Vahtikaa niitä muksujanne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Herra Majuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja järven rannalle:
Meillä on mökki järven rannalla ja kyllä siellä ei vaan yksinkertaisesti jätetä lasta ilman valvontaa. Lisäksi pidetään huolta lapsen uimataidosta (=uimataito, "itsensä pelastaminen" ja uinti aina kohti rantaa) ja ihan viimeisenä apuna on koira, joka ei varmasti päästä lasta rantaan nostamatta mekkalaa (mutta tähän ei siis luoteta vaan tämä vain on lisänä).

En tiedä, kuinka onnistuisi, jos asuisi rannan lähellä.. Alkaisiko ote lipsua asian suhteen.

Muoks. 10 min on pitkä aika. Lipsumisella tarkoitin, että hakisi vaikka lisää vettä kastelukannuun... tähän menee 1min, mutta voi olla kohtalokas vaikka lapsi olisi juuri silloin kaukana rannasta..

Mietin myös, että 10 minuuttia on hurjan pitkä aika olla tietämättä missä 2- vuotias menee! Pari minuuttia on ok, mutt 10 min. ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Markiisi Skandaali:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa vieras:
Me asutaan meren rannalla ja mä en kyllä uskalla kääntää edes katsettanii tosta mun 2-vuotiaasta... Jos on pakko tehdä pihahommia niin pitää olla joku muu aikuinen, joka katsoo perään kokoajan.

Eli mun on kyllä peesattava ap:tä. En ikinä voisi kuvitellakaan lapseni olevan "kymmenisen minuuttia" mun näköpiirin ulkopuolella, vaikka en rannassa asuisikaan!!!!

Miten te uskallatte asua meren rannalla? Miten kukaan uskaltaa asua pienten lasten kanssa jonkun vesistön rannalla? Mä olisin ihan hermoraunio jos mun pitäis joka sekunti olla valppaana vahtimassa ettei lapset vain mene veden ääreen.

en mäkään uskaltaisi noin pienten.Ja jos olisi pakko olisi pihapiirissä kunnon aita ja portit.

Mä oon kans miettiny et jos olis ihan pakko asua veden äärellä niin pihan vaatisin aidattavaksi 2metrin korkuisella aidalla ja porttiin sellainen mekanismi että alle kouluikäinen ei osais avata sitä. Tässä meidän talon vieressä on oja, jossa keväisin ja syksyisin on vettä vajaa puolen metrin syvyydeltä ja oon senkin kanssa ihan hysteerinen, siihen voi 2v ihan hyvin hukkua jos kompastuis pää edellä sinne. Onneksi kesäisin ja talvisin ei oo vettä siinä ojassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on mökki järven rannalla ja kyllä siellä ei vaan yksinkertaisesti jätetä lasta ilman valvontaa. Lisäksi pidetään huolta lapsen uimataidosta (=uimataito, "itsensä pelastaminen" ja uinti aina kohti rantaa) ja ihan viimeisenä apuna on koira, joka ei varmasti päästä lasta rantaan nostamatta mekkalaa (mutta tähän ei siis luoteta vaan tämä vain on lisänä).

En tiedä, kuinka onnistuisi, jos asuisi rannan lähellä.. Alkaisiko ote lipsua asian suhteen.

Muoks. 10 min on pitkä aika. Lipsumisella tarkoitin, että hakisi vaikka lisää vettä kastelukannuun... tähän menee 1min, mutta voi olla kohtalokas vaikka lapsi olisi juuri silloin kaukana rannasta..

Mietin myös, että 10 minuuttia on hurjan pitkä aika olla tietämättä missä 2- vuotias menee! Pari minuuttia on ok, mutt 10 min. ei.

Totta. Ainut vaan, että se parikin minsaa voi olla kohtalokas huonolla tuurilla. Tosin, jos asuisi vakituiseen, voisi asiaan tulla varmaan myös rutiini.

Itselläni vajaa 2v ja ei kyllä ole missään ikinä noin kauaa yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Niin tai isä olisi vahtinut lasta nukkumisen tilalta. Oikeesti :headwall:

No oikeesti. Eikös se ketä ulkona on kuulu sitä lasta vahtia. Turha tähänKIN asiaan sitä isää on vetää jos kerran äiti vahti huonosti.

Mun pointtini onkin se että mitä pirun väliä sillä on, kenen piti tehdä mitä ja kuka teki mitä kun vahinko on sattunut jo? Eipä tuo asia syyttelemällä muutu.

Mä en näe mitään tarvetta ko. äitiä tuomita tai nyt enää mässäillä sillä, mitä hänen olisi pitänyt tehdä. Mutta oikeassahan Majuri on: tämä olisi ollut vältettävissä sillä, että pihalla ollut äiti olisi pitänyt tarkemmin silmällä lapsiaan. Se on fakta, josta ei päästä mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
No mä en edes asuisi veden äärellä pienten lasten kanssa. Mahdollisimman kaukana kaikista vesistä, kiitos. Täällä pohjanmaalla se onneksi onnistuu kun ei täällä oo ees järviä ja joen rannalta en ikimaailmassa ostais asuntoa tai taloa. Vesi on niin vaarallinen juttu pienten kanssa etten ikinä sais rauhaa jos olis lähellä joku vesistö.
Eri mieltä. Minä osasin soutaa venettä luultavasti ennen kuin opin ajamaan pyörällä.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Niin tai isä olisi vahtinut lasta nukkumisen tilalta. Oikeesti :headwall:

No oikeesti. Eikös se ketä ulkona on kuulu sitä lasta vahtia. Turha tähänKIN asiaan sitä isää on vetää jos kerran äiti vahti huonosti.

