Vainoharhainenko...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut

Vieras
Lapseni ovat olleet nyt kolme kuukautta perhepäivähoidossa. Vanhempi on 3,5v,nuorempi 1v 7kk. Nyt vanhempi lapsi on jonkin aikaa ollut välillä melko haluton lähtemään hoitoon. Illalla hän mankuu että "ei mennä hoitoon,pidä äiti vapaapäivä".Lisäksi hän on keksinyt kaikenlaisia "vaivoja"-masuun sattuu,ei voi mennä hoitoon, jalkaan sattuu, ei voi kävellä eikä mennä hoitoon. Onko tällainen tavanomaista käyttäytymistä tämänikäiselle lapselle??? Kaiken kukkuraksi pelkojani lietsoi vielä se että huomasin tänä aamuna että pojan pyllyaukon ympäristö oli tumman punainen. Sanoin että "onpas tuo pylly punainen, laitetaan vähän salvaa" niin siihen lapsi vastasi"ei-ei laiteta, se sattuu"!
Huolissani vein aamulla pojat hoitoon ja-pakko myöntää,jäin nyt ensimmäistä kertaa oven taakse hetkeksi aikaa salakuuntelemaan!!! Hoitotädin mies taitaa olla aina kotona ja niin oli nytkin. Kuuntelin sydän takoen oven takana. Kun vanhempi poika sanoi jotain,kuulin miten hoitotädin mies karjaisi "Hiljaa!!!". Meinasin saman tien syöksyä oven läpi! Maltoin kuitenkin mieleni-nyt olen kyllä aika sekavilla fiiliksillä töissä. Onko siellä kaikki hyvin?
Vastatkaa hyvät ihmiset - onko syytä huoleen???

Aika kinkkinen juttu joo.. Olisin itse kyllä tosi huolestunut, mutta toisaalta oma mielikuvitus saa aikaan monasti kaikenlaista. Oletko jutellut muiden hoidettavien vanhempien kanssa miten heidän lapset paikassa viihtyvät? Jos vaikka se hoitajan mies on jotenkin väsynyt lapsiin ja on kärttyinen heille, saattaa lapset alkaa pelkäämään tätä miestä ja ovat haluttomia menemään hoitoon. Ehdottomasti sun kannattaisi jotenkin selvittää asia; miksi et ihan suoraan sanoisi hoitajalle etteivät lapset viihdy heillä jne. Katso sitten auttaako ystävällinen keskustelusi mitään vai täytyykö sitten vaan vaihtaa hoitopaikkaa. Toivottavasti asiat selviävät!

Tartu nopeasti "härkää sarvista" ja ota asia puheeksi hoitopaikassa tai jos et halua keskustella heidän kanssa asiasta voithan aina ottaa yhteyttä perhepäivähoidon ohjaajiin kunnassa ja kertoa huolesi heille. Pääasia on, että toimit ja luotat äidin vaistoosi. Ei se haittaa vaikka mielikuvitus olisi tehnyt tepposia eikä asiassa olisikaan mitään ihmeellistä mutta parempi katsoa kuin katua...eikö?
Tsemppiä ja jaksamista!

ota yhteyttä perhepäivähoidon ohjaajaan.voithan pyytää lapsesi siirtämistä muualle.mutta ehdottomasti asia kannattaa tutkia,vaikkei asiassa mitään perää olisi.ainakin oman mielenterveyden kannalta :hug:

Harvoin tuon ikäinen lapsi ilman syytä rupeaa teeskentelemään erilaisia fyysisiä kipuja.
Yritä jotenkin varovaisesti ja kiertemällä selvittää vanhemmalta lapseltasi, mitä hoidossa tapahtuu, mitä päivisin tehdään, onko se mies aina kotona ja osallituuko hän jotenkin lasten päivien kulkuun jne. Lapsi pystyy varmaan aika hyvin kertomaan päivän tapahtumista. Mutta älä painosta tai kysy mitään asiaa suoraan tyyliin "onko se setä tehnyt sinulle jotain". Lastahan on voitu hoidossa uhkailla "jos kerrot tämän äidillesi, perheellesi tapahtuu kauheita", ja sillä tavalla sulkea hänen suunsa.
Kyseessä saattaa myös olla hoitopaikan huono ilmapiiri, esim. hoitaja ja sen mies riitelee keskenään päivät pitkät. Jos pienet joutuu ulkopuolisina sellaista kuuntelemaan jatkuvasti, rupeaa se heitä taatusti vaivaamaa.

