Vaikea tilanne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..................
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..................

Vieras
Haen neuvoja ja todellista tietoa tilanteeseen.

Lapsen isä muutti Suomeen Italiasta vuoden oleskeluluvan odotuksen jälkeen. Olemme eronneet, meillä on yhteishuoltajuus. Lapsen asioista sopiminen ja lapsen hoidon jakaminen on mennyt ok. Elatuskykyä ei ollut asuessaan Italiassa, palkkataso n. 400-600 euroa kuussa, mikä siellä ihan tavallista. Kaikki säästöt kuluivat tullessaan tapaamaan lasta.

Kun saapui Suomeen, säästöjä ei ollut. Hän on oikeutettu toimeentulotukeen ja Kelan tukiin tulopäivästä lähtien, mutta tarvitsi hakeakseen osoitteen jossa olla kirjoilla. Hän asui minun ja lapsen kanssa kaksi viikkoa, kunnes löysi asunnon. Elätin häntä kunnes sai toimeentulotukea.

Nyt minulta on evätty elatustuki ja yksinhuoltajakorotus siltä kuukaudelta kun lapsen isä asui luonani. Hän ei millään järjellä ollut elatuskykyinen ja asui luonani vain koska tarvitsi osoitteen ja jotta sai elämäänsä alkuun ja olisi kykenevä toimimaan huoltajana.

Olen hakenut toimeentulotukea. Sosiaalitoimisto ei maksa elatustukea.

En tajua tämän asian järjettömyyttä. Tajuan säännöt ja ohjeistukset, mutta en sitä, miten järjettömäksi tämä järjestelmä on mennyt. En myöskään saanut itse ennaltaehkäisevää toimeentulotukea lapsen tarvikkeisiin kun sitä hain eikä mies saanut toimeentulotukea huonekaluihin ja lasta varten perustarpeisiin (sänky, syöttötuoli, potta ym.) vaikka haimme niitä erikseen. Perushuonekalut on jo perustuslain mukaan perusedellytys elämään joihin pitäisi saada toimeentulotukea. En myös ymmärrä miksen saa ennaltaehkäisevää apua.

En tajua miten tästä taloudellisesti voi selvitä, jos elatustuki ja yksinhuoltajakorotus jäävät maksamatta. Olen juuri aloittamassa työtä ja kaikki aika menee täyttäessä lomakkeita ja oikaisupyyntöjä. En tajua.

En osaa sua auttaa, mutta uskon että ketuttaa. Tsemppiä, toivottavasti joku instanssi auttais että pääset alkuun. Luulis että kela katsois miehen tulot jos se kerran vaikuttaa sun tukiin!

En ehtinyt tajuta kun muutto tuli niin nopeasti ja hänellä piti olla osoite että pystyy hakemaan toimeentulotukea. Myös ei ainakaan tuo kommenttisi auta. Jos isä ei ole elatuskykyinen (mikä osoittavissa) niin eikö lapsen kuulu jotain kautta saada elatustuki.

Minä en kyllä tajua myöskään, että miten kukaan viitsii vinkua yhdestä kuukaudesta, jos nyt olet töihin menossa. Ja en myöskään ymmärrä mihin tavaroihin tarvitsee rahaa tai huonekaluihin, kaikki paikat pursuvat ilmaista ja puoli-ilmaista lasten tavaraa, siis jos nyt on kyse pienten lasten syöttötuoleista ja vastaavasta. Lapsissa maksaa ruoka ja harrastaminen ja isompana tarvitaan oma huone, mopokortit, autokortit jne mutta tavaraa on nykyään kaikilla liikaa ja sitä saa lähestulkoon ilmaiseksi.

isompien lasten/teinien iphonet ja vaatteet jne maksavat, mutta mikään pienten lasten sänky tai syöttötuoli tai sitteri ei tarvitse rahaa, vaan viitsimistä - kaikki jakavat niitä lähes ilmaiseksi. Pienet lapset tarvitsevat lähinnä kuria.

200 euron menetys on aika iso juttu. Minulla on osa-aikainen työ ja huolimatta saanko Kelan tuet vai palkan, on 200 euroa siitä ainakin kuudesosa. Minulla ei ole tällä hetkellä rahaa maksaa vuokraa, eikä ostaa lapselle tuulipuvun housuja. Enkä ole ostanut tasan tarkkaan mitään muuta tässä kuussa kuin välttämättömän.

Tuntuu että teidän ajatusmaailmanne on ihan jotain outoa. Tietysti perushuonekaluihin pitää saada toimeentulotukea koska se kuuluu kaikille. Ei sillä ole mitään väliä voisiko ne samat löytää vaikka roskalavalta, koska ei voi velvoittaa sellaiseen ketään.

