välilihan leikkaus


Osaisiko joku rehellisesti kertoa yhdelle synnytyspelkoiselle mitä välilihan leikkaus oikeasti tarkoittaa, ja mille se tuntuu?

Neuvolan tädiltä on turha kysyä, kun se sanoo vaan että 'ei se satu' :D
Niinhän ne sanoivat istukkanäytteestäkin, ja kävi kyllä niin kipeetä ettei ikinä!
 
maukunen
No en pelottele sinua, mut en kylläkään muista koska synnytys kesti 15tuntia ja kolmekymm. min.
Jos oikein muistan ei enää siin vaihees tuntunut kait miltään...

Joten pelko pois sano Äiti ku esikoistaan synnytti...
Hyvin se menee...

:flower: :flower:
 
Minulla ainakin väliliha puudutettiin ennen leikkaamista, joten ei siis sattunut laisinkaan. En kyllä olisi sitä luultavasti muutenkaan tuntenut, koska epiduraali vaikutti niin hyvin (vei kaikki kivut). :D
 
Väliliha leikataan, ettei tulisi repeämiä. Repeämät ovat usein pahempia ja paranevat hitaammin kuin leikattu väliliha. Itselläni oli aika iso episiotomiahaava, mutta ei se leikkaaminen tuntunut siinä vaiheessa miltään tuntunut. Haava parani suht nopeasti, jomotti kyllä välillä paranemisen jälkeenkin. Kun pääsin kotiin sairaalasta, jouduin kyllä turvautumaan kipulääkkeisiin muutaman päivän ajan. Älä nyt pelästy tästä, ei kaikilla varmasti leikata niin paljon, kuin minulla. Imukuppisynnytyksessä tarvittiin tilaa enemmän. Isukilla kyllä teki pahaa, kun näki miten leikata napsautettiin.
Eri sairaaloissa on muuten erilainen käytäntö leikkaamisen suhteen. Jossain ei juurikaan leikata ellei ole aivan pakko ja toisissa taas leikataan herkemmin juuri repeämien ehkäisemiseksi.
Nyt odotan toista viimeisilläni ja saa kyllä leikata tälläkin kertaa ihan vapaasti. Muutenkin synnytyksen kivut unohtuivat äkkiä, kun se suuri palkinto oli sylissä. Ja ihan lohdutukseksi mulla on alhainen kipukynnys. Ei voi sanoa etteikö synnytys sattuisi, mutta ei se kuitenkaan niin kamalaa ole etteikö siitä selviäisi.
 
Norrsu
Mulla leikattiin väliliha synnytyksessä enkä edes huomannut sitä! Lääkäri vain totesi siinä että "leikkasin välilihan" olin aivan että "jaha" :) Eli minun kohdallani ei ainakaan tuntunut miltään! Eli turhaan pelkäät! Ei sitä siinä sivussa ehdi ajatella ;)

 
Catnip
Minullakin leikattiin väliliha, enkä huomannut edes koko asiaa silloin kun kätilö sen teki ("oli muita kiireitä";)). Silloin vasta ihmettelin että hei leikkasitko, kun minulla oli vauva sylissä ja alkoivat parsia sitä haavaa kiinni. Vähän se tikkien laitto pisteli, mutta ei sen enempää kuin esim. rokotuspiikki.
 
Helsingin Kätilöopistolla sanoivat, että ovat luopuneet välilihan leikkaamisesta koska uusimpien tietojen mukaan itsestään repeäminen on parempi. Silloin repeämä tulee juuri siihen kohtaan kuin pitääkin ja sen kokoisena kuin on tarve. Kuulemma myös näin ollen paraneminen on nopeampaa ja vältytään "varmuuden vuoksi" leikkaamiselta. Kuulostaa mielestäni ihan maalaisjärkeen (jopa kaupunkilaisjärkeeni) käyvältä. Mitä sanovat ne, joilla on mahdollisesti revennyt itsekseen?
 
