Vajaa 2v hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No esitetäämpä kyssäri näinkinpäin: minkä ikäinen tarvitsee muiden lasten seuraa? leikkiseuraksi ja niin että hänetä tulee normaalilla tavalla sosiaalinen ja osaa leikkiä muiden kanssa?
Minkä ikäinen ylipäätään osaa leikkiä yhdessä toisen kanssa eikä leiki omiaan vaikka siinä olisi muitakin lapsia?

Alkuperäinen kirjoittaja miettii:
No esitetäämpä kyssäri näinkinpäin: minkä ikäinen tarvitsee muiden lasten seuraa? leikkiseuraksi ja niin että hänetä tulee normaalilla tavalla sosiaalinen ja osaa leikkiä muiden kanssa?
Minkä ikäinen ylipäätään osaa leikkiä yhdessä toisen kanssa eikä leiki omiaan vaikka siinä olisi muitakin lapsia?

No viittaan vielä tohon edelliseen kommenttiini, että mun 2-vuotias ainakin tarvii muiden lasten seuraa :) Leikit on vielä lähinnä sitä että leikitään vierekkäin, mutta varsinkin isompien lasten kanssa poikani tekee ihan yhdessäkin jotain. Puistossa on ihan tylsää jollei siellä ole muita, ja omassa pihapiirissäkin kuljeskellaan ympäriinsä niin kauan että sitä lapsiseuraa löytyy. Äiti, isi tai mummo kelpaa lähinnä kotona leikkiseuraksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No viittaan vielä tohon edelliseen kommenttiini, että mun 2-vuotias ainakin tarvii muiden lasten seuraa :) Leikit on vielä lähinnä sitä että leikitään vierekkäin, mutta varsinkin isompien lasten kanssa poikani tekee ihan yhdessäkin jotain. Puistossa on ihan tylsää jollei siellä ole muita, ja omassa pihapiirissäkin kuljeskellaan ympäriinsä niin kauan että sitä lapsiseuraa löytyy. Äiti, isi tai mummo kelpaa lähinnä kotona leikkiseuraksi.

No sitten käy leikkimässä siellä puistossa ja on muutoin mummun kanssa kotona. Tai äidin. Ei siellä päiväkodissakaan koko päivää leikitä. Tämä siis ihan hyvällä. Moni äiti aliarvioi oman merkityksensä lapselleen.

Vastaan omalta kohdaltani =) Esikoiseni oli yli 5-vuotias mennessään hoitoon. Vallan sosiaaliseksi on vuodessa tullut, siihen asti siis kotihoidossa :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja äiskä81:
Meidän tyttö (2,5v) on perhepäivähoidossa, jossa muutkin lapset on suht saman ikäsiä. Ja kyllä se mun mielestä tekee hänelle ihan hyvää että on oman ikäisiä lapsia seurana. Esim. sanavarasto on laajentunut huomattavasti. Itse olemme kaksikielinen perhe (äiti suomenkielinen, isä ruotsinkielinen) joten kun olemme hänelle pienestä pitäen puhuneet molempia kieliä, niin tuo puheen oppiminen taisi viivästyä hiukan.
Nyt kun ollut hoidossa, niin suomenkielen sanavarasto laajentuu koko ajan.

Sitä paitsi mietipä itse kumpi on kivempaa; olla mummun kaa päivät pitkät vai leikkiä kavereiden kaa? =)

Vaikka tykkää toisista lapsista ja isoveljistään ja on toooodella villi ja seurallinen. Ei tuon ikäiset kavereista perusta vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuntuu ihanalta etten ole ainoa, joka saman asian kanssa on pähkäillyt. Toki olisi helppoa jos pystyisi vaan kylmän viileästi päättämään mihin lapen laittaa ja that's it. Mutta ei... vaikeaa on jo se, etä joutuu miettimään moista, koska mielellään vielä itse hoitaisin kotona, mutta nyt ei enää voi.
Saanko kysyä sinulta 'kirjautuisin jos..' miksi mummulle hoitoon laittaminen oli virhe? Eikö lapsesi vaan pitänyt päivkodissa olemisesta vai oliko ikävä vaan niin suuri ettei pystynyt nauttimaan muiden seurasta jne.?

Mummolle hoitoon laittaminen pojan ollessa 2,5-vuotias, oli siinä mielessä virhe, että mummo ei noudattanut meidän perheen kasvatusperiaatteita, ei ymmärtänyt lainkaan miksi asiat meillä tehdään näin, ei halunnut kieltää pojalta mitään, poika sai tehdä ihan mitä halusi, mummo ei saanut poikaa päiväunille nukkumaan, hössötti ja touhusi liikaa. Ja poikamme on erittäin energinen, vilkas, temperamenttinen ja uhmaikäinen, jolle täytyy olla tiukat säännöt ja päivärytmi, muuten elämästä ei tule mitään. Ihan perusasioita me vanhemmat haluamme noudattaa, rakkautta ja hellyyttä ja lapsen kunnioitusta, MUTTA säännöt ja kuri pitää olla. Lopulta anoppi alkoi ihan ääneen arvostella, kuinka tiukkoja vanhempia me ollaan ja "itketetään" lasta ( tottakai uhmaikäinen itkee ja raivoaa kun ei saa tahtoaan läpi). Tää olikin sitten viimeinen niitti anopin hoitourassa.