Mun pointtini onkin se että mitä pirun väliä sillä on, kenen piti tehdä mitä ja kuka teki mitä kun vahinko on sattunut jo? Eipä tuo asia syyttelemällä muutu.

Jos mä menen päiväunille ja mies lähtee lasten kanssa ulos,mulle on itsestäänselvyys että se myös vahtii ne siellä.
Eikä tuo ollut vahinko,se oli huolimattomuutta.
Vahinko se olisi ollut siinä tapauksessa että äiti vahti mutta silti lapsi kaatui naamalleen rutakkoon.

Sanottiinko uutisessa, ettei äiti kymmeneen minuuttiin tiennyt, missä lapsi menee? Ei, vaan sanottiin, että lapsi oli näköpiirin ulkopuolella. Onhan äiti silti saattanut kuulla lapsen äänen, meidän mukulat ainakin pitää ääntä pihalla ollessaan.

Uskomatonta, miten täällä taas nostetaan itseä jalustalle tyyliin "mä en kyllä ikinä jättäisi noin pientä vahtimatta". Ei tajuta, että onnettomuuksia sattuu, ja hyväkin vanhempi saattaa joskus lipsahtaa vaikka muuten vahtisi miten hyvin lapsia. Ja aika rautaiset hermot kyllä tällä kyseisellä äidillä, kun pystyi aloittamaan elvytyksen samantien kun tajusi tapahtuneen. Itse saattaisin mennä paniikkiin ja alkaa vaikka huutamaan, jos lapsi olisi vedessä liikkumatta. En ole yhtään varma, pystyisinkö toimimaan oikein ko. tilanteessa.

Sanottiinko uutisessa, ettei äiti kymmeneen minuuttiin tiennyt, missä lapsi menee? Ei, vaan sanottiin, että lapsi oli näköpiirin ulkopuolella. Onhan äiti silti saattanut kuulla lapsen äänen, meidän mukulat ainakin pitää ääntä pihalla ollessaan.

Uskomatonta, miten täällä taas nostetaan itseä jalustalle tyyliin "mä en kyllä ikinä jättäisi noin pientä vahtimatta". Ei tajuta, että onnettomuuksia sattuu, ja hyväkin vanhempi saattaa joskus lipsahtaa vaikka muuten vahtisi miten hyvin lapsia. Ja aika rautaiset hermot kyllä tällä kyseisellä äidillä, kun pystyi aloittamaan elvytyksen samantien kun tajusi tapahtuneen. Itse saattaisin mennä paniikkiin ja alkaa vaikka huutamaan, jos lapsi olisi vedessä liikkumatta. En ole yhtään varma, pystyisinkö toimimaan oikein ko. tilanteessa.

Mielestäni 2- vuotias EI saa olla pois näkökentästä 10 minuuttia. Meillä ei ole koskaan ja en todellakaan nosta itseäni millekkään jalustalle, vaan mielestäni se on ihan normaalia huolehtimista.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
En ole koskaan ymmärtänyt tätä.
Ja oikeesti,se perheen isä oli PÄIVÄUNILLA,ei sen tehtävä ollu vahtia lapsia vaan sen lasten äidin joka niiden kanssa ulos meni.

Aivan.

Mukulat on niin nopeita :|

Ei minunkaan mielestä tätä asiaa voi isän niskoille vierittää.

Mutta onni onnettomuudessa että äiti osasi elvyttää ja toimi eikä hysteerisenä alkanut vaan juosta ympyrää.

Kannattaisi kuitenkin harjoitella niitä elvytystaitoja ihan varalta. Jos siis siltä tuntuu, että ei ole hanskassa. Toki voi pelästyä ja lamaantua, mutta ainakin suurempi tod.näk. on lapsella selvitä, jos ne nyt olis siellä takaraivossa vanhemmalla.

Ihan naurettavaa, että joku ei uskaltaisi asua veden äärellä.
Luuletteko ihan oikeasti että niitä rannalla asuvia lapsia se vesi niin kiinnostaa? Meillä rantatontti ja koskaan ei ole yli 1-vuotiasta tarvinnut käskeä tai hakea rannasta ei ketään kolmesta lapsestamme. Kyllä ne oppii kun opettaa, että mistä kielletty alue alkaa. Ei sillä että lapsia silmistä jättäisin vaan sillä että jossain erityistapauksessa tai epähuomion hetkelläkin pelivaraa olisi aikapaljon. sitäpaitsi kyllä tuossa hulevesiojassa sateen jälkeen ja kevätsulamisvesien aikaan kulkee aivan riittävästi vettä hukkumiseen. Ja on meillä kyllä rännien alla vedenkeräystynnyrytkin jos hukkua haluaa.

minusta aivan naurettavaa hysteriaa tuollainen ettei voisi veden äärellä asua. On niin paljon todennäköisempää että lapsi hukkuu vessanpönttöön tai kylpyammeeseen. Tippuu portaat tai kaatuu esim. joku terävä esine suussaan.