Väitän, että lesta-vihaajat ovat kateellisia lestoille

• Viestiketjun aloittaja entinen lessu
  • Ensimmäinen viesti
Aly
Miksi olla katellinen ihmeellisille ihmisille. Olen nyt työskennellyt tiivisti reilun 30 lestadiolaisen ihmisen kanssa pari vuotta niin olen kyllä oppinut tuntemaan mitenkä harmaa niiden näkökenttä on.

Perjaattees kaikilla noilla on sama ongelma että kaikki haluaa olla oikeassa. Oma mielipide on oma ja sitä on hemmetin vaikea lähteä muuttamaan vaikka näyttäisi että punainen on punainen väri eikä se vihreä miksi ne sitä väittää. Jos ne joskus tajuaa tehteensä virheen niin kaikki lähtee hiljaa paikalta eikä sano yhtään mitään, ei voida myöntää virhettänsä.

Keskutelu aiheet on kanssa hyvin pannassa, ainoat sallitut keskuteluaiheet on ne mistä ne haluavat keskustella. Jos joku muu alkaa puhumaan jostakin niin se teilataan hiljaiseksi. Ei voida hyväsyä erillaisuutta.

Voisin jatkaa tätä listaa aika pitkälle sen perusteella mitä olen työelämässä oppinut näitä tuntemaan.

paskat
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja paskat:
Niille pelleille ei voi olla kateellinen!! Meinaakko että ollaan kateellisia niiden ulkonäköön, permanentti joka on kasvanut 10cm aina juuresta?? Korkeasta elintasosta, viittaat siis helvetinmoiseen pankkilainaan??
Kuulostat juurikin niiltä kateellisilta, joihin viittasin. Ihan älyttömiä juttuja.
No justiinsa :D Pellejä jotka eivät sopeudu elämään muiden ihmisten tavoin, ei keritä kasvattaa lapsista toisia huomioon ottavia tapauksia. Pukataan niitä kakaroita maailmaan ku ei osata sanoa EI. Akat ovat miesten panopuita, aina valmiina levittämään haaransa vaikka oma terveys olisi vaarassa
Ja miten tämä kaikki on sinulta pois? Miksi jaksat jauhaa moista paskaa vieraista ihmisistä? Sinulla lienee omakohtainen syy olla noin ilkeämielinen heitä kohtaan. Olisiko se kateus...?
Suksihhan lehmä vittuun kateutesi kanssa

ap
Alkuperäinen kirjoittaja heippa:
Enpä usko eläväni mitkään lestalasit silmillä. En ole missään tekemisissä ko. yhteisön kanssa enää, lukuun ottamatta paria sieltä jäänyttä kaveria ja perhettäni (josta tosin suurin osa on eronnut vl-yhteistöstä). Olen siitä huolimatta ihmettynyt lestoihin kohdistuvaan vihamielisyyteen etenkin tällä palstalla, ja aikaisemmin omassa elämässäni. Huvittavaa, miten vihamielisyys loppuin kuin seinään, kun erosin yhteisöstä. Aivan kuin olisin ihmisten mielestä muuttunut täysin toiseksi henkilöksi erottuani!
Mutta kummasti vain ne lestat edelleen näyttävät sinun silmääsi niin hyvännäköisiltä ja rikkailta, että niitä kannattaa taviksien kadehtia ;)

Okei, provosoidaksesihan sinä kirjoitit. Ja hyvin onnistuitkin.
Olen miettinyt syitä sille, miksi lessuja vihataan. Lessut ovat usein hyvännäköisiä ja heillä on keskimääräistä parempi elintaso (ainakin ulkoapäin katsottuna). Katsopa, minkälaisia ihmisiä suomalaiset keskimäärin ovat ja vertaa heitä siihen, minkälaisia lessut ovat, niin huomaat eron.