Luota vaistoosi! Jos sinusta tuntuu, ettei kaikki ole kunnossa, ota lapsesi sieltä pois. Näin mä tekisin. Tämä on varmaan aika jyrkkä neuvo mutta itse olen monesti huomannut, että yleensä kannattaa luottaa omiin tuntemuksiin tällaisissa asioissa. Varsinkin kun lapsesi on selvästi alkanut osoittaa viihtymättömyyden oireita.
Päivähoidon puolella työskentelee kaikenlaisia ihmisiä ja kaikki eivät ikävä kyllä ole oikeasti mukavia ihmisiä. Mä vaihdoin lapsen päivähoitopaikkaa kun huomasin, että paikka ei ollut hyvä.

Heti keskustelu pystyyn ohjaajan kanssa. Tietenkin olisi hyvä, jos voisit hoitajan kanssa ottaa asian esille ensin. Kerrot vain miten asia on eli että lapsesi ei halua tulla hoitoon jostain syystä. Sinulla on oikeus kysellä päivän tapahtumista ja hoitajalla on velvollisuus kertoa niistä. Jos hoitajan suhtautuminen huoleesi on välinpitämätöntä, hän ei ole hyvä hoitaja. Vaihda siis paikkaa.

ehdottomasti kuuntele lastasi. hän yrittää sanoa sinulle ettei hänellä ole hyvä olla siellä. ota lapsesi pois ja vaihda paikkaa tai selvitä perinpohjin miksi lapsella on huono olla. ei kuulosta hyvältä että hoitajan mies on päivät kotona jos ei kestä lasten normaalia elämää.

Hei,
meillä lapset kanssa eivät halunneet mennä hoitoon (kunnallinen perhepäivähoito) olivat silloin 3v. ja 4.5v. Oli sydäntä raastavaa viedä heitä sinne, kun illalla alkoi jo itku, ettei tarvitsisi mennä, ja aamut kauheita.. Syynä oli ilkeä hoitaja, hän oli ilkeä pelkästään nuorimmaiselleni (tyttöjä molemmat)

Nuorimmainen ei juo maitoa, mutta hänet pakotettiin juomaan, silläkin seurauksella että lapsi oksensi ne pöydälle, sama puuron kanssa ja lapsi joutui ne siivoamaan, ja kun ei osannut syödä lihapiirakkaa ja nakkeja SIISTISTI niin siitä joutui pimeään vessaan arestiin!! tuossa muutama esimerkki.

Nuorempi ei osannut itse noita asioita sanoa, vanhempi sitten kertoi. Otin puheeksi hoitajan kanssa, myönsi kyllä kaikki, ja kun sanoin, että otan yhteyttä hänen esimieheen, hän totesi ihan kylmästi, että ota vaan, ei se minua usko kuitenkaan, vaan häntä! Otin yhteyttä ja oikeassa "hoitaja" oli, minä olin vainoharhainen, ei lapsien puheisiin voi luottaa.. Emme saaneet uutta hoitopaikkaa, joten lopetin työt ja jäin lasten kanssa kotiin. Lapset ovat nyt 13 ja 14.5 ja muistelevat vieläkin kauhulla sitä aikaa!

En halua tuolla mustamaalata kunnallisia perhepäivähoitajia, meille vaan sattui ikävä tapaus, kaikki muut tuntemani ovat aarteita!

Meidän esikoinen oli keväällä perhepäivähoitajalla. Kaikki kehui että hyvä hoitaja ja ylistivät maasta taivaaseen.
Mutta meidän poika itki joka aamu ja huusi "en mene sinne varmasti"!
Illat riehui ja huusi ja poika oli tosi levoton.
Asia otettiin puheeksi ja hoitaja ihmetteli ja sanoi" että kukaan lapsi ei ole jättänyt tulematta minun luo hoitoon".
Luotin kuitenkin lapseeni ja muutaman päivähoitokerran jälkeen otin lapseni pois kyseisestä päivähoitopaikasta.
Jälkeen päin kuulin että monet tuttavat olivat ottaneet lapsensa pois koska lapsi ei ollut tykännyt olla siella, että se siitä "kukaan ei ole ottanut lastaan pois tuollaisen syyn takia"!
Poika rauhoittui heti kun lopetin viemisen kyseiseen paikkaan.
Aikaisemmin hän oli ollut päiväkodissa, eikä ikinä ollut haluton lähtemään päiväkotiin (paitsi joskus kun piti jäädä yöksi).
Toivottavasti asia selviää ja en usko että lapsi tyhjästä keksii syitä.
:hug:

