Minulla on päinvastainen tilanne kuin teillä, olen kolmivuorotyössä. Myös mieheni tekee vuorotyötä. Olen lähtenyt töihin kun ensimmäiseni oli 7kk ja toinen lapseni 9kk -ja tunnen valtavaa syyllisyyttä siitä. Minä en olisi halunnut vielä töihin, olisin halunnut kasvattaa ja hoitaa lapsiani kotona. JA TÄMÄ SYYLLISYYS TEKEE TYÖSSÄOLOSTANI RASKAAN. Olen miettinyt mitä tapahtuisi, jos kieltäytyisin menemästä töihin. Olen sattumoisin sellaisella alalla jo hieman kokemusta omaava, että tilalleni ei ole ketään toista. Jos kieltäytyisin töistä, en saisi rahaa yhtään mistään. Mieheni on pyytänyt minua tekemään töitä vielä vuoden jolloin taloudellinen tilanteemme helpottuu. Silloin voisin "hankkiutua" raskaaksi ja jäädä äitiysvapaalle. Mutta oikeastaan en halua tätäkään, sillä silloin kierre alkaa taas alusta...minulle soitetaan ennen äitiysloman loppumista ja vaaditaan töihin ja, jos meillä on silloin esimerkiksi asuntolainaa en voi kieltäytyäkään. Minusta tuntuu, etten halua ottaa mieheni kanssa lainaa tai saada lisää lapsia, koska joudun käymään töissä. Elämäni on katkolla( ja taidan syyttää siitä miestänikin.) Ja tilannetta tai oloani ei helpota yhtään äitini, joka ihmettelee työssäoloani...ja miehen äiti vaatii minua töihin. Olkaa tyytyväisiä siihen, että olette niin vahvoja ihmisiä ettette välitä muista kuin lapsistanne ja jäätte kotiin. Unelmani on selvitä näistä vuosista tuottamatta lapsille enempää tuskaa, yritän olla heidän kanssaan mahdollisimman paljon. Luen kirjoja, käymme ulkona, piirrämme ja pelaamme. Ei mitään hienoa vaikka varmaan rahat johonkin riittäisivätkin. Vihaan niitä "äidinostorahoja"! Olen jutellut työantajan kanssa siitä, että olen uupunut ja myös mieheni kanssa. Jaksa vielä, hankitaan sinulle omaa aikaa, muutkin äidit käyvät töissä, sellaista se elämä on, niin tämä työ on rankkaa ja perheen yhteensovittaminen vielä...tällaisia vastauksia saan. En halua omaa aikaa tai harrastuksia- haluan olla lasteni kanssa! Haluan rahatilanteen helpotuttua opiskella päiväammattiin, jotta voisin edes lasten koulusta tultua olla lähellä. :ashamed: Ja suhde mieheeni...ehkä hän on tottunut liian hyvään, kun rahaa riittää kalliisiin harrastuksiin eikä osaa luopua niistä. Hän on voimakastahtoinen ja saa minut yleensä keskustelun jälkeen olemaan "se heikko ja väärässä oleva". Hän raivostuttaa minua välillä. Mutta ehkä minä olen "se oikukas nainen" joka niin monia suomalaismiehiä riivaa. En tahdo puhua miehestäni pahaa, hän hoitaa lapsiamme kun olen töissä, joku toinen voisi pakottaa äidin viemään lapset hoitoon illaksi. Ja minusta tuntuu, että hän omalla tavallaan rakastaa minua. No, en usko että olen ainoa jolla on hankalat fiilikset eikä tästä ainakaan syyllisyyttä potemalla selviydy ja luulen, että lapsetkin huomaavat syyllisyyden aiheuttaman ahdistuksen. Tunnen, että elämä tästä selkiytyy ja löydän omanarvontuntoni itseni ja lasteni silmissä. Olkaa luonnollisesti kotona tai töissä ja pitäkää pienokaisistanne huolta. Oletteko muuten huomanneet, että naisia syytetään monista asioista ja pahimpia syyllistäjiä ovat toiset naiset? Pidetään elämästä kiinni! :flower: