Vajaa 2-vuotiaan rytmi ihan sekaisin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua tarvitsen!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua tarvitsen!

Vieras
Mä en tiedä mitä tehdä :( Niin päikkäreille kuin yöunillekin meno on yhtäkkiä (viimisen viikon) ollut vähintään kahden tunnin taistelu. Päikkäreille on menty lounaan jälkeen ja nyt sit se venähtää aina niin paljon, että lopulta on pakko antaa periksi ja ruveta antamaan seuraavaa ruokaa jo. Sit lapsi olisikin väsynyt, mutta kello onkin jo likeemmäs 17... Yks päivä pistin siihen aikaan nukkuun: tuloksena tunnin päikkärit ja yöunille meno vasta 23 jälkeen...

No eilen sitten päätin, että kello 17 jälkeen ei enää mennä päikyille vaan kello 19 yöunille ja pidin muksin hereillä sinne asti. Menihän tuo, vaan päätti sit herätä kello 23!!!!! Ja sit en saanut sitä uudestaan nukkuun kun vasta 2 jälkeen :( Eikä ole edes ainut lapsi ja muilla rytmi menee sen alkuperäisen mukaan ja minä alan olla todella loppu. Millä ihmeellä mä saan pakottua sen nukkumaan??? Entisaikoina kun oli vielä pinnasänky jäi sinne nätisti ja aluksi meni ton normisängynkin kanssa niin, mutta nyt on tullut joku ihme vaihe. Lapsi ehkä pitää sitä showta leikkinä... En tiedä :(

Lounaan jälkeen lapsi sänkyyn ja sanot: nyt nukutaan. Kun lapsi nousee, viet takaisin ja toistat: nyt nukutaan. Sen jälkeen kun lapsi nousee, viet aina vaan tyynesti takaisin. Et jää vierelle. Et puhele. Et vastaa kysymyksiin. Et yksinkertaisesti puhu mitään. Kannat lapsen vain sänkyyn. Voi kestää ennen kuin laps tajuaa että olet tosissaan. Mutta jaksa vain. Kyllä se helopttaa.

Tuo taitaa olla sitä vaihetta kun monella lapsella alkaa päiväunet jäädä pois mutta ei kuitenkaan jaksais koko päivää valvoa. Meillä kans poika nyt hieman vajaa 2v ja välillä samaa hommaa. Rytmi pysyy jotenkin jos ollaan koko päivä kotosalla, mut jos aamupäivästä käydään jossain kylässä tms. niin menee heti sekaisin rytmit. Esim. jos autoon kerkiää nukahtaa edes 5min niin turha enää haaveilla päiväunista sille päivälle. Välillä sit nukahtaa jo ennen puolta päivää ja nukkuu jopa 3h. Pitää vaan yrittää olla sitkeänä siinä nukutuksessa ja rauhottaa tilanne ja jos lapsi muutaman tunnin sisään lounaasta nukahtaa niin eikai sillä seuraavalla ruualla kiirettä oo.

Aamusta ulos ja touhuamaan mahdollisimman pitkäksi aikaa. Lounastakin voi vaikka vähän myöhentää. Ja kun lapsi on varmasti kunnolla väsytetty aamupäivän touhuilla ja syötetty kylläiseksi, niin sitten petiin.

Meillä jäi ne päikkärit pois vajaa kaksivuotiaana. Ja ihan hyvin on pärjätty. Joo, kivittäkää vaan mutta en yksinkertaisesti saanut poikaa enää nukkumaan ilman että siihen meni koko iltapäivä. Niin jäivät sitten pois.

Alkuperäinen kirjoittaja e.p.:
Lounaan jälkeen lapsi sänkyyn ja sanot: nyt nukutaan. Kun lapsi nousee, viet takaisin ja toistat: nyt nukutaan. Sen jälkeen kun lapsi nousee, viet aina vaan tyynesti takaisin. Et jää vierelle. Et puhele. Et vastaa kysymyksiin. Et yksinkertaisesti puhu mitään. Kannat lapsen vain sänkyyn. Voi kestää ennen kuin laps tajuaa että olet tosissaan. Mutta jaksa vain. Kyllä se helopttaa.

Joo tätä mä olen tehnyt. Mut kaipa se on sit vaan jatkettava sen kahden tunnin jälkeenkin :D

Nyt käytiin pitkällä kävelyllä (lapsi käveli itse), sit kylvyssä ja sit syötiin lounasta ja ainakin vaikutti olevan ihan poikki, mutta kattoo nyt :)

Yhteistyössä