Väitän, että lesta-vihaajat ovat kateellisia lestoille

• Viestiketjun aloittaja entinen lessu
  • Ensimmäinen viesti
...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras vl:
Alkuperäinen kirjoittaja !?:
Alkuperäinen kirjoittaja oisko noinkin:
ois paljonkin sanottavaa tähän ketjuun, olen hyvin perillä heidän kuvioista. Mitä aion sanoa on tämä: he ajattelevat olevansa AINOITA OIKEITA USKOVAISIA. mielestäni tämä on asia, joka kolahtaa moneen. itse en välitä tästä, kuulun muuhun hengelliseen ryhmää ja olen silti tekemisissä vl:n kanssa. en ikinä väittele aiheesta tai kerjää hyväksyntää heiltä uskolleni, sitä ei tule! kuitenkin minulla on ihan läheisissäkin ystävissä vl:a.

eli siis mielestäni ihmisiin kolahtaa tuo muiden tuomitseminen. vähän sama jos sanotaan, että olet huono äiti tai et osaa työtäsi. nämä tuomitsemiset kolahtavat. mielestäni nämä ovat verrattavissa siis ajatukseen: vain me pelastumme...
Mutta senhän takia me olemme tässä uskossa, koska uskomme että tällä tavalla pääsee taivaaseen. Ja toki haluaisimme että kaikki muutkin pääsisivät mutta emme voi muiden puolesta uskoa. Eikä kukaan meistä voi TUOMITA toista ihmistä. Kyllä se tuomitseminen on korkeamman kädessä. Voimme vain uskoa. Ei minua ainakaan haittaisi jos vaikka joku jehovan todistaja esimerkiksi ajattelisi että vain HE pääsevat taivaaseen. Koska se on heidän uskonsa ja minulla on oma.
tää on just se NIIIIIIIN lestaadiolainen ajatus, joka mielestäni saa muut vihaamaan heitä. tästä vastauksesta kuultaa läpi juuri se että vain heidän uskonsa pelastaa: ei me muita tuomita ei, mutta vaan meidän tavalla pelastuu. ja oikeasti ei tiedetä niistä toisista suuntauksista ja toisten uskosta mitään. just tätä mä tarkotan!!!!!

Minulle on ihan sama mitä JT:t uskovat, he eivät ole evl-kirkon jäseniä.
peesi tähän.

tietoa
Kertokaahan, mistä voi tietää, että Jeesus ja Jumala on ollut olemassa?
jeesus on yhtä varmasti ollut olemassa kuin muutkin tuon ajan hallitsijat ym. historian kirjat puhuu hänestä. mutta kaikki eivät usko hänen hengelliseen toimintaan jne muuhun häneen liittyvään. mutta siis varmasti hän on ollut olemassa :)

heippa
Jeesus oli historiallinen henkilö. Hänestä löytyy aineistoa.

Jumalan olemassaolosta ei voi kukaan varmasti tietää. Siksi puhutaan uskosta eikä tiedosta.

o
Alkuperäinen kirjoittaja heippa:

Jumalan olemassaolosta ei voi kukaan varmasti tietää. Siksi puhutaan uskosta eikä tiedosta.
Ei siitä mitään aineistoa löydy, pelkkää raamatun plörinää vaan joka on kirjotettu paljon myöhemmin sitä sanottua jeesuksen aikaa.

Tavis
Alkuperäinen kirjoittaja o:
Ei siitä mitään aineistoa löydy, pelkkää raamatun plörinää vaan joka on kirjotettu paljon myöhemmin sitä sanottua jeesuksen aikaa.
Et taida historiasta paljoakaan tosiasioita tietää. Esim. antiikin hellenistisestä kulttuurista teidetään yhtä sun toista. Sen jälkeisestä Rooman vallan ajasta ja bysantin kluttuureista ja tapahtumista sitäkin enemmän. Yleensäkin kulttuureista on yksityiskohtaistakin tietoa, joka kestää myös lähdekritiikin. Kommenttisi ei oikein tunnu kestävän minkäänlaista kritiikkiä.

