vähennykset verotuksessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
mitä se siis tarkottaa? kun esim oman asunnon korot voi vähentää verotuksessa, niin millä tavalla se vaikuttaa? hyötyykö siitä ihminen vai verottaja :D

esim vanhempainrahaa haettaessa laitetaan jos on vähennyksiä, esim jäsenmaksuja, niin millä tavalla se sitten näkyy?

Vähennykset vähennetään verotettavasta tulosta. Esim. Jos vuositulosi ovat 30 000, siitä vähennetään asuntolainan korot, jäsenmaksut, vapaaehtoiset eläkemkasut, työmatkat etc etc.. Ja noiden vähennysten jälkeen sulle jää vaikkapa 24000 verotettavaa tuloa.

Verovähennykset for dummies:

Tehdään heti alkuun pari oletusta yksinkertaisilla luvuilla.
Koko vuoden verotettava bruttoansiosi on 10000€ ja veroprosentti 10%
Yksinkertaisimmillaan se tarkoittaa sitä että verottaja nappaa tuosta summasta 1000€ eli 10%.
Jos sinulla on vähennyskelpoisia kuluja eli niitä kuuluisia "vähennyksiä", ne vähennetään verotettavasta ansiosta.
Esimerkki:
Sinulla on vähennyksiä 2000€ ja kun se vähennetään rahapalkasta (10000), saadaan uudeksi verotettavaksi ansioksi 8000€. Kun tästä nyt lasketaan veroprosentin mukainen vero, saadaan veroksi 800€. Tämä vero vähennetään tietysti kuitenkin siitä ihan oikeasta saadusta bruttopalkasta.

Summa summarum:
Ilman vähennyksiä käteen nasahti vuodessa 9000€ mutta kahden tonnin vähennyksillä sait 9200€.

Jotta homma ei olisi liian yksinkertaista niin joissakin vähennyslajeissa on omavastuuosuuksia ja joissain maksimivähennys jne.

Viimeksi muokattu:
Mitä nuo vähennykset yleensä on ihan peruspalkansaajalla?
Esimerkiksi?

Asuntolainan korot, ay-maksut? Matkakulut? Onko? mitä vielä?
Asuntolainan korot menee automaattisesti eli ei tarvitse itse merkitä mihinkään.

Matkakulut ilmoitetaan itse ja niissä hyväksytään yleensä vain julkisten kulkuneuvojen halvin lippu. Oman auton käyttöä ei voi perustella esim sillä että pitää viedä lapset aamulla tarhaan eikä bussit kulje sopivasti. Matkaikuluissa on lisäksi omavastuu jonka määrää en nyt muista.

Jos hankit töissä taritsemiasi laitteita tai muuta kamaa itse omalla rahalla omaksesi niin ne voidaan vähentää. Myös etätyöstä voi tehdä jossain määrin työhuonevähennysytä jne jne.
Jokaiselle on kyllä oma paikkansa veroilmoituksessa/-ehdotuksessa.

Uusimmat

Yhteistyössä