Kotitalousvähennyksestä! Selittäkää vielä joku joka tajuaa tai on käyttäny!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Nyt joku tietäjä saa selittää, kun tajua, vaikka luen mistä. Esimerkkitapaus: remontti jossa työn osuus 10000€, vähennykset siis 2400€molemmille puolisoille. Kuitenkin puolisoiden verotettavat tulot ovat erilaiset, puoliso A: työssä palkat 50 000€, kotitalousvähennys menee siitä naps 2400€, sitten puoliso B: palkat/etuudet noin 10000€, veroa maksettu esim 1100€ josta vähennetään tuo 2400€, jolloin hukkaa 1300€, niin kysymys tulee tässä, meneekö se hukka 1300€ vielä tuonne puolison A verotukseen ja vähentyy siellä? Saammeko siis verovähennystä 4800€ vai 3500€?

Kotitalousvähennys puolisoilla

Voit saada puolisosi kanssa yhteensä 4 800 euron vähennykset. Samoja kustannuksia ei voi vähentää kahteen kertaan molempien veroilmoituksilla. Jos verovelvolliskohtainen vähennyksen 2 400 euron yläraja ei ylity, kannattaa vähennystä vaatia vain toiselle puolisolle. Näin omavastuu tulee vähennetyksi vain kertaalleen.

Jos vähennystä vaatineen verot eivät riitä vähennyksen tekemiseen tai vähennyksen vaadittu määrä ylittää enimmäismäärän, vähentämättä jäänyt määrä siirretään viran puolesta toiselle puolisolle. Kotitalousvähennys tulee näin hyödynnettyä perheen sisällä.

Puolisoina pidetään myös avopuolisoita, joilla on tai on ollut yhteinen lapsi tai jotka ovat aikaisemmin keskenään olleet naimisissa.

Kotitalousvähennys on vähän harhaanjohtava nimi, sillä sitä ei vähennetä veroista, vaan se maksetaan seuraavana vuonna veronpalautuksina eli kummallekin se 2400 euroa takaisin.

t. kolmesti kotitalousvähennystä käyttänyt

Tulee hukkaa, eli saatte sen 3500. Mutta:

Kotitalousvähennys vähennetään ensisijaisesti ansio- ja pääomatulojen verosta. Useimmat muut vähennykset tehdään ansiotuloista ennen kuin vero lasketaan, joten niiden rahallinen vaikutus on pienempi kuin kotitalousvähennyksen.

Jos verot eivät riitä kattamaan koko kotitalousvähennystä, vähentämättä jäänyttä osaa ei voi siirtää seuraaville vuosille.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaa...itus/tulot-ja-vahennykset/kotitalousvahennys/

Kannattaa soittaa toimistoon ja kysyä. Onko teillä palkkaa saavia lapsia, voitte ketkutella sitä kautta.

Se 4800 ei riipu verotettavan tuloista, vaan remontin hinnasta! Kun remontin hinta ylittää tietyn euromäärän, niin saa hakiessaan 2 x 2400 euroa veronpalautusta (en muista tarkkaa euromäärää, olisiko noin 10 000 euroa?). Siksi remontteja ei kannata tehdä kaikkia kerralla, vaan jakaa niitä eri vuosille, niin pystyy useana vuotena hyödyntämään kotitalousvähennyksen.

Se 4800 ei riipu verotettavan tuloista, vaan remontin hinnasta! Kun remontin hinta ylittää tietyn euromäärän, niin saa hakiessaan 2 x 2400 euroa veronpalautusta (en muista tarkkaa euromäärää, olisiko noin 10 000 euroa?). Siksi remontteja ei kannata tehdä kaikkia kerralla, vaan jakaa niitä eri vuosille, niin pystyy useana vuotena hyödyntämään kotitalousvähennyksen.
Mikä voi olla hankalaa esim. kylpyhuoneen kanssa, mutta jos laittaa uolet joulukuulle ja puolet tammikuulle, niin menisiköhän sillä... hmm.

Siinä mielessä riippuu tuloista, että ne hyvitykset tehdään veroista, mitä maksat. Eli jos maksat veroja alle 2400, vaikka 1300, niin saat palautuksena sen 1300, etkä 2400.

Mikäli olen ymmärtänyt oikein.

Mikä voi olla hankalaa esim. kylpyhuoneen kanssa, mutta jos laittaa uolet joulukuulle ja puolet tammikuulle, niin menisiköhän sillä... hmm.

Siinä mielessä riippuu tuloista, että ne hyvitykset tehdään veroista, mitä maksat. Eli jos maksat veroja alle 2400, vaikka 1300, niin saat palautuksena sen 1300, etkä 2400.

Mikäli olen ymmärtänyt oikein.

No tuota en tiedä, jos maksaa veroja noin vähän, niin miten sitten asia on. En tiedä tuosta kikkailusta, mutta jos tekee vaikka wc- ja kylpyhuoneremontin, niin voi remppamiehen kanssa sopia, että wc on vuoden lopussa ja kylppäri vuoden alussa.

Mammat taas ihan kujalla asioista, kuten tavallista.

No minä olen kolmesti käyttänyt kotitalousvähennystä. Joka kerta olen korjannut saamaani esitäytettyä veroilmoitusta verkossa lisäämällä remontin tehneen firman työkulut veroilmoitukseeni. Ja joka kerta olen saanut veronpalautuksina kotitalousvähennyksen takaisin. Jos olen ihan kujalla asiasta, niin luulisi, että verohallinto olisi jollain lailla puuttunut asiaan. Vaan eipä ole.

No minä olen kolmesti käyttänyt kotitalousvähennystä. Joka kerta olen korjannut saamaani esitäytettyä veroilmoitusta verkossa lisäämällä remontin tehneen firman työkulut veroilmoitukseeni. Ja joka kerta olen saanut veronpalautuksina kotitalousvähennyksen takaisin. Jos olen ihan kujalla asiasta, niin luulisi, että verohallinto olisi jollain lailla puuttunut asiaan. Vaan eipä ole.
niiiiiiin... ja.....?

Kiitos vastauksista! Jollain vielä varmistavaa tietoa? verotoimistossa juuri nyt tuo järjestelmän vaihdos, niin sinne ei saisi asioida..
Viesti #3 vastasi kysymääni kysymykseen. Jäin vielä silti epävarmaksi meneekö se näin.

Kotitalousvähennyksen voi jakaa puolison kanssa
Jos puolisot haluavat jakaa kotitalousvähennyksen, molempien on täytettävä oma lomake. Vähennys myönnetään puolisoille heidän vaatimuksensa perusteella. Vaatimus on tehtävä ennen kuin verovuoden verotus päättyy. Jos jommankumman puolison verot eivät riitä vähennyksen tekemiseen, loppuosa vähennetään kuitenkin toisen puolison veroista. Kummankin puolison omavastuu on 100 euroa.

Yhteistyössä