äiti neljälle
Miksi jotakin ihmistyhmää tai ihmistä yleensä pitää vihata ja vielä lietsoa sitä tälläisillä aloituksilla.
Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi ja vihamiestäsi vielä enemmän!

heippa
Alkuperäinen kirjoittaja o:

Ohhoh, tässäpä puhuu todellinen historioitsija. Ota asioista selvää ennen kuin huutelet.

Marilii

Jos joku kertoo toiselle jonkun juorun, niin sehän muuttuu moneen kertaan esmes kymmenen naisen ketjussa. Kuinka sitten tämä Raamattu-tarina tuhansissa vuosissa?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja !?:
Alkuperäinen kirjoittaja oisko noinkin:
ois paljonkin sanottavaa tähän ketjuun, olen hyvin perillä heidän kuvioista. Mitä aion sanoa on tämä: he ajattelevat olevansa AINOITA OIKEITA USKOVAISIA. mielestäni tämä on asia, joka kolahtaa moneen. itse en välitä tästä, kuulun muuhun hengelliseen ryhmää ja olen silti tekemisissä vl:n kanssa. en ikinä väittele aiheesta tai kerjää hyväksyntää heiltä uskolleni, sitä ei tule! kuitenkin minulla on ihan läheisissäkin ystävissä vl:a.

eli siis mielestäni ihmisiin kolahtaa tuo muiden tuomitseminen. vähän sama jos sanotaan, että olet huono äiti tai et osaa työtäsi. nämä tuomitsemiset kolahtavat. mielestäni nämä ovat verrattavissa siis ajatukseen: vain me pelastumme...
Mutta senhän takia me olemme tässä uskossa, koska uskomme että tällä tavalla pääsee taivaaseen. Ja toki haluaisimme että kaikki muutkin pääsisivät mutta emme voi muiden puolesta uskoa. Eikä kukaan meistä voi TUOMITA toista ihmistä. Kyllä se tuomitseminen on korkeamman kädessä. Voimme vain uskoa. Ei minua ainakaan haittaisi jos vaikka joku jehovan todistaja esimerkiksi ajattelisi että vain HE pääsevat taivaaseen. Koska se on heidän uskonsa ja minulla on oma.
tää on just se NIIIIIIIN lestaadiolainen ajatus, joka mielestäni saa muut vihaamaan heitä. tästä vastauksesta kuultaa läpi juuri se että vain heidän uskonsa pelastaa: ei me muita tuomita ei, mutta vaan meidän tavalla pelastuu. ja oikeasti ei tiedetä niistä toisista suuntauksista ja toisten uskosta mitään. just tätä mä tarkotan!!!!!
Sähän voit ryhtyä lestaksi, jos sua niin harmittaa, että ne pitää omaa ajatusmaailmaansa oikeana? Mä en pidä heidän ajatusmaailmaansa oikeana, mutta mua ei myöskään haittaa se, että he pitävät. Aivan sama, mihin kukakin uskoo! On vain itsensä rassaamista, jos moisen asian perusteella lessuja vihaa.

3 pistettä
Alkuperäinen kirjoittaja entinen lessu:
En keksi mitään muuta järkevää syytä vihata lestoja kuin kateellisuus. Vihaajat ovat varmaan kateellisia lestoille heidän tiiviistä sosiaalisista suhteistaan, hyvästä ulkonäöstä ja korkeasta elintasosta. Ehkäpä nämä vihaajat itsekin haluaisivat paljon lapsia, mutta eivät varattomuuden tai muun seikan takia pysty siihen.
- tiiviit sosiaaliset suhteet ovat mielestäni ahdistavia. Itse ainakin pyrin irtautumaan liian tiivistä yhteisöistä

- hyvä ulkonäkö - tietääkseni lestat näyttävät ihan samalta kuin muut suomalaiset

- korkea elintaso? Tuntemani lestat ovat olleet suht köyhiä. Aina ensimmäiseksi mieleen tulee "daltonit pojat", jotka kasvoivat lestaperheessä

tiinelli
Vihaan kyseistä uskontoa. Onko se kateutta? Ei, vaan pikemminkin sääliä.
Menen syvälle itseeni ja ajattelen tuntemiani lestadiolaisnaisia (iältään samaa luokkaa kuin minä) ja tunnen puhdasta sääliä heitä kohtaan. Väkisinkin mietin olisivatko he valinneet kyseisen uskonlahkon jos olisivat esim. teini-ikään saakka saaneet kasvaa puolueettomalla maaperällä, tuskin.