ap
Niille pelleille ei voi olla kateellinen!! Meinaakko että ollaan kateellisia niiden ulkonäköön, permanentti joka on kasvanut 10cm aina juuresta?? Korkeasta elintasosta, viittaat siis helvetinmoiseen pankkilainaan??
Kuulostat juurikin niiltä kateellisilta, joihin viittasin. Ihan älyttömiä juttuja.
No justiinsa :D Pellejä jotka eivät sopeudu elämään muiden ihmisten tavoin, ei keritä kasvattaa lapsista toisia huomioon ottavia tapauksia. Pukataan niitä kakaroita maailmaan ku ei osata sanoa EI. Akat ovat miesten panopuita, aina valmiina levittämään haaransa vaikka oma terveys olisi vaarassa
Ja miten tämä kaikki on sinulta pois? Miksi jaksat jauhaa moista paskaa vieraista ihmisistä? Sinulla lienee omakohtainen syy olla noin ilkeämielinen heitä kohtaan. Olisiko se kateus...?
Suksihhan lehmä vittuun kateutesi kanssa
Ahaa, sä olit tällainen ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en voi käsittää millä tavoin lestat opettavat lapsilleen "uskonasioita"... Jo 6 v. selittävät toisille lapsille, jos valehtelet tai narraat et pääse taivaaseen... pääsee vain unhohtumaan että ko. piltti ei toisen taivaspaikoista päätä.

Puhumattakaan siitä että ls on ainoa oikea pelastava usko... miten ko. lahko voi olla luterilaisen kirkon sisällä?
En ole itse lestadiolainen, mutta kristitty uskova kuitenkin, enkä ole kuullut, että lestadiolaisliikkeessä olisi virallisesti niin, että se olisi ainoa oikea pelastava usko. Saatan olla nyt väärässäkin, mutta olen ymmärtänyt asian niin, että knu he puhuvat olevan vain yhden ainoan pelastavan uskon, että se usko olisikin juuri usko Jeesukseen Kristukseen Vapahtajana. Ei suinkaan usko lestadiolaisuuteen.

heippa
Itse en voi käsittää millä tavoin lestat opettavat lapsilleen "uskonasioita"... Jo 6 v. selittävät toisille lapsille, jos valehtelet tai narraat et pääse taivaaseen... pääsee vain unhohtumaan että ko. piltti ei toisen taivaspaikoista päätä.
Tuohan on suorastaan epälestadiolaista. Annetaan ymmärtää, että ihmisen omilla teoilla olisi jotain merkitystä pelastumisen kannalta ;)

Minun ei-lestadiolaiselle kaverilleni kerrottiin seitsenvuotiaana, että et pääse koskaan taivaaseen, koska musta enkeli kulkee perässäsi.

Yläasteiässä minä kysyin yhdeltä lesta"ystävältä", koettaako hän olla hyvä ihminen, kun kuitenkin Raamattua tunnustaa. Hän vastasi, että miksi pitäisi, itsensä muuttaminen kun on niin hirveän vaivalloista.

vieras
Enpä usko eläväni mitkään lestalasit silmillä. En ole missään tekemisissä ko. yhteisön kanssa enää, lukuun ottamatta paria sieltä jäänyttä kaveria ja perhettäni (josta tosin suurin osa on eronnut vl-yhteistöstä). Olen siitä huolimatta ihmettynyt lestoihin kohdistuvaan vihamielisyyteen etenkin tällä palstalla, ja aikaisemmin omassa elämässäni. Huvittavaa, miten vihamielisyys loppuin kuin seinään, kun erosin yhteisöstä. Aivan kuin olisin ihmisten mielestä muuttunut täysin toiseksi henkilöksi erottuani!
Mutta kummasti vain ne lestat edelleen näyttävät sinun silmääsi niin hyvännäköisiltä ja rikkailta, että niitä kannattaa taviksien kadehtia ;)

Olen miettinyt syitä sille, miksi lessuja vihataan. Lessut ovat usein hyvännäköisiä ja heillä on keskimääräistä parempi elintaso (ainakin ulkoapäin katsottuna). Katsopa, minkälaisia ihmisiä suomalaiset keskimäärin ovat ja vertaa heitä siihen, minkälaisia lessut ovat, niin huomaat eron.
Hyvännnäköisiä?

ap
Tuohan on suorastaan epälestadiolaista. Annetaan ymmärtää, että ihmisen omilla teoilla olisi jotain merkitystä pelastumisen kannalta ;)

Minun ei-lestadiolaiselle kaverilleni kerrottiin seitsenvuotiaana, että et pääse koskaan taivaaseen, koska musta enkeli kulkee perässäsi.