Mä en jaksa ymmärtää miten ja mistä on sukeutunut tämä nykyihmisten laji, jossa tehdään lapsia ja sitten ihmetellään kun jotain tukea ei saa...?

Yleensä kun on asiat tehty niinpäin, että mietitään se oma toimeentulo ja sitten vasta hankitaan siihen lapsi. Ja tuethan tulee sitten vasta. Ei tukijärjestelmän päälle ole tarkoitus perhettä perustaa. Voi hyvä tavaton. Ja sitte vielä roudataan jotain hemmetin makarooniukkoja tänne suomen tukia saamaan.

200 euron menetys on aika iso juttu. Minulla on osa-aikainen työ ja huolimatta saanko Kelan tuet vai palkan, on 200 euroa siitä ainakin kuudesosa. Minulla ei ole tällä hetkellä rahaa maksaa vuokraa, eikä ostaa lapselle tuulipuvun housuja. Enkä ole ostanut tasan tarkkaan mitään muuta tässä kuussa kuin välttämättömän.

Tuntuu että teidän ajatusmaailmanne on ihan jotain outoa. Tietysti perushuonekaluihin pitää saada toimeentulotukea koska se kuuluu kaikille. Ei sillä ole mitään väliä voisiko ne samat löytää vaikka roskalavalta, koska ei voi velvoittaa sellaiseen ketään.

En ymmärrä tuollaista asennetta, oletan että teitä on 2 tervettä aikuista ja yksi pieni lapsi. Tuolla 1200 elää vaikka koko perhe leveästi. Sinä olet miehesi kanssa lapsesi tehnyt ja miksi ihmeessä jos asenne on tuo että ei ole varaa ja teidän ei kuulu elättää itseänne tai lastanne. Köyhyytesi on ajattelussasi.

Hankala tilanne toki, mutta mutta.. Mä olin yh, sain lapsen siis yksin. Tulot oli minimiäitiyspäiväraha ja asumistuki ja lapsilisä+valtion maksama elatustuki. Tuota vähempää ei kukaan pienen lapsen yh voi saada. En todellakaan saanut mitään harkinnanvaraisia toimeentulotukia, ihan itse ostin huonekalut, lähinnä käytettynä ja pyykkikoneen (talonyhtiössä ei ollut pyykkitupaa)velaksi. Ja ihan silti syötiin hyvin ja oli varaa ostaa lapselle vaatteet sun muut.
Toki sisustus ei ollut sisustuslehtitasoa vaan sekalaista, ja lapsen vaatteet selalista perusvaatetta. Mut hyvin pärjättiin. Kyllä ihmisen pitää vähän itsekin nähdä vaivaa ja venyttää penniä. Ja jos ulkomailta muuttaa Suomeen, niin ei se musta kyllä ole minkään järjen mukaista että sossun pitäisi silloin maksaa huonekalut sun muut. Ole tyytyväinen kun ei mennyt kuin kuukauden ajalta tuet ja että olet saanut työtä!

No, en ole lainkaan samaa mieltä. Tiedättekö te tilanteestani mitään?

En todellakaan ole maksattanut itseäni sosiaalitoimistolla. Tämä on eka kerta kun olen hakenut toimeentulotukea. Olen käynyt töissä, mutta sopimus oli määräaikainen kun tulin raskaaksi ja nyt kun päivähoito alkoi, olen etsinyt töitä ja saanut vain osa-aikaista. Etsin koko ajan mutta juuri tällä sekunnilla en asialle vielä mitään voi.

Mutta en oikeastaan kaipaa teiltä nyt mitään neuvoja koska ne eivät ole neuvoja ollenkaan. Kiitos ja mukavaa päivää! Menen tästä tekemään oikaisupyyntöä!

Hankala tilanne toki, mutta mutta.. Mä olin yh, sain lapsen siis yksin. Tulot oli minimiäitiyspäiväraha ja asumistuki ja lapsilisä+valtion maksama elatustuki. Tuota vähempää ei kukaan pienen lapsen yh voi saada. En todellakaan saanut mitään harkinnanvaraisia toimeentulotukia, ihan itse ostin huonekalut, lähinnä käytettynä ja pyykkikoneen (talonyhtiössä ei ollut pyykkitupaa)velaksi. Ja ihan silti syötiin hyvin ja oli varaa ostaa lapselle vaatteet sun muut.
Toki sisustus ei ollut sisustuslehtitasoa vaan sekalaista, ja lapsen vaatteet selalista perusvaatetta. Mut hyvin pärjättiin. Kyllä ihmisen pitää vähän itsekin nähdä vaivaa ja venyttää penniä. Ja jos ulkomailta muuttaa Suomeen, niin ei se musta kyllä ole minkään järjen mukaista että sossun pitäisi silloin maksaa huonekalut sun muut. Ole tyytyväinen kun ei mennyt kuin kuukauden ajalta tuet ja että olet saanut työtä!