Ensikosketus lestadiolaisuuteen oli jo varhain lapsena, pitkät lämpimät kesäillat ja iso lapsilauma pihalla. Muista ne uupuneet n. 10 vuotiaat jotka hinasivat neljää pikkusisartaan koko päivän mukanaan ja olivat vastuussa heistä. Onko se oikein sen ikäiselle lapselle?
Muistan sen järkytyksen kun lasten suusta kuulin :"Äiti ja isä sanoi että te muut palatte tulimeressä helvetissä koska kuulutte eri uskontokuntaan." "Siellä on vain itkua, tuskaa ja hammastenkiristystä." Normaalia lapsen puhetta?!
Eritoten muistan erään tytön jota pidin hyvänä ystävänäni, hän oli se joka tutustutti minutkin tupakkaan 12-vuotiaana, hänellä tuntui olevan sairaalloinen kiinnostus röökiin ja pakonomainen tarve sitä polttaa.
Tytöllä oli myöskin sairaalloinen kiinnotus seksuaalisuuteen, puhui taukoamatta sukuelimistä, seksistä jne. Kaikista kiusallisin muisto oli se kun tyttöporukalla saunoimme niin tämän kyseisen perheen tytöt tuijottivat röyhkeästi "hullunkiilto" silmissään muiden kehittyviä rintoja ja sukuelimiä. Yäk, vieläkin puistattaa kuinka kiusallista se oli. Mistä lie johtui? Olisiko seksuaalikasvatus jäänyt liian vähälle kotona ja asioista tehty tabuja?

Kun vierailin heillä heidän tätinsä ollessa lapsenvahtina, sain seuraavana päivänä kuulla lapsilta tädin kieltäneen minun kanssani leikkimisen koska olin Itse Saatanan lähettiläs korvakoruineni 11-vuotiaana :O!

Kun sain 2 omaa lastani ollessani vasta kihloissa, tuli lestadiolaisia porukka antamaan minulle syntejäni anteeksi. Ja kun erosin miehestäni ja jäin yh:ksi, kuulin miten olen lopulisesti tuomittu kadotukseen.

Uskon ettei kukaan nuori valitsisi tätä jos tosiaan maaperä kasvamiselle olisi puolueeton. Minä löysin oman Jumalani ihan itse pienenä tyttönä kun oli vaikeaa mielisairaan alkoholistiäidin kanssa, kädet menivät ristiin ihan omasta tahdosta, minkäänlaista uskontokasvatusta en ollut saanut.

Minun Jumalani hyväksyy kaikki, se ei vaadi mitään kirkkoa. Se antaa meidän ihmisten elää, myöskin syntisesti. Minun Jumalani ei ole kova eikä ilkeä. Minu Jumalani ei anna meille leluja (kuten seksi) ja heitä sitten tuleen jos käytämme niitä. Sellainen on minun Jumalani.

Suosittelen lukemiseksi Keskusteluja Jumalan kanssa

ap
Alkuperäinen kirjoittaja tiinelli:
Vihaan kyseistä uskontoa. Onko se kateutta? Ei, vaan pikemminkin sääliä.
Menen syvälle itseeni ja ajattelen tuntemiani lestadiolaisnaisia (iältään samaa luokkaa kuin minä) ja tunnen puhdasta sääliä heitä kohtaan. Väkisinkin mietin olisivatko he valinneet kyseisen uskonlahkon jos olisivat esim. teini-ikään saakka saaneet kasvaa puolueettomalla maaperällä, tuskin.

