väärä hälytys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muistelen sinun itsekin mietiskelleen vauvan vähäistä liikettä viime päivinä, joten minusta sinulla on tunnollinen terkkari. Proteiinit ja korkea verenpaine on selainen yhdistelmä, joka antaa viitteitä mahdollisesta raskausmyrkytyksestä. Hyvähän se on että tarkistetaan tilanne lääkärin toimesta. Tuliko mieleen, että lääkäri oli liian huoleton? Voihan sen ajatella niinkin päin? Voimia sinulle, eiköhän se vauva synny kun aika on :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tistaagi:
Muistelen sinun itsekin mietiskelleen vauvan vähäistä liikettä viime päivinä, joten minusta sinulla on tunnollinen terkkari. Proteiinit ja korkea verenpaine on selainen yhdistelmä, joka antaa viitteitä mahdollisesta raskausmyrkytyksestä. Hyvähän se on että tarkistetaan tilanne lääkärin toimesta. Tuliko mieleen, että lääkäri oli liian huoleton? Voihan sen ajatella niinkin päin? Voimia sinulle, eiköhän se vauva synny kun aika on :)

Juu hyvä se on että huolehtii, ei siinä mitään. Mutta oikeesti vois vähän miettiä miten asiat mulle esittää. Kun tää ei todellakaan ollut eka kerta kun tuon terskarin härkänen onkin ollut Tyksin kärpänen.

On aika rankkaa pelästyä aina vaan kaikesta ja juosta milloin missäkin kontrollissa. Etenkin kun tää raskaus ON ollut oikeesti tosi vaikea ja ongelmainen. Niin ei enää tarvittais lisää draamaa tyhjästä.

Ja juu, viitteitä antaa raskausmyrkytyksestä kyllä. Mutta viitteet ei ole sama kuin raskausmyrkytys ja sykkeet ja liikkeet olikin hyvät...

Mutta totta tosiaan, kiitollinen saisin olla kun välitetään. Toisin oli se lääkäri joka lähetti mut ultrasta kotiin ja illalla sitten olinkin jo osastolla...kiitos mieheni hermostumisen. SE oli välinpitämättömyyttä ja olisi aiheuttanut paljon pahemmat vahingot kuin mitä tämänpäiväinen aiheutti turhaa vaivaa ja murhetta.

Pakko kuitenkin vielä sanoa että mulla on kyllä oikeesti sellainen olo etten enää neuvolaan halua. Kun joka kerta siellä vaan ahdistuu ja kuitenkin lopulta kaikki on hyvin :/

Alkuperäinen kirjoittaja LotL:
Oisko paineet koholla kun synnytys lähestyy?! Kohta taidat lähteä kuitenkin :)

Ai voisko se olla siitä merkki =) . Mulla ei ole koskaan ollut noin korkeita paineita. Peruspaine on takuutasainen 120/60, mutta nyt raskausaikana tuo alapaine on ollut about 70 ja yläpainekin päälle 130.

Sisätutkimuksessa kyllä totesi että paikat on ihan pehmeät ja sormelle auki... josko jäbytin siis ymmärtäisi pian ilmaantua niin ei tarvis hysteeristä terskaria enää katsellakaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Ja juu, viitteitä antaa raskausmyrkytyksestä kyllä. Mutta viitteet ei ole sama kuin raskausmyrkytys ja sykkeet ja liikkeet olikin hyvät...

Syke ja liike on riippuvainen paljolti myös sikiön rytmistä. Hän on voinut olla "päivälevolla" neuvola-aikaan, joten sen vuoksi liikkeet olleet hitaita / vähäisiä ja syke sitä myöten tietenkin myös. Lisäksi sinun oma hermoilusi ja hätääntymisesi on saanut elimistössäsi adrenaliinit virtaamaan, joka osaltaan vaikuttaa myös vauvan aktiivisuuteen.

Syke ja liike on riippuvainen paljolti myös sikiön rytmistä. Hän on voinut olla "päivälevolla" neuvola-aikaan, joten sen vuoksi liikkeet olleet hitaita / vähäisiä ja syke sitä myöten tietenkin myös. Lisäksi sinun oma hermoilusi ja hätääntymisesi on saanut elimistössäsi adrenaliinit virtaamaan, joka osaltaan vaikuttaa myös vauvan aktiivisuuteen.

Totta on että vauva oli huomattavasti aktiivisempi kun oltiin sairaalassa. Siis ihan siellä odotushuoneessa ihasteltiin miehen kanssa vauvan liikkumista ja muljaamista.

Ja neuvolaan menin myös tyhjällä vatsalla kun ei oikein aamuisin ole ruokahalua. Ja ennen sairaalaanmenoa söin ruokaa+ sairaalassa sain tuoremehua. Siellä hoitsu sanoikin että tyhjän vatsan vauvat liikkuu laiskemmin ja siksi sitä mehuakin annettiin...

Totta on että vauva oli huomattavasti aktiivisempi kun oltiin sairaalassa. Siis ihan siellä odotushuoneessa ihasteltiin miehen kanssa vauvan liikkumista ja muljaamista.

Ja neuvolaan menin myös tyhjällä vatsalla kun ei oikein aamuisin ole ruokahalua. Ja ennen sairaalaanmenoa söin ruokaa+ sairaalassa sain tuoremehua. Siellä hoitsu sanoikin että tyhjän vatsan vauvat liikkuu laiskemmin ja siksi sitä mehuakin annettiin...

Aivan, niin juuri. Joten terveydenhoitaja teki juuri niin, kuin hänen kuuluikin vastuullisena terveydenhoitajana toimia silloin, kun on aihetta epäillä, että vauvalla voisi olla hätää.

Mene vain seuraavan kerran hyvillä mielin neuvolaan ja yritä ajatella positiivisesti:)

Aivan, niin juuri. Joten terveydenhoitaja teki juuri niin, kuin hänen kuuluikin vastuullisena terveydenhoitajana toimia silloin, kun on aihetta epäillä, että vauvalla voisi olla hätää.

Mene vain seuraavan kerran hyvillä mielin neuvolaan ja yritä ajatella positiivisesti:)

Edelleen mä olen sitä mieltä että asiat voisi esittää toisella tavalla. Nyt faktana esitetty raskausmyrkytys ja epäilyt istukan toