Eikö nykyään juurikin pyritä suosimaan ainakin osittaista töihinpaluuta? Ajatellaan sen olevan kuntouttavaa? (Tosta aloituksesta kun saa sen kuvan, että tärkeintä on saikun jatkuminen, ei tervehtyminen.)

Yhteistyössä