"vahingot" synnytyssängyllä

  • Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti
miettivä
Ihan sellaista vaan alkanut miettiä, että kuinka tavanomaista on, että tulee pissat tai kakat synnytyksen aikana...tai, että ponnistuksien aikana tulee myös ilmavaivoja? :ashamed:
Taitavat ne aika tavallisia tapahtumia henkilökunnalle olla, mutta miten siinä itse pystyy olemaan pokkana, jos vahinko tapahtuu?
 

Synnytyksessä ei tollasista asioista jaksa murehtia. Kipu vie ajatukset ihan muualle. Itsellä tuli useammat kakat ja kätilö ne tottuneesti hanskat kädessä pyyhki pois. Pissat multa katetroitiin ja sitä tuli jopa yli kipon. Kyllä hoitajat on kaikkeen tottuneet. Itse muistan sanoneeni, että nyt syntyy kakka...
 
Mä pyysin peräruisketta kun pelkäsin kakkivani pöydälle, mut en saanut. Tokaisi, että kakkaat sitten samalla. No kakkasinhan mä ja se oli hyvä oikeastaan koska kakkaaminen ja ponnistaminen tapahtuu samalla tavalla niin ainakin tiesin, mitä pitää tehä. En tuntenut kakkaamista koska paikat oli puuduksissa ja ei ne kätilöt sano, että nyt tulee kakkaa. Siinä se hoituu sivussa.
 
Ei harmainta hajua, oli vähän muuta ajateltavaa =)

Älä huoli: se on oikeesti ihan arkipäivää ja luultavasti et ehdi asiaa edes miettiä. Useilla suolisto tyhjenee itsellään ennen synnytystä kun lapsi alkaa painaa ja kyllä monessa paikassa saa sen ruiskeenkin jos haluaa, kannattaa ainakin kysyä.
 
Ensimmäisellä ja toisella kerralla en huomannu tuliko jotain, mutta kolmannella kyllä.
Mä pyysin päästä vessaan, mutta kätilö sanoi että ei käy ennen kun on tehty sisätutkimus, no lopulta mun oli pakko antaa tehdä se, jolloin kätilö totes että ei pääse vessaan, vaan aletaan ponnistamaan ja kun mä valitin että kauhea kakkahätä niin kätilö totes vaan että:" No kyllä sitä #&%?$!* maailmaan mahtuu" ja toi nipun papereita ja vaippoja ja todella hienotunteisesti se sai kaikesta huolimatta ne kakatkin siitä aina välillä siivottua. Ei tuntunu ollenkaan kiusalliselta vaikka ensin musta tuntui että ei tuu mitään, mä en voi ponnistaa, kun on niin hirvee kakkahätä ja pöydällehän en kehtaa...No, se kyllä tuli sieltä ihan miun mielipiteitä kyselemättä, mutta ei jääny mitään isoa traumaa, lähinnä jäi huvittamaan kätilön toteamus, että #&%?$!* mahtuu maailmaan =)
 
Kaikkea ne kätilöt ovat nähneet, mutta voit ihan hyvin pyytää peräruiskeen, joka kyl tyhjentää suoliston tosi tehokkaasti!

Mä sain ruiskeen ja vaikka ponnistusvaiheessa tuntui, et iso hätä sieltä ennemmin tulee, ei tullut, koska suoli oli niin tyhjä. Vauva tuli ;)
Mut katetroitiin kans, koska epiduraali sai mun alakropan niin puuduksiin, ettei pissa tullut, vaikka istuin pytyllä kuinka kauan! Ja rakko oli aivan täpösen täynnä! Sitä vaan ei tuntenut. Kun synnytyksen jälkeen päästiin osastolle, jouduin seuraavana aamuna antamaan pissanäytteen katetroinnin vuoksi. Ettei jäänyt virtsatulehduksia tms.

