Vähäinen alkoholi raskauden aikana ei vahingoita lasta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maomao
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ärsyttää koska uskon että jotkut tuon ansiosta ottaa sen pari silloin viikottain. Itse tällä hetkellä halajan isoa kylmää sidukkaa mutta en ota koska olen raskaana enkä tule ottamaankaan niin kauan kuin kannan toista ihmistä sisälläni. Ihan sama mitä tutkimukset sanoo, on ne ennenkin erehtyneet.
 
[QUOTE="mamma09";24198092]Ärsyttää koska uskon että jotkut tuon ansiosta ottaa sen pari silloin viikottain. Itse tällä hetkellä halajan isoa kylmää sidukkaa mutta en ota koska olen raskaana enkä tule ottamaankaan niin kauan kuin kannan toista ihmistä sisälläni. Ihan sama mitä tutkimukset sanoo, on ne ennenkin erehtyneet.[/QUOTE]

Niin, tämähän oli metatutkimus, jossa oli verrattu muistaakseni 36 eri tutkimusta ja analysoitu niitä. Oletko muuten samaa mieltä kaikista tutkimuksista vai vain tästä? Ihan noin mielenkiinnosta :)
 
Mä oon sitä mieltä, ettei kannata etsiä moiselle tutkimuksista puolustusta. Jos ei ole valmis juottamaan lapselle viinaa tai puhalla vauvan naamaan tupakan savua, niin ei sitä kannata raskaana ollessakaan harrastaa itsekkäistä syistä.
 
Mä oon sitä mieltä, ettei kannata etsiä moiselle tutkimuksista puolustusta. Jos ei ole valmis juottamaan lapselle viinaa tai puhalla vauvan naamaan tupakan savua, niin ei sitä kannata raskaana ollessakaan harrastaa itsekkäistä syistä.

Niin, toisaalta en myöskään antaisi vauvalle pizzaa tai kahvia ja käytän molempia toisinaan raskausaikana. Ja taas toisaalta joitakin lääkkeitä ei saa käyttää kuin lääkärin määräyksestä raskausaikana - tekeeköhän se resepti lääkkeestä jotenkin turvallisemman? Missä mennee raja - mikä on turvallista ja mikä ei? Jos äiti syö terveellistä lisäaineetonta ruokaa, ei polta tai käytä lääkkeitä, onko yksi lasillinen viiniä haitaksi? Entä jos äiti ei polta, juo mutta käyttää vaikkapa lääkärin määräämiä unilääkkeitä ja syö eineksiä?

Ihan tällaista järjetöntä pohdintaa illanratoksi.. :D
 
Niin, toisaalta en myöskään antaisi vauvalle pizzaa tai kahvia ja käytän molempia toisinaan raskausaikana. Ja taas toisaalta joitakin lääkkeitä ei saa käyttää kuin lääkärin määräyksestä raskausaikana - tekeeköhän se resepti lääkkeestä jotenkin turvallisemman? Missä mennee raja - mikä on turvallista ja mikä ei? Jos äiti syö terveellistä lisäaineetonta ruokaa, ei polta tai käytä lääkkeitä, onko yksi lasillinen viiniä haitaksi? Entä jos äiti ei polta, juo mutta käyttää vaikkapa lääkärin määräämiä unilääkkeitä ja syö eineksiä?

Ihan tällaista järjetöntä pohdintaa illanratoksi.. :D

Mä en lähtis vertaamaan kahvia, pizzaa ja turvallisia lääkkeitä tupakkaan ja alkoholiin raskausaikana. Enkä jaksa leikitellä edes ajatuksella.

Mutta yhden juominen ei varmaankaan tee lapselle haittaa. En tuomitse, mulla ei oo edes tehnyt mieli. Voin pahoin rv 17 saakka.

Jokainen tekee kuitenkin omat päätöksensä.
 
itse kaipaisin tuolta neuvolasta tai muilta ammattilaisilta jotain suhteutusta näiden seikkojen vaarallisuudelle. kun jotkut panikoi pienimmästäkin ja toiset taas jatkaa huonoja elämäntapoja surutta raskausaikanakin, osasyynä voi olla se jäsentymätön tiedon tulva mistä ei erota olennaista. mikä on oikeasti vaarallista, mikä suhteellisen harmitonta, vaaratonta tai riskitöntä? availin tästä ketjun muutama ilta sitten, pyysin palstalaisia pistämään mielestään pahimmuusjärjestykseen just alkoholi, antibioottikuuri, allergialääke, graavilohi jne... en osaa linkittää sitä tähän, mutta jonkunlaista tolkkua pitäisi saada tähän asiaan...
 
mä en usko tutkimuksiin. Mainostavat veetin karvanpoistoliuskoja eikä ne mulle toiminut vaikka tutkimukseen osallistuneita niin ja niin paljon. Sama juttu selluliitinpoistovoiteiden kanssa. Ja hiustenkasvatus geelien kanssa. Kuten myös ripsivärien kanssa. Ostoskanavan miljoonat tyytyväiset asiakkaat on paskaa. Vittu meitä naisia viilataan linssiin kokoajan. Enkä mä saanut ees unelmien miestä vaikka juhannuksena alasti niityllä juoksin ja vastaa saunan katolle viskoin. Liekö vika sitten minussa mutta yks mikä on varmaa on se että pikkusen tarvii olla pessimisti ettei pety!!
 

Yhteistyössä