Uskon kyllä että teillä tilanne on toisenlainen, niin kuin varmasti monessa muussakin perheessä isovanhempien suhteen. Mut harmi että meillä meni näin.

Päiväkodista tosiaan ei ole mitään pahaa sanottava hoidon puolesta, tykkäsin, että siellä oli selkeä päivärytmi, kasvatusasiat ok ja niistä keskusteltiin, poikamme vain on temperamenttisestä ja iloisesta vauhdikkaasta luonteesta huolimatta myös kova ikävöimään, aamut oli vaikeita ja päivälläkin ikävä oli yllättänyt usein, mutta näinhän se on monella lapsella. Kyllä poika kavereita päiväkodissa sai ja loppuaika menikin jo hienosti. Sairastelulle nyt ei mitään mahtanut, monen kohdalla tämäkin on tosiasia. Hoitajat olivat mukavia ja oppi poika uusia taitoja päiväkodissa ollessaan.

Mun mielestä ei tarvi jokapäiväsesti ikäistään seuraa, mut vois olla kiva päästä vaikka pari kertaa viikossa. Meillä se hoituu tuossa omassa pihassa, kun satutaan usein samaan aikaan naapurin hoitolasten kanssa. Monissa puistoissa on sellasta hoitotoimintaa, että voi jättää sääännöllisesti tai tarvittaessa hoitoon muutamaks tunniks... Sellanen on ihan hyvä vaihtoehto. Tai sitten joku kerho. Jos on tuttavaperheissä suunnilleen saman ikäsiä lapsia, niin voihan niittenkin kanssa sopia tapaamisia.

Meillä 2½ selvästi tykkää että nähdään muita lapsia mutta ei silti tarvitse jokapäiväistä seuraa, eli päivähoitoa. Tutkimuksiahan siitä on tehty ja eiköhän ne sano että alle 3-veelle paras paikka on koti. Me käydään perhekerhossa, tai ei nyt tietty kesällä, ja sitten syksyllä poika aloittaa luontokerhon kaksi kertaa viikossa. Ja sitten ollaan ajateltu jotain liikunnallista harrastusta kuten futis tai sähly kun energiaa löytyy.

Minä pitäisin mummolan mummolana ja hoito on hoito, eli ehdottomasti hoitoon kunnon hoitopaikkaan ja tuossa iässä ei ole niin väliä mikä se on, pph, ryhmis tai päiväkoti.

Alkuperäinen kirjoittaja kirjautuisin jos muistaisin salasanan:
Ei 2-vuotias tarvitse joka päivä muiden lasten seuraa, vanhempien kanssa kotona oleminen ja tavallinen elämä ja puuhastelu riittää.

Mun mielestä tällaisia yleistyksiä ei voi vetää. Toiset 2-vuotiaat kenties "tarvitsee", toiset ei. Itse olen hoitovapaalla vähän yli 2-vuotiaan taaperon kanssa, ja todellakin täytyy joka päivälle olla jotain säpinää ja kontaktia muihin lapsiin. Hoitoon poikani menee syksyllä kun on n. 2,5-vuotias, ja olen varma että se on hänelle paras ratkaisu. Kyseessä on pieni yksityinen päiväkoti.

Ei tietenkään voi yleistää, en ole mikään ammattiasiantuntija, vain äiti. Haluan vain sinunkin miettivän, että jos päiväkodin hyvä puoli on se, että lapsi saa kavereita ja oppii sosiaalisuutta niin päiväkotielämään liittyy usein mahdollisesti myös niitä huonoja puolia. Hoitopäivä on lapselle pitkä, hulinaa, melua ja sosiaalisuutta on usein liikaakin, ikävöintiä, sairastelua, lapsen "muuttumista" erilaiseksi lapseksi, kotona purkautuva ikävä ja väsymys hoitopäivän jälkeen, mahdollisesti yöunien muuttuminen levottomiksi, kiireiset aamut jne.

Toivottavasti teillä hoitoon sopeutuminen menee hyvin, kuulostaa hyvältä että päiväkotinne on pieni, jos se tarkoittaa lasten vähäistä määrää mutta riittävää hoitajien määrää.

Alkuperäinen kirjoittaja äitykkä:
Hei!

Mikä on tiedän käsitys/mielipide siitä, tarvitseeko hiukan alle 2v lapsi jokapäiväistä kaveriseuraa vai riittääkö vanhempien tmv seura?

Kysyn tätä ihan tosissani, kun pohdin olisiko päiväkoti-perhepäivähoito-vai mummun hoito paras ratkaisu..

