Vaikea/mahdoton tilanne liittyen jouluun, ideoita?

• Viestiketjun aloittaja "Joulutähti"
  • Ensimmäinen viesti
"hmh"
Ja lapsella on oikeus normaaliin perhejouluun, ei voi olla ylivoimaista isälle tavata anoppiaan! Vaimonsa ja lapsensa tähden. Huh mitä erakkoperheitä sitä onkaan :D Koittakee ihmiset tulla edes siedettävästi toimeen omien sukulaistanne kanssa:mad:
Asiat on joskus ylivoimaisia, mikä kullekin. Silti täällä yritetään yhdessä elää, me monet jotka elämme jossain tämmöisessä perheeksi tai suvuksi kutsutussa. Keskustelematta emme tästä selviydy. Etkä luultavasti tule selviytymään sinäkään, Häppis.

[QUOTE="hmh";30399899]Asiat on joskus ylivoimaisia, mikä kullekin. Silti täällä yritetään yhdessä elää, me monet jotka elämme jossain tämmöisessä perheeksi tai suvuksi kutsutussa. Keskustelematta emme tästä selviydy. Etkä luultavasti tule selviytymään sinäkään, Häppis.[/QUOTE

Sama se kunhan lapsi saa nähdä omia isovanhempiaan. Lapsellinen ukko olkoon keskenänsä sitten. Kaikki on tyytyväisiä. =)

"äitee"
Ei äitiä sen enempää kun anoppiakaan kuulu jättää yksin. Onhan siinä aikaa keskenäänkin viettää kun on monta päivää, vaikka mummo tulis aattona teille tai menette sinne. Se teidän tapanne viettää joulua voi olla se että äiti on teillä aaton ja sit ootte keskenänne. Aika itsekäs mies sanoisinko näin.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
vierass
Häppis, miksi sun mielestä olisi ok jättää ap:n mies eli lapsen isä yksin jouluksi mutta isovanhempaa ei missään nimessä? Kyllä mä omaa perhettäni ainakin 'puolustan' enkä viettäis joulua erossa miehestäni enkä missään nimessä halua että lapsikaan joutuisi!

Mummi ei ole lapselle lähtökohtaisesti isäänsä tärkeämpi.

Häppis, miksi sun mielestä olisi ok jättää ap:n mies eli lapsen isä yksin jouluksi mutta isovanhempaa ei missään nimessä? Kyllä mä omaa perhettäni ainakin 'puolustan' enkä viettäis joulua erossa miehestäni enkä missään nimessä halua että lapsikaan joutuisi!

Mummi ei ole lapselle lähtökohtaisesti isäänsä tärkeämpi.
Mun poikaystävä ei ikipäivänä huonontaisi suhdettani äitiini, joka on ollut aina suurin tukijani ja ystäväni enkä ilman häntä olisi päässyt näin pitkälle elämässäni. Hyvin itsekästä puolisolta! Isänä vieläkin itsekkäämpää; viedä omalta lapselta mummi.

• Tykkää
Reactions: ruusutarha
vierass
Mun poikaystävä ei ikipäivänä huonontaisi suhdettani äitiini, joka on ollut aina suurin tukijani ja ystäväni enkä ilman häntä olisi päässyt näin pitkälle elämässäni. Hyvin itsekästä puolisolta! Isänä vieläkin itsekkäämpää; viedä omalta lapselta mummi.
No joo, sä oot vielä niin kiinni äidissäs mutta eiköhän se itsenäistyminen ja napanuoran katkaisu jossain vaiheessa sullakin tapahdu. Sori mutta mun mielestä on outoa jos äiti menee oman miehen ja lasten edelle.

Eikä isä ole lapselta mummia viemässä jos haluaa viettää rauhassa joulua oman perheen kesken.

Mä haluan ainakin laittaa omalle perheelleni meidän joulun (johon saa toki isovanhemmat ja sisarukset osallistua) mutta ei tehdä mitään sukulaiskierroksia jouluna vaan halutaan rauhottua kotona. En mä näin ajatellut sinkkuna mutta lasten syntymän jälkeen ollaan aina oltu kotona joulut.

viera.s
Entäs ne miehen vanhemmat sitten, eikö heillä ole väliä? Aloittajan mukaan hänen äitinsä on ainut lapselle läheinen isovanhempi, eiköhän lapsen kannalta olisi siis tärkeämpää luoda suhde muihinkin isovanhempiin, eikä vain siihen yhteen.

