Vaikea/mahdoton tilanne liittyen jouluun, ideoita?

• Viestiketjun aloittaja "Joulutähti"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jenis";30401398]Johan on ketju. Suomalaiset on kyllä niin sisäänpäinkääntynyttä ja nurkkakuntaista sakkia että ei oo tosikaan. Vähän vaikea kuvitella että missään muussa maassa katottaisiin ihan normaaliksi viettää joulua yksin, ilman sukulaisen sukulaista. Eikö siellä kotona ehditä omalla perheellä kökkiä arkimeiningeissä muutenkin ihan riittävästi?

Ja sitte valitetaan ku ei oo niitä "turvaverkkoja". Jännä homma.[/QUOTE]

Peesit! Ei hyvää päivää, kun lukee tätä ketjua :headwall:

ajattelennäin
Happygirl ja muutama muukin täällä on siis valitsemassa mummin ilman muuta ohi lapsen isän.

Kuulostaa kauhealta. Mutta ymmärrettävältä siinä tapauksessa, että itsellä ei ole omaa kokemusta lämpimästä suhteesta isään, läsnäolevaan ja välittävään, ja kokemusta ydinperheen lämpimästä yhdessäolosta.

Ydinperheen varjelemiseksi on syytä pyhittää myös juhlahetkiä ihan "omalle perheelle". Ehdottaisin miehelle, että tänä jouluna olette teillä ja äitisi vierailee teillä, sitten joulupäivänä voit käydä vaikka lapsen kanssa äitisi luona syömässä, jos mies ei halua lähteä.

Mummot ovat lapsille tärkeitä. Mutta ne omat vanhemmat ovat kyllä ne kaikkein tärkeimmät.

Alkuperäinen kirjoittaja ajattelennäin;30402741:
Happygirl ja muutama muukin täällä on siis valitsemassa mummin ilman muuta ohi lapsen isän.

Kuulostaa kauhealta. Mutta ymmärrettävältä siinä tapauksessa, että itsellä ei ole omaa kokemusta lämpimästä suhteesta isään, läsnäolevaan ja välittävään, ja kokemusta ydinperheen lämpimästä yhdessäolosta.

Ydinperheen varjelemiseksi on syytä pyhittää myös juhlahetkiä ihan "omalle perheelle". Ehdottaisin miehelle, että tänä jouluna olette teillä ja äitisi vierailee teillä, sitten joulupäivänä voit käydä vaikka lapsen kanssa äitisi luona syömässä, jos mies ei halua lähteä.

Mummot ovat lapsille tärkeitä. Mutta ne omat vanhemmat ovat kyllä ne kaikkein tärkeimmät.
XD Elä selittele enää.

Minäkin ymmärrän teitä molempia. Mulle omat jouluperinteet on tärkeitä enkä oikein meinannut sopeutua aikoinaan miehen perheen jouluperinteisiin. Vaikka samat asiat tehtiin, samat ruuat syötiin ja melkein samaan aikaankin :). Mun ehdotus on että äitisi tulee teille aattona jo päivällä / iltapäivällä, vietätte aaton yhdessä ja sitten loppujoulun oman perheen kesken. Miehesi selvästi haluaa rauhallisen joulun ja tässä versioissa hän ei tarvitsisi matkustaa mihinkään ja odotettavissa olisi sitä laatuaikaa oman perheen kanssa.

"kas"
Totta hemmetissä mummo mukaan joulun viettoon. Olette teillä ja kutsutte hänet aatoksi, joulupäivänä käytte sitten hänen luonaan. Ketään ei jätetä jouluna yksin, ellei ole pakko. Omaan jouluun kuuluu tiiviisti appivanhemmat, tulevat meille aattona ja saavat täten viettä joulua ainoan lapsenlapsensa kanssa. Ovat jo iäkkäitä. Omat vanhemmat asuvat kauempana ja heillä on seuraa sisarusteni perheistä.

Kierto systeemi: Joka kolmas joulu kotona perheen kesken, joka kolmas joulu sun äidin luona ja joka kolmas joulu sun miehen vanhemmilla. Näin saisitte omaa joulua viettää, mutta saisitte myös vanhempien kans viettää. Silloin kun miehen vanhemmille meno, ni otatte vähän enemmän vapaata ja otatte ilon irti lomamatkasta.

Meillä on viettty aatto aina kotona. Niin tehdään myös tänä vuona. Miehen vanhemmilla käydään joulupyhänä kahvilla, kun asuvat lähellä. Omilla vanhemmilla en olen käynyt vuosiin joulua viettämässä, kun asuvat niin kaukana yli 700km päässä. Tämä voisi olla yks vaihtoehto myös, että aatto kotona ja sit jompana kumpana joulupyhänä kävisitte äidillä kahvilla.

"miuku"
Onpas itsekäs mies, maailma pyörii vaan oman navan ympärillä. Kun MINÄ HALUAN tällaisen joulun johon vanha yksinäinen mummo ei kelpaa niin sitten minä kitisen. Tällaisten takia meillä on yksinäisiä vanhuksia. Anteeksi vaan tämän viestin tyyli mutta todella suututtaa ihmisten myötätunnottomuus ja empatian puute. Toivottavasti on joskus vanha pappa jota kukaan ei halua jouluksi luokseen.

"Hipsu"
Varmasti voimme tehdä näinkin, mutta ei tämä tilannetta eikä ongelmaa ratkaise, sillä edelleen joukossa on ylimääräinen/ulkopuolinen miehen mielestä. Hän haluaisi viettää joulua vain perheen kesken. Tämä ratkaisu vain kääntää päivät eri päin :(
Minä sanoisin tuossa tilanteessa, että äitini on myös minun perhettäni, samalla lailla kuin me olemme lastemme perhettä. Haluaako miehesi, että omat lapsenne eivät koskaan jouluna tule käymään kun suuriksi kasvavat? Kun yhteen mennään, kuuluu pakettiin ikävä kyllä tavalla tai toisella myös se toisen suku. Jos ei omastaan välitä, ei voi vaatia toista luopumaan omista perhesuhteistaan.

"Hipsu"
Alkuperäinen kirjoittaja ajattelennäin;30402783:
Sanoo tuleva isästävieraannuttajaäiti. Mennään kimppaan, saadaan lapsi, sit heitetään mies pellolle ja pidetään se lapsi siinä samassa naishegemoniassa.
On se nyt kumma, jos ei aikuinen mies pärjää yhtä jouluaattoa vaimonsa äidin seurassa. Ei siinä lasten vieraannuttamisesta ole kysymys! Tai no on, isä yrittää vieraannuttaa lapset ja vaimon kaikista muista ihmisistä jos asiaa haluaa oikein kärjistetysti ajatella. Lapsillekin olisi tärkeää kokea sukupolvien jatkumo perhejuhlissa, itsellä on parhaat muistot lapsuudesta juuri niiltä jouluilta, kuin ollaan oltu koolla mahdollisimman suurella suvulla!

Yhteistyössä