Yläasteiässä minä kysyin yhdeltä lesta"ystävältä", koettaako hän olla hyvä ihminen, kun kuitenkin Raamattua tunnustaa. Hän vastasi, että miksi pitäisi, itsensä muuttaminen kun on niin hirveän vaivalloista.
Tyhmiä ihmisiä kuuluu joka porukkaan. Mutta en silti vihaa esim. suomalaisia sillä perusteella, että joudun päivittäin katsomaan kaljamahaisia ja röökiä polttavia junttisuomalaisia.

vieras
Siis miten he ovat erityisen hyvännäköisiä? En ole koskaan pannut merkille muuta kuin että telkkarissa tulleissa ohjelmissa lestadiolaisperheen äidit ovat ihan tavallisen keski-ikäisen naisen näköisiä, ehkä vähän tanttamaisempia ja sellaisia kukkamekkotyylisiä. Mun mielestä siis hyvännäköinen on sellainen hoikka ja laitettu nainen :)

hei haloo !!! Tipahda nyt alas vaahtoamasta..
ja hengitä nyt vaikka välillä rauhassa...
:D Et sitten parempaa alotusta keksiny , tuskin sen enempää kovin moni kateellinen kun "vihaakkaan" ....ja mixs vihais tai mixs ois kateellinen??? varmaan useimmilla ihan OMA ELÄMÄ .

Ymmärrän hyvin niin aloituksesi, kuin lisäkommenttisi. Minusta havainnoit ja näet asoita hyvin ja osaat olla subjektiivinen mm. ilman katkeruutta, kostonhalua, epävarmuutta jnpp; itsenäinen, terveen itsetuntoinen samaten. Osaat nähdä huvittavatkin käänteet asioissa ja tuot rehellisen kiihkotta näkemyksesi esiin.

ei-uskova
Alkuperäinen kirjoittaja ei-uskova:
Ikinä en ole kateellinen sellaiselle ihmiselle, joka ei ajattele itse vaan seuraa jonkun satukirjan oppeja. En ole katelllinen ihmiselle, joka syytää yhteiskuntaan lapsia ja samalla vaikenee lasten hyväksikäytöistä.En ole kateellinen ihmiselle, joka paasaa raamatusta ja samalla on alkoholisoitunut ja hakkaa perhettään (tunnen useammankin). En ole kateellinen ihmiselle, joka kieltää realistisen maailmankuvan itseltään ja perheeltään, pyrkii sulkemaan silmänsä ja eristäytymään muusta yhteiskunnasta. En arvosta tällaista ihmistä enkä todellakaan kadehdi.
Sinuahan tämä ei sitten koske, jos et kerran vihaa? Otsikon mukaisesti puhun ihmisistä, jotka vihaavat lessuja. Niitä on paljon syystä, jota en ymmärrä.
Ymmärrätkö, miksi ihmiset vihaavat joitakin muita ihmisiä?
Huvittavaa, miten jotkut tykkäävät heittäytyä tyhmiksi.
Itse en vihaa ketään, on sen verran turhaa ja kuluttavaa puuhaa. Mutta paljon on ihmisiä jotka eivät näitä tunteita osaa hillitä. Keksin helposti syitä, miksi vihata lestadiolaisia, esim. itsensä nostaminen jalustalle on monille punainen vaate.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja honey82:
hei haloo !!! Tipahda nyt alas vaahtoamasta..
ja hengitä nyt vaikka välillä rauhassa...
:D Et sitten parempaa alotusta keksiny , tuskin sen enempää kovin moni kateellinen kun "vihaakkaan" ....ja mixs vihais tai mixs ois kateellinen??? varmaan useimmilla ihan OMA ELÄMÄ .
Paljostako vetoa, että tämä ketju kerää sivutolkulla vastauksia, koska ihmiset tulevat suu vaahdossa haukkumaan lestoja ja paradoksaalisesti väittämään, että eivät ole heille kateellisia. ;) Tämä siitä huolimatta, että heillä on epäilemättä mahtava OMA ELÄMÄ.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:

Puhumattakaan siitä että ls on ainoa oikea pelastava usko... miten ko. lahko voi olla luterilaisen kirkon sisällä?
En ole itse lestadiolainen, mutta kristitty uskova kuitenkin, enkä ole kuullut, että lestadiolaisliikkeessä olisi virallisesti niin, että se olisi ainoa oikea pelastava usko. Saatan olla nyt väärässäkin, mutta olen ymmärtänyt asian niin, että knu he puhuvat olevan vain yhden ainoan pelastavan uskon, että se usko olisikin juuri usko Jeesukseen Kristukseen Vapahtajana. Ei suinkaan usko lestadiolaisuuteen.
Miksi heillä on sitten niin tiukkoja ehkäisysäädöksiä, joita ei taas luterilaisuudessa ole?