Helinä-keiju
En haluais pelotella alkuperäistä, muttakun suht kaikilla on niiiiin hyviä kokemuksia, et ....

Mulla leikattiin väliliha, lupaa kysymättä, esikoista synnyttäessäni ja SATTUI NIIIIIIN PERK... Siis se kipu oli kamalinta ikinä, ja se oli vielä harjoittelija, joten yritti kaks kertaa! Tuntu siltä et ihanku sakset menis sillai vinks ettei leikannutkaan, ymmärsittekö :ashamed: Sit otti "oikea" hoitsu ohjat käsiin ja leikkas, vaikka mä jo siinä vaiheessa et "ette saa....na varmasti enää koske!!" Silti repesin niin pahasti et kolme kätilöä ompeli mua yli kaks tuntia kiinni. Eivätkä yltäneet ees kaikkea ompelemaan. Siis tossa meni kyl kaikki pieleen, mun mielestä, ja kätilöt lähtikin koulutukseen kun tää tapaus ei ollu ainoa.

Mäkin sit pelkäsin tokalla kerralla aivan sikana, mut kaikki meni loistavasti! Vaikka käynnistyksen takia kivut oli potenssiin kaks, mut Taysn mieskätilö oli niiiin super ihana ja osaava, etten revennyt yhtään, ja lievitykseenkin sain vain suihkua ja kohdunkaulan puudutteen.

Tää synnytys juttu on vähän niin et "tieto lisää tuskaa", mut jokainen tapaus on kuitenkin omansa, ja eihän tässä auta kuin luottaa. Muutenhan me naiset ei ees enää lapsia tehtäis jos noista ei pääsis yli ja unohtais. Palkinto on niiin paras =)

Joten alkuperäiselle ja kaikille muillekin synnyttämään meneville tsemppiä :flower: (ompa mullakin kolmas masussa, joten ajatukset pyörii .... mut ei parane kauheesti ajatella, täytyy vaan toivoa parasta!) :wave:
 
Sintti79
Minulla ei itse välilihanleikkaus tuntunut missään, mutta puudutuspiikin kerkesin tuntemaan, mutta sekin kipu oli pientä verrattuna niihin supistuskipuihin ja ponnistuskipuihin. En saanut synnytyksessä kuin ilokaasua ja kohdunkaulanpuudutteen, joten lopussa olin jo melkein kipushokissa. Enemmän minulla sattui tikkaaminen ja se, kun repesin myös aika pahasti, niin joutuivat syvälle laittamaan tikkejä... otin sen tikkauksenkin aikaa ilokaasua, jotta jaksoin.
Minulle jouduttiin tekemään imukuppisynnytys, joten haavakin on aika kookas. Jälkikipujen kanssa elelin sitten noin viikon, kunnes alkoi tuntumaan, että istuminen on ihan ok! Istuin muuten lasten uimarenkaan päällä ja siitä oli apua. Onneksi nykyään saa ottaa buranaa noihin kipuihin ja kipulääkkeillä pärjäsin ihan hyvin.
 
Helinä-keiju
Sintti 79 kun manitsi ton istumisen, niin mä istuin esikon jälkeen kuusviikkoa kottikärrynsisäkumin päällä. Jälkikivut oli kyl sänkyyn vievät, et onneksi isäntä oli silloin kotona ja hoiti vauvaa, mä kärvistelin sängyllä tai lypsin omia helunoita ton kumin päällä. Nyt voi ehkä jo vähän nauraa, mut sillon oli kestämistä.

Toisen synnytyksen jälkeen sit taas istuin sängynlaidalla, n.puolen tunnin päästä, aamupalalla ;)
 
just me
mulla sattu välilihan leikkaus, ja paljon! ei puudutettu ja harjottelija vielä asialla! ensimmäisellä leikkuulla ei saanu kunnolla leikattuu niin räppäs saksilla vielä toisenkin kerran!
minä huusin ja tarrasin sitä eukkoa kädestä kinni ettei varmasti enää kolmatta kertaa niillä saksilla ala leikkimään!
 
