Vähän mahtava tää vähähiilarinen dieetti!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Noku mulla ei ois vara laihtuu, mut ukko haaveilee laihduttamisesta.. mites sit onko rasvalla väliä et käyttääkö paistamiseen voita vai keijua? ja saako käyttää soijatuotteita? meillä kun on perheessä maitoallergikko ni ipä paljon kermalla lotrailla..
Hyvä-/vähähiilihydraattiseen ruokavalion on tavallaan pyrkimystä ihmisen luonnnolliseen ruokavalion. Eli siihen ei teollisesti käsitellyt (koveteut ja ositain kovetetut) kasvirasva kuulu. Luonnolliset rasvat (öljyt ja voi) on kaikin puolin terveellsiempiä. Itse en noista soijatuotteista ole perillä, mutta varamasti maitoallergikko karppajiakin löytyy. Kannataa perehtyä aiemmin annettuun karppaus.infon sivustoon ja lukea joku asiaa käsittelvä kirja -tai kaksikin. Karppaus.infon foorumilla on hyvä haku ja jos sitä kautta ei löydy vastausta soija-ongelmaan, niin kysyäkin voi. [Tähän pieni varoitus, että osaa palstalaisista kyllästyttää kun samoja asioita kysytään etsittämättä itse vastausta (verrattavissa milloin lapsilisät tulee -kysymykseen), mutta kyllä kärsivällisiä vastaajiakin löytyy.]

Lopuksi vielä mainitsen, että tokin jokaisella karppaajalla on valinnan vapaus, käytttää myös teollisia rasvoja. Kukaan ei siitä rankaise eikä mitään "pisteitä" kulu sen enempää. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:
Mitäs kolesteroliarvot tykkää tollasesta? Kuullostaa vastenmieliseltä dietiltä. Rasvaa,rasvaa,rasvaa. Yök... Eikä hedelmiä! :eek: :eek:
Mun muutama tuttu, jotka ovat noudattaneet tätä jo vuosia, käyvät säännöllisesti testaamassa kolesteroliarvonsa, ja kunnossa on. Jos ei olisi, ei tätä elämäntapaa voisi enää jatkaa, mun käsittääkseni.
Ei ole vastenmielistä vaan päinvastoin tosi herkullista :). Ei sitä rasvaa rasvana syödä, vaan esim. kevytkerman sijasta käytetään kuohukermaa, kevytmargariinin sijasta oikeaa voita, ei rasvatonta jogurttia vaan tavallista, ei 5% fetaa vaan ihan oikeaa fetajuustoa, jne. Eli makua on rutkasti enemmän kuin kevyttuotteissa.
Marjoja saa syödä, samoin kasviksia, hedelmiäkin saa jos ja kun ei ihan orjallisesti noudata ruokavaliota ja katsoo missä hedelmissä on vähemmän hiilareita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:
Mitäs kolesteroliarvot tykkää tollasesta? Kuullostaa vastenmieliseltä dietiltä. Rasvaa,rasvaa,rasvaa. Yök... Eikä hedelmiä! :eek: :eek:
Mun muutama tuttu, jotka ovat noudattaneet tätä jo vuosia, käyvät säännöllisesti testaamassa kolesteroliarvonsa, ja kunnossa on. Jos ei olisi, ei tätä elämäntapaa voisi enää jatkaa, mun käsittääkseni.
Ei ole vastenmielistä vaan päinvastoin tosi herkullista :). Ei sitä rasvaa rasvana syödä, vaan esim. kevytkerman sijasta käytetään kuohukermaa, kevytmargariinin sijasta oikeaa voita, ei rasvatonta jogurttia vaan tavallista, ei 5% fetaa vaan ihan oikeaa fetajuustoa, jne. Eli makua on rutkasti enemmän kuin kevyttuotteissa.
Marjoja saa syödä, samoin kasviksia, hedelmiäkin saa jos ja kun ei ihan orjallisesti noudata ruokavaliota ja katsoo missä hedelmissä on vähemmän hiilareita.
Mä en pystyis syömään oikeeta voita ja kuohikermaa. Hyi yäk... Se rasva oikein maistuu läpi. Mut kukin tavallaan.
Eikös muuten itse herra Atkins kuollut sydänkohtaukseen...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:
Mitäs kolesteroliarvot tykkää tollasesta? Kuullostaa vastenmieliseltä dietiltä. Rasvaa,rasvaa,rasvaa. Yök... Eikä hedelmiä! :eek: :eek:
Kyllä halutessaan karppaja voi hedelmiäkin syödä. Ërityisesti kuitenkin suositaan kasviksia sekä kotimaisia marjoja. Kolesteroliarvoni ovat mainiot, kiitos kysmästä. Triglyt karppajilla on yleensä tosi alhaiset ja hyvän kolesteroin osuus loistava.
 
