Vaatetuksesta

Pakko nyt kysäistä tästä (ekaluokkalaisten) vaatetusasiasta teiltä:

mitä lapsenne käyttävät koulussa ns. sisävaatteina? Collegepaitoja, verkkarihousuja vaiko millaisia? Jos siis ajatellaan jo tällaista viileämpää ilmaa, että ulkovaatteet tulevat vielä sisäkamppeiden lisäksi?

Olen yrittänyt meidän ekaluokkalaiselta udella, että mitä teidän luokan kavereilla on päällä... nassikka vaan vastaa, no en mä nyt niin tarkkaan oo kattonu... on kai jotain collegevaatteita... ;)

että sillai... aattelin vaan, että esim. farkut on aika kankeet siellä ulkovaatteiden alla? Enkä voi ajatella, että olisi koulussa vain jotkut lämpöisemmät farkut tms. housut, koska iltapäiväkerhossa viimeissään rähjääntyy ulkoleikeissä aivan rapaiseksi... noh, ainakin osaa vielä leikkiä "täysillä" :D
 
Ihan tavallisia, siistejä vaatteita. Mulle on tosi tärkeää että lapsilla on asianmukaiset vaatteet päällä ihmisten ilmoilla, sää tietenkin huomioiden. Kotona voi sitten olla huonommissakin. Kuten jo aiemminkin syksyllä tänne laitoin, uutta ja hienoa ei tartte olla, puhdasta ja ehjää kylläkin. Ja siitä olen siis tarkka. Meillä on kouluvaatteet erikseen ja kotiin tullessa vaihdetaan sitten toiset, säilyypä edes vähän kauemmin hyvänä..
 
Farkut. Ei nykyiset stretch-farkut niin kankeita ole.

Meillä ekaluokkalainen on nyt vasta alkanut pitää farkkuja. Aiemmin valittu just kankeutta ja että puristaa. Nyt koulussa on ollut farkut ja ihan tavallinen puuvillapaita (pitkähihainen mari paita tai jotain vastaavaa)
 
Jonsered
Meillä koululaiset käyttävät useasti joustosamettia, vai mitä lie plyyshiä, housuja ja huppareita. Ulkohousut on helppo vetää niiden päälle. Ja ovat kauniita katsella sekä mukavia käyttää! ;)

Farkut ja niiden napit ovat kuulemma inhottavia, painavat ja puristavat,
 
Ope
Usein täällä kysellään lasten vaatetuksesta. Joka päivä ekaluokkalaisia katsoessani olen tullut siihen tulokseen, että suurimmalla osalla koululaisista on pari-kolme asua vaan, joita koulussa käyttävät, ja se on ihan hyvä niin. Vaatteita ei siis todellakaan ole ylenmäärin. Näillä keleillä lapsilla on housujen päällä ulkohousut välitunnilla. Toki on myös lapsia. jotka ovat samoilla housuilla koko päivän, mutta ne housut ovat kyllä märät ja kuraiset jo aamuvälkän jälkeen.

Ulkohousujen alla on yleensä farkut tai puuvillahousut tai verkkarit. Myös ohuempia kesähousuja on vielä, kun ei vielä ole kylmä. Perinteiset collegehousut ovat vähemmistönä, tosin niitäkin on.

Tytöt käyttävät aika paljon hametta, sellaista lyhyttä farkkuhametta, joka mahtuu ulkohousujen alle.


Valitettavasti vielä näkyy niitäkin oppilaita, joilla on likaiset vaatteet jo aamulla kouluun tullessa. Se on hieman hankala asia. Yleensä nämä perheet ovat ihan tavallisia.


Tänä syksynä olen törmännyt sellaiseen. että lapsilla on aivan liikaa vaatetta yllä. Silloin, kun mittari oli nollan ja viiden pakkasasteen välillä, saattoi jollain oppilaalla olla pitkät kalsarit. välihousut, verkkarit, fleecehousut ja päällä vielä toppahaalari...Ja lapset juoksevat välkällä hikipäässä.


