Välimeren ruokavalio kerää jälleen ylistystä – merkittävää hyötyä naisille

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Aina kun näen Lissun linkkaavan noita videopätkiä ni syön seuraavana päivänä enemmän kasviksia ja marjoja.

Ku pelottaa että taannun itsekin älyllisesti tilaan jossa en viitsi lukea vaan katson videoita saadakseni tarvitsemani tiedon.

Uusia perunoita ja silliä. Vihersalaattia ja hölskykurkkuja. Ja jälkkäriksi raparperipiirakkaa vois olla tänään. Joooo!
👍👍
 
vierailija
Pihviä ei voi syödä liikaa. Jos syöt ihmiselle optimaalista ravintoa niin syöt kunnes olet kylläinen, eikä tosiaan ole nälkä vähään aikaan.

Juu, Välimerelläkin on yliprosessoidut tuotteet aiheuttaneet ongelmia jo pitkään, harmi.

Tärkeintä olisi ymmärtää se, että oikeasti saa sitä oikeaa ravintoa. Ihmiset yleisesti eivät tiedä mitä tarvitsevat, eikä näitä koulussa opeteta. Sanotaan vaan lautasmalli, ja se on siinä. Ei se kerro riittävästi.
Lisäksi, maaperä on melko köyhää nykyään, johtuen synteettisistä lannotteisya, ja syötävä ei ole enää niin puhdasta - paljon käytetään torjunta-aineita, ja, ei niin terveellisiä eikä tutkittuja, lisäaineita.

Ihmetyttää myös, että miksi ravinnosta ei puhuta avoimesti. Ihmisiä saattaisi kiinnostaa esim. se, että ihminen ei kykene hyödyntämään kasviproteiinia optimaalisesti, ja, että kuidut blokkaavat ravinteita.
Kuitenkin kasveja hypetetään ja annetaan ihmisten luulla, että kasvisruoka on hyvä. Huonoja kasviöljyjä tungetaan meille joka paikassa ja valehdellaan, että eläinperäinen rasva, kuten voi, on epäterveellistä. Joskus myös kananmunat ovat epäterveellisiä! Joopa joo.

Meidän puolesta päätetään, että muun muassa kouluissa/muissa laitoksissa syödään enimmäkseen kasvisruokaa, eikä aitoa lihaa ja eläinperäistä rasvaa ole juuri tarjolla. Lenkkimakkara, einespulla, leipäkalapuikko tms. eivät ole mitään aitoa lihaa vaan yliprosessoitua höttöä.

Btw, me olemme suomalaisia ja meille optimaalista on kotimainen ravinto. Ei niinkään eksoottiset hedelmät esim. avokadot tai oliivit. Olen melko huolissani suomalaisen maatalouden tilasta. S ja K tilaavat halvalla ulkoa ja oma maataloutemme ajetaan alas. Emme missään nimessä voi alkaa ruokariippuvaisiksi.

Puhdas kotimainen ravinto tulisi priorisoida ja tätä tulisi taloudellisesti tukea.
Terveysmenot (myös mielenterveys menot) laskisivat älyttömästi jos ihmiset vain söisivät oikein. Samalla aktiivisuuskin kasvaa.
Hyviä huomioita. Syön paljon järvikalaa ja lammas on suosikkini. Moni ei osaa lammasta valmistaa ja siksi ihmiset eivät syö sitä. Sit ostetaan jotain valmiseineksiä tai muuta ultraprosessoitua ja valitetaan ku on niin väsynyt ja huono olo🙄 Järki hoi.
 
vierailija
Sori mutta nimenomaan "seniorit" tykkäävät kuunnella äänikirjoja, jos silmät eivät jaksa tekstiä lukea..

Mutta mä kuuntelen kyllä mieluiten esim. Paula Heinosta kuin Lispetin Ameriikka-hömppää.
-Roosaruusa- ei tykännyt, sille täs vastattiin. Podcastit on nykypäivää osassa on kuva mukana mut eihän sitä tarvii kattoo? Oon huomannut et samoja asioita Paulalla ja Lispetillä on.