joopa
Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:
Mitäs kolesteroliarvot tykkää tollasesta? Kuullostaa vastenmieliseltä dietiltä. Rasvaa,rasvaa,rasvaa. Yök... Eikä hedelmiä! :eek: :eek:
Mutta hyviä rasvoja. Meillä esimerkiksi käytetään paljon kylmäpuristettua oliiviöljyä, pähkinöitä, lohta jne. Ei vähähiilihydraattinen ruokavalio sitä tarkoita, että pelkkää voita ja kermaa vedetään (on kyllä todella yleinen ja ärsyttävä harhaluulo). Ja mitä vasenmielistä on siinä, että erilaisia kasviksia ja marjoja syödään yli puoli kiloa päivässä, omalla kohdallani menee joskus lähemmäs kilo päivässä. Sokeria, perunaa, riisiä, pastaa, viljoja en syö ollenkaan (joskus harvoin kunnon ruisleipää). Lisäaineetkin jäävät minimiin. Minusta ei siis vastenmielinen tapa ollenkaan.

Isälläni laski kolesteroliarvot "hetkessä" ja hyvän kolesterolin arvo nousi oikeaan suhteeseen kokonaiskolesterolista.
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:
Mitäs kolesteroliarvot tykkää tollasesta? Kuullostaa vastenmieliseltä dietiltä. Rasvaa,rasvaa,rasvaa. Yök... Eikä hedelmiä! :eek: :eek:
Vallan mainiota. Laskivat. :D

Huom! Tähän ei pidä lähteä kuin soitellen sotaan, vaan hommaan PITÄÄ tutustua huolella!

Rasvan laadulla on merkitystä! ..Transrasvat pois, omega kolmoset, kutoset yms. tilalle. Ei se rasva, vaan se, MIKÄ rasva. ;)

Ja joo, saman ruokavalion nimeen minäkin vannon. Lähdin liikkeelle SBD:llä, nykyisin enemmän itse soveltaen sen mukaan, mitä kroppa sanoo. =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Noku mulla ei ois vara laihtuu, mut ukko haaveilee laihduttamisesta.. mites sit onko rasvalla väliä et käyttääkö paistamiseen voita vai keijua? ja saako käyttää soijatuotteita? meillä kun on perheessä maitoallergikko ni ipä paljon kermalla lotrailla..
Eli siihen ei teollisesti käsitellyt (koveteut ja ositain kovetetut) kasvirasva kuulu. Luonnolliset rasvat (öljyt ja voi) on kaikin puolin terveellsiempiä.