Niin, ja oman luokan pojille olen alusta asti opettanut, että käyttävät liikuntapäivinä pikkukalsareita pitkien kalsarien alla. On joskus noloa, kun huomaa rinnakkaisluokkien pojilla shortsit liikuntatunnilla, ja siellä alla on joko pitkälahkeiset kalsarit tai ei mitään niin, että kuukkelit näkyvät. (Olen toki heitä myös ohjannut asiassa, kun olen huomannut.)
 
vähän vierestä
Opelle:
Ekaluokkalaiset ja pojatkin ovat vielä niin lapsia, etteivät ymmärrä "hävetä" shortsin lahkeesta vilkkuvia "kuukkeleita". Siksi he eivät hoksaa sitä. Vanhemmatkaan ei välttämättä hoksaa, kun eivät siellä koulussa ole.
Ihan hyvä kuitenkin että sanot.

Vaatetus on yksi mittari, se että on likaiset vaatteet. Onko kotona kaikki hyvin vai vähän huonosti, jos vaatehuolto ei pelaa niin kuin oma siisteyskäsitys sanoo? Jos kuitenkin lapsella on puhtaat vaatteet, onko´se sen tae, että kotona on kaikki aisiat hyvin ja koti on ns. hyvä? Ei välttämättä.

Minä ihmettelen, miksi lapsen pitäisi olla likainen ja häiriökäyttäytyvä tai huono oppilas koulussa, ennenkuin puututaan tai aletaan miettiä onko kaikki kunnossa kotona.

Entäs, jos kodin rajat on niin tiukat, ettei siellä ole joustoa ollenkaan, että lapsi on ikään kuin tarkkailun alla koko ajan? Se nähdäänkin hyvänä, että huolehditaan. Ei alistamisena.
Kiltti ja tunnollinen oppilas ja kotona kaikki hyvin? Niinkö?

Jos vaatteet on puhtaat, mutta kulahtaneet, liian isolla kasvunvaralla ja jos kengät hajoaa jalkaan tai on huomattavalla kasvunvaralla / liian pienet, eikö kannata kysyä ihan suoraan asiasta? "äidillä ei ole varaa" no entäs isäsi? Ja eikö sitten voi ottaa vaikka siihen isään yhteyttä ja kysyä, että kun sillä äidillä ei ole varaa, miksi et osta? Jos on eroperhe.

Osaako opettaja nähdä, milloin lapsen vastaus on toistoa äidin mielipiteistä ja milloin oma mielipide? Osaako opettaja kuunnella rivien välistä, että kotona ei kaikki ihan hyvin olekaan, vaikka ulospäin näyttää ja vanhempikin vaikutti ihan tavalliselta; että jossakin mättää kuitenkin, että lapsilta puuttuu vaikkapa rakkautta, hyväksyntää?
Esim. kun vanhemmat kuormittavat lapsia omilla huolillaja murheilla, esim. taloudellisella,e ikä lapsen ymmärrys riitä niihin kuitenkaan. Kesksutelussa senkin kuulisi.

Seuraan vierestä tämmöstä kuviota, että opettajan silmissä kaikki on erinomaisesti, mutta kulissien takana on aivan järkyttävää. Ei mitään fyysistä, ei alkoholismia, enemmänkin henkistä yms.
 
Kiva, että sain lisää vinkkejä koululaisen pukeutumiseen :)

ja open mainitsemat likaiset vaatteet jo heti aamusta: meilläkin joskus käy niin, etten ehdi ulkovaatteita pestä seuraavalle koulupäivälle tai sitten se on niin pikapesuohjelma, että irtolika on poissa, mutta ne hankausta tai muuta käsittelyä vaativat läiskät eivät vain tavallisessa pesussa lähde pois, jotka tekevät sitten ulkovaatteiden "näkymän" vähän likaisiksi.
Tämäkin on aika kaksipiippuinen juttu ulkovaatteiden siistinä pysymisessä; joko komentaa lapsen olla "siivosti" pihalla tai antaa heittäytyä täysillä leikkeihin.
Tietysti vaihtoehtona on hommata kahdet ulkoiluvaatteet, mutta aika satsausta, koska vaatimukset ulkovaatteille ovat meillä ainakin tällaisia: vedenpitävät ja teipatut saumat, kestävät ym... kengät gore-texiä, vedenkestäviä hanskoja... kurjinta olisi olla samoissa märissä ja kuraisissa kamppeissa koko päivä.