Miten ulkomailta Suomeen tullessa pitäisi sitten ostaa huonekalut jos ei ole niihin varaa?

Toki, mekin pärjättiin noilla tuilla oikein hyvin kun sain ne kaikki. Olin vuoden ajan yh ja tuet riittivät lapselle ja itselleni. Nyt ne kuitenkin vähenivät 200 eurolla ja lisäksi autoin miestä alussa. Valitettavasti kyse on lapseni isästä joten hänen auttamisensa on auttanut minua, eli ajallisesti on helpompaa ja saan levättyä. Mielestäni olisin tehnyt väärin, jos en olisi auttanut. Mutta se ei teidän ajatusmaailmaanne tietenkään mene.

Eivätkö syrjäytymisen estäminen, kotoutumisen tukeminen ja ongelmien ennaltaehkäisy ole teille mitenkään hyviä asioita. Niitä todella tarvittaisiin.

Miten ulkomailta Suomeen tullessa pitäisi sitten ostaa huonekalut jos ei ole niihin varaa?

Toki, mekin pärjättiin noilla tuilla oikein hyvin kun sain ne kaikki. Olin vuoden ajan yh ja tuet riittivät lapselle ja itselleni. Nyt ne kuitenkin vähenivät 200 eurolla ja lisäksi autoin miestä alussa. Valitettavasti kyse on lapseni isästä joten hänen auttamisensa on auttanut minua, eli ajallisesti on helpompaa ja saan levättyä. Mielestäni olisin tehnyt väärin, jos en olisi auttanut. Mutta se ei teidän ajatusmaailmaanne tietenkään mene.

Eivätkö syrjäytymisen estäminen, kotoutumisen tukeminen ja ongelmien ennaltaehkäisy ole teille mitenkään hyviä asioita. Niitä todella tarvittaisiin.

Ja siis enhän itse hakenutkaan huonekaluihin tms. toimeentulotukea! Kävin raskausaikana töissä ja ostin kaikki itse. Ei sillä, en ole tälläisen selviytymismentaliteetin kannalla jos sellaiseen ei ole mahdollisuutta. Eli en tuomitse, jos joku hakee toimeentulotukea harkinnanvaraisesti lapsen tarvikkeisiin.

Mutta taidan lopettaa nyt, kun tiesin että täältä tulee vain tälläistä. Täytynee pyytää apua muualta.

Millä ihmeen perusteella isä edes sai suomeen oleskeluluvan? Tuohan kuullostaa lähinnä kiintiöpakolaiselta.

Yleensä maahanmuuton edellytys on nimenomaan se ASUNTO, että on VARAA asuntoon. Eihän isä ole näitä romanikerjäläisiä kummempi?? Joten miksi oikeesti miksi pitäisi olla oikeutettu yhtään mihinkään?

Ja miksi lapsen "päivähoito alkoi??" Eiks ensin hommata työ ja sit vasta laiteta lapsi hoitoon?? Ja miksi lapsi menee hoitoon jos isä on kotona???? Säästyisi aika monta euroa siinäkin. Ja lastahan se isä tuli katsomaan vai??
Mene sinä niihin osa-aikasiin töihis ja anna isän hoitaa lasta, vaikka sinun kotona. Eikös tuo ole kotihoitoa parhaimmillaan.

En mä siis halunnut ylikritisoida sinua, totesinkin et hankala tilanne, ja on mullekin kelan kanssa tullut vastaan tilanteita, joissa systeemi on tuntunut järjettömältä.Itse silloin valitin vakuutusoikeuteen ( tai joku vastaava) ja sieltä tuli päätös, et kela toimi lain mukaan (ja näin varmasti oli, systeemi vaan rokotti järjettömässä kohtaa). Valitusta olisi voinut tehdä ylemällekin taholle, en jaksanut kun pärjättiin kuitenkin kun tiukennettin talouden pitoa.
Tuossa sun tilanteessa yrittäsin kai todistaa soskuun ettette ole miehen kanssa yhdessä ( jos siis olette tosiaan eronneet) ja vedota siihen ettei "hetkellisen kämppiksen" pitäisi vaikuttaa samoin kuin puolison. Mutta onnistumisen mahdollisuus valituksissa on aika pieni, kun pykälien mukaan mennään, ei todelliset olosuhteet vaikuta lopputulokseen vaikka miten selittäis ja todistais.