Voi ON kovaa rasvaa ja sen vuoksi epäterveellistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mumpsi:
Siis tuossa pitää syödä mahdollisimman paljon rasvaa? Eikä noita, mitä saotaan että eniten vie nälkää, eli perunaa, leipää yms.?
Oisko mitään nettisivua tms. jossa tuosta kerrottaisiin? Alkoi kiinnostaa.. :xmas:
Itseasiassa, kun elimistö oppii takaisin luonnolliseen rasvapolttoisuuteen, niin proteiinien ja rasvojen yhdistelmä pitää ehdottomasti parhaiten nälkää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:
Mitäs kolesteroliarvot tykkää tollasesta? Kuullostaa vastenmieliseltä dietiltä. Rasvaa,rasvaa,rasvaa. Yök... Eikä hedelmiä! :eek: :eek:
Mun muutama tuttu, jotka ovat noudattaneet tätä jo vuosia, käyvät säännöllisesti testaamassa kolesteroliarvonsa, ja kunnossa on. Jos ei olisi, ei tätä elämäntapaa voisi enää jatkaa, mun käsittääkseni.
Ei ole vastenmielistä vaan päinvastoin tosi herkullista :). Ei sitä rasvaa rasvana syödä, vaan esim. kevytkerman sijasta käytetään kuohukermaa, kevytmargariinin sijasta oikeaa voita, ei rasvatonta jogurttia vaan tavallista, ei 5% fetaa vaan ihan oikeaa fetajuustoa, jne. Eli makua on rutkasti enemmän kuin kevyttuotteissa.
Marjoja saa syödä, samoin kasviksia, hedelmiäkin saa jos ja kun ei ihan orjallisesti noudata ruokavaliota ja katsoo missä hedelmissä on vähemmän hiilareita.
Mä en pystyis syömään oikeeta voita ja kuohikermaa. Hyi yäk... Se rasva oikein maistuu läpi. Mut kukin tavallaan.
Eikös muuten itse herra Atkins kuollut sydänkohtaukseen...?
Oikea kerma ja voi on kyllä moninverroin terveellisempää kuin teollisesti käsitellyt tuotteet, siis nuo rasvattomat, vähärasvaiset jne. Ja parhaat ammattikokit käyttää nimenomaan voita ja kermaa, eikä mitään korvikkeita :).
Herra Atkinsista en tiedä, en ole perehtynyt kyseiseen tyyppiin ollenkaan.
 
joopa
Alkuperäinen kirjoittaja joopa:
Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:
Mitäs kolesteroliarvot tykkää tollasesta? Kuullostaa vastenmieliseltä dietiltä. Rasvaa,rasvaa,rasvaa. Yök... Eikä hedelmiä! :eek: :eek:
Mutta hyviä rasvoja. Meillä esimerkiksi käytetään paljon kylmäpuristettua oliiviöljyä, pähkinöitä, lohta jne. Ei vähähiilihydraattinen ruokavalio sitä tarkoita, että pelkkää voita ja kermaa vedetään (on kyllä todella yleinen ja ärsyttävä harhaluulo). Ja mitä vasenmielistä on siinä, että erilaisia kasviksia ja marjoja syödään yli puoli kiloa päivässä, omalla kohdallani menee joskus lähemmäs kilo päivässä. Sokeria, perunaa, riisiä, pastaa, viljoja en syö ollenkaan (joskus harvoin kunnon ruisleipää). Lisäaineetkin jäävät minimiin. Minusta ei siis vastenmielinen tapa ollenkaan.

Isälläni laski kolesteroliarvot "hetkessä" ja hyvän kolesterolin arvo nousi oikeaan suhteeseen kokonaiskolesterolista.
Niin ja omat arvoni ovat aina olleet kunnossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:
Mä en pystyis syömään oikeeta voita ja kuohikermaa. Hyi yäk... Se rasva oikein maistuu läpi. Mut kukin tavallaan.
Eikös muuten itse herra Atkins kuollut sydänkohtaukseen...?
Vieläkö tämä urbaanilegenda on voimissaan. Atkins kuoli tapaturmaisesti: kaatui ja löi muistaakseni päänsä. Etsin faktat ja ilmoittelen jos kuolin syy oli joku muu kuin kaatumisen aiheuttamat seuraukset. (Muokkaus: En etsikään, kun Åboriginal hoiti jo homman.)

Minäkin muuten jokus uskottelin itselleni, että kevyt kerma ja margariinit ovat hyviä. Hassuinta tässä on se, että vielä jopa uskoin itseäni. :LOL:
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Mumpsi:
Siis tuossa pitää syödä mahdollisimman paljon rasvaa? Eikä noita, mitä saotaan että eniten vie nälkää, eli perunaa, leipää yms.?
Oisko mitään nettisivua tms. jossa tuosta kerrottaisiin? Alkoi kiinnostaa.. :xmas:
Itseasiassa, kun elimistö oppii takaisin luonnolliseen rasvapolttoisuuteen, niin proteiinien ja rasvojen yhdistelmä pitää ehdottomasti parhaiten nälkää.
Eikä kaikilla kroppa ole alunperinkään oppinut käyttämään noita "parhaiten nälkää pitäviä" leipiä ja perunoita. Olin itse ennen painonvartijoissa ja ihmettelin, kun aina mulla oli AINA nälkä. Tein mitä vaan, aina nälkä. Ryhmänohjaajan neuvo oli, että keitä kattilallinen perunoita ja syö se.