Kertokaahan kokemuksia ja mielipiteitä?

riippuu lapsesta. jotkut noin 2v tykkäää toiset viihtyy mieluummin itsekseen.

ihmiset ovat erilaiisa.
voi olla ihan normaali, vaikka valitsee leikkiä yksin.

Minä pitäisin mummolan mummolana ja hoito on hoito, eli ehdottomasti hoitoon kunnon hoitopaikkaan ja tuossa iässä ei ole niin väliä mikä se on, pph, ryhmis tai päiväkoti.

ups, ai ei ole väliä? Ajatteletko todella noin?

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:

ups, ai ei ole väliä? Ajatteletko todella noin?

Kyllä, minun tyttöni oli 2 vuotiaana varahoidossa ryhmiksessä ja tykkäs olla, muuten oli pph ja tykkäs olla. Päiväkodilla ei ole ollut, mutten usko sen kovin paljon eroavan ryhmiksestä. pienempänä oli ongelmia ryhmiksen kanssa, oli liikaa kaikkea, silloin vaihdoinkin varahoidon myös pph.

Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
No sitten käy leikkimässä siellä puistossa ja on muutoin mummun kanssa kotona. Tai äidin. Ei siellä päiväkodissakaan koko päivää leikitä. Tämä siis ihan hyvällä. Moni äiti aliarvioi oman merkityksensä lapselleen.

Kaikissa puistoissa ei sitä leikkiseuraa ole. Mutta oletan kyllä ihan itse tietäväni, mikä merkitykseni omalle lapselleni on ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kirjautuisin jos...:
Ei tietenkään voi yleistää, en ole mikään ammattiasiantuntija, vain äiti. Haluan vain sinunkin miettivän, että jos päiväkodin hyvä puoli on se, että lapsi saa kavereita ja oppii sosiaalisuutta niin päiväkotielämään liittyy usein mahdollisesti myös niitä huonoja puolia. Hoitopäivä on lapselle pitkä, hulinaa, melua ja sosiaalisuutta on usein liikaakin, ikävöintiä, sairastelua, lapsen "muuttumista" erilaiseksi lapseksi, kotona purkautuva ikävä ja väsymys hoitopäivän jälkeen, mahdollisesti yöunien muuttuminen levottomiksi, kiireiset aamut jne.

Toivottavasti teillä hoitoon sopeutuminen menee hyvin, kuulostaa hyvältä että päiväkotinne on pieni, jos se tarkoittaa lasten vähäistä määrää mutta riittävää hoitajien määrää.

Toki ollaan punnittu sekä huonoja että hyviä puolia tuosta päivähoidosta. Meillä on kuitenkin lyhyt matka hoitoon, mahdollisuus rytmittää omia työpäiviämme niin että lapsen hoitopäivä on lyhyt jne. Joka tapauksessa hoitovapaani päättyisi muutama kuukausi sen jälkeen kun lapseni menee hoitoon, enkä nyt usko että se pari kk tässä muuttaa häntä merkittävästi hoitokypsempään suuntaan. Toivoisin, että vanhemmat luottaisivat omiin tuntemuksiinsa vähän enemmän - he kuitenkin ovat lapsensa parhaita asiantuntijoita.

Alkuperäinen kirjoittaja joku vaan:
Lapsi tarvitsee hoitopaikan jos äiti on töissä. Jos äiti on kotona, niin on olemassa kerhot ja leikkipuistot jonne voi yhdessä mennä

.. ja ihan näin yksinkertaistakaan se ei ole :D Joka paikassa ei ole kerhoja (esim. täällä ei ole alle 3-vuotiaille) ja leikkipuistojakin löytyy lähinnä kaupungista.

PEESI! Kotihoito on ykkönen ja sen jälkeen tulee tuon ikäiselle pph. Mummous ei tarkoita hoitopaikkaa, vaikka mummo tarjoutuisikin.

Aivan pakko tähän kyllä vastata. Meijän neiti on menossa päiväkotiin elokuun alussa on silloin 1v8kk vanha. Odotan itse sitä innolla, käytiin tutustumassa niin paikka ja hoitajat vaikuttivat ihanilta. Ja uskon että tyttö saa paljon enemmän virikkeitä kun minun kanssa kotona. Potalle meno alkaa varmasti sujua paremmin kun näkee että muutkin käy. Ja ruokavalioon varmasti tulee moni puolisuutta kun on vähän nirso tuon ruuan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pakko:
Aivan pakko tähän kyllä vastata. Meijän neiti on menossa päiväkotiin elokuun alussa on silloin 1v8kk vanha. Odotan itse sitä innolla, käytiin tutustumassa niin paikka ja hoitajat vaikuttivat ihanilta. Ja uskon että tyttö saa paljon enemmän virikkeitä kun minun kanssa kotona. Potalle meno alkaa varmasti sujua paremmin kun näkee että muutkin käy. Ja ruokavalioon varmasti tulee moni puolisuutta kun on vähän nirso tuon ruuan kanssa.

Mutta eikö sinusta tunnu yhtään pahalta laittaa päiväkotiin noin pientä?

Yhteistyössä