Yleensä peräruisketta suositellaan sen vuoksi, ettei synnytyksessä vauva saa ulostetta suuhunsa kun tulee ulos.
Mutta ei tuollaisia asioita kannata jännittää, ne on synnytyssalin arkea ja niihin ei kukaan kiinnitä huomiota sen ihmeemmin. :)

Onnea ja tsemppiä synnytykseen!! :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2006 klo 18:49 ruutelituu kirjoitti:
Kyllä se varmaan on enemminkin sääntö kuin poikkeus,että kakkaa tulee synnyttäessä...
Näin mäkin luulen. Meille sanottiin valmennuksessa, että vauvan pää raivaa mukanaan kaiken pihalle. Eli aika mahdotonta ettei se kakka tulisi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2006 klo 22:01 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2006 klo 18:49 ruutelituu kirjoitti:
Kyllä se varmaan on enemminkin sääntö kuin poikkeus,että kakkaa tulee synnyttäessä...
Näin mäkin luulen. Meille sanottiin valmennuksessa, että vauvan pää raivaa mukanaan kaiken pihalle. Eli aika mahdotonta ettei se kakka tulisi.
Turhaa sitä on nolostella alkamaan. Siinä kun synnyttää, niin ei se oikein edes jaksa nolottaa...Siinä on kuitenkin synnytyskivut ja ponnistaminen päällimmäisenä mielessä.
 
vieraana
Olen aika monta synnytystä nähnyt ja kaikissa on enemmän tai vähemmän kakkaa tullut, peräruiskeesta huolimatta. Joten ei hätää! Itse asiassa kätilön kannalta on hyvä merkki että kakkaa tulee, siitä voi jo päätellä ilman sisätutkimusta että pää alkaa olla jo tosi matalalla tulossa.
 
miukkis
joo kyllä se ihan tavallista on. kaikissa kolmessa synnytyksessä olen #&%?$!* alleni. kolmas erityisesti jäi mieleen, kun vauva syntyi syöksynä, joten #&%?$!* omille vaatteilleni. vaatteet lähti samantein isin mukana jätesäkissä pyykkin :LOL: :LOL: :LOL:
 
Vieraampi
Juu ja kyllä se takapuoli rutisee myös. Itellä tuli varsinki ponnistamisen alkuvaiheessa niin mahtavia pieruja että! Yritin ponnistaa häveliäästi ettei kuuluis mitään mutta eihän se onnistunu. Turhaan pitkitin ponnistusvaihetta sillä. Niin että pakko oli sit piereskellä päin kätilön naamaa :kieh:

Ja sitä kakkaa valui myös koko ajan, siitä huolimatta että mulle annettiin peräruiske. Eiköhän nuo ihan luonnollisia asioita oo ja jokapäiväistä kätilöille.
 
Mä en huomannu synnyttäessäni, et olisin kakkinu. Jälkeenpäin kysyin mieheltäki mut se sano, ettei ollu huomannu. Ja totta varmasti se, että jonku verran tulee kaikilla. Sen muistan, et pissi tuli ku pää oli puoliks ulkona. Tai siltä se tuntu ainaki. Ei mulle kukaa siitä sanonu mitää eikä sillon hävettäny, jälkikäteen vaa vähän :p
 
äippärä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2006 klo 15:14 katri kirjoitti:
Mä en huomannu synnyttäessäni, et olisin kakkinu. Jälkeenpäin kysyin mieheltäki mut se sano, ettei ollu huomannu. Ja totta varmasti se, että jonku verran tulee kaikilla. Sen muistan, et pissi tuli ku pää oli puoliks ulkona. Tai siltä se tuntu ainaki. Ei mulle kukaa siitä sanonu mitää eikä sillon hävettäny, jälkikäteen vaa vähän :p
juu en määkään..eikä mieskään kuulemma..
 
