\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 18:52 Ope kirjoitti:
Sinulle nimimerkki "Vähän vierestä"
Kerroin poikien sisäliikuntavaatteista vain ohjeena teille vanhemmille, jotka ette voi olla koskaan näkemässä liikuntatunnilla lapsia. Suurin osa opettajistakaan ei varmasti tätä asiaa pojille opeta ja se on sääli. Minä en ymmärrä todellakaan opettajia, jotka saattavat lapsia noloihin tilanteisiin, kun ne olisi vältettävissä selvillä ohjeistuksilla. En todellakaan oleta, että ekaluokkalainen hoksaisi tälläisiä asioita itse ajatella. Anteeksi, jos loukkasin sinua. Tarkoitukseni oli kuitenkin hyvä.
En kuitenkaan ymmärtänyt, miksi tässä yhteydessä kritisoit opettajia, että he ajattelevat hyvinkäyttäytyvän ja kiltin oppilaan kotona olevan kaiken hyvin. Tämä ei liity asiaan mitenkään. Minä itse olen alkoholisti-isän lapsi, valvonut ja pelännyt yökaudet ja silti käyttäytynyt koulussa mallikkaasti. En oleta, että kaikilla kilteillä olisi kotiasiat hyvin. En myöskään oleta, että haastavan käyttäytymisen oppilailla olisi asiat kotona huonosti. En ylipäätään oleta yhtään mitään. Kun kenelle tahansa oppilaalle tulee mitä tahansa outoa käyttäytymistä, oireilua jne, otan asiasta selvää.
Ja mitä tulee vaateasioihin, en voisi tehdä sinun ehdottamallasi tavalla, että kysyn lapselta itseltään että eikö sinun äidilläsi ole varaa ostaa vaatteita. (ymmärsinkö kirjoituksesi oikein?) Se olisi loukkaavaa lasta kohtaan.
Minulla itsellänikin on monta lasta, osa on samassa koulussa kuin itse olen töissä. Koululaiset lähtevät kotoa yksinään kouluun. Lapset osaavat ottaa puhtaat vaatteet aamuisin päälleen. Olen silti eräänkin kerran huomannut koulussa (varsinkin pojalla) HAMMASTAHNAA paidassa...Täytyy vain todeta, että on poika ainakin hampaansa aamulla pessyt...Aiemmassa kirjoituksessani likaisilla vaatteilla tarkoitin sellaisia, jotka ovat siis todella likaisia, että on vain pidetty viikkotolkulla mutta ei pesty. Kyllä nyt tuoreita ruokatahroja tai pinttyneitä läikkiä on itse kunkin vaatteissa, eikä se tietenkään ole vaarallista.
Niin, sehän menikin vähän vierestä, tuli vaan assosiaatio ja siksi kommentoin, kun ihmetellen katson erään perheen lapsia, vuosi toisensa jälkeen eikä missään kukaan puutu, koska käyttäyvytä hyvin, noudatavat ohjeita, koulu menee hyvin, päiväkodissa olleessaan olivat rivissä ja jonossa ohjeenmukaisesti kuten kuuluukin, jos joku olisi pysähtynyt kuuntelemaan ihan kunnolla lasta, kotona ei ollut asiat hyvin edes päiväkotiaikana.
Minun omani kun ovat erilaisia: pelkästään kotitöistä ja kotiintuloajoista nostivat ison metakan opettajassa ja koulussa, ikään kuin koti olisi ollut joku työsiirtola, vaikka ihan normaalit vuoteen petaamiset oli koululaisella, huoneen siisteys, ruoka-aikaan kotiin ja läksyt, sitten voit taas mennä, kotiintuloajat tilanteesta riippuen mutta järjekvät. Ja nämä minun lapset melusi opettajalle koulussa näistä :headwall:
Ja sitten on näitä, jotka ei puhu, kun on kielletty, vaikka kynnet nypittäisi yksitellen, eivät puhu, kun on kielletty ja kotona odottaa silloin jotain kamalampaa, mitä???
miksi se ei näy eikä kuulu ollenkaan, kellekkään?? En tiedä, kun en elä semosessa, ei ole kokemusta?
En minä loukkaannu nettikirjotteluista. Näissä ymmärretään kaikki aina liian helposti väärin, sanoilla on eri merkitys ihmisille, lukija laittaa "äänenpainoa" eri tavalla kuin kirjoittaja on ajatellut, tämä on yleistys, ei liity tähän juttuun.
Poikien jumppashortsiasiasta "huomauttelu" on siis hyvä asia, koska vanhemmat ei itse hoksaa, lapsi on niin lapsi vielä ettei itse siksi hoksaa.
Tämäkin on asian vierestä. Eikä liity alkuperäiseen aiheeseen ollenkaan, paitsi että ollaan koulussa.