Tuohon sun ex-miehen tilanteseen, musta ulkolaisen ei tulis tulla Suomeen jos ei ole varaa kierrätyskeskushuonekaluihinkaan. Ikävä kyllä. Kun ei suomalainenkaan voi mennä mihinkään maahan ja odottaa et saa valmiit jutut ilmaiseksi. Ja kun vertaat Suomen hyvonvointivaltio-ideaa Italiaan, niin todettakoon et jos Suomi alkaa maksaa kaiken ulkomailta tuleville noin vaan, ei se hyvinvointivaltio ole olemassa enää kenellekkään.

En ehtinyt tajuta kun muutto tuli niin nopeasti ja hänellä piti olla osoite että pystyy hakemaan toimeentulotukea. Myös ei ainakaan tuo kommenttisi auta. Jos isä ei ole elatuskykyinen (mikä osoittavissa) niin eikö lapsen kuulu jotain kautta saada elatustuki.

Luuletko että parisuhteessa olevien vanhempien lapsille maksetaan elatustukea jos toinen vanhempi on tuloton? Aivan, ei makseta. Kelan silmissä te olitte palanneet yhteen ja ihan oma moka tuo tukien menetys. Voit toki valittaa, mutta tuskin se tuosta miksikään muuttuu.

• Tykkää
Reactions: famipala
[QUOTE="Maarikka";30211646]Siis miten et tuota tajunnut, että menetät elatustuen ja lapsilisän yh-korotuksen kun lapsen isä muuttaa samaan osoitteeseen. Ihan oma moka.[/QUOTE]

Näin juuri.
Ja sitten nuo haetaan taas uudestaan kun mies on muualla kirjoilla ja tulot selvillä.
Saahan niitä sitten takautuvasti.

En mä siis halunnut ylikritisoida sinua, totesinkin et hankala tilanne, ja on mullekin kelan kanssa tullut vastaan tilanteita, joissa systeemi on tuntunut järjettömältä.Itse silloin valitin vakuutusoikeuteen ( tai joku vastaava) ja sieltä tuli päätös, et kela toimi lain mukaan (ja näin varmasti oli, systeemi vaan rokotti järjettömässä kohtaa). Valitusta olisi voinut tehdä ylemällekin taholle, en jaksanut kun pärjättiin kuitenkin kun tiukennettin talouden pitoa.
Tuossa sun tilanteessa yrittäsin kai todistaa soskuun ettette ole miehen kanssa yhdessä ( jos siis olette tosiaan eronneet) ja vedota siihen ettei "hetkellisen kämppiksen" pitäisi vaikuttaa samoin kuin puolison. Mutta onnistumisen mahdollisuus valituksissa on aika pieni, kun pykälien mukaan mennään, ei todelliset olosuhteet vaikuta lopputulokseen vaikka miten selittäis ja todistais.

Tuohon sun ex-miehen tilanteseen, musta ulkolaisen ei tulis tulla Suomeen jos ei ole varaa kierrätyskeskushuonekaluihinkaan. Ikävä kyllä. Kun ei suomalainenkaan voi mennä mihinkään maahan ja odottaa et saa valmiit jutut ilmaiseksi. Ja kun vertaat Suomen hyvonvointivaltio-ideaa Italiaan, niin todettakoon et jos Suomi alkaa maksaa kaiken ulkomailta tuleville noin vaan, ei se hyvinvointivaltio ole olemassa enää kenellekkään.

Niin. Lapsen isä oli siis töissä Italiassa. Ihan normaaleissa, mutta siellä palkkataso on huomattavasti alhaisempi. En oikein tajua mistä hän olisi säästänyt rahaa huonekaluihin ja asuntoon jos hänellä meni lisäksi vuoden aikana rahaa myös matkoihin tulla lasta tapaamaan. On kai lapsen isälläkin tunteet lasta kohtaan ja vuoden näkemättömyys olisi ollut liian raskasta.

Mikä tässä olisi ollut kaiken kannalta teidän mielestänne siis hyvä ratkaisu? Jos ottaa huomioon lapsen edun ja myös sen että isä on oikeutettu oleskelulupaan lapsen toisena huoltajana. Mitä olisi pitänyt tehdä?

On niin kamalan helppo aina täällä tuomita ja syyntää vaan kaikki siihen näkökulmaan että "olisitte sitä ja tätä". Todellinen tilanne on aina erilainen, ja esim. itsestäni sanoisin että en ole lähiaikoina mitään muuta tehnytkään kuin yrittänyt. En ole sellainen joka makaa sohvalla eikä tee mitään.