On aika vaikeata miettiä mukavia ja siistejä vaatteita koululaiselle, vaikka ne äidin mielestä ovat kivoja, kaverit voi olla eri mieltä... meilläkin tuli mainintaa verkkarihousuista (joiden ajattelin olevan mukavat päällä).
Täytynee yrittää etsiä kaupoista kivoja ja keveitä housuja niiden ulkovaatteiden alle :) Onneksi omalla koululaisella ei ole vaatimuksia merkkivaatteiden perään... olen aina yrittänyt sanoa, että "ihmisten ilmoilla" pitää pukeutua siististä ja puhtaisiin vaatteisiin... omassa pihassa voi pitää sitten remonttivaatteita.

Olisin kiva käydä katsomassa koulussa "kärpäsenä katossa", että tietäisi minkälaiset vaatteet sillä koululaisella pitäisi olla :whistle:
 
Ymmärrän itse tuon opettajan kommentin likaisista vaatteista. Olen ollut joskus päiväkodissa töissä ja ikävä kyllä kaikilla ei ole puhtaus asiat kunnossa. Useasti näillä lapsilla on koko viikon samat kuraiset haalarit päällä, saattaa olla että haalaria ei ole pesty kuukauteen tai kahteen. Kurahousujen väriä ei enää erota ja ruokatahraiset vaatteet ovat koko viikon päällä vaikka olisivat kuinka likaiset tahansa. Useasti näillä lapsilla on myös takkuinen, märälle villatumpulle, haiseva tukka ja takapuoli haisee vaatteiden läpi. Vanhemmat ovat ihan tavallisen oloista sakkia, usein siistimpiä kuin lapset. Mitään ongelmia ei päällepäin näy. Kotona saatta silti todellakin olla niitä ongelmia joihin on vaikea puuttua, eikä esim. isälle voi todellakaan soittaa että ostapa pojalle kengät kun äidillä ei ole rahaa. Se on vanhempien välinen asia, eikä äidin asioista saa mennä isälle puhumaan ilman äidin suostumusta. Vaikeita asioita.

Mutta meillä poika ei suostu farkkuja päällensä pukemaan, joten ohuet vapaa-ajan housut ja verkkarit ovat se mitä hän päällensä laittaa. Tytöllä sitten on veluuri housut, farkut, puuvillahousut tai lyhyt hame. Nyt kun on ollut näin lämmintä niin poika on käyttänyt vain lämminvuorihousuja, kun hermostuu laittamaan suojahousuja jalkaan. Kesä suojahousut kun on tehty niin ahtaiksi että on vaikea vetää toisten housujen päälle. Toppahousuaikaa odotellessa...
 
Ope
Sinulle nimimerkki "Vähän vierestä"

Kerroin poikien sisäliikuntavaatteista vain ohjeena teille vanhemmille, jotka ette voi olla koskaan näkemässä liikuntatunnilla lapsia. Suurin osa opettajistakaan ei varmasti tätä asiaa pojille opeta ja se on sääli. Minä en ymmärrä todellakaan opettajia, jotka saattavat lapsia noloihin tilanteisiin, kun ne olisi vältettävissä selvillä ohjeistuksilla. En todellakaan oleta, että ekaluokkalainen hoksaisi tälläisiä asioita itse ajatella. Anteeksi, jos loukkasin sinua. Tarkoitukseni oli kuitenkin hyvä.

