Vahinkoraskaus, keskeytys vai ei?...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sally"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sally"

Vieras
Tulin ehkäisystä huolimatta raskaaksi, olo on aivan sekava. Uuden lapsen saaminen tuntuu toisaalta aivan katastrofilta, toisaalta taas keskeytys on ajatuksena todella kamala.

Isona miinuksena lapsen saamiselle on taloudellinen tilanne, jatkuva oma väsymys(pienet lapset), sekä opintojen keskeneräisyys, olen ollut poissa koulusta (amk) poissaolevana sallitut kaksi vuotta ja pelottaa etten valmistuisi lainkaan jos jään taas pois äitiysloman vuoksi. Lisäksi mieheni on masentunut ja tällä hetkellä syö masennuslääkkeitä jaksaakseen.

Olen yrittänyt listata plussia ja miinuksia, olo on aivan sekaisin... mitä tässä pitäisi tehdä?!

Keskeytys. Ihan hyvällä omallatunnolla vaan. Mäkin tein kerran, koska sen hetkiseen elämäntilanteeseen lapsi ei olis sopinut alkuunkaan. Ei olla mieheni kanssa koskaan harmitellut tapahtunutta, enkä ajattele edelleenkään "tappaneeni" ketään.

Järki sanoo, että keskeytys on ainoa järkevä vaihtoehto, silti pieni osa minusta haluaisi antaa raskauden jatkua... Ajatukset juoksevat ympyrää, välillä tuntuu että keskeytys on hyvä vaihtoehto, seuraavassa hetkessä huomaan miettiväni millaista olisi jos meillä olisi vielä yksi enemmän, olisiko se kuitenkaan niin kamalaa... Olemme aiemmin puhuneet että voisimme saada vielä yhden lapsen kun aika olisi sopiva, minun valmistuttua ja taloudellisen tilanteemme parannuttua.

Eikait kukaan oikeesti tee keskeytyksiä, jotain rotia elämään ja aikuisuuteen sentään kuuluisi olla, eli vastuuta ja selkärankaa asioihin! Lapset ei ole koskaan vahinkoja. Tiedän yhden äidin joka sanoi että tämä meidän vahinkolapsi on suuri lahja ja elämän pelastaja, olin pyörtyä siihen paikkaan, koska lapsi oli vieressä, varmasti lapsesta kivaa kun äiti puhuu kaikille että tämä meijän lapsi on vahinkolapsi! Koittakaa nyt aikuiset ihmiset ajatella sen lapsenkin näkökulmasta tai saati sisarruksen näkökulmasta.

Eiköhän ton kaiken kestä vauvan synnyttyä paremmin kuin oman pienokaiset murhaamisen abortilla.. MINUN mielipide, älä pliis tee aborttia. Liian monet (en sinua tarkoita) luulevat että abortti on jokin ehkäisy.. :(

Säälittävät ne naiset/pariskunnat jotka eivät voi koskaan saada lapsia. Sitten taas monet ihmiset tekevät abortteja, vaan sen takia että haluaa ammatin tai "ei oo" rahaa, eiköhän se yksi lapsi mee siinä missä muutkin lapset, ei hirveesti kuluja tuu enempää ja nouseehan lapsilisäkin ja saa vielä vanhempainrahaa jne..

[QUOTE="Vieras";28967165]Eikait kukaan oikeesti tee keskeytyksiä, jotain rotia elämään ja aikuisuuteen sentään kuuluisi olla, eli vastuuta ja selkärankaa asioihin! Lapset ei ole koskaan vahinkoja. Tiedän yhden äidin joka sanoi että tämä meidän vahinkolapsi on suuri lahja ja elämän pelastaja, olin pyörtyä siihen paikkaan, koska lapsi oli vieressä, varmasti lapsesta kivaa kun äiti puhuu kaikille että tämä meijän lapsi on vahinkolapsi! Koittakaa nyt aikuiset ihmiset ajatella sen lapsenkin näkökulmasta tai saati sisarruksen näkökulmasta.[/QUOTE]

Niiin mitä pahaa tuossa oli? Ainut paha oli se että puhui asian lapsen kuullen ei muuta.

Itse sain 19-vuotiaana tietää olevani raskaana. Asia oli todellakin vahinko!
Tapahtuman jälkeen menin kipin kapin aamulla hakemaan jälkiehkäisyä pilleriä, vaan se ei toiminutkaan. Nyt tuo vahinkomme on 6-vuotias esikoululainen.
Ja kyllä minä sanon että ihana vahinko olikin! Ja todellakin pelasti elämäni alamäeltä. Sen verran hurjaa menoa oli jo iästä huolimatta.
Raskaus pakotti ottamaan itseään niskasta kiinni ja ottamaan vastuu elämästä ja tulevasta vauvasta!
Tuo lapsi on kasvattanut minut siksi mikä olen tänä päivänä!

Säälittävät ne naiset/pariskunnat jotka eivät voi koskaan saada lapsia. Sitten taas monet ihmiset tekevät abortteja, vaan sen takia että haluaa ammatin tai "ei oo" rahaa, eiköhän se yksi lapsi mee siinä missä muutkin lapset, ei hirveesti kuluja tuu enempää ja nouseehan lapsilisäkin ja saa vielä vanhempainrahaa jne..

No ne muut naiset, jotka ei voi saada lapsia, ei taas liity tähän pätkän vertaa!