En vaan keksinyt itse parempaa ratkaisua tilanteessa kuin auttaa miestä alussa, jotta pystyy myös auttamaan lapsen hoidossa.

Päivähoitopaikka on hankittu silloin kun sain työpaikan, joka on keikkaluontoinen, eli työhön kutsu voi tulla edellisenä iltana. Siksi sain kokopäiväisen hoitopaikan. Lapsen isän tulosta ei silloin vielä tiedetty, ja olemme sopineet että niin kauan kuin lapsen isällä kuluu päivät kaikessa mahdollisessa kotoutumiseen liittyvässä, lapsi voi pitää päivähoitopaikan. Hän etsii myös jatkuvasti töitä ja toivottavasti työllistyykin.

No, hän on nyt joka tapauksessa ihan perustuslain mukaan oikeutettu samoihin asioihin kuin Suomen kansalainen, eli se sisältää asunnon ja perustarpeet, kuten huonekalut.

Tietysti on totta, että lapsi syntyi huonoon aikaan ja ihan väärällä hetkellä. En pystynyt aborttiin vaikka lapsi syntyi lyhyestä suhteesta ja miehen kanssa, joka asui eri maassa (olin Italiassa töissä kun tapasimme). No, mitä tässä tilanteessa sitten tehdään jos näin käy ja ei pysty aborttia tekemään? Ja jos lapsen syntymän jälkeen eivät läheiset auta? Miehen kanssa olemme ok väleissä ja olen saanut kaiken mahdollisen avun, hän on tullut säännöllisesti lasta katsomaan ja käyttänyt tosiasiallisesti kaikki ylimääräiset varansa lapseen liittyviin asioihin.

Hän vaan olisi nyt tarvinnut alkuun apua jotta asiat lähtevät rullaamaan. Niin kuin minäkin.

En ymmärrä miten se voi olla jotenkin liikaa? Tuokin kommentti että kaksi tervettä aikuista jne. on niin hemmetin kapeakatseinen. Lapsen isä ei osaa vielä kieltä, on juuri tullut Suomeen, ihan eri maahan. Ei siitä ekalla viikolla vielä töihin päästä, siihen voi mennä muutama kuukausi, jopa puoli vuotta että oppii kielen.

Itselläni taas on keikkatyö ja terveydentila ei enää vuoden yksinhuoltajuuden jälkeen kovin hyvä (lapsi oli koliikkilapsi ja läheiset eivät auttaneet, paloin loppuun).

Älkää pliis sanoko etten ole yrittänyt. Ja totta kai yritän edelleen, koska se on lapsen kannalta oikein. Voi kai sitä silti välillä väsyä tähän järjestelmään, jos juuri ratkaisevalla hetkellä tulot tippuukin 200 euroa vaikka sitä olisi tarvinnut lisää. En pidä tukia riittämättöminä enkä tosiaan elä mitään leveää elämää. Nyt vain on niin, että ei ole rahaa maksaa seuraavaa vuokraa ja lisäksi lapselle pitäisi ostaa välikausihaalari, kumisaappaat ja hattu. En oikein tiedä mistä nyt yrittäisin nämä rahat.

Olisitko sinäkin ollut oikeutettu toimeentulotukeen sen kuukauden aikana, kun mies asui luonasi? Nimittäin jos, niin silloin miehen toimeentulotuessa olisi pitänyt huomioida koko "perhe" (perheeksi teidät tosiaan silloin katsottiin, mikä on tietysti kaavamaista, mutta noin se menee). Ja jos kyse on kahdesta viikosta, niin vähän epäreilua kyllä, jos se vaikuttaa koko kuukauteen - ymmärrän, että tuo ottaa päähän.

Olisitko oikeutettu toimeentulotukeen nyt? Ne päätökset tekee etuuskäsittelijä, joka vaan laittaa summat koneelle ja kone laskee ne. Mutta jos on erikoisempi tilanne, kannattaisi varata aika ihan sosiaalityöntekijälle - hänen on mahdollista ottaa tilanne kokonaisvaltaisemmin huomioon. Jos vuokranmaksu on vaarassa tai lapsen välttämättömät hankinnat, niin sossun kyllä pitäisi auttaa, ihan lain mukaan.

Miksi ihmeessä Suomen valtion pitäisi elättää persaukista italiaanoa joka tulee maahan yhdenyönsuhteensa perään? Eläkää suu säkkiä myöten, jos ei ole varaa johonkin, niin sitä ei tehdä.

Vittu, että vituttaa taas lähteä töihin tämänkin jälkeen.

Yhteistyössä