Ensikosketus lestadiolaisuuteen oli jo varhain lapsena, pitkät lämpimät kesäillat ja iso lapsilauma pihalla. Muista ne uupuneet n. 10 vuotiaat jotka hinasivat neljää pikkusisartaan koko päivän mukanaan ja olivat vastuussa heistä. Onko se oikein sen ikäiselle lapselle?
Muistan sen järkytyksen kun lasten suusta kuulin :"Äiti ja isä sanoi että te muut palatte tulimeressä helvetissä koska kuulutte eri uskontokuntaan." "Siellä on vain itkua, tuskaa ja hammastenkiristystä." Normaalia lapsen puhetta?!
Eritoten muistan erään tytön jota pidin hyvänä ystävänäni, hän oli se joka tutustutti minutkin tupakkaan 12-vuotiaana, hänellä tuntui olevan sairaalloinen kiinnostus röökiin ja pakonomainen tarve sitä polttaa.
Tytöllä oli myöskin sairaalloinen kiinnotus seksuaalisuuteen, puhui taukoamatta sukuelimistä, seksistä jne. Kaikista kiusallisin muisto oli se kun tyttöporukalla saunoimme niin tämän kyseisen perheen tytöt tuijottivat röyhkeästi "hullunkiilto" silmissään muiden kehittyviä rintoja ja sukuelimiä. Yäk, vieläkin puistattaa kuinka kiusallista se oli. Mistä lie johtui? Olisiko seksuaalikasvatus jäänyt liian vähälle kotona ja asioista tehty tabuja?

Kun vierailin heillä heidän tätinsä ollessa lapsenvahtina, sain seuraavana päivänä kuulla lapsilta tädin kieltäneen minun kanssani leikkimisen koska olin Itse Saatanan lähettiläs korvakoruineni 11-vuotiaana :O!

Kun sain 2 omaa lastani ollessani vasta kihloissa, tuli lestadiolaisia porukka antamaan minulle syntejäni anteeksi. Ja kun erosin miehestäni ja jäin yh:ksi, kuulin miten olen lopulisesti tuomittu kadotukseen.

Uskon ettei kukaan nuori valitsisi tätä jos tosiaan maaperä kasvamiselle olisi puolueeton. Minä löysin oman Jumalani ihan itse pienenä tyttönä kun oli vaikeaa mielisairaan alkoholistiäidin kanssa, kädet menivät ristiin ihan omasta tahdosta, minkäänlaista uskontokasvatusta en ollut saanut.

Minun Jumalani hyväksyy kaikki, se ei vaadi mitään kirkkoa. Se antaa meidän ihmisten elää, myöskin syntisesti. Minun Jumalani ei ole kova eikä ilkeä. Minu Jumalani ei anna meille leluja (kuten seksi) ja heitä sitten tuleen jos käytämme niitä. Sellainen on minun Jumalani.

Suosittelen lukemiseksi Keskusteluja Jumalan kanssa
Pahoittelen huonoja kokemuksiasi lestadiolaisuudesta. Itse olen kasvanut turvallisessa kodissa ja sallivassa ilmapiirissä - eriävät mielipiteet ja niistä keskustelu oli arkipäivää. Välit perheeni kanssa ovat pysyneet hyvinä, vaikka olen eronnut liikkeestä yli kymmenen vuotta sitten.

Seksistä ei puhuttu halaistua sanaa, siitä olen vähän katkera. Minulla oli kuitenkin lestadiolaisia ikätovereita, joilta opin kaiken tarpeellisen.

Suoraan sanottuna ihmettelen kokemuksiasi, koska minun tuolloisessa ystäväpiirissä eikä muutenkaan tuntemieni lestojen keskuudessa esiintynyt tuollaista käytöstä. En kuullut puhuttavan "tulimerestä", tosin osa uskovaisista ystävistäni pelkäsi helvettiä ja sinne joutumista paljonkin.

REINO RIPULI
IHANAA LESTAPILLUA TEKEE SILLOIN TÄLLÖIN mieli !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

"vieras"
Kade? :D Mä vaan inhoan niitä. Koko suku on täynnä niitä, samoin perhe. Koko ikä mulle on sitä tuputettu ja siitä paasattu. Inhoan sitä. Kade? Rauhanyhdistykselle mut saa vain puolen kilon paloina.

"jossu"
no eikö jokainen johonkin uskova ajattele, että hänen uskonsa on oikea ja pelastava? mitä järkeä on uskoa mihinkään tai kuulua mihinkään uskontoon, jos ei usko tuolla uskolla pelastuvansa?!

Yhteistyössä