No joo, sä oot vielä niin kiinni äidissäs mutta eiköhän se itsenäistyminen ja napanuoran katkaisu jossain vaiheessa sullakin tapahdu. Sori mutta mun mielestä on outoa jos äiti menee oman miehen ja lasten edelle.

Eikä isä ole lapselta mummia viemässä jos haluaa viettää rauhassa joulua oman perheen kesken.

Mä haluan ainakin laittaa omalle perheelleni meidän joulun (johon saa toki isovanhemmat ja sisarukset osallistua) mutta ei tehdä mitään sukulaiskierroksia jouluna vaan halutaan rauhottua kotona. En mä näin ajatellut sinkkuna mutta lasten syntymän jälkeen ollaan aina oltu kotona joulut.
Toivottavasti sinunkin lapset vihaavat sinua aikuisina ja samoin lapsenlapset, ehkä sitten ymmärrät että hei tosiaan on se ikävää. =) Mä todellakin valitsen puolisokseni ihmisen, kuka kykenee tulemaan erilaisten ihmisten kanssa toimeen ja erityisest ihmisten, ketkä ovat omalle puolisolle rakkaita. Itsekkyys on karmein piirre ihmisessä, sellaiset eivät tule toimeen työelämässä ihmisten kanssa ja he ei ota huomioon toisia, vaikka muut olisi miten ystävällisiä. Mutta se hyvä puoli siinä on, että he ovat epäsuosiossa vähän kaikkien keskuudessa, joten muiden ei tarvitse ihmetellä miksi ei jostain syystä pidä tyypistä.

Entäs ne miehen vanhemmat sitten, eikö heillä ole väliä? Aloittajan mukaan hänen äitinsä on ainut lapselle läheinen isovanhempi, eiköhän lapsen kannalta olisi siis tärkeämpää luoda suhde muihinkin isovanhempiin, eikä vain siihen yhteen.
Juu ehdottomasti yhtä tärkeitä, mutta jos mies on noin epäsosiaalinen erakko niin ehkä hän ei välitä pitää yhteyttä heihinkään. :/

"Linnea"
Meillä on otettu "itsekäs" linja joulunviettoihin, eli asetettu oma perhe etusijalle. Me emme reissaa jouluna, mutta meillä voi halutessaan sukulaiset vierailla esim. jouluaattona päivällä. Illan ja joulupäivän olemme rauhoittaneet omalle perheelle. Meillä anoppi viettää joulut käsittääkseni itsekseen, mutta emme häntä silti meille kutsu. Sanotaanko, että anopin läsnäolo pilaisi joulunvieton. Toki on itsekästä jättää anoppi yksin jouluna, mutta toisaalta vaakakupissa painaa myös oman perheemme joulurauha. Lapset häiritsevät anopin yksinpuhelua, joten lapsetkaan eivät mummoa kaipaa. Vierailemme anopin luona toki esim. tapaninpäivänä. Vaikeita juttuja nämä ovat, mutta kyllä minun mielestäni myös omaa perhettä saa ajatella...minä haluan huolehtia, että lapsillemme jää mukavia muistoja jouluista (ja toki itsekin nauttia jouluista), joten tästä painavasta syystä anoppi viettäköön joulun miten viettää.

