Vain yksi romani kerrallaan kauppaan.:O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkyttävää rassismia!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järkyttävää rassismia!!

Vieras
Vähemmistövaltuutettu toimii, jos joku kantelee asiasta
Huoltoasema haluaa asiakkaakseen vain yhden romanin kerrallaan
Turun Sanomat 11.3 2010 02:00:49

Turkulainen huoltamo haluaa rajoittaa romaniasiakkaiden määrää niin, että ostoksille pääsee vain yksi romani kerrallaan. Kauppias ilmoittaa asiasta lapulla liikkeen ovessa. Muita väestöryhmiä kielto ei kuitenkaan koske, vaan kauppaan pääsee useamman hengen ryhmissä.

Muun muassa Länsi-Suomen romaniasiain neuvottelukunnan sihteeri Tuula Lindberg Länsi-Suomen aluehallintovirastosta tyrmää lapun suoralta kädeltä pöyristyttäväksi.

–?En muista, että tällaista olisi vastaan tullut. Erityisesti romaninaiset jotka käyttävät perinteisiä asuja, joutuvat kohtaamaan jonkinasteista syrjintää lähes päivittäin, mutta tämmöistä ei ole meidän korviin kantautunut.

Lindberg arvioi, että lapusta voi tehdä syrjintä- tai rikosilmoituksen.

–?Sinne täytyisi nyt mennä pari, kolme romania kokeilemaan, pääsevätkö he kaikki sisään. Ilmaisutapa on kyllä aika rasistinen. Eihän yhtä kansanryhmää voi syrjiä pelkästään omien tuntojen perusteella, Lindberg huomauttaa.

Vähemmistövaltuutetun sijainen Pirjo Kruskopf on Lindbergin kanssa samoilla linjoilla. Kruskopfin mukaan vähemmistövaltuutettu ottaa asian käsittelyyn, jos joku siitä kantelun tekee. Hän ei muista, että vastaavanlaista syrjintää olisi ollut enää vuosiin. Neuvostoliiton kaatumisen jälkeisinä vuosina vähemmistövaltuutetulle ilmoitettiin samantyyppisistä lapuista, jotka koskivat venäläisiä asiakkaita Itä-Suomessa.

–?Kauppoihin oli laitettu lappuja, että sisälle pääsee vain rajoitettu määrä venäläisiä asiakkaita kerrallaan. Tässä tapauksessa kielto on ilmeisesti yritetty saada näyttämään myönteiseltä, sillä siinä vedotaan hyvään palveluun. Mutta herää epäilys, miksi juuri romaniasiakkaat täytyy nostaa omaksi erityisryhmäkseen palvelun suhteen, Kruskopf muotoilee.

Turun Sanomat tavoitti lomalla olevan kauppiaan keskiviikkona, mutta hän ei ehtinyt kommentoida asiaa tarkemmin.

Aiheesta lisää torstain Turun Sanomissa.

HANNE YLI-PARKAS

Olen töissä kaupassa. Meillä jokainen etniseen vähemmistöön kuuluva joutuu tarkkailluksi heti, kun kauppaan astuvat. Emme kiellä/rajoita sisään tulemista mitenkään, mutta kokemuksien vuoksi vähintään yksi myyjä seuraa porukan touhuja.

meillä pienessä erikoisliikkessä aina (siis ihan aina) katosi jotain hyllystä, kun tietyt henkilöt kävivät kaupassa. Että joskus se on ihan aiheellista....

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;23067281:
Todella hyvä päätös,sais laajentua kyseinen käytäntö.
Kyllä, täysin samaa mieltä. Ikäväähän se on niitä romaneita kohtaan jotka eivät mihinkään tällaiseen syyllisty mutta kun fakta vaan on se että 99% romaniväestöstä pilaa heidän kaikkien maineen.

Alkuperäinen kirjoittaja useasti nähty;23067227:
Olen töissä kaupassa. Meillä jokainen etniseen vähemmistöön kuuluva joutuu tarkkailluksi heti, kun kauppaan astuvat. Emme kiellä/rajoita sisään tulemista mitenkään, mutta kokemuksien vuoksi vähintään yksi myyjä seuraa porukan touhuja.

Minusta joidenkin romaniasiakkaiden seuraaminen on ihan tarpeellista, sillä kyllähän joidenkin mukaan sitä tavaraa kaupoista lähteekin. Seuraaminen/kyttääminen/millä nimellä sitä nyt haluaa kutsua, on kuitenkin ikävää niille rehellisille asiakkaille, jotka joutuvat muiden tekemisistä kärsimään. Mietipä itse, jos vaatteidesi perusteella rehellisenä kansalaisena suorittaisit ostoksiasi siten, että myyjä tai vartija huohottaisi niskaasi koko ajan parin metrin päästä sinussa.

Minusta tuon seurailun ja asioiden valvomisen voisikin hoitaa kameroiden kautta, eikä niinkään kulkemalla asiakkaan perässä.

No valitettavasti ovat itse toimineet niin, että ovat saattaneet itsensä epäilyksen alaisiksi. Eihän tuollainen lappu nyt oveen ilmesty syyttä suotta! Maksava asiakas on aina kauppiaalle positiivinen juttu, joten he ovat ilmeisesti aiheuttaneet tässäkin tapauksessa enemmän hävikkiä, kuin muuta!

No valitettavasti ovat itse toimineet niin, että ovat saattaneet itsensä epäilyksen alaisiksi. Eihän tuollainen lappu nyt oveen ilmesty syyttä suotta! Maksava asiakas on aina kauppiaalle positiivinen juttu, joten he ovat ilmeisesti aiheuttaneet tässäkin tapauksessa enemmän hävikkiä, kuin muuta!