vieras

Hyvännnäköisiä?
Peesi. Yleensä ovat varsin mitäänsanomattomia ja kovin harmaan ja tätimäisen näköisiä.

mun on todella vaikea kuvitella että oisin kateellinen ihmisille jotka perustavat lasten kasvatuksenkin pelottelulle "joudut kadotukseen jos teet sitä tai tätä..." "Naapurin pennut palaa helvetin tulessa" yms yms

:snotty:

jepp
öö...mikä hyvä ulkonäkö? kaikki tuntemani lessut on ainakin rumia...hiukset likaset ja ruma permanentti..finninen naama....yms. Ei vois ainakaan sanoa hyvännäkösiks..

tyttö
peeeeeesi!

lesta
Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:
mun on todella vaikea kuvitella että oisin kateellinen ihmisille jotka perustavat lasten kasvatuksenkin pelottelulle "joudut kadotukseen jos teet sitä tai tätä..." "Naapurin pennut palaa helvetin tulessa" yms yms

no ei olla kyllä mulle noin puhuttu ikinä :) mutta meitäkin on moneksi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja jepp:
öö...mikä hyvä ulkonäkö? kaikki tuntemani lessut on ainakin rumia...hiukset likaset ja ruma permanentti..finninen naama....yms. Ei vois ainakaan sanoa hyvännäkösiks..
Tunnet ilmeisesti joko tosi vähän lessuja tai sitten puhut paskaa. Käypä suviseuroissa, niin silmäsi kenties avautuvat.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:

Niinpä, tuohan on henkistä pahoinpitelyä.

Miksi heillä on sitten niin tiukkoja ehkäisysäädöksiä, joita ei taas luterilaisuudessa ole?
No senkin perustelevat ainakin virallisesti niin, että kukin tehköön omantuntonsa mukaan. Minä en tuohon tiedä oikeaa vastausta, mutta usko pelastaa heidänkin mukaansa, eivät teot tai tekemättä jättämiset.

heippa
Tyhmiä ihmisiä kuuluu joka porukkaan. Mutta en silti vihaa esim. suomalaisia sillä perusteella, että joudun päivittäin katsomaan kaljamahaisia ja röökiä polttavia junttisuomalaisia.
Minäkin taidan olla väärässä keskustelussa, sillä en vihaa mitään ihmisryhmää. Nuorempana kylläkin vihasin lestadiolaisia luokkakavereitani, heidän tekojensa takia. En silloinkaan vihannut kaikkia lestoja.

Kuitenkin minä voin tehdä jonkinmoisia yleistyksiä tapaamieni lestojen perusteella, aivan kuten sinäkin teet. Kun tunnut niin mielelläsi takertuvan esimerkiksi tuohon lestadiolaisten hyvännäköisyyteen, niin haluaisitko kertoa mistä se mielestäsi johtuu? Ylivertaisista geeneistä? Meikittömyydestä? Pukeutumistyylistä?

Minä olen tavannut kauniita ja rumia lestadiolaisia. Nuoret tytöt ovat usein kauniita, koska eivät ole ylipakkeloineet itseään. Mutta lestanaiset ovat usein ennen aikojaan vanhentuneita. Kun näin eka luokan joulujuhlassa luokkakaverini äidin, luulin häntä hänen mummokseen.

Muori
Alkuperäinen kirjoittaja jepp:
Niinpä! Mistä se hyvä ulkonäkö koostuu? Minä olen kotoisin lestadiolaisvoittoisesta paikasta, ja en kyllä voi ymmärtää miten joku voi pitää heitä hyvännäköisinä? Ylikasvaneet permanentit ja muutenkin huolittelematon ulkonäkö. Hyvännäköistä? No, nämä ovat makuasioita.

vieras

No senkin perustelevat ainakin virallisesti niin, että kukin tehköön omantuntonsa mukaan. Minä en tuohon tiedä oikeaa vastausta, mutta usko pelastaa heidänkin mukaansa, eivät teot tai tekemättä jättämiset.
Vaikea käsittää, kun niitä tekemättä jättämisiä on niin pitkä lista...

Yhteistyössä