vierass
Toivottavasti sinunkin lapset vihaavat sinua aikuisina ja samoin lapsenlapset, ehkä sitten ymmärrät että hei tosiaan on se ikävää. =) Mä todellakin valitsen puolisokseni ihmisen, kuka kykenee tulemaan erilaisten ihmisten kanssa toimeen ja erityisest ihmisten, ketkä ovat omalle puolisolle rakkaita. Itsekkyys on karmein piirre ihmisessä, sellaiset eivät tule toimeen työelämässä ihmisten kanssa ja he ei ota huomioon toisia, vaikka muut olisi miten ystävällisiä. Mutta se hyvä puoli siinä on, että he ovat epäsuosiossa vähän kaikkien keskuudessa, joten muiden ei tarvitse ihmetellä miksi ei jostain syystä pidä tyypistä.
Täh?! Mistä ihmeestä sä puhut?
Mä en todella vihaa lasteni isovanhempia (en omia enkä miehen vanhempia) vaan olemme hyvissä väleissä mutta joulut haluamme viettää kotona. Isovanhemmat käyvät kaikki meillä joulun aikaan ja heillekin helpompi kun ovat jo iäkkäitä eikä heidän siis tarvitse välttämättä laittaa joulua jos eivät koe jaksavansa.

Ja mun puoliso tulee toimeen kaikkien mun ystävien/sukulaisten kanssa kuten myös minä mieheni ystävien ja suvun kanssa mutta se ei tarkoita että emme voisi tehdä omia perinteitä juhlapäivien suhteen. Luoja sä oot lapsi vielä.

Valitse sitten orpo mies että et joudu jakamaan äitienpäivää ja isänpäivää ja muita juhlapyhiä kahden suvun kesken jos oma äitisi on aina tärkein.

Täh?! Mistä ihmeestä sä puhut?
Mä en todella vihaa lasteni isovanhempia (en omia enkä miehen vanhempia) vaan olemme hyvissä väleissä mutta joulut haluamme viettää kotona. Isovanhemmat käyvät kaikki meillä joulun aikaan ja heillekin helpompi kun ovat jo iäkkäitä eikä heidän siis tarvitse välttämättä laittaa joulua jos eivät koe jaksavansa.

Ja mun puoliso tulee toimeen kaikkien mun ystävien/sukulaisten kanssa kuten myös minä mieheni ystävien ja suvun kanssa mutta se ei tarkoita että emme voisi tehdä omia perinteitä juhlapäivien suhteen. Luoja sä oot lapsi vielä.

Valitse sitten orpo mies että et joudu jakamaan äitienpäivää ja isänpäivää ja muita juhlapyhiä kahden suvun kesken jos oma äitisi on aina tärkein.
Ja sinä törkimys. Vanha ihminen eikä saisi edes jouluaattona nähdä omaa lastenlastaan. Ihan pahalta tuntuu tuon mummelin puolesta, toivottavasti aapee pitää hänen ja lapsen puoliaan. Elämä on lyhyt ja voi sitten hautajaisissa harmittaa, jos ei omaa äitiään kohdellut paremmin. :(

vierass
Ja sinä törkimys. Vanha ihminen eikä saisi edes jouluaattona nähdä omaa lastenlastaan. Ihan pahalta tuntuu tuon mummelin puolesta, toivottavasti aapee pitää hänen ja lapsen puoliaan. Elämä on lyhyt ja voi sitten hautajaisissa harmittaa, jos ei omaa äitiään kohdellut paremmin. :(
Vitsi sulla on kaikki mustavalkoista vielä. :D
Miehenkö pitää joka joulu joustaa ja noudattaa mummin jouluperinnettä?

Jos mä olisin ap, ehdottaisin että mummi tulee aattona meille ja muuten voitais olla joulu oman perheen kesken. En ole väittänyt että mummi pitäisi yksin jouluksi jättää mutta ei voi velvoittaa ap:ta muodostamasta omia jouluperinteitäänkään.

Mun äiti on halunnut muuten aina viettää joulun oman perheen kesken kotona, joten hänelle on ihan normaalia että minäkin nyt perheeni kanssa haluan olla kotona. Ei kaikki halua kokoontua koko suvun kesken eikä ole tarvettakaan, ihmiset on erilaisia.

vierass
Ihan pakko kysyä, että miten sä sitten teet jos sun tuleva mies haluaa ehdottomasti viettää joulun vanhan äitinsä kanssa kuten sinäkin ilmeisesti omasi kanssa? Lapsettomina voitte toki viettää joulut eri paikoissakin mutta entäs jos joskus on lapsi? Kumman äitiä sä sitten kohtelet huonosti ja harmittelet hautajaisissa? Törkimys.

