Vain yksi romani kerrallaan kauppaan.:O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkyttävää rassismia!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja useasti nähty;23067227:
Olen töissä kaupassa. Meillä jokainen etniseen vähemmistöön kuuluva joutuu tarkkailluksi heti, kun kauppaan astuvat. Emme kiellä/rajoita sisään tulemista mitenkään, mutta kokemuksien vuoksi vähintään yksi myyjä seuraa porukan touhuja.
joo täälläkin on muutama kauppa, jossa on jouduttu menemään tähän käytäntöön

Se minua kummastuttaa miksi mustalaiset "aina" pysäköivät sen autonsa kaupan oven eteen, ja vähän välittävät seurauksista. Kerranki peruuttivat pakettiauton erään marketin ovien eteen ettei meinannut kauppaan päästä sisään eikä ulos.

Olen itse kauppias ja tunnen tietysti monta muuta kauppiasta. Rehellisen romanin kannalta on todella ikävää leimautua muiden takia. Rehellisiäkin on, mutta minun kohdalleni niitä on sattunut vain yhden vanhemman pariskunnan verran. Hyväksyntä on aina helpompaa niille joiden ei tarvitse siitä itse taloudellisesti kärsiä. Ja kyllä se möykkä ja rasistiksi syyttely ja huutelu pilaa päivän tehokkaasti. Ja jättää niin paskan maun että vaikea on olla muistamatta kun seuraavan kerran tapaa samoin pukeutuvia.

Maalla ei onneksi enää hyvin usein käy kiertelemässä romaniporukoita. Vielä noin kymmenen vuotta sitten oltiin helisemässä kun pihaan ajoi auto tai pari täynnä miehiä, naisia ja lapsia. Naiset ja lapset tulivat taloon sisälle, yrittivät levittäytyä koko rakennukseen ja samaan aikaan miehet menivät ulkorakennuksiin. Paskamaista oli olla yksin, tai vaikka kaksinkin, kotona ja yrittää suojella omaisuuttaan. Ja ihan turha väittää että katselivat varmaan vaan mielenkiinnosta paikkoja. Se mielenkiinto kohdistui moottori- ja raivaussahoihin ja muihin mahdollisimman kalliisiin vehkeisiin ja öljyihin. Kun ei ketään ollut kotona mielenkiinnon kohteita löytyi lisää.

On älytöntä että pitäisi niellä ihan mitä vain pelkästään siksi ettei oltaisi rasisteja.

Käsittääkseni yrittäjillä on oikeus määrätä kuka saa tulla kauppaa ja kuka ei. Näin ravintolat ovat toimineet iät ja ajat esim. jakavat porttikieltoja häiriökäyttäytyjille ja sisään ei pääse ellei ole tietynlaisesti pukeutunut. Hienoimmilla yökerhoilla johon ohi pääsee tietyt ihmiset, kun tavis ei sisälle pääse.

Ilmeisesti tuo, että leimataan kaikki romani niin on tavallaan lain vastaista, mutta jos on syyllistynyt varkaukseen niin käsittääkseni kauppiaalla on tältä ihmiseltä oikeus kieltää liikkeeseen tulo. Nimilista taitaa sitten vain olla aika pitkä romanien osalta.

tällä perällä on mustalainen tk:ssa vuodeosastolla töissä. erittäin tykätty työntekijä. samoin hänen tyttärensä on kans siellä. taita olla nyt pienten lasten kans kotona. ongelmista en ole kuullu juurikaan. paitti yks porukkan 1 mies ja 2 naista aiheutti viimekesänä hieman ongelmia käytöksellään. aisasta kerrottiin toiselle mustalais miehelle jonka sanalla heijät saatiin täältä pois.

Tampereen ympäristökunnassa?

Se nyt vain on tosiasia että suhteessa vankiloissa on paljon enemmän romaneja kuin suomalaisia (valkolaisia). Paljon myös olen kuullut kuinka romanit halveksuvat valkolaisia ja jos joku käyttäytyy heidän mielestään huonosti niin on "kaajeenmoinen" eli valkolaismainen.
Tosiasiat voi ottaa tosiasioina ilman että se on rasismia.
Mielestäni romanien kohdalla on ehkä tapahtunut ns. uhriutumista eli on helpompi asettua siihen sorretun asemaan kun ottaa itse vastuu omasta elämästään eikä aina syyttää esim. rasismia.

Se nyt vain on tosiasia että suhteessa vankiloissa on paljon enemmän romaneja kuin suomalaisia (valkolaisia). Paljon myös olen kuullut kuinka romanit halveksuvat valkolaisia ja jos joku käyttäytyy heidän mielestään huonosti niin on "kaajeenmoinen" eli valkolaismainen.
Tosiasiat voi ottaa tosiasioina ilman että se on rasismia.
Mielestäni romanien kohdalla on ehkä tapahtunut ns. uhriutumista eli on helpompi asettua siihen sorretun asemaan kun ottaa itse vastuu omasta elämästään eikä aina syyttää esim. rasismia.