En kuitenkaan ymmärtänyt, miksi tässä yhteydessä kritisoit opettajia, että he ajattelevat hyvinkäyttäytyvän ja kiltin oppilaan kotona olevan kaiken hyvin. Tämä ei liity asiaan mitenkään. Minä itse olen alkoholisti-isän lapsi, valvonut ja pelännyt yökaudet ja silti käyttäytynyt koulussa mallikkaasti. En oleta, että kaikilla kilteillä olisi kotiasiat hyvin. En myöskään oleta, että haastavan käyttäytymisen oppilailla olisi asiat kotona huonosti. En ylipäätään oleta yhtään mitään. Kun kenelle tahansa oppilaalle tulee mitä tahansa outoa käyttäytymistä, oireilua jne, otan asiasta selvää.

Ja mitä tulee vaateasioihin, en voisi tehdä sinun ehdottamallasi tavalla, että kysyn lapselta itseltään että eikö sinun äidilläsi ole varaa ostaa vaatteita. (ymmärsinkö kirjoituksesi oikein?) Se olisi loukkaavaa lasta kohtaan.

Minulla itsellänikin on monta lasta, osa on samassa koulussa kuin itse olen töissä. Koululaiset lähtevät kotoa yksinään kouluun. Lapset osaavat ottaa puhtaat vaatteet aamuisin päälleen. Olen silti eräänkin kerran huomannut koulussa (varsinkin pojalla) HAMMASTAHNAA paidassa...Täytyy vain todeta, että on poika ainakin hampaansa aamulla pessyt...Aiemmassa kirjoituksessani likaisilla vaatteilla tarkoitin sellaisia, jotka ovat siis todella likaisia, että on vain pidetty viikkotolkulla mutta ei pesty. Kyllä nyt tuoreita ruokatahroja tai pinttyneitä läikkiä on itse kunkin vaatteissa, eikä se tietenkään ole vaarallista.


 
vähän vierestä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 18:52 Ope kirjoitti:
Sinulle nimimerkki "Vähän vierestä"

Kerroin poikien sisäliikuntavaatteista vain ohjeena teille vanhemmille, jotka ette voi olla koskaan näkemässä liikuntatunnilla lapsia. Suurin osa opettajistakaan ei varmasti tätä asiaa pojille opeta ja se on sääli. Minä en ymmärrä todellakaan opettajia, jotka saattavat lapsia noloihin tilanteisiin, kun ne olisi vältettävissä selvillä ohjeistuksilla. En todellakaan oleta, että ekaluokkalainen hoksaisi tälläisiä asioita itse ajatella. Anteeksi, jos loukkasin sinua. Tarkoitukseni oli kuitenkin hyvä.

En kuitenkaan ymmärtänyt, miksi tässä yhteydessä kritisoit opettajia, että he ajattelevat hyvinkäyttäytyvän ja kiltin oppilaan kotona olevan kaiken hyvin. Tämä ei liity asiaan mitenkään. Minä itse olen alkoholisti-isän lapsi, valvonut ja pelännyt yökaudet ja silti käyttäytynyt koulussa mallikkaasti. En oleta, että kaikilla kilteillä olisi kotiasiat hyvin. En myöskään oleta, että haastavan käyttäytymisen oppilailla olisi asiat kotona huonosti. En ylipäätään oleta yhtään mitään. Kun kenelle tahansa oppilaalle tulee mitä tahansa outoa käyttäytymistä, oireilua jne, otan asiasta selvää.

Ja mitä tulee vaateasioihin, en voisi tehdä sinun ehdottamallasi tavalla, että kysyn lapselta itseltään että eikö sinun äidilläsi ole varaa ostaa vaatteita. (ymmärsinkö kirjoituksesi oikein?) Se olisi loukkaavaa lasta kohtaan.

