Vakava masennus, onko lääkkeet välttämättömiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
mikset halua?

Pitäisi kai enemmän tutkia ja lukea, miten mielialalääkkeet vaikuttavat ihmiseen. Saattaisi mielipide muuttua.

En halua turtua tai hukuttaa murheitani. Sitä kai pelkään. Tiedän, miksi olen masentunut ja tämä olo ei helpota kai ennenkuin olen saanut asiat muulla keinoin selviksi. Pelkkä lääke ei minua auta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mikset halua?

Pitäisi kai enemmän tutkia ja lukea, miten mielialalääkkeet vaikuttavat ihmiseen. Saattaisi mielipide muuttua.

En halua turtua tai hukuttaa murheitani. Sitä kai pelkään. Tiedän, miksi olen masentunut ja tämä olo ei helpota kai ennenkuin olen saanut asiat muulla keinoin selviksi. Pelkkä lääke ei minua auta.

Kumpikohan tietää mikä on sinulle parasta? Sinä masentuneena vai lääketieteen ammattilainen?

mikset halua?

Mä olen miettinyt samaa. Suhtaudun lääkkeisiin tosi epäluuloisesti, koska tiedän pari ihmistä, jotka on jääny koukkuun masennuslääkkeisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Kyllä sun kannattaa ainakin kokeilla, koska lääkkeet auttavat ihan aikuisten oikeasti ja kun pahin tilanne on ohi, niin lääkityksen voi lopettaa.

Olen aina ollut tällainen, en osaa kuvitella itseäni toisenlaisena (vaikka toki haluan eroon tästä olosta). Ehkä se pelottaa, että millainen minusta tulee. Muuttaako lääkitys minut eri ihmiseksi? Tyhmiä ajatuksia toisaalta, ymmärrän. Mutta tällaisia kuitenkin mietin.

Kertoisitteko omakohtaisia kokemuksia, te joilla niitä on? Miten lääkkeet vaikuttaa oloon?

mikset halua?

Aika harvaa auttaa pelkkä lääke, mutta keskustelu ja lääke. Masennuslääkkeen voisi ajatella kainalosauvana =) jos sulla katkeaa jalka niin tarvit sauvoja jotta pääset eteenpäin. Masennuksessa se lääke auttaa samoin, pääset eteenpäin ja kun paranet voit heittää sauvat nurkkaan.

Kyllä sun kannattaa ainakin kokeilla, koska lääkkeet auttavat ihan aikuisten oikeasti ja kun pahin tilanne on ohi, niin lääkityksen voi lopettaa.

Olen aina ollut tällainen, en osaa kuvitella itseäni toisenlaisena (vaikka toki haluan eroon tästä olosta). Ehkä se pelottaa, että millainen minusta tulee. Muuttaako lääkitys minut eri ihmiseksi? Tyhmiä ajatuksia toisaalta, ymmärrän. Mutta tällaisia kuitenkin mietin.

Kertoisitteko omakohtaisia kokemuksia, te joilla niitä on? Miten lääkkeet vaikuttaa oloon?

Omaa kokemusta ei ole, mutta paljon kokemuksia asiakkaista sekä muutama läheinen jotka ovat saaneet apua lääkehoidon ja keskustelun/terapian avulla.
Eikä masennulääke muuta sinun peruspersoonallisuuttasi. Sinä olet sinä, mutta lääke auttaa näkemään valoa siellä mistä masennus on sitä vienyt pois.

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
mikset halua?

Aika harvaa auttaa pelkkä lääke, mutta keskustelu ja lääke. Masennuslääkkeen voisi ajatella kainalosauvana =) jos sulla katkeaa jalka niin tarvit sauvoja jotta pääset eteenpäin. Masennuksessa se lääke auttaa samoin, pääset eteenpäin ja kun paranet voit heittää sauvat nurkkaan.

Niin...olet oikeassa. Ei kai siinä mitään häviä jos kokeilee.

