Vaihtaisitko oman sukunimesi miehen nimeen mun tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Häät tuloillaan ja mies kovasti haluaisi meille yhteisen sukunimen eli hänen sukunimensä. Hänen sukunimensä on siis Haajanen. Omasta mielestäni mulla on kauniimpi sukunimi, mutta mietin, että pitäisikö kuitenkin "uhrautua" ja tehdä miehen mieliksi tässä asiassa.

Kertokaa siis mielipiteenne tuosta Haajasesta, onko millainen (kaunis/ruma) sukunimi, millaisia mielikuvia herättää.

Omaa sukunimeäni en palstalle viitsi laittaa, ettei meitä nyt täysin tunnisteta :D On tosin oma nimeni paljon harvinaisempi kuin miehen.

No ei tuossa nimessä mitään vikaa ole, niin totta kai ottaisin tuon nimen. Olen siinä suhteessa vanhanaikainen. Sitten jos sukunimi olis jotain todella omituista niin harkitsisin pari kertaa ja varmaan pitäisin omani ;)

Samanlaisessa tilanteessa otin mieheni yleisen nimen vaikka oma olisi ollut harvinaisempi ja muutenkin "omempi". On nyt lastenkin kanssa yksinkertaisempaa kun kaikilla sama nimi.

Mä just vaihdoin oman kauniin lyhyen sukunimeni miehen pitkään ja rumaan sukunimeen.. Kai tähänkin tottuu, huomenna saan paperit uudella nimellä.

Itse sun on se sukunimi päätettävä, ei sitä täällä kukaan voi tehdä =)

Haajanen on mun mielestäni ihan normaali sukunimi, ei todellakaan mikään ruma nimi. Mä vaihdoin oman sukunimeni ihan tuikitavalliseksi, tyyliä Virtanen. Ja mulla oli alunperin harvinaisempi sukunimi. Ei nyt mikään uniikki, mutta siis huomattavasti harvinaisempi kuin nykyinen. Mutta mulle se sama sukunimi on yksi meitä yhdistävä tekijä ja halusin, että koko perheellä on sama sukunimi. Jos miehen sukunimi olisi ollut joku ihan hassu tai erityisiä mielikuvia kehittävä, niin olisin pitänyt omani ja toivonut, että mieskin ottaisin mun sukunimeni :saint: .

kiitos vastauksista. kiva kuulla, ettei ainakaan mitään negatiivista tullut tuosta nimestä mieleen. Mietintä jatkuu, onneksi tässä nyt on kuitenkin vielä aikaa. Kaksoisnimeä en ota, tulisi liian pitkä nimirimpsu.

Ihan leppoisa nimi tuo Haajanen. Itse en vaihtanut sukunimeä mennessäni naimisiin ja vaikeaa kuvitella että asia olisi ollut miehelleni tärkeä. En ole erityisen kiintynyt omaan nimeeni mutta eipä ollut syytä vaihtaakaan. Jos sinä et koe ikävänä sitä että nainen oletusarvoisesti ottaa miehen sukunimen, niin mikset ottaisi? (minulle se olisi ollut kynnyskysymys)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Miksi sun pitäs ensisijaisesti ottaa miehen nimi? Ihan yhtä hyvin se voi ottaa sun nimes.

Niinhän sitä voisi, mutta mies ei edes neuvottele tästä asiasta :D Sen verran perinteinen on.

Itsekäs. Älä sinäkään sitten neuvottele. Noin pieni asia ja miehelle noin iso. Miksi sun pitäs olla valmis tekemään tollanen uhraus, mutta miehesi ei edes harkitse.

Oma sukunimeni on TODELLA harvinainen, itseasiassa niitä on enää kaksi, isäni ja muorin.
Eli sukunimi katoaa mun myötä kun otin miehen tuiki tavallisen nimen naimisiin mennessä.