Minulla itsellänikin on monta lasta, osa on samassa koulussa kuin itse olen töissä. Koululaiset lähtevät kotoa yksinään kouluun. Lapset osaavat ottaa puhtaat vaatteet aamuisin päälleen. Olen silti eräänkin kerran huomannut koulussa (varsinkin pojalla) HAMMASTAHNAA paidassa...Täytyy vain todeta, että on poika ainakin hampaansa aamulla pessyt...Aiemmassa kirjoituksessani likaisilla vaatteilla tarkoitin sellaisia, jotka ovat siis todella likaisia, että on vain pidetty viikkotolkulla mutta ei pesty. Kyllä nyt tuoreita ruokatahroja tai pinttyneitä läikkiä on itse kunkin vaatteissa, eikä se tietenkään ole vaarallista.
Niin, sehän menikin vähän vierestä, tuli vaan assosiaatio ja siksi kommentoin, kun ihmetellen katson erään perheen lapsia, vuosi toisensa jälkeen eikä missään kukaan puutu, koska käyttäyvytä hyvin, noudatavat ohjeita, koulu menee hyvin, päiväkodissa olleessaan olivat rivissä ja jonossa ohjeenmukaisesti kuten kuuluukin, jos joku olisi pysähtynyt kuuntelemaan ihan kunnolla lasta, kotona ei ollut asiat hyvin edes päiväkotiaikana.

Minun omani kun ovat erilaisia: pelkästään kotitöistä ja kotiintuloajoista nostivat ison metakan opettajassa ja koulussa, ikään kuin koti olisi ollut joku työsiirtola, vaikka ihan normaalit vuoteen petaamiset oli koululaisella, huoneen siisteys, ruoka-aikaan kotiin ja läksyt, sitten voit taas mennä, kotiintuloajat tilanteesta riippuen mutta järjekvät. Ja nämä minun lapset melusi opettajalle koulussa näistä :headwall:

Ja sitten on näitä, jotka ei puhu, kun on kielletty, vaikka kynnet nypittäisi yksitellen, eivät puhu, kun on kielletty ja kotona odottaa silloin jotain kamalampaa, mitä???
miksi se ei näy eikä kuulu ollenkaan, kellekkään?? En tiedä, kun en elä semosessa, ei ole kokemusta?

En minä loukkaannu nettikirjotteluista. Näissä ymmärretään kaikki aina liian helposti väärin, sanoilla on eri merkitys ihmisille, lukija laittaa "äänenpainoa" eri tavalla kuin kirjoittaja on ajatellut, tämä on yleistys, ei liity tähän juttuun.

Poikien jumppashortsiasiasta "huomauttelu" on siis hyvä asia, koska vanhemmat ei itse hoksaa, lapsi on niin lapsi vielä ettei itse siksi hoksaa.

Tämäkin on asian vierestä. Eikä liity alkuperäiseen aiheeseen ollenkaan, paitsi että ollaan koulussa.
 
mä oon ehkä vähän nipo, mutta musta verskat on kyllä liikunta-asuste eikä niissä kouluun lähdetä, paitsi jos on liikuntapäivä tai jotain vastaavaa...tai ainakin niiden pitää sitten olla erityisen siistit verskat (esim oman urheiluseuran tms).

meillä ekaluokkalaisella tytöllä koulussa on sukkikset ja hame tai farkut tai sammarit tai muut siistit housut tai joskus jotkut trikoot, ulkohousut sitten vedetään näillä keleillä siihen päälle.

Tyttö itse valitsee edellisenä iltan akouluvaatteensa eikä mulla yleensä ole huomauttelemista. kotona sitten voi pitää huonompiakin vaatteita. Toivoisin että vaihtaa aina kotiin tullessaan vaatteet, mutta valitettavasti tästä on nyt vähän lipsuttu koulun alettua...eskarivuonna toimi paremmin. kotiasuna käyttää välillä plyyssi tai collegehousuja...itse en farkut jalassa viihdy kotona vaan vaihdan heti jotkut lökömmät housut.
 
Meillä poika käyttää sammareita,farkkuja tai muita siistejä housuja. t-paidan lisäksi joku hupputakki/huppari tai siisti college-paita. Näiden päälle sitten toppa vaatteet, paitsi poika nyt piti semmoisia vähän kevyempää takkia ja housuja, kun oli lämpimät ilmat. Nyt joulun jälkeen aletaan taas käyttämään toppa vaatteita :snotty: =)
 

Yhteistyössä