Älä vie enää siihen paikkaan!!!!!!!
Ei lapset tosiaan ilman syytä tollasia ala keksimään. Ja mene heti keskustelemaan ohjaajan kanssa, että asiat tarkistetaan ja ettei kenenkään muun lapsen tarvi kärsiä mitään inhottavia juttuja siellä.
Tähän maailmaan mahtuu niin paljon kaikkia hulluja ja perverssejä ihmisiä, ettei kenenkään pidä ajatella, että "ei kai meidän kohdalle tommosta voi osua"!
Ja toimi sitten nopeasti. Lasten paras on aina etusijalla!

ensinnäkin kolmevuotiaalla alkaa mielikuvitus laukata. itse olin juuri päiväkodissa harjoittelussa ja siellä kyllä huomasin kuinka lapset hyppyyttää vanhempiaan. yksi lapsi jopa väitti kivenkovaan että hänellä on pää kipeä kun tippui yläsängystä päikkäreillä. ei pudonnut ja hänen sänkynsä on lisäksi alasänky! ja äiti uskoi.

eli lasi kun huomaa että äiti epäröi hoitoon vientiä niin alkaa helposti keksiä mitä vaan. eli kannattaa olla varauksellinen lapsen juttuihin! normaali lapsi kun kuitenkin on mieluummin kotona omien vanhempien kanssa kuin hoidossa jos saisi valita.

MUTTA ota hoitajaan kunnolla yhteyttä ja kerro mitä kuulit ja miltä tuntuu. ei ole lapselle hyvä jos hoitopaikka on pelottava. jos hoitaja ei suostu keskustelemaan niin sitten päivähoidonohaajaan yhteys.

usko äidinvaistojasi!!
mua harmittaa, kun en aikaisemmin tajunnut ottaa pois hoidosta. toinen hoitopaikka näytti heti, että normaalistikin sosiaaliset lapset olivat ihan "normaaleja" vaikka hoidossa.
en uskalla enää perhepäivähoitoon viedä.
vuosi nyt kulunut ja painajaiset ja pelot alkavat nyt unohtua.
en voi ikinä antaa itselleni anteeksi, etten aikaisemmin puuttunut kovemmin asiaan - ottanut lapsia pois- tai että yleensä lähdin töihin kun lapset olivat 1,5 ja 3 vuotiaat.
jos fyysistä väkivaltaa tms. tapahtuu tämänikäisille, heidän on sitä vaikea kertoa vanhemmille.
muistan vieläkin vanhemman lapsen alistuneen katseen kun pää painuksissa hiljaa käveli hoitoon ja pientä kannoin itkevänä.
ei ole ikinä ennen eikä jälkeen ollut mitään sellaista, vaikka on ollut uusia hoitajia tai hoitopaikkoja.

Ehdottomasti selvitä asia välittömästi. Älä usko näihin hyppyyttämisjuttuihin, normaali äiti kyllä tietää milloin lapsi hyppyyttää ja se hyppyyttäminen ei ole noin vakavaa oireiltaan. Vanhemmissa hoitajissa on paljon sellaisia, joilla ei ole ihan "kaikki kotona". Hoitajat ja ohjaajat vetävät usein samaa köyttä, eli usko vain itseesi ja vaadi puolueetonta selvitystä, jos ei muu auta. Kukaan muu kuin sinä ei pidä lapsesi puolta.

Huh,hurjia stooreja..onnellinen olkoon hän ken saa lapsilleen turvallisen ja kivan hoitajan!
Sovi keskusteluhetki kahden kesken hoitajasi(ja mukaan vaikka pph-ohjaaja tueksi)kanssa ja käykää läpi käytännön asioita ja sitä miksi lapsesi reagoivat noin?