Minulla leikattiin väliliha molemmissa alatiesynnytyksissä (ensimmäinen oli sektio). Omalta kohdaltani voin sanoa etten tuntenut yhtään mitään leikkausvaiheessa ja ahkeralla suihkuttelulla paranikin suht. nopeaan.

Ensimmäiset vessassa käynnit ovat aika hirveitä, mutta suihku on siinäkin oiva apu =) Suosittelen kuitenkin peräruiskeen ottamista ihan paria eka päivää ajatellen. Täysi suoli on tuskaa myös leikatulle/revenneelle välilihalle :\|

Minä en onnekseni ole noita kottikärryn renkaita istumiseen tarvinnut, vaan pärjännyt ilman apuvälineitä.
 
heli-77
Mulla sattui jo ne puudutuspiikit kun pistivät ennen leikkaamista :eek: !
Mut sitten kun puudutusaine tehosi niin itse leikkaus ei tuntunut miltään. Mutta TAAS kun kurottiin paikat kasaan niin taas se neulominen sattui :( ! Aikas omituista sit kaiketi??
 
tinskuti
Mä en tuntenut koko välilihan leikkausta, tosin en ois tiennyt imukupistakaan mitään jos eivät ois asiasta sanoneet ;) Eli puudutteet auttoi tosi hyvin...Tikkaus sitten tuntui ihan pieninä pistoina. Pari päivää oli istuminen hankalaa, mutta siitä se sitten lähti sujumaan. Nyt synnytyksestä kaks kuukautta, ja eppari muistuttaa olemassa olostaan ainoastaan sillon tällön pienenä paineen tunteena. Ei jäänyt kamalaa muistoa! :)
 
Sintti79
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2005 klo 13:11 vieras kirjoitti:
no voi luoja...

täytyypä pitää neuvonpito maha-asukin kanssa, josko hän ei sitten syntyskään... mikäs se on tuolla köllötellessä... piikkejä ja saksia... neulakammoinen riemastuu...
No minäkään en mitenkään rakasta noita neuloja yms. Olen hyvin kipuherkkä ihminen ja verikokeenkin oton aikaa pitää katsella muualle (vaikka itsekkin olen lähihoitaja ja joudun muita piikittelemään ja näkemaan aikalailla kaikenlaista). Ajattelin myös kauhulla synnytystä, kun pelkäsin esim. epiduraalin laittoa siksi, että joudutaan laittamaan selkään piikki.. :\| Mutta kun synnytyksessä olin niin suorastaan rukoilin, että antavat jotain mikä vie ne kivut.. eli piikit ei paljon haitannut enään siinä vaiheessa. (Tosin en koskaan kerinnyt epiduraalia saamaankaan, mutta kohdunkaulan puudutteen kylläkin). Kaikki pistäminenhän epämielyttävältä tuntui, mutta voitti kyllä sillä, että se vei sitten sen tuskallisen kivun.

Stemppiä synnytykseen ja koita mennä avoimin mielin mukaan. Muista keskittyä hengittämiseen (synnytyksessä) sekä ajatella, että aina yhden supistuksen verran olet lähempänä sitä ihanaa nyyttiä, mitä olet toivonut ja odottanut! :hug:
 
tinza
mulla ei ehditty välilihaa puuduttaa lainkaan ennen kuin leikattiin, kahdesti, joten kipu oli mun mielestä aikas järkky, tosin tietty tosi nopeesti ohi menevä, kun ponnistaminen viel sit jatkui, joten oli sitä muutakin kipua ihan tarpeeks, mut sit taas kun alettiin tikata kasaan, niin puudutettiin hyvin ja en tuntenut lainkaan kipua. mulla oli todella ihana kätilö, mut oli ollu vasta kaks viikkoo salissa töissä ja ilmeisesti sen vuoksi vähän arvioi väärin sen välilihan leikkauksen tarpeen ja ajankohdan, jonka vuoksi ei sit ehditty puuduttaan. näin ainakin luulen.

muuten mulla oli käytössä kohdunkaulan puudute, joka ei siis tossa kohtaa enää myöskään vaikuttanut käsittääkseni, kun oli laitettu n.kolme tuntia ennen ponnistusvaiheen alkua (joka siis kesti 50min).
 