...nykyisellä ravitsemustiedolla tiedän, että tuossa just menin metsään. Sain liian vähän rasvaa ja proteiinia, aivan liikaa tyhjiä hiilareita. Ei ihme, että syömisen jäliltä oli kohta entistä suurempi nälkä. :/

Nykyisin nälkää ei oikeastaan tule. Tulee olo, että voisin syödä jotain, mutta siitä voi mennä vielä parikin tuntia ennen kuin syön mitään. Nälkä hiipii eikä hyppää kimppuun kuin hyeenalauma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:
Mitäs kolesteroliarvot tykkää tollasesta? Kuullostaa vastenmieliseltä dietiltä. Rasvaa,rasvaa,rasvaa. Yök... Eikä hedelmiä! :eek: :eek:
Mun muutama tuttu, jotka ovat noudattaneet tätä jo vuosia, käyvät säännöllisesti testaamassa kolesteroliarvonsa, ja kunnossa on. Jos ei olisi, ei tätä elämäntapaa voisi enää jatkaa, mun käsittääkseni.
Ei ole vastenmielistä vaan päinvastoin tosi herkullista :). Ei sitä rasvaa rasvana syödä, vaan esim. kevytkerman sijasta käytetään kuohukermaa, kevytmargariinin sijasta oikeaa voita, ei rasvatonta jogurttia vaan tavallista, ei 5% fetaa vaan ihan oikeaa fetajuustoa, jne. Eli makua on rutkasti enemmän kuin kevyttuotteissa.
Marjoja saa syödä, samoin kasviksia, hedelmiäkin saa jos ja kun ei ihan orjallisesti noudata ruokavaliota ja katsoo missä hedelmissä on vähemmän hiilareita.
Mä en pystyis syömään oikeeta voita ja kuohikermaa. Hyi yäk... Se rasva oikein maistuu läpi. Mut kukin tavallaan.
Eikös muuten itse herra Atkins kuollut sydänkohtaukseen...?
Oikea kerma ja voi on kyllä moninverroin terveellisempää kuin teollisesti käsitellyt tuotteet, siis nuo rasvattomat, vähärasvaiset jne. Ja parhaat ammattikokit käyttää nimenomaan voita ja kermaa, eikä mitään korvikkeita :).
Herra Atkinsista en tiedä, en ole perehtynyt kyseiseen tyyppiin ollenkaan.
Mä olen ravintolassa ollut töissä kokkina useemman vuoden ja tiedän miten siellä ruoka tehdään :D Todella hyvät kokit osaa tehdä myös kevyestä ruuasta hyvää, ilman voita ja kermaa.
Monikohan lie kuollut tuohon vähähiilarisen dietin aiheuttamiin ongelmiin? Ainakin ulkomailla useempikin. Toki silloin on varmaan kyseessä ollut just se, että asioihin ei oo perehdytty kunnolla.
Noh, mä luotan edelleen sekaravintoon, johon kuuluu myös viljat ja sokerit ja paino kyllä putoo tälleenkin :D
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ako00013&p_ylataso=&p_osio=

Kovat rasvat eli voi, on epäterveellistä.
Tiiätkö, että noista, mikä on terveellistä ja mikä ei, on olemassa yhtä monta mielipidettä kuin on tutkijaakin. :) Ja yhtä monta tutkimustulosta.

Se, mikä pätee, on se, mikä toimii sun kropalle. Joo, voi ei olekaan kaikkein paras. Mutta pirun paljon parempi se on kuin transrasvoja sisältävä kevyt-margariiini. Guugletapa transrasvat. Siitäkin on nykyisin PALJON tietoa ja yleinen käsitys niistäkin aika lailla sama. ;)

Aa. Piti vielä sanoa, että ootko koskaan kuullut, että raha pyörittää maapalloa? ...tuon virkkeen takana on syy, miksi nykyisin monia kevyt-tuotteita markkinoidaan huipputerveellisinä, vaikka ne todellisuudessa on paljon haitallisempia kuin kerma ja voi.
 

Yhteistyössä