Hei ja kiitos kaikille vastanneille. Otin eilen yhteyttä perhepäivähoidon ohjaajaan ja kerroin huoleni. Onneksi hän otti asian heti todesta(vaikka kyllä sanoikin että tästä hoitotädistä ei ole kyllä juurikaan valiteltu...) Hän kävi päivällä juttelemassa hoitopaikassa. Kun sitten iltapäivällä hain lapset hoidosta keskustelimme vielä hoitotädin kanssa. Kuten arvata saattaa,oli hän kovin tyrmistynyt ja loukkaantunut. "Olen kolmekymmentä vuotta hoitanut lapsia eikä juurikaan valituksia ole tullut"totesi täti. Itsekseni vain ihmettelin että miten joku voi tehdä jotain työtä 30 vuotta ilman että sukset menee ristiin jonkun kanssa. Kun sitten kyselin tuosta heidän koti-ilmapiiristään hän sanoi"me emme tappele KOSKAAN mieheni kanssa". Ja taas minä mietiskelin että ohhoh,onkos sellainen mahdollistakaan! Selitin hänelle kyllä ihan asiallisesti että tokihan hänen täytyy ymmärtää että minä haluan kaikella tavalla varmistua siitä että lapsillani on hyvä olla. Sanoin että jatketaan toistaiseksi näin, mutta että kyllä minä haluan heti puuttua asioihin jos joku painaa mieltäni ja hänenkin täytyy se ymmärtää. Ja että aion jatkossakin seurata lapsieni käyttäytymistä ja olemusta. Enkä ollenkaan väheksy 3,5 vuotiaan sanomisia (kuten hän-täti nimittäin sanoi että ei tuon ikäisten juttuja voi uskoa...).
Saattaahan olla että täti alkaa jo väsyäkin tuohon lastenhoitoon kun kerran se yli 30 vuotta on jo tuota hommaa tehnyt. Jos päivät vedetään läpi vain turtuneella rutiinilla. Lisäksi tässä syksyllä on ollut paljon päiviä jolloin meidän pojat ovat olleet ainoat hoitolapset, kun kaksi muuta ovat olleet sairaina tai muuten vain pois. Ehkä heillä on tylsää,kun ei olekaan niitä leikkikavereita!!
No katsotaan miten tässä käy. Tätä vuotta ei ole enää paljon jäljellä ja tulee lomapäiviä ja pyhiä joten hoitopäiviä ei taida enää kertyä hirveänkään paljon...josko sitten vuodenvaihteen jälkeen päädytään päiväkotivaihtoehtoon.

Kiva kuulla, että ryhdyit heti selvittelemään asiaa. Vaikea tietysti kommentoida kovin paljon, kun ei asiaa tunne mutta jotenkin minusta tuntuu, että mikäli olisin sinä vaihtaisin lapseni päiväkotiin. Olen sitä mieltä, että hoitotäti tekee työtä jossa hänen täytyy pystyä kommunikoimaan myös "ikävistä" asioista sinun kanssasi. Liittyipä tämä siis lapsen käytökseen tai vaikkapa teidän kotioloihin. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Siis molemminpuolinen luottamus täytyy pelata. Siis myös hän voisi kysyä kuinka teillä kotona menee (sinun loukkaantumatta) ja taas vastaavasti sinulla on oikeus/velvollisuus tietää kuinka hoidossa menee. Niinpä minusta on outoja nuo hoitotädin kommentit, koska hoitotädin täytyy olla sellainen, että hän myös ajattelee lapsen parasta. Minulla on poika 1 v 10 kk ja hän on ollut nyt muutaman kuukauden päiväkodissa. Hän menee sinne mielellään (ensimmäisellä viikolla tosin oli itkuja) ja siellä on aina kavereita odottamassa. Jätän hänet sinne turvallisin mielin. Hoitajia on 3 ja lapsia 12. Suosittelen päiväkotia!
Hyvää syksyä kaikille!