Vitsi sulla on kaikki mustavalkoista vielä. :D
Miehenkö pitää joka joulu joustaa ja noudattaa mummin jouluperinnettä?

Jos mä olisin ap, ehdottaisin että mummi tulee aattona meille ja muuten voitais olla joulu oman perheen kesken. En ole väittänyt että mummi pitäisi yksin jouluksi jättää mutta ei voi velvoittaa ap:ta muodostamasta omia jouluperinteitäänkään.

Mun äiti on halunnut muuten aina viettää joulun oman perheen kesken kotona, joten hänelle on ihan normaalia että minäkin nyt perheeni kanssa haluan olla kotona. Ei kaikki halua kokoontua koko suvun kesken eikä ole tarvettakaan, ihmiset on erilaisia.
No kyllä, hävytöntä jättää isovanhempi yksin jouluksi, kun tietää vielä että hän haluaisi nähdä. Todella itsekästä. Vanhempia ihmisiä pitää kunnioittaa<3 Sulla on vielä monet läksyt opittavana. Toivottavasti opit ne ennen kuin on liian myöhäistä. :/

vierass
No kyllä, hävytöntä jättää isovanhempi yksin jouluksi, kun tietää vielä että hän haluaisi nähdä. Todella itsekästä. Vanhempia ihmisiä pitää kunnioittaa<3 Sulla on vielä monet läksyt opittavana. Toivottavasti opit ne ennen kuin on liian myöhäistä. :/
Niin, mähän ehdotin että ap pyytäis äitinsä heille käymään. Ei miestäkään voi velvottaa joka jouluaattoa viettämään anoppilassa jos ei kerran halua.

Äläkä sä kuule ala mulle paasaamaan läksyistä. Palataan asiaan kymmenen vuoden kuluttua, sitä ennen taitaa olla turhaa puhetta tämä. :)

Ihan pakko kysyä, että miten sä sitten teet jos sun tuleva mies haluaa ehdottomasti viettää joulun vanhan äitinsä kanssa kuten sinäkin ilmeisesti omasi kanssa? Lapsettomina voitte toki viettää joulut eri paikoissakin mutta entäs jos joskus on lapsi? Kumman äitiä sä sitten kohtelet huonosti ja harmittelet hautajaisissa? Törkimys.
Eihän kahdessa paikassa voi samaan aikaan olla ja ennenkin ollaan vuoroteltu, toinen joulu appivanhemmilla ja seuraava minun porukoilla. Mutta erityisesti kun lapsia teen niin haluan, että hän saa läheiset välit isovanhempiin molemmilta puolilta ja tuen niitä suhteita. En nyhjäis kotona "meiltä ei liikuta mihinkään" ja tekisi karhunpalvelusta lapselle. :D

"Minäpä vaan"
Olen samaa mieltä muiden kanssa siinä että ketään ei jätetä jouluna yksin. Voisitteko tehdä niin että vietätte aaton ja joulupäivän sen äidin kanssa ihan miten sitten sovittekaan ja vietätte sitten vaikka joulupäivänä (tai jonain muuna päivänä) "salaa äidiltä" oman perheen kesken sitä jouluaattoa? Pakkoko se on olla juuri se tietty päivä kun niitä lahjoja auotaan ja puuroja sun muita jouluruokia syödään? Tarkoitan että säästätte osan lahjoista sille päivälle ja rentoudutte koko päivän ovet lukossa ja teette sitä mitä lystää. Mummo ei tiedä mitään, on viettänyt jo ihanan joulun teidän kanssa ja kaikki ovat tyytyväisiä. Eikä vähiten lapsi kun saa niin monena päivänä nauttia kivasta joulutunnelmasta. :)

vierass
Eihän kahdessa paikassa voi samaan aikaan olla ja ennenkin ollaan vuoroteltu, toinen joulu appivanhemmilla ja seuraava minun porukoilla. Mutta erityisesti kun lapsia teen niin haluan, että hän saa läheiset välit isovanhempiin molemmilta puolilta ja tuen niitä suhteita. En nyhjäis kotona "meiltä ei liikuta mihinkään" ja tekisi karhunpalvelusta lapselle. :D
Ei pitäis enää jatkaa sun kanssa vänkäämistä mutta jos nyt vielä kerran..