Tosiasiat ovat nykyään rasismia ja samaa uhriutumista esiintyy myös mamuilla.

[QUOTE="vieras";23070082]Käsittääkseni yrittäjillä on oikeus määrätä kuka saa tulla kauppaa ja kuka ei. Näin ravintolat ovat toimineet iät ja ajat esim. jakavat porttikieltoja häiriökäyttäytyjille ja sisään ei pääse ellei ole tietynlaisesti pukeutunut. Hienoimmilla yökerhoilla johon ohi pääsee tietyt ihmiset, kun tavis ei sisälle pääse.

Ilmeisesti tuo, että leimataan kaikki romani niin on tavallaan lain vastaista, mutta jos on syyllistynyt varkaukseen niin käsittääkseni kauppiaalla on tältä ihmiseltä oikeus kieltää liikkeeseen tulo. Nimilista taitaa sitten vain olla aika pitkä romanien osalta.[/QUOTE]

Porttikieltojen jakaminen on asia erikseen, mutta esim. etnisen taustan perusteella ravintolaan tuloon evääminen on syrjintää, ja tästä ovat muutamat ravintoloitsijat saaneet syytteitä.

Tiedän tapauksen, missä hameisiin oli piilotettu, tahi yritetty, 20 litraa moottoriöljyä! Mahto siinä jo hame käydä raskaaksi.

Ja täällä aina noita manne jobbareita. Osta iPod halvalla yms. Joo, ei varmasti ole varastettuja :D

No sama juttuhan se on kun esim. hörhön näköisiä tyyppejä seurataan kaupassa kun on huomattu että sellaset tyypit varastaa. Kukaan tuskin on puolustamassa hörhöjen oikeuksia, miksi sitten romanien?

Näin minäkin ajattelen. Pelkkä ulkonäkö aiheuttaa paljon muutakin, mitä herkkähipiäiset voisivat kutsua syrjinnäksi.

Joskus on vaan sopeuduttava tosiasioihin. Niin kuin minunkin on sopeuduttava siihen, että kun olen blondi, tietyissä paikoissa minuun suhtaudutaan tietyllä tavalla. Ja se suhtautumistapa ei tosiaankaan ole aina minulle mieluisa!

Jos jossain ravintolassa vaikkapa olisi (oikeutetusti) kyltti, että vain yksi blondi kerrallaan sisälle, en minä voisi sitä itkeä. Se olisi sen ravintolan pitäjän päätös joka olisi varmasti oikeutettu, koska eihän k u k a a n yrittäjä h u v i k s e e n rajoita asiakaskuntaa.

mannet on varkaita, sama mitä niistä sanotaan yhtä huithapelikansaa kaikki, muka yhteiskunnassa meidän yläpuolella, täysin väärät luulot niillä o, tekisivät töitä ja sitte väittäisivät moista XD

Alkuperäinen kirjoittaja ex-kassatäti;23067787:
Saa nähdä juuttuuko sensuuriin, mutta kokeillaan. :)

Juu juu nimim. Romanitar. Niinhän ne kaikki väittää. Meillä oli luento nimenomaan romanikulttuurista jossa romanimies sanoi että varastaminen on siinä ihan ok ja hyväksyttävää. Toki paljon muustakin puhuttiin. Ja ainahan sitä on juttua lehdissä miten joku romani joka on kouluttanut itsensä vaikka vain lukiossa joutuu suvun hampaisiin.

Ihan sitten kaikessa ystävyydessä, missä käytte töissä? Suo anteeksi tyhmyyteni, mutta mä en ole kertaakan törmännyt vaikka kaupassa, autokorjaamossa, sairaalassa, poliisilaitoksella tai missään muuallakaan romanityöntekijään. Laulajina teitä kyllä näkyy ;)

Kaupassa olen itsekin useita vuosia ollut töissä ja valitettavasti niin se menee että eräät pilaa kaikkien maineen. Kerran tuli oikein konflikti, meitä myyjiä syytettiin asiakkaan omaisuuden varastamisesta. Toivoimme poliisia paikalle selvittämään asiaa mutta sitä ei saatu kutsua. Miksiköhän?

Yks esim.,jos kouluttautuu,niin se on kaajeenmoista.Romanit on sitä mieltä,että he on sivistyneimpiä ilman koulua.Sanovat valtaväestön olevan sivistymättömiä.

Ei toi mitään rasismia ole, tietysti kauppiaalla on oikeus puolustautua varkaita vastaan. En väitä että kaikki romanit olisivat varkaita, sen enempää kuin että kaikki valkolaisetkaan olisivat rehellisiä. Vaan taitaa se ikävä kyllä olla niin, että jos kuitenkin 9 kymmenestä valtaväestöön kuuluvasta EI myymälävarastele,
niin romaneilla se menee toistepäin.

Yhteistyössä