@Lispetti
 
vierailija
Aina kun näen Lissun linkkaavan noita videopätkiä ni syön seuraavana päivänä enemmän kasviksia ja marjoja.

Ku pelottaa että taannun itsekin älyllisesti tilaan jossa en viitsi lukea vaan katson videoita saadakseni tarvitsemani tiedon.

Uusia perunoita ja silliä. Vihersalaattia ja hölskykurkkuja. Ja jälkkäriksi raparperipiirakkaa vois olla tänään. Joooo!
On tästä palstasta jotain hyötyäkin. Kävin illalla ruokakaupassa ja ostin sieltä ison pullon kreikkalaista ekstraneitsytoliiviöljyä. Ehdin sitä ennen vähän ennen klo 18 Fidan sulkemista viedä sinne lukemani kirjan kierrätykseen.
Hyvä, että asiantuntijat antavat kultaisia ohjeita terveellisestä ruokavaliosta kesän aikaan. Muistelen usein kauhulla aikaa ysärillä, kun elimme mökkielämää.
Grilli oli aina kuumana. Yksineläjänä nykyään syön terveysohjeiden mukaan. En sorru kotikulmani torin katukeittiöhoukutuksiin. Söin tällä viikolla muutama kuukausi sitten postissa takaisin tulleen joulupaketin suklaakeksit, jotka olivat sulaneet kuumassa maassa jauhoiseksi mössöksi. Keksien mussutussession jälkeen ostin kaksi pakkausta viinirypäleitä tarjouksesta. Välittömästi niiden syömisen jälkeen luin jutun, jossa asiantuntija sanoi ettei kasvimyrkkyjen takia kannata syödä ulkomaisia hedelmiä eikä varsinkaan viinirypäleitä. Lapsuuskodissani oli seinällä taulu, joka oli kai ostettu kirpputorilta. Taulussa paholainen söi viinirypäleitä. Olen kyseisen taulun mieleeni syöpymisen takia koko elämäni tasapainoillut viinirypäleiden ja niistä valmistettujen juomien eettisyyden kanssa. Tämän palstan tosikot pääsevät taas kommentoimaan viestini luettuaan miten he taas ymmärtävät entistäkin paremmin katkeruuteni. Miten ihmeessä tälle palstalle on ajatunut vain pyhimyksiä ja elämää suurempia guruja?
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Oletko ihan varma, luin eräästä ketjusta että sulla on ollut vaikka mitä kremppaa, kuten myös Echollakin. Molemmat lisäks ylipainoisia.
Olen varma.

Ja mun krempat johtuvat sairastetusta syövästä ja siihen saamieni hoitojen haittavaikutuksista. Kilpirauhasen vajaatoiminnasta myös -jonka sain myös sädehoidon sivuvaikutuksena. Plus synnynnäisesti viallisesta selkänikamasta.




Nnnniiii, ja minähän rakastin pihvejä ja todella nautin niistä usein ennen syöpää. Ennätys luomunaudan ulkofileetä kertaheitolla oli noin 700 grammaa. :p

Mistään ultraprosessoidusta en oo ikinä pitänyt enkä sitä siis suuremmin syönyt. Eikä ole makeakaan maistunut.

Ennen syöpää ravintoni oli aikalailla sellaista miyä Lissu suosittelee.

Mä en suosittele. Sytostastit on perseestä. Ja sädehoito myös. Istu siinä ja näe ku suoniisi tippuu myrkkyä jota käsitellään varoen, suojahanskain. Ja ku ekat kusetkin pitää pisiä pottaan koska se on vaarallista jätettä.

Tai ku lasket sekunteja että milloin saat taas hengittää, miutoin sädehoito vaurioittaa sydäntä.

Kummasti oppii tykkäämään kaalisalaatistakin moisen jälkeen. :)
 
vierailija
Olen varma.

Ja mun krempat johtuvat sairastetusta syövästä ja siihen saamieni hoitojen haittavaikutuksista. Kilpirauhasen vajaatoiminnasta myös -jonka sain myös sädehoidon sivuvaikutuksena. Plus synnynnäisesti viallisesta selkänikamasta.




Nnnniiii, ja minähän rakastin pihvejä ja todella nautin niistä usein ennen syöpää. Ennätys luomunaudan ulkofileetä kertaheitolla oli noin 700 grammaa.