Kyllähän tavallisista supisuomalaisistakin löytyy varkaita, eikä ihan vähän löydykään. Justiinsa oli juttukin jossain ko. aiheesta - miten tavaraa kuljetetaan kaupoista pois huomaamatta verhoutumalla väljiin vaatteisiin yms. Missäköhän kyseisen jutun näin... No, taitaa olla epäolennaista. Joka tapauksessa mietin tässä, että eikö täten ihan jokaisen kauppaan astuvan asiakkaan pitäisi olla "seurailun" kohteena - ihan rodusta riippumatta?

valitettavasti helmat heiluu kun yksi hämää myyjää

Näinpä. Ja niillä on vaikka mitä kikkoja muitakin. Ja kun 2-3 kolme romaninaista menee rinkiin hyllyn eteen ja yksi tunkee tavaraa hameen alle, niin ei valvontakameroistakaan näe mitään. Nimim. alkon myyjä, jolle asiakas kerran sanoi että äsken 'asiakkaana' ollut romaninainen sujautti suitsaitsukkelaan 7 vodkapulloa hameen alle.

Kyllähän tavallisista supisuomalaisistakin löytyy varkaita, eikä ihan vähän löydykään. Justiinsa oli juttukin jossain ko. aiheesta - miten tavaraa kuljetetaan kaupoista pois huomaamatta verhoutumalla väljiin vaatteisiin yms. Missäköhän kyseisen jutun näin... No, taitaa olla epäolennaista. Joka tapauksessa mietin tässä, että eikö täten ihan jokaisen kauppaan astuvan asiakkaan pitäisi olla "seurailun" kohteena - ihan rodusta riippumatta?

Eiköhän ne kauppiaat parhaiten tiedä kenen matkaan katoaa eniten varastettua omaisuutta, joten älä sinä ala neuvomaan kun et kuitenkaan maksa kauppaiden taloudellisia menetyksiä. Oikeusministeri Brax (vihreät) laati suuressa "viisaudessaan" lain jonka takia poliisin antamia sakkoja ei voida muuntaa vankeudeksi, joten siltäkin osin vain taivas on rajana paskaporukan maksamattomille ostoksille.

Alkuperäinen kirjoittaja useasti nähty;23067227:

Ja suomalaiset saavat varastaa sillä aikaa mitä kerkeävät.

Itse olen romaninainen, ja kannan päivittäin kulttuuriimme kuuluvaa kansanpukua. Kulttuuristani huolimatta elän kuitenkin ihan tavallista elämää; mulla on perhe ja koulutus, käyn töissä... Rikokset tai rötökset eivät missään muodossa ole ikinä kuuluneet elämääni - eivätkä ne muuten kuulu myöskään romanikulttuuriin. Kaupoissa hoidan ostokset ihan samalla tavoin, kuin suurin osa muistakin suomalaisista; rehellisesti maksamalla.

Asun pienemmässä kaupungissa, jossa olen koko lapsuuteni viettänyt. Täällä minut tunnetaan - täällä saan asioida rauhassa liikkeessä kuin liikkeessä.

Toisenlaisiakin kokemuksia kyllä löytyy. Ikävältähän se tietysti tuntuu, jos koko kauppareissun ajan joku surffaa helmoissa kiinni - tuo on myös minusta todella noloa...

Ymmärrän, että kauppojen myyjät tai vaikkapa nyt sitten ne vartijat, tekevät työtään ja hoitavat velvollisuuksiaan. Ymmärrän myös kauppiaita; kukapa haluaisi omasta kaupastaan varastettavan - ei kukaan. On myös ihan totta, että on paljon varastelevia romaninaisia, joiden kohdalla tällainen perässä käveleminen on varmasti aivan paikallaan.

Silti tuntuu kohtuuttomalta, että itse tavallisen rehellistä elämää elävänä ihmisenä joutuu tavallaan vastaamaan joidenkin typerysten teoista. Pitäisi muistaa, että me ihmiset - myös romaniyhteisöön kuuluvat - ollaan yksilöitä, kaikesta huolimatta. Jos Rosita käy päivittäin varkaissa, ei se tarkoita, että mulla on samat aikeet mielessä. Tietysti tämä toimii myös päinvastoin. Jos minä yhtenä esimerkkinä, hoidan ostokseni rahalla, ei se tarkoita, että joku toinen satunnainen henkilö toimisi samoin.

Luultavasti saisin vieraissa kaupoissa asioidessani parempaa kohtelua, mikäli pukeutuisin ns. valtaväestön vaatteisiin. Tällainen toiminta ei kuitenkaan mun kohdallani ole valitettavasti mahdollista, enkä tuohon välttämättä ryhtyisi muutenkaan. Koen, että mulla on oikeus asioida kaupoissa omissa vaatteissani - ja saada niistä riippumatta siellä ihan samanlaista kohtelua, kuin kaikki muutkin kansalaiset.

Kuten sanottu, ymmärrän kauppojen työntekijöitä hyvin monelta osin, mutta rikollisen tavoin kohteleminen ei todellakaan tunnu hyvältä.

Viimeksi muokattu:
No sama juttuhan se on kun esim. hörhön näköisiä tyyppejä seurataan kaupassa kun on huomattu että sellaset tyypit varastaa. Kukaan tuskin on puolustamassa hörhöjen oikeuksia, miksi sitten romanien?

Yhteistyössä