Vaipassa keko kiviä...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihanitku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihanitku

Vieras
Juuri vuoden täyttävällä tytöllämme oli tänään ollut ripulia päiväkodissa ja lapsi on ollut todella itkuinen eilisestä lähtien. Tänään väänsi sitten vaippaan keon sorakiviä, ihan reilun kokoisia sellaisia (pikkusormen kynteni kokoisia). Ei mikään ihme, että lapsella on ollut paha olla. Koko viikon on kakassa ollut paljon hiekkaa, mutta että kiviäkin, ja noin isoja!!?? Lapsiparan peppu on tulipunainen ja arka. Tuntuu niin pahalta toisen puolesta. Ja huolestuttaa. Mitä muuta sinne suuhun ja suolistoon on päässyt? Onko siellä vielä jotain isompaa, joka mahdollisesti voi vahingoittaa sisukaluja? Terveysneuvonnassa käskivät seurailla tilannetta.

Eilen mieheni sai lasta hakiessaan ensimmäisenä kaivaa hiekat ja kivet tämän suusta, nenästä ja korvista. Lapsi istui yksinään hiekkalaatikolla ja mätti kaksin käsin hiekkaa suuhunsa.

Sanonpa vaan sen, että harkitkaa kaksi kertaa ennenkuin laitatte pieniä päiväkotiin. Koko kesän pohdin tätä ratkaisua ja nyt taitaa pohdinnat alkaa taas alusta :-(
 
Olen pahoillani lapsesi puolesta, mutta ymmärräthän sinäkin että pk:ssa ei ole niin paljoa hoitajia että yksi ehtisi jatkuvasti valvoa vain ja ainoastaan sinun lastasi. Vauvat ja taaperot mättävät hiekkaa suuhunsa ja tämä käy hyvin nopeasti, ei tarvitse kuin päänsä kääntää niin jo on lapiollinen suussa. Otat asian heti puheeksi päiväkodissa ja pyydät heitä parantamaan valvontaa. Hoitajat varmasti tekevät voitavansa auttaakseen.
 
Voi toista,varmaan on inhottavan tuntuista.Meillä ei ole onneksi vielä (kop kop kop) ollut tuon 2v:n suolistossa muuta ku hiekkaa.Ja sitä tulee toisinaan kakan mukana ihan reiluja annoksia.Kiviä onneksi pyörittelee vaan suussaan.
 
Musta on surkeaa, jos hoidossa ei ehditä vahtimaan lasten perään ja sitten sitä vielä pidetään ihan normaalina asiana. Tottakai pienet tarvitsevat hoivaa ja vahtimista.

En halua syyllistää ketään lastaan pienenä hoitoon vievää, tiedän, että tilanteita on monenlaisia ja hyvääkin hoitoa voi saada. Tätä lukiessani kuitenkin olen helpottunut, että tein päätöksen olla kotona ainakin kunnes lapsi on puolitoista vuotias.
 
Alkuperäinen kirjoittaja voihanitku:
Juuri vuoden täyttävällä tytöllämme oli tänään ollut ripulia päiväkodissa ja lapsi on ollut todella itkuinen eilisestä lähtien. Tänään väänsi sitten vaippaan keon sorakiviä, ihan reilun kokoisia sellaisia (pikkusormen kynteni kokoisia). Ei mikään ihme, että lapsella on ollut paha olla. Koko viikon on kakassa ollut paljon hiekkaa, mutta että kiviäkin, ja noin isoja!!?? Lapsiparan peppu on tulipunainen ja arka. Tuntuu niin pahalta toisen puolesta. Ja huolestuttaa. Mitä muuta sinne suuhun ja suolistoon on päässyt? Onko siellä vielä jotain isompaa, joka mahdollisesti voi vahingoittaa sisukaluja? Terveysneuvonnassa käskivät seurailla tilannetta.

Eilen mieheni sai lasta hakiessaan ensimmäisenä kaivaa hiekat ja kivet tämän suusta, nenästä ja korvista. Lapsi istui yksinään hiekkalaatikolla ja mätti kaksin käsin hiekkaa suuhunsa.