Ota ihmeessä aia puheeksi jossain ja tee asiat lastesi parhaaksi.Minulla oli aikoinaan pikku-sisko hoidossa yksityisellä perhepv.hoitajalla ja sisko muuttui vähän ajan päästä vetäytyväksi ja itki ettei halua mennä sinne, mutta ei suostunut kertomaan mitä siellä tapahtuu.Sitten saimme selville että se täti ei ollu jaksanu hoitaa niitä kun oli jo niin paljon ikää,vaan laittoi kaikki lapset yhteen huoneeseen ja huusi niille ja..löi!Tosi sairasta tommonen että pitää väkisellä ottaa lapsia hoitoon jos ei jaksa sitten katsoa heitä.Toivottavasti näitä ei ole kovin paljoa :'(

Selvitittekö sen hoitajan miehen osuuden? Itselläni ei olisi tullut edes mieleen epäillä mitään insestiä ja jos lapsen pylly on punainen niin totta kai se on myös kipeä riippumatta siitä mikä punoituksen on aiheuttanut. Toisekseen lapsen haluttomuus mennä hoitoon on myös ihan tervettä, ja yleistä! Syy haluttomuuteen ei välttämättä ole hoitajassa, hoitopaikassa tai hoitajan miehessä. Jos lapsi siis on vain joskus, vaikka useinkin, haluton menemään hoitoon, on kyse ehkä väsymyksestä, halusta olla äidin kanssa yms. Ja mitä tulee turtuneeseen rutiiniin niin se on pienille lapsille erittäin hyvä turvallisuuden tunteen tuoja.

Vaikka nyt tavallaan puolustankin hoitajaa, olen kuitenkin sitä mieltä että näin vakavien epäilyjen jälkeen hoitosuhteenne ei enää voi toimia joten hoitopaikan vaihto kannattanee.

Kokemuksesta kommenttia vielä. Minun lapseni meni hoitoon, jossa vastaavana oli tällainen reippaasti yli viisikymppinen joka ei ollut koskaan muuta työtä tehnyt. Ensimmäiset tervetulotoivotukset olivat että hänellä on pitkä kokemus alalta (varmaan siksi koska itse olen kasvatusalan ammattilainen tämä piti tuoda esille). Kun kyselin lapseni viihtymisestä, kun huomasin lapsen itkenee hakiessani, täti tuli silmille ja käytti tätä samaa tarinaa: "minä olen aina pärjännyt kyllä kaikkien lasten ja vanhempien kanssa". Juttu päättyi siten, että otin lapsen pois ja vikaa tädissä oli enemmänkin.

Kehoittaisin vaihtamaan paikkaa, kaikki ei tunnu olevan kunnossa.

joo itse lastenhoitajana päiväkodissa ja huomannut että kyllä ne lapset vetää vanhempiaan höplästä kun sille päälle sattuu. meillä esim yksi neljä v poika alkaa oksennella ja oli kerran mummolleen kertonut että osaa oksentaa kun ite haluaa että pääsee mummolaan (mummo kunoli se joka haki jos lapsi sairastui) no siitä sitten sovittiin vanhempien ja mummon kanssa että ei soiteta hakemaan ellei lapsi ole muutenkin kipeänm oloinen.

eli lapset kyllä usein hakee huomiota itkemaällä ja muuten ettei menisi hoitoon ja jos lapsi näkee että äitiä arveluttaa jättää niin huuto yltyy. lapset kun ei ole tyhmiä vaan oppivat pienestä miten saada tahtonsa lävitse.- eli paljon noita itkeviä lapsia on. mutta usein itku loppuu 5 minuutin päästä kun äiti on lähtenyt kun lapsi huomaa ettei äiti tule takaisin ja näkee jotain muuta kiinnostavaa.

eli kaikkea tuon ikäisen sanomaa ei kannata uskoa.

mutta jos kemiat kyseizsen hoitajan kanssa ei muuten pelaa niin paikan vaihto.

ja vielä noista rutiineista. päiväkoduissa ne rutiinit on paljon tiukemmat kuin pphlla. päiväkoti toimii kellon mukaan. eli syödään nukutaan ja ulkoillaan aina samaan aikaan. niistä ei jousteta ellei ole jokin pakko. ja juuri siksi että mitä pienenpi lapsi sen turvallisemmaksi hän olonsa tuntee kun osaa ennakoida mitä tapahtuu mihinkin aikaan.

onneks´lapset saa olla päiväkodis.jos lapset oirehtii usko heti meillä esikoinen näki painajaisia onneksi oli niin pieni että tuskin toivottavsti suurempia traumoja jäi kun ehti olla vaan 3kk perhepäivähoitajalla.joka oli aina oikeassa joka asiassa ja jätti lapset ilman aamupalaa.onneks ei enää asuta kyseisellä paikka kunnalla.hänen pomonsa kyllä uskoi vain hoitajan sanaa...oli yksit.perhepäivähoitaja.

Yhteistyössä