Vaihtaisitko oman sukunimesi miehen nimeen mun tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pidä oma sukunimesi jos tahdot. Turhaan teet tuossa asiassa vain miehen mieliksi, voihan sen nimen vaihtaa myöhemminkin jos siltä tuntuu.

Itse en ottaisi tuota sukunimeä, tulee mieleen että joku on haarat levällään tai jotenkin hajanainen.

Enkä ottaisi mitään muutakaan kun oma sukunimi on niin harvinainen, tahdon sen pitää.
Turhaan otan mitään Virtasta nimekseni vain tavan vuoksi.

Oma nimeni oli paljon harvinaisempi ja pidin siitä kovasti.Kun naimisiin mentii niin en enää miettinyt kumpi kauniipi/harvinaisempi.Halusin koko perheelle saman nimen:)

Mä vaihdoin tyttönimeni (Suomessa oli silloin meitä 14 kpl) ihan tavalliseen sukunimeen naimisiin mennessäni. Tein sen vain ja ainoastaan omasta halustani. Mikäli olisin halunnut pitää omani, olisin sen pitänyt. Jos mies haluaa välttämättä yhteisen nimen hän voi myös ottaa sun sukunimesi, oletko ehdottanut sitä? Ellei mies suostu siihen, hänenkään on turha vaatia sua vaihtamaan ellet itse halua.

Minäkin luovuin omasta kauniista sukunimestäni ja otin miehen ruman ja vaikean. Aina joutuu sanomaan kahteen kertaan, kun se kuullaan väärin. Olen kateellinen veljieni vaimoille, kun heillä on "minun" sukunimeni :(

En mä tohon oikein muuta vastausta osaa antaa kuin että jos itse olisin omasta nimestäni oikein paljon pitänyt ja siitä luopuminen olisi tuntunut pahalta, olisin sen pitänyt, vaikka mies olisi ollut mitä mieltä. Mutta minustakin tuntui mukavalta että meille tulisi yhteinen nimi, siksi otin mieheni nimen... Mutta miten olisi yhdistelmänimi, eikö se olisi tuollaisessa tilanteessa aika kiva ratkaisu?

Naimisiin mennessä monta vuotta sitten vaihdoin osin vastentahtoisesti miehen sukunimen. Kaksiosainen ei tullut kyseeseen, koska etunimeni on jo pitkä ja kumpikin sukunimi on pitkä, en halunnut niin pitkää nimeä. Saman nimisiä on nyt useita ja minua kaduttaa kun silloin vaihdoin nimeni. Osasyy suostumiseen oli, että koko perheellä olisi sama sukunimi.

Nyt jos menisin naimisiin ehdottomasti en vaihtaisi nimeäni, en kuitenkaan viitsi enää takaisinkaan vaihtaa koska olisi turhan työlästä vain tuon haluamisen takia ilmoitella kaikkialle uusivanha sukunimi ja selitellä asiaa. Työyhteyksissäkin kaikki tuntevat minut tällä sukunimellä, joten siitäkin tulisi riesaa.

Mieti tarkkaan mitä haluat tehdä, älä vaihda tai jätä vaihtamatta nimeä kenenkään muun tahdosta kuin omastasi.

Alkuperäinen kirjoittaja "Virtanen":
Mä vaihdoin tyttönimeni (Suomessa oli silloin meitä 14 kpl) ihan tavalliseen sukunimeen naimisiin mennessäni. Tein sen vain ja ainoastaan omasta halustani. Mikäli olisin halunnut pitää omani, olisin sen pitänyt. Jos mies haluaa välttämättä yhteisen nimen hän voi myös ottaa sun sukunimesi, oletko ehdottanut sitä? Ellei mies suostu siihen, hänenkään on turha vaatia sua vaihtamaan ellet itse halua.

Juuri näin! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Kepa:
Kyllähän naisen pitää ottaa miehen sukunimi, jo pelkän perinteen takia. Muslimit eivät edes keskustelisi moisesta!

Heh :D
Tunnen aikas monta muslimipariskuntaa eika heista tietaakseni yksikaan vaimo ole ottanut miehensa sukunimea silloin kun imam on vihkinyt. Lansimaissa pelkka imamin suorittama toimitus ei ole lainvoimainen joten siviilivihkiminen on usein hankittava ja vasta siina on naisen mietittava sukunimeaan. Useimmat pitavat oman nimensa joka perinteisesti on oman isan etunimi. Lapset saavat isansa etunimen sukunimekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja fakta:
Alkuperäinen kirjoittaja Kepa:
Kyllähän naisen pitää ottaa miehen sukunimi, jo pelkän perinteen takia. Muslimit eivät edes keskustelisi moisesta!

Useimmat pitavat oman nimensa joka perinteisesti on oman isan etunimi. Lapset saavat isansa etunimen sukunimekseen.

Osassa maista näin, mutta monissa on kuitenkin ihan samanlainen sukunimikäytäntö kuin meillä.

Häät tuloillaan ja mies kovasti haluaisi meille yhteisen sukunimen eli hänen sukunimensä. Hänen sukunimensä on siis Haajanen. Omasta mielestäni mulla on kauniimpi sukunimi, mutta mietin, että pitäisikö kuitenkin "uhrautua" ja tehdä miehen mieliksi tässä asiassa.

Kertokaa siis mielipiteenne tuosta Haajasesta, onko millainen (kaunis/ruma) sukunimi, millaisia mielikuvia herättää.

Omaa sukunimeäni en palstalle viitsi laittaa, ettei meitä nyt täysin tunnisteta :D On tosin oma nimeni paljon harvinaisempi kuin miehen.
Kai se ennen oli neutraali korvissani, mutta nyt kun on se toimittaja, josta en oikein tykkää, niin ei kuulosta kivalle nimelle ollenkaan.

*toivottavasti ei sama mies kyseessä* :D