Meidän lapset haluaa olla jouluna kotona. Koristella rauhassa joulukuusen, syödä itse leipomiaan pipareita ja pullia, liimailla tonttuja ikkunoihin jne. Auttaa valmistamaan jouluruokia ja nauttia kiireettömyydestä.
Sun mielestä meidän pitäis tunkea itsemme autoon ja ajella ensin toisten isovanhempien luokse ja sitten toisten luokse ja palata rättiväsyneinä kotiin tapanina? Miksi? Jos me emme halua sitä eikä isovanhemmillakaan ole mitään sitä vastaan että tulevat meille niin miksi ihmeessä tämä olettamus?
Kehtaat vielä väittää karhunpalvelukseksi lapsille, kasva aikuiseksi ja palaa sitten asiaan, jooko.

natusan
Meidän mummo/anoppini/mieheni äiti kuoli 2 viikkoa sitten, ja kyllä varmaan tuntuu jouluna oudolta ja surulliselta, kun hän ei enää ole kanssamme lähdössä hautuumaalle kynttilöitä sytyttämään... Joten jonkinlaista yhteistä hetkeä jouluna kyllä yrittäisin osassasi saada aikaiseksi. Vaikka vain niin, että tosiaan käytte lapsen kanssa mummolla muutaman tunnin aattona, ja kutsutte mummon joulupäivän lounaalle/kahville. Jos miestä ahistaa, niin hän voi lähteä vaikka juoksulenkille tai hiihtämään siksi aikaa.

Sinulla on hieman samanlainen tilanne kuin minulla, tosin me käymmä mieheni vanhempien luona joka joulu, koska omat vanhempani asuvat 400km päässä. Säälittää välillä, että tilanne on tämä, varsinkin nyt kun olen raskaana. Mutta uskon, että joku joulu pääsemme samaan osoitteeseen vanhempieni luokse ja päästään aloittamaan uusi "perinne" :) Toisaalta, kovin montaa vuotta en katsele tällaista kuviota, että vain toinen meistä saa kokea "lapsuuskodin turvaa", mutta ymmärrän kilometrit ja ajankulun matkoihin.

"anni"
musta tuo ei kuulosta lähtökohtasesti terveeltä joulunvietolta. happygirlin kommentit puolestaan on älyn naiiveja.
mä pitäisin miehen puolta. joka joulu ap:n äidin mukaan ei ole oman perheen joulu. jouluruuat vois olla ihan erilaiset, joulutavat samoin. ymmärrän siis miestä ihan hyvin.
kyllä mullekin on tärkeää luoda niitä oman perheen omia rutiineja ja muistoja lapsille. meillä miehellä äiti siis mulle anoppi, lapsille mummo sadan km päässä, yksin. mun vanhemmat ja sisarukset sen 500 km kaukana. ennen lapsia istuttiin itse autossa ja käytiin aatto toisessa paikassa, sit joulupäivänä toisessa paikassa ja itse ei ehditty nauttia pyhistä lainkaan.
kun esikoinen syntyi vietettiin joulua mun vanhemmilla, anoppi mukana. mut ei toiminut sitten sekään kun anopille se oli liikaa.
sitäseuraavana meille syntyi vauva joten se oltiin ihan kotosalla, anoppi meillä. sit mentiin mun vanhemmille, ilman anoppia.
vuorottelu on jatkunut näihin päiviin asti, eli me joko mun porukoilla tai sit me kotona ja anoppi meillä.

ja jokaikinen vuosi kaikki ei voi olla tyytyväisiä, eikä aina voi antaa muiden mielihaluille periksi.
mutta siis tuokin on tosi stressaavaa tietää että oma perinne ja toiveet romuttuu anopin tai ap:n tapauksessa tän äidin takia.

mäkin puolustan joulua sun miehen vanhempien luona, tuo matka ei liene suuri myönnytys ap:lta.

Yhteistyössä