Sanonpa vaan sen, että harkitkaa kaksi kertaa ennenkuin laitatte pieniä päiväkotiin. Koko kesän pohdin tätä ratkaisua ja nyt taitaa pohdinnat alkaa taas alusta :-(

sanoitteko mitään niille päiväkodin tädeille?hyi ihan hirveetä ja pitäis pystyä luottavaisin mielin sinne sit lapsi antaa hoitoon...viekää ihmeessä lääkäriin jos on kovin itkuinen ja kipeä=(tuli kyllä paha mieli tuommosesta=(
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin voi käydä, kun kukaan ei katso lapsen perään ulkona. Sitä nyt vaan tässä mietin, että mitä kaikkea muuta sieltä vatsasta löytyy. Itkettää.

En usko että alle vuotias edes pystyy nielaisemaan mitään kovin isoa. Todella hämmästelen että on niellyt kasan kiviä. Hiekka nyt on vielä helppoa niellä mutta kivissä on tekemistä aikuisellekin.

Minusta voit olla melko rauhallisin mielin, ettei lapsi ole niellyt muuta kun ne kivet. Varmaan niistä kurkku jo sen verran arka ettei mitään isompaa koita. Ja ei siellä hiekkiksellä varmaan oikein muuta nieltävän kokoista olekaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja voihanitku:
Juuri vuoden täyttävällä tytöllämme oli tänään ollut ripulia päiväkodissa ja lapsi on ollut todella itkuinen eilisestä lähtien. Tänään väänsi sitten vaippaan keon sorakiviä, ihan reilun kokoisia sellaisia (pikkusormen kynteni kokoisia). Ei mikään ihme, että lapsella on ollut paha olla. Koko viikon on kakassa ollut paljon hiekkaa, mutta että kiviäkin, ja noin isoja!!?? Lapsiparan peppu on tulipunainen ja arka. Tuntuu niin pahalta toisen puolesta. Ja huolestuttaa. Mitä muuta sinne suuhun ja suolistoon on päässyt? Onko siellä vielä jotain isompaa, joka mahdollisesti voi vahingoittaa sisukaluja? Terveysneuvonnassa käskivät seurailla tilannetta.

Eilen mieheni sai lasta hakiessaan ensimmäisenä kaivaa hiekat ja kivet tämän suusta, nenästä ja korvista. Lapsi istui yksinään hiekkalaatikolla ja mätti kaksin käsin hiekkaa suuhunsa.

Sanonpa vaan sen, että harkitkaa kaksi kertaa ennenkuin laitatte pieniä päiväkotiin. Koko kesän pohdin tätä ratkaisua ja nyt taitaa pohdinnat alkaa taas alusta :-(

Tätä just meinaan kun oli puhetta et mitenniin 10kk ei ole hyvä olla pkssa!!!??? Just tämän takia. Ei lapset saa siellä niin paljon hoivaa ja huolenpitoa kuin kotona. Ja jotkut ID.....TIT viel väittää vastaan. Huhhuh!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Olen pahoillani lapsesi puolesta, mutta ymmärräthän sinäkin että pk:ssa ei ole niin paljoa hoitajia että yksi ehtisi jatkuvasti valvoa vain ja ainoastaan sinun lastasi. Vauvat ja taaperot mättävät hiekkaa suuhunsa ja tämä käy hyvin nopeasti, ei tarvitse kuin päänsä kääntää niin jo on lapiollinen suussa. Otat asian heti puheeksi päiväkodissa ja pyydät heitä parantamaan valvontaa. Hoitajat varmasti tekevät voitavansa auttaakseen.

VITSIT MITÄ PASKAA!! Mun keskimmäinen tyttö aloitti 9 kk tarhassa ja EI KERTAAKAAN ole ollut hiekkaa saati kivenmurikoita vaipassa!! Ja oli vielä tarhassa Espoon "huonossa" lähiössä, jossa tuolloin asuimme. Jos sielläkin riitti hoitajilla katsoa, ettei lapsi syö hiekkaa, niin pitää riittää muuallakin.

AP; tee valitu HETI! Päiväkodin johtajalle, aluevalvojalle jne.
 
En ole vielä sanonut hoitajille mitään, koska tämä viimeisin episodi sattui illalla kotona, mutta seuraavana hoitopäivänä on otettava asia puheeksi.

Juu, ja huomenna mennään lääkäriin, jos on vielä paha olo.