• Tykkää
Reactions: Cassyput
Noh, ilman ammattia on hankalaa/lähes mahdotonta saada töitä. Toisekseen keskeytys ei olisi meille mitään ehkäisyä, olemme tässä tilanteessa ehkäisyn petettyä. Lapsi ei pienenä tarvitse paljoa, mutta kasvaessaan kylläkin, en halua että lapsemme joutuvat olevan ilman kaikkea "kivaa" vain siksi ettei mihinkään muuhun kuin ruokaan ole varaa.

Abortin kanssa elämisestä en tiedä, välillä tuntuu että voisin elää asian kanssa, viikkoja on vielä niin vähän ettei vielä kuitenkaan ole lapsesta kysymys, ainoastaan alkiosta josta tulisi lapsi jos annamme raskauden jatkua. Toisinaan taas.. en tiedä, pelottaa että asia voisi varjostaa elämää pitkäänkin todella pahasti.

[QUOTE="Sally";28967216]Noh, ilman ammattia on hankalaa/lähes mahdotonta saada töitä. Toisekseen keskeytys ei olisi meille mitään ehkäisyä, olemme tässä tilanteessa ehkäisyn petettyä. Lapsi ei pienenä tarvitse paljoa, mutta kasvaessaan kylläkin, en halua että lapsemme joutuvat olevan ilman kaikkea "kivaa" vain siksi ettei mihinkään muuhun kuin ruokaan ole varaa.

Abortin kanssa elämisestä en tiedä, välillä tuntuu että voisin elää asian kanssa, viikkoja on vielä niin vähän ettei vielä kuitenkaan ole lapsesta kysymys, ainoastaan alkiosta josta tulisi lapsi jos annamme raskauden jatkua. Toisinaan taas.. en tiedä, pelottaa että asia voisi varjostaa elämää pitkäänkin todella pahasti.[/QUOTE]

Minä en ymmärrä tätä abortti vouhotusta!
Ei se alkio ole vielä ihminen niillä viikoilla mitä suomessa abortteja tehdään.
Pitääkö sitä asiaa noin vatvoa ja miettiä? Kaikista asioista saa kauheita kun niitä tarpeeksi miettii ja pyörittelee!
Sinun tilanteessasi en todellakaan miettisi kahta kertaa tekisinkö abortin. Mieti nut oikeasti! Tohon syssyyn vielä vauva! Ei hyvää päivää!

Ehkäpä sä vaan mietit tän asian just teidän kannalta parhaaks ja sit vaan otat vastuun siitä, mitä ikinä päätätkin ja lakkaat miettimästä sitä toista vaihtoehtoa. Ihan turha miettiä sitä, mitä muut ajattelee ja mitä muut tekis sun tilanteessa. Ei nää jutut oo niin mustavalkoisia. Lapset on ihania, mut oma jaksaminen, koko perheen jaksaminen ja elämäntilanne tuossakin kannattaa ottaa huomioon.

Ehkä siksi kirjoitinkin tänne, että saisin ajatuksia selviteltyä, asioiden pyörittäminen päässä itsekseen ei ole saanut aikaan muuta kuin entistä enemmän hämmennystä. Olemme jo alustavasti päätyneet aborttiin, mutta välillä vain tulee lähes pakokauhuinen olo ja rupean miettimään jos selviäisimme kuitenkin vielä yhden kanssa. Järjellä tiedän että se on ainoa oikea vaihtoehto, tunteet vain haraavat vastaan.

Mies on jättänyt vastuun päätöksestä minulle, ja sanonut tukevansa mitä ikinä päätänkin. En vain haluaisi tehdä päätöstä yksinäni, sillä seuraukset vaikuttavat joka tapauksessa koko perheeseemme.

On on taas mielipiteita..

MUN MIELESTA aiti (ja isakin tietty) on ensisijaisesti vastuussa jo niista olemassa olevista lapsista! Etta itse miettisin kylla aika tarkkaan sita jaksamista, omaa ja miehen. seka sita taloudellista tilannetta myos. Ei se ketaan palvele myoskaan, etta vanhemmat vetaa itsensa liian tiukille. Se heijastuu kylla koko perheeseen, enimmin varmaan juuri niihin lapsiin.

Mun mielesta abortti ei ole murha. Ja se on Suomessa ihan laillinenkin. Jokainen tietty oman vakaumuksensa mukaan, mutta ei tahan kylla kuulu millaan lailla ketkaan lapsettomuudesta karsivat eika muut! Vahan realismia peliin nyt. Siis naille kommenteille.

Ehka se avainasia on kuitenkin se, etta paatos pitaa tehda ja sitten vaan menna sen mukaan. Ja tehda elamasta paras mahdollinen, itselle ja lapsille (oli niita sitten yks enemman tai vahemman siina). Ei sitten voivotella ja murehtia ja katua jalkeenpain, se nyt ei ainakaan ketaan auta. Eteenpain vain! Olisi tietty hyva, jos olisitte miehen kanssa samaa mielta tilanteesta ja ratkaisusta. Tsemppia tulevaan!

Itse et meinaa nykyisellään jaksaa, lapsia jo ennestään, talous tiukilla ja mies masentunut.

Siinä pelkästään jo monta syytä, jotka puoltavat keskeytystä. Pitää ajatella jo olemassa olevien perheenjäsentenkin parasta.

Yhteistyössä