Mistään ultraprosessoidusta en oo ikinä pitänyt enkä sitä siis suuremmin syönyt. Eikä ole makeakaan maistunut.

Ennen syöpää ravintoni oli aikalailla sellaista miyä Lissu suosittelee.

Mä en suosittele. Sytostastit on perseestä. Ja sädehoito myös. Istu siinä ja näe ku suoniisi tippuu myrkkyä jota käsitellään varoen, suojahanskain. Ja ku ekat kusetkin pitää pisiä pottaan koska se on vaarallista jätettä.

Tai ku lasket sekunteja että milloin saat taas hengittää, miutoin sädehoito vaurioittaa sydäntä.

Kummasti oppii tykkäämään kaalisalaatistakin moisen jälkeen.
Mä olen käsittänyt että Lissu kyseenalaistaa ultraprosessoituja ja on huolissaan maaperän ravinteista. Eikä suosittele ultraprosessoitua vaan aitoa ravintoa. Sä vedät alkoholia ja muistaakseni tupakkaakin sulla meni. Alkoholilla, tupakalla ja muulla huonolla ei tietenkään ole syövän kanssa mitään tekemistä🙄 Syynä oli ainoastaan luomuliha.😂 Tai söitkö edes luomulihaa, kirjoitit jossain ketjussa että makkaraa sä söit Ultraprosessoitua.
 
vierailija
Olen varma.

Ja mun krempat johtuvat sairastetusta syövästä ja siihen saamieni hoitojen haittavaikutuksista. Kilpirauhasen vajaatoiminnasta myös -jonka sain myös sädehoidon sivuvaikutuksena. Plus synnynnäisesti viallisesta selkänikamasta.




Nnnniiii, ja minähän rakastin pihvejä ja todella nautin niistä usein ennen syöpää. Ennätys luomunaudan ulkofileetä kertaheitolla oli noin 700 grammaa. :p

Mistään ultraprosessoidusta en oo ikinä pitänyt enkä sitä siis suuremmin syönyt. Eikä ole makeakaan maistunut.

Ennen syöpää ravintoni oli aikalailla sellaista miyä Lissu suosittelee.

Mä en suosittele. Sytostastit on perseestä. Ja sädehoito myös. Istu siinä ja näe ku suoniisi tippuu myrkkyä jota käsitellään varoen, suojahanskain. Ja ku ekat kusetkin pitää pisiä pottaan koska se on vaarallista jätettä.

Tai ku lasket sekunteja että milloin saat taas hengittää, miutoin sädehoito vaurioittaa sydäntä.

Kummasti oppii tykkäämään kaalisalaatistakin moisen jälkeen. :)
Et sä mistään pihvistä syöpää saa. Älä nyt ole hölmö.
 
vierailija
Varmaan saa jos luulee et makkara tai HK lihapullat on jotain luomulihaa tai edes lihaa
Samapa tuo on minulle, mitä sinä syöt, mutta ihan vain tarkennukseksi:

"Suolistosyöpä on Suomessa toiseksi yleisin syöpä sekä naisilla että miehillä. Vuosittain todetaan yli 3000 uutta suolistosyöpää ja siihen kuolee noin 1200 henkeä vuodessa.

Punainen liha, johon lasketaan naudan, porsaan ja lampaan liha, nostaa paksu- ja peräsuolisyövän riskiä 17 prosenttia kutakin päivittäin syötyä 100 grammaa kohden. Lihavalmisteiden kohdalla riski taas nousee 18 prosenttia kutakin päivittäin syötyä 50 grammaa kohden.
Lihavalmisteita ovat esimerkiksi erilaiset makkarat ja kinkut.

FinRavinto-tutkimuksen mukaan suurin osa miehistä ja neljäsosa naisista syö yli puoli kiloa punaista lihaa ja lihavalmisteita viikossa.

Korvaa punainen liha kanalla, kalalla ja kasviksilla
On terveellisempää syödä broileria, kalkkunaa, kalaa ja kasviproteiinia. Lihan voi korvata monilla proteiinipitoisilla kasviksilla. Kasvisten käyttö pienentää syövän vaaraa. Kannattaa laittaa lautaselle puolet kasviksia, neljännes täysjyväviljaa, perunaa tai muita juureksia, neljännes lihaa, kanaa, kalaa tai palkokasveja.

