Vaikea tilanne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..................
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuinka muuten sossun ja kelan kuvittelit teitä kohtelevan, kaksi aikuista, mies ja nainen -joilla yhteinen lapsikin- muuttavat yhteen, kuin avoparina???

Vai pitäisikö viranomaisen aina vaan luottaa siihen, kun nämä sanoo, että ei, ei olla yhdessä oikeasti, asutaan vaan saman katon alla?

Mietipä vähän.

"Ihan normaaleissa" töissä italiassa - sitten tulee tänne ihan ilman mitään. Kuinka tyhmä onkaan ihminen joka muuttaa - riipovista tunteista huolimatta -toiseen maahan ilman osoitetta, huonekaluja tai edes hiukkasta käteistä? Ja vielä niin nopealla aikataululla (nähtävästi vuorokausi päätöksestä) koska valmistautua ei voi, ei kukaan osapuolista. Tyhmyys vaan leviää kun tuommoiset sikiää ja me maksetaan.... huoh.

Eli voisitteko te kritisoijat sanoa miten olisi pitänyt toimia? Toisaalta ei teillä taida olla mitään todellista ymmärrystä.
Ei ollut kyse yhden yön suhteesta. Tuonkin oletus on täysin idioottimaista. Taidan toisaalta olettaa että saan asiallisia neuvoja idiooteilta, joille kaikki maahanmuuttajat on (huolimatta oliko syy muuttaa Suomeen mikä tahansa) pelkkää paskaa ja jotka ei ole edes kiinnostuneita tästä tilanteesta vaan haluavat vain lakoa koko homman maan rakoon. Siis mikä tahansa olisi tilanne, jossa maahanmuuttaja ja/tai entinen puoliso/tyttöystävä joutuisi hakemaan toimeentulotukea tai tukea olisi teille ihan samanlaisen parjaamisen aihe.
Italiassa ihan tavallisesta työstä (mies oli töissä rakennuksilla) maksetaan Suomen tulotasoon verrattuna hyvin vähän. Mies ansaitsi 400-600 euroa kuussa riippuen töistä. Tästä hän maksoi huoneen vuokran (250 euroa) ja kävi muutaman kerran vuoden aikana katsomassa lasta. Etelä-Italiassa työtilanne on tosi huono ja työnantajat eivät aina tee työsopimuksia ja maksavat mitä sattuu. Mutta tästä teillä ei ole mitään todellista tietoa ennen kuin kommentoitte noin. Ja olisiko hänen siis ollut joku järki kuljettaa huonekalut tänne? Sehän olisi maksanut vaikka kuinka paljon, ei siis minkäänlaista järkeä.
Hän on lapsen isänä ja lapsen huoltajana oikeutettu oleskelulupaan. Jos häneltä olisi vaadittu tuolla palkkatasolla mahdollisuutta maksaa itse Suomessa kaikki matkakulut, asunnon takuuvuokra, ensimmäinen vuokra ja kaikki eläminen, olisi tilanne ollut mahdoton. Edes harvalla Suomalaisella on varaa sellaiseen, vaikka palkkataso olisi korkeampi.
Olisiko ollut siis parempi meidän ja lapsen kannalta että isä ei olisi tullut ollenkaan Suomeen? Olen itse vuoden yksinhuoltajuuden ja läheisten auttamattomuuden takia todella lopussa ja lapsen isän apu on kohentanut terveyttäni todella paljon. Siis vaikka menettäisin 200 euroa, en kadu että autoin häntä tulemaan tänne, se on kokonaistilanteessa valtava helpotus. Saan nyt apua varmasti, jos sairastun tai jos lapsi sairastuu tai jos pitää mennä itse vaikkapa lääkäriin. Ennen tätä apua ei todellakaan aina saanut. On tämä lapsen perusturvankin kannalta paljon parempi.
Silti minua harmittaa, että talous on vaarassa romahtaa ja että on taloudellisesti liian tiukkaa. Haen kyllä nyt itsekin toimeentulotukea, perusasioihin pitää mielestäni olla kaikissa tilanteissa rahaa.
Tuo sosiaalityöntekijälle ajan varaaminen onkin hyvä idea. Varaankin ajan tänään.

Jos on jotain muita asiallisia kommentteja, ne kyllä auttavat, mutta tuollainen huutelu ja kapeakatseisuus on tavallista joillekin 15-vuotiaille. Yleensä ihmiset vähän aikuistuu kun kasvavat.

Yhteistyössä