vaikeinta imetyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras ap

Vieras
olen nyt 4kk täysimettänyt kuopustamme ja huomannut että vaikeinta täysimetyksessä on se, että asenteiden vuoksi ei saisi poistua kotoa. mikä on oikea tapa täysimettää? jos menen kauppaan, kirjastoon, terveyskeskukseen tai mihin vaan ja vauva huutaa ruokaa. missä sen lapsen saa syöttää. pitääkö mennä vessaan pöntölle istumaan ja syöttämään? mikä on sovelias paikka imettää? minä olen sitten imettänyt vessoissa, poistunut kaupasta autoon imettämään jne. minä voisin imettää missä vaan, mutta olen paljon törmännyt asenteeseen ettei sitä rintaa saa vauvan suuhun laittaa julkisilla paikoilla.
edes se viime viikkoinen julkisen seksinharrastusta koskeva uutinen ei kuohuttanut tunteita niin paljon kuin julkinen imetys.

kurjaa että se imetys tehdään niin vaikeaksi. se ei ole ihme että tässä maassa täysimettäjiä on niin vähän. oletteko saaneet suoraa negatiivista palautetta imetyksestä julkisella paikalla?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras.:
Niinpä. Mäkin haluaisin tietää miten se tehdään, jos imetyspaidan tai edes harson suoja ei ole riittävä.

tämä just että vaikka siinä mitään erityistä suojaa ei edes ole, niin eihän sieltä vauvan takaa rintaa edes näe. jos ei tuijottamalla tule tuijottamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras.:
Niinpä. Mäkin haluaisin tietää miten se tehdään, jos imetyspaidan tai edes harson suoja ei ole riittävä.

tämä just että vaikka siinä mitään erityistä suojaa ei edes ole, niin eihän sieltä vauvan takaa rintaa edes näe. jos ei tuijottamalla tule tuijottamaan.

olin siis ap :D

Minä olen kaksi lasta täysimettänyt puolivuotiaaksi ja olen antanut tissiä juuri siellä missä on nälkä sattunut yllättämään. Kaupassa, kirkossa, puistoissa, ihan missä vaan. En minä tissejäni vauvaa ruokkiessa esittele, mutta en myöskään mitään harsoja vauvan päälle laita. Lapsen ruokkiminen on maailman luonnollisin asia ja jos joku ei sitä kestä niin olkoon kestämättä. En minäkään vessassa syö.

Tämän kolmannen kanssa aion toimia samalla tavalla.

Mä olen miettinyt samaa. Vauva 2kk on todellinen tissiriippa, jolle ei kelpaa tutti tai pullo. Jos herää kesken unien esim. kaupassa, niin joudun poistumaan vaikkapa autoon imettämään vauvan tai hän huutaa hysteerisesti niin pitkään, että alan joko imettää tai vauva nukahtaa itkuunsa :(
Olis niin paljon helpompaa, jos vaan kehtaisi alkaa imettää paikassa kuin paikassa, mutta en yleisen asenteen vuoksi kehtaa. Varsinkin nyt, kun luin täältä pari päivää sitten, että vartija oli häätänyt imettävän äidin tavaratalon aulasta (kuulemma joskus, ei siis mikään erityinen tapaus). Vaikka olis harsot ja imetyspaidat niin silti vissiin se AJATUS siitä toiminnasta riittää.

Mä oon huomannut, että on paljon helpompaa vaan pysytellä kotona, vaikka se v*tuttaakin. Mutta eipähän tarvi ainakaan stressata sitä, että herääkö vauva, tai tuleeko sille nälkä, ja entä jos se alkaa itkeä, missä on lähin vessa tai lastenhoitohuone, vai pitäisikö mennä autolla niin pääsisi sitten autoon imettämään, tai...

Mä olen imettänyt mm. kirjastossa ja jopa pankissakin siinä tiskillä, kun oli vähän pidempikestoisempi juttu menossa. Ja musta ainakin tuntuu, että ne on tosiaan vaan nämä palstamammat, jotka sitä julkista imetystä kammoksuvat. Onkohan peräti vielä niin, että nämä imetyksenvastaiset ovat juuri niitä, joilla ei ole se oma imetys onnistunut??

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Minä olen kaksi lasta täysimettänyt puolivuotiaaksi ja olen antanut tissiä juuri siellä missä on nälkä sattunut yllättämään. Kaupassa, kirkossa, puistoissa, ihan missä vaan. En minä tissejäni vauvaa ruokkiessa esittele, mutta en myöskään mitään harsoja vauvan päälle laita. Lapsen ruokkiminen on maailman luonnollisin asia ja jos joku ei sitä kestä niin olkoon kestämättä. En minäkään vessassa syö.

Tämän kolmannen kanssa aion toimia samalla tavalla.

