Vaikuttaako liiton rahaan jos opiskelee monimuotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaarina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaarina"

Vieras
Olen hakenut monimuotokoulutukseen, mutta en vielä tiedä pääsenkö siihen. Mietin silti näitä asioita.

Silloin kun mahdollinen koulutus alkaa olen töissä, mutta marraskuussa saatan olla työtön ja saada liitosta rahaa. Mietin vain, että vaikuttaako tuo opiskelu siihen liiton rahaan. Työntekoa tuo opiskelu ei estä muuta kuin mahdollisesti harjoittelun ajan.

Kun muistan joskus lukeneeni omaehtoisesta opiskelusta, että siinä on pitänyt olla vuosi työttömänä ennen kuin voi saada Kelan/liiton rahan siihen opiskeluun. Aikuiskoulutusrahaa en saa koska ei täyty kahdeksan vuoden työssäoloehto.

Osaisikohan joku sanoa tähän jotakin? Toki liitosta ja työkkäristä asia selviää parhaiten, mutta en nyt vielä niihin ota yhteyttä kun en edes ole työtön enkä tiedä pääsenkö opiskelemaan.

Kyl mie ainakin sain omaehtoista opiskelurahaa tuossa samassa tilanteessa :) koulu vain täytti sen lapun ja se laitettiin työkkäriin yms. Ja olin siis koulussa ja töissä ja sitten vain koulussa ja sain tuota rahaa. Kouluakin vain viikonloppuisin, mutta täyttää juuri sen että 5op/kk suunnilleen tulee pisteitä. Eli minusta voi saada.

Tää on valitettavasti aika työkkäri/työkkärinvirkailija-kohtaista, mutta pääsääntöisesti sivutoimisen opiskelun ei pitäisi vaikuttaa työttömyysturvaan, ja sivutoimisuuden voit näppärästi todistaa juuri sillä, että olet pystynyt työn ohessa opiskelemaan = ei voi olla kokopäivätoimista.

Liitto tekee päätöksen työkkärin lausunnon perusteella, ja työkkärin koulutuspuolen ihmisten kans voi kyllä jutella jo etukäteen, vaikka ei ois opiskelemaan pääsystä tai työttömyydestä vielä tietoakaan.

Eli ei auta kuin kysyä asiaa. Jos nyt edes pääsen siihen koulutukseen kun hakijoita oli todella paljon. Monimuoto vain on ainoa tapa jolla voin suorittaa opiskelun koska ei mun talous kestä enää päiväopiskelua.

Kiitos vastanneille!

jos opinnot ovbat alla 44opintopistettä/ vuosi, se katsotaan harrastusluontoiseksi. JA ehtona on se että olet valmis ottaman työtä vastaan.
Itse opiskelen aikuislukiossa ja saan opiskella. jos menee yli tuon 44opintopisteen, niin silloin pitää laittaa, mutta jos kontakstitunteja on vain viikonloppuisisn, se ei ole este työnhauelle.
Ja tosiana kannattaa kertoa työkkörissä että opiskelee, koska jos ssiitä jää kiinni siitä tulee karenssia ja olet rahatta

Mä saan ansiosidonnaista. Opiskelen monimuodolla, koulua kaksi kertaa viikossa iltaisin ja muutamana lauantaina, nyt syksyllä tais olla 3 lauantaita. Käyn myös osa-aikatyössä. Olin ilmoittautuneena työkkärin listoilla, kun tein osa-aikatyötä ja sain silloin tällöin ansiosidonnaista, kun oli vähemmän töitä.

Kun siihen työkkärin suunnitelmaan kuului uudelleenkoulutus, ja pääsin kouluun, haettiin siihen oikeutus ansiosidonnaiseen. Opintopisteitä täytyy olla riittävä määrä.

Käyn edelleen siis osa-aikatyössä, joskus oli niin paljon töitä etten laittanut liittoon hakemusta mutta tilinauhan ne silti vaati.

Lisäksi saa sen 9e/päivä jotakin korvausta, paitsi koulun loma-ajoilta.

Kun nyt huhtikuussa oli tosi vähän töitä, ja työssäoppiminen alkoi, sain tietysti liitosta enemmän.

Kannattaa kuulua liittoon, ä olen sieltä saanut moninkertaisesti mitä olen maksanut.

Mitään, mitättömältä tuntivaakaan, koulutusta ei voi suorittaa ilman että siitä on työkkärin päätös. Muuten voi mennä päivärahat. Jos koulutus katsotaan päätoimiseksi, yli 25 tuntia viikossa, voit saada työttömyysetuuden. Jos koulutus on sivutoimista, et saa siihen rahoitusta työkkärin kautta. Päätoimiseenkaan opiskeluun rahoitus ei ole itsestäänselvä, vaan te arvioi koulutuksen työllistymistä parantavan vaikutuksen.
Monimuoto voi olla päätoimista, kunhan opintopiste/viikkotuntimäärä on riittävä.
Tämän tiedon olen antanut itselleni kertoa tällä viikolla Kaakkoisessa Suomessa. :-)

Yhteistyössä