Nimettömänä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2005 klo 03:09 vieras kirjoitti:
Helsingin Kätilöopistolla sanoivat, että ovat luopuneet välilihan leikkaamisesta koska uusimpien tietojen mukaan itsestään repeäminen on parempi. Silloin repeämä tulee juuri siihen kohtaan kuin pitääkin ja sen kokoisena kuin on tarve. Kuulemma myös näin ollen paraneminen on nopeampaa ja vältytään "varmuuden vuoksi" leikkaamiselta. Kuulostaa mielestäni ihan maalaisjärkeen (jopa kaupunkilaisjärkeeni) käyvältä. Mitä sanovat ne, joilla on mahdollisesti revennyt itsekseen?
Näinhän se on. Kun repeää, niin se repeämä paremmin paraneekin kuin leikkaushaava. Leikkaushaavassa ei ole sellaista otepintaa, joka paranisi arpeutumatta. Epätasainen repeämä kiinnittyy tasaisemmin siihen toiseen puoliskaansa.

Mulla on kokemus molemmista. Kun repesin, parani nopeasti ja helposti ja jätti siistin jäljen.

Kun leikattiin, leikattiin väärästä paikkaa vahingossa iso suikale (siitä emättimen aukon ympäriltä). Ehkä sakset leikkasivat toinen terä toiselta puolen ja toinen toiselta, en tiedä. Sepä leikkaus ei kiinnittynytkään kunnolla, kun oli "puoli kierrosta tiivistettä" irti. Ei sitä tasaisesti saanut parsittua. Kaiken hyvän päälle tikit vielä repesivät eikä turvotuksen vuoksi voitu ommella uudelleen. Mulle jäi ikuisesti semmonen repsottava riekale tuonne alapäähän. Leikata ei voi, koska siinä on liian iso riski arpikudoksen muodostumiseen. :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2005 klo 08:31 Helinä-keiju kirjoitti:
En haluais pelotella alkuperäistä, muttakun suht kaikilla on niiiiin hyviä kokemuksia, et ....

Mulla leikattiin väliliha, lupaa kysymättä, esikoista synnyttäessäni ja SATTUI NIIIIIIN PERK... Siis se kipu oli kamalinta ikinä,


Näin minullakin!!
 
Leikattiin lopuksi pieni viilto..puudutettiin joten ei tuntunut kipeältä. Mutta toisaalta vauvan pää painoi jo niin kovasti ulospäin että varmastikkin olisi ollut jo muutoinkin tunto poissa välilihasta.

Tuli vaan mieleeni että ne jotka kertovat leikkauksen sattuneen hirveästi niin oliko teillä siinnä vaiheessa muita puudutteita käytössä. Esim epiduraali??
 
tumpsuti
Multa leikattiin kanssa ilman puudutusta.Mut se oli n.2sek jolloin kirpasi,ja sit ohi.Enkä edes tajunnut että se oli väliliha. Kun joka paikkaan kuitenkin sattui,niin ei osannut paikantaa :)

Synnytyksen jälkeen kätilö pyysi anteeksi ettei kerinnyt puuduttamaan,vauvan pulssi oli yhtäkkiä romahtanut ja piti saada äkkiä ulos,siksi leikattiin. Pöh,tietysti vauva on etusijalla,ei sitä anteeksi tarvi pyytää.. :)
 

Yhteistyössä