Esikoisen synnytyksen lähestyessä pelkäsin eniten juuri kyseistä asiaa. On kiva lukea, että se on näinkin yleistä, siitä ei vain ilmeisesti äitien keskuudessa juuri puhuta. Synnytyksistä kyllä paljon kerrotaan, mutta nämä kakkajutut kai hävettävät monia. No, kakat ne tuli minullekin ponnistusvaiheessa. Kun käskettiin ponnistaa, sanoin, että tuntuu kuin kakat tulisi housuun. Kätilö totesi, että anna tulla, eipä ole ensimmäinen kerta. Eipä siinä tohinassa kyllä osannut hävetä. Sain epiduraalin enkä siksi tuntenut koko kakkahätää kuten en pissahätääkään. Pissa otettiin katedrilla ennen ponnistusvaihetta. Jälkeenpäin mies on kiusoitellut, että ensin tuli kakat äidiltä ja kun lapsi syntyi ja kätilö nosti hänet ylös, tulivat kakat lapseltakin!
 
krisse-80
Kyllä multa ainki tuli vähä kakkaa ponnistaessa, koska peräruiskeen sain jo yöllä ja tyttö syntyi vasta iltapäivällä. Enpä oo asiaa isommin miettiny. Eikös se oo selvää, että lapsen pää työntää tullessaan kakki tavaran ulos suolesta, jos siellä jotain on? Eipä se niissä tuskissa enää paljo kiinnostanut. :whistle: :LOL:
 
Mulle kävi se isompi vahinko esikoisen synnytyksessä,ja hävetti ihan sikana!!
Mä olin niin nolo...ehdin sanoa vaan että voi ei....
Kätilö vaan otti tuotokset ja vei roskiin ja pesi alakerran,sitten jatkettiin.
Onneksi en näköjään ole ainut,toinen synnytys tässä lähellä.. :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 16:44 katri kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 13:46 Miia kirjoitti:
Mä taidanki jättää miehen pois synnytyssalista.. Kiva siinä pas*oa sen katsoessa :LOL:
Tosta syystä mä miehen halusinki pään puolelle, ja haluan jatkossaki :p
Mulle ei kyllä koko kakka asia ole synnytyksessa tullu edes mieleen, ennen kun täältä olen näitä lueskellu. Mutta mitäs se mies sielä jalkovälissä tekis? Eihän se sielä juuri voi tukea tai olla läsnä. Pääpuolella sitä voi vaikka koittaa purra peukaloon :p kuten mä ekalla kerralla ja kätilö löi paniikissa jonkun palikan hampaien väliin ja esitti, että ei nyt just ehtis kukaan ruveta tikkaamaan miehen sormia =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 16:44 katri kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 13:46 Miia kirjoitti:
Mä taidanki jättää miehen pois synnytyssalista.. Kiva siinä pas*oa sen katsoessa :LOL:
Tosta syystä mä miehen halusinki pään puolelle, ja haluan jatkossaki :p
En mä nyt tiedä onko ne niin auvoset maisemat siellä alapäässä muutenkaan :whistle: ;) =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 18:22 Ninniliina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 16:44 katri kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 13:46 Miia kirjoitti:
Mä taidanki jättää miehen pois synnytyssalista.. Kiva siinä pas*oa sen katsoessa :LOL:
Tosta syystä mä miehen halusinki pään puolelle, ja haluan jatkossaki :p
En mä nyt tiedä onko ne niin auvoset maisemat siellä alapäässä muutenkaan :whistle: ;) =)
Niinhän se on, ei taida olla kaunis näky :D Kävi se kuitenki kurkkaamassa, ku vauvan pää oli puoliks ulkona muttei se mua haitannu. Kakkituotokset oli ainoa syy miksen sitä jalkoväliin halunnu :p :ashamed: :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 18:22 Ninniliina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 16:44 katri kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 13:46 Miia kirjoitti:
Mä taidanki jättää miehen pois synnytyssalista.. Kiva siinä pas*oa sen katsoessa :LOL:
Tosta syystä mä miehen halusinki pään puolelle, ja haluan jatkossaki :p
En mä nyt tiedä onko ne niin auvoset maisemat siellä alapäässä muutenkaan :whistle: ;) =)
:LOL: Juu ei todellakaan.
Niin meilläkin oli sovittu, että mies pysyttelee pään vieressä koko ajan. Mutta kun kätilö komensi äijän hommiin "hädän hetkellä" niin ei siitä paljon karkuun enää luikittu :kieh: . Siinä tuli samalla nähtyä ihan kaikki.
 

Yhteistyössä