Unohdin vastata; kukaan ei ole tullut sanomaan mitään negatiivista kun olen imettänyt, en muista että olisi edes katsonut pahasti. Päinvastoin, hymyileviin vanhempiin naisihmisiin olen törmännyt näissä tilanteissa useastikin.

Mä en kehtaa imettää julkisesti kun korkeintaan jossain leikkipuistossa. Siksi aina katsonkin lastenhoitohuoneen valmiiksi tai menen autoon, mikä on kyllä hiukan hankalaa. Mutta kai tätä puoli vuotta kestää, sitten opetellaan jo nokkamukin käyttö.

Vaikeinta imetyksessä... oli ehdottomasti se kun down-lapsi ei osaannut imeä. Ne ensimmäiset viikot kun sai elää rintapumpun ja tuttipullo-shown keskellä ja tuntea epäonnistumista kun ei edes näin yksinkertainen asia voi onnistua. :/

Mutta sitten kun se lähti käyntiin niin ei enää ollut mitään vaikeaa, 4,5kk täysimetystä ja kokonaisimetys katkesi 10kk iässä kun toinen raskaus oli jo puolilla välin. Toista lasta tuli imetettyä 1v3kk josta täysimetystä se 6kk eikä mikään ollut vaikeaa.

Pystyin kyllä imettämään itse parhaaksi katsomissani paikoissa sopivan suojauksen alla ja harvemmin noista mitään sanomista kuuli. Nekin mitä kuuli liittyivät ylipäätänsä imettämiseen, ei julki-imetykseen itseensä.

Kukaan ei ole vielä kehdannut mulle kommentoida imetyksiäni ja jos kehtaa, kommentoin kyllä samalla mitalla takaisin. Mä annan vauvalle ruokarauhan imettämällä normaalisti suht rauhallisessa paikassa ja teen sen sen verran huomaamattomasti että jos sieltä kovin paljon ihoa pilkistää niin ei ole tainnut ihmisten kesämuotia nähdä.. Joskus hätätilanteessa olen imettänyt esikkoa kaupassa penkillä tai ravintolassa, mutta silloin saatan laittaa harson eteen.

Kerran olen molempia lapsia vaipanvaihdon yhteydessä imettänyt "lastenhoitohuoneessa" eli suomeksi inva-vessassa ja hyi helvetti, ei enää ikinä. En tosiaan itsekään menisi syömään sellaiseen paikkaan..

Jos jotain mun julki-imetykset häiritsee niin tervetuloa sanomaan siitä päin naamaa. Palstamammoja en tässä asiassa kuuntele tai lapsi jäis kyllä nälkäiseksi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Kukaan ei ole vielä kehdannut mulle kommentoida imetyksiäni ja jos kehtaa, kommentoin kyllä samalla mitalla takaisin. Mä annan vauvalle ruokarauhan imettämällä normaalisti suht rauhallisessa paikassa ja teen sen sen verran huomaamattomasti että jos sieltä kovin paljon ihoa pilkistää niin ei ole tainnut ihmisten kesämuotia nähdä.. Joskus hätätilanteessa olen imettänyt esikkoa kaupassa penkillä tai ravintolassa, mutta silloin saatan laittaa harson eteen.

Kerran olen molempia lapsia vaipanvaihdon yhteydessä imettänyt "lastenhoitohuoneessa" eli suomeksi inva-vessassa ja hyi helvetti, ei enää ikinä. En tosiaan itsekään menisi syömään sellaiseen paikkaan..

Jos jotain mun julki-imetykset häiritsee niin tervetuloa sanomaan siitä päin naamaa. Palstamammoja en tässä asiassa kuuntele tai lapsi jäis kyllä nälkäiseksi ;)

Ja lisään vielä että mulla ei varsinkaan näillä helteillä tulis mieleenkään mennä autoon imettämään. Lämpöhalvauksenhan siinä saa molemmat.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

Aivan. Tämän palstan mukaan jos menee niin kaikkihan on äitiydessä niin pirun vaikeaa. Siksi parempi välillä sulkea nämä asiat mielestä ja keskittyä katsomaan miten se oma lähiympäristö reagoi ja miettiä sitten vasta kannattaako jostain asiatsa tehdä ongelmaa.

Minä en välittänyt siitä, mitä muut ajattelee, jos vauvalle tuli nälkä. Minä imetin kahvilassa, jos satuin kahvilassa olemaan. Tein sen kyllä suojatusti, mutta kyllä siinä saattoi jollekin ohikulkijalle joskus tissi vilahtaa.

Olen kokeillut myös lastenhoitohuonetta, mutta ruuhkaisessa kauppakeskuksessa se ei ole minusta kovin reilua muita vaippaikäisten vanhempia kohtaan, että varaan kopin mahdollisesti jopa puoleksi tunniksi.

Yhteistyössä