-Kasvikset ehkäisevät syöpää monin eri tavoin, koska ne sisältävät runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita sekä ravintokuitua. Kasviksissa on myös erilaisia syövältä suojaavia yhdisteitä, jotka suojaavat soluja vaurioitumiselta."


 
vierailija
Varmaan saa jos luulee et makkara tai HK lihapullat on jotain luomulihaa tai edes lihaa
Samapa tuo on minulle, mitä syöt, mutta ihan vain tiedoksi:

"Suolistosyöpä on Suomessa toiseksi yleisin syöpä sekä naisilla että miehillä. Vuosittain todetaan yli 3000 uutta suolistosyöpää ja siihen kuolee noin 1200 henkeä vuodessa.

Punainen liha, johon lasketaan naudan, porsaan ja lampaan liha, nostaa paksu- ja peräsuolisyövän riskiä 17 prosenttia kutakin päivittäin syötyä 100 grammaa kohden. Lihavalmisteiden kohdalla riski taas nousee 18 prosenttia kutakin päivittäin syötyä 50 grammaa kohden.
Lihavalmisteita ovat esimerkiksi erilaiset makkarat ja kinkut.

FinRavinto-tutkimuksen mukaan suurin osa miehistä ja neljäsosa naisista syö yli puoli kiloa punaista lihaa ja lihavalmisteita viikossa.

Korvaa punainen liha kanalla, kalalla ja kasviksilla
On terveellisempää syödä broileria, kalkkunaa, kalaa ja kasviproteiinia. Lihan voi korvata monilla proteiinipitoisilla kasviksilla. Kasvisten käyttö pienentää syövän vaaraa. Kannattaa laittaa lautaselle puolet kasviksia, neljännes täysjyväviljaa, perunaa tai muita juureksia, neljännes lihaa, kanaa, kalaa tai palkokasveja.

-Kasvikset ehkäisevät syöpää monin eri tavoin, koska ne sisältävät runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita sekä ravintokuitua. Kasviksissa on myös erilaisia syövältä suojaavia yhdisteitä, jotka suojaavat soluja vaurioitumiselta."
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
Samapa tuo on minulle, mitä syöt, mutta ihan vain tiedoksi:

"Suolistosyöpä on Suomessa toiseksi yleisin syöpä sekä naisilla että miehillä. Vuosittain todetaan yli 3000 uutta suolistosyöpää ja siihen kuolee noin 1200 henkeä vuodessa.

Punainen liha, johon lasketaan naudan, porsaan ja lampaan liha, nostaa paksu- ja peräsuolisyövän riskiä 17 prosenttia kutakin päivittäin syötyä 100 grammaa kohden. Lihavalmisteiden kohdalla riski taas nousee 18 prosenttia kutakin päivittäin syötyä 50 grammaa kohden.
Lihavalmisteita ovat esimerkiksi erilaiset makkarat ja kinkut.

FinRavinto-tutkimuksen mukaan suurin osa miehistä ja neljäsosa naisista syö yli puoli kiloa punaista lihaa ja lihavalmisteita viikossa.

Korvaa punainen liha kanalla, kalalla ja kasviksilla
On terveellisempää syödä broileria, kalkkunaa, kalaa ja kasviproteiinia. Lihan voi korvata monilla proteiinipitoisilla kasviksilla. Kasvisten käyttö pienentää syövän vaaraa. Kannattaa laittaa lautaselle puolet kasviksia, neljännes täysjyväviljaa, perunaa tai muita juureksia, neljännes lihaa, kanaa, kalaa tai palkokasveja.

-Kasvikset ehkäisevät syöpää monin eri tavoin, koska ne sisältävät runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita sekä ravintokuitua. Kasviksissa on myös erilaisia syövältä suojaavia yhdisteitä, jotka suojaavat soluja vaurioitumiselta."
Syöpäjärjestöjen sivuilta tämä siis.
 

Yhteistyössä