Ja jollekin aiemmin vastanneelle: En oleta tietenkään, että lapsellani olisi joku henkilökohtainen avustaja siellä hoidossa, mutta lähtökohtaisesti pitäisi mielestäni kuitenkin pystyä olettamaan, että jos lapsi hoitoon otetaan, niin hänestä myös pystytään huolehtimaan. Ja siihen huolenpitoon mielestäni sisältyy myös hänen terveydestään huolehtiminen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En ole vielä sanonut hoitajille mitään, koska tämä viimeisin episodi sattui illalla kotona, mutta seuraavana hoitopäivänä on otettava asia puheeksi.

Juu, ja huomenna mennään lääkäriin, jos on vielä paha olo.

Ja jollekin aiemmin vastanneelle: En oleta tietenkään, että lapsellani olisi joku henkilökohtainen avustaja siellä hoidossa, mutta lähtökohtaisesti pitäisi mielestäni kuitenkin pystyä olettamaan, että jos lapsi hoitoon otetaan, niin hänestä myös pystytään huolehtimaan. Ja siihen huolenpitoon mielestäni sisältyy myös hänen terveydestään huolehtiminen.


Oot aivan oikeassa, törkeää. Tsemppiä ja muista olla tiukka, kuka muu pitää lapsesi puolia jos et sinä itse :)!!!
 
Ja me tiedämme että lapsi nielaisi kivet nimenomaan päiväkodissa - MISTÄ?

Jos lapsi on siinä iässä että tykkää syödä maasta kaikenlaista, tekee sitä myös vanhempiensa kanssa ulkoillessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja jollekin aiemmin vastanneelle: En oleta tietenkään, että lapsellani olisi joku henkilökohtainen avustaja siellä hoidossa, mutta lähtökohtaisesti pitäisi mielestäni kuitenkin pystyä olettamaan, että jos lapsi hoitoon otetaan, niin hänestä myös pystytään huolehtimaan. Ja siihen huolenpitoon mielestäni sisältyy myös hänen terveydestään huolehtiminen.

Erittäin samaa mieltä tästä. Kun pienille lapsille on tarjolla hoitopaikkoja, on voitava olettaa, että niissä myös pystytään huolehtimaan heistä asianmukaisesti. Ei voida vain todeta vanhemmille "voi voi, oma mokasi", jos pienelle lapselle sattuu jotain hoidossa. Ei ole vanhempien moka, vaan hoitopaikan. Hoito on järjestettävä kunnolla.

t. se joka ei itse ole laittamassa lastaan ihan pienenä hoitoon
 
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Oikeesti terävien kivien syöminen on vaarallista, voivat repiä suolistoa!!

Miten ap siedät tuota, itse olisin käynyt jo aiemmin sanomassa hoitajille.



No, enpä ole ennen tiennyt, että lapsi kiviä syö...Ja en todellakaan aio sitä sietää nyt kun tiedän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Ja me tiedämme että lapsi nielaisi kivet nimenomaan päiväkodissa - MISTÄ?

Jos lapsi on siinä iässä että tykkää syödä maasta kaikenlaista, tekee sitä myös vanhempiensa kanssa ulkoillessa.

no eiköhän jokainen vanhempi katso 1-vuotiaan perään, ettei se mitään kiviä niele. minä ainakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Ja me tiedämme että lapsi nielaisi kivet nimenomaan päiväkodissa - MISTÄ?

Jos lapsi on siinä iässä että tykkää syödä maasta kaikenlaista, tekee sitä myös vanhempiensa kanssa ulkoillessa.

Tuskinpa kivet ovat viikonlopusta asti siellä mahassa olleet. Sen jälkeen lapsi on ulkoillut vain päiväkodissa, lukuunottamatta muutamaan lyhyttä iltakävelyä.
 
Ihan kamalaa :(! Voi olla vaarallista. Voi reppana. No, pakko sanoa että en ikimaailmassa laittaisi pientä hoitoon :´(. En halua lyödä kaatunutta mutta pakkohan tuo on sanoa kun noin pienen hoitoon laittaminen on todella väärin! Etenkin kun meillä Suomessa voi valita, OIKEESTI. kyse on vain siitä mihin on tottunut ja mistä ei halua luopua.
 

Yhteistyössä