Toinen juttu on keskustelu. Psykoterapiaa väläyttelivät. En ole ollenkaan innostunut. En halua puhua asioistani. Ristiriitaista, tiedän että se on kai ainoa keinoa alkaa selvitellä solmuja. Mutta silti en haluaisi puhua. Kaksi kertaa olen käynyt psykologilla ja inhosin joka hetkeä.

Kertokaa terapiastakin kannustavia kokemuksia, jos teillä sellaisia on!

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:

Omaa kokemusta ei ole, mutta paljon kokemuksia asiakkaista sekä muutama läheinen jotka ovat saaneet apua lääkehoidon ja keskustelun/terapian avulla.
Eikä masennulääke muuta sinun peruspersoonallisuuttasi. Sinä olet sinä, mutta lääke auttaa näkemään valoa siellä mistä masennus on sitä vienyt pois.

Kiitos. Taidan seuraavaksi etsiä käsiini tietoa siitä, miten lääke elimistössä vaikuttaa.

Hirveän paljon riippuu siitä ihmisestä jonka kanssa käyt juttelemassa =) se kun on persoonalla tehtävää työtä. Jos vaan on mahdollista niin kannattaa käydä useamman juttusilla tai jos joku tuttu osaa suositella mukavaa ja hyvää terapeuttia sulle.
Toki esim. ratkaisukeskeisessä terapiassa ei kaivella menneitä vaan mietitään yhdessä asiakkaan kanssa mikä on ongelma ja mitä pitää tehdä jotta siitä pääsee eroon =) tästä tykkään itse työssä enemmän.

mulla on ollut muutaman vuoden käytössä masennuslääke. siihen ei voi jäädä koukkuun. ei niissä ole mitään sellasia aineita. jotkut rauhottavat on sitten eri. oon ihan oma itteni nykyään. mulle kanssa tyrkytettiin tota keskusteluapua mutta ei ollut mun juttu. mä voin jauhaa muillekkin mun ongelmia.

mulla ainaki lääkitys auttoi pahimman vaiheen yli... pystyin nukkumaan kunnolla eikä ahdistuskohtauksia tullu enää.. oon nyt ollu ilman lääkkeitä maaliskuusta asti eikä ole ollu ongelmaa, tähän asti... nyt vaan alkaa tuntuu et tarvii uudestaan ne alottaa... mut siis et mie en ainakaan "koukkuun" jääny

Serotoniinin takaisinoton estäjät (SSRI) lisäävät serotoniini-nimistä välittäjäainetta aivoissa. Viestit aivosolujen välillä kulkevat näin paremmin. Muitakin välittäjäaineita on olemassa (esim. noradrenaliini) ja niihin on omat lääkkeet.

Jos sinulla on vakava masennus niin lääkkeet todennäköisesti tarvitset.

Samoin terapia on tarpeen.

Liikuntakin lisää välittäjäaineita ja lievittää masennusta (lievä masennus tutkimusten mukaan hoituu yhtä hyvin liikunnalla kuin lääkkeillä) mutta vakavasta masennuksesta puhuttaessa se yksinään ei kyllä riitä!

Hoida itsesi hyvin, masennus hoituu kyllä ja se pitää hoitaa!

lähihoitajan opinnoissani opin sen että masennusta joutuu hoitamaan lääkkeillä sen verran aikaa ku masennus on ollu..eli kaks vuotta hoitamattomaa masennuksee kahen vuoden hoito..masennus nimittäin voi olla vakavakin sairaus

Mutta jos se oliskin niinpäin, että lääkityksen avulla saisit ne varsinaiset asiat selviksi.

ja kyllä ne alkuun auttoikin. Lisäksi sain terapiaa 2 vuotta. Vointi on parempi huomattavasti. En silti usko, että voin koskaan parantua täysin. Niin vakavista traumoista kärsin (jotka aiheuttaa masennusta). En enää käytä lääkkeitä, ja terapiakin on loppunut. Nyt vain mennään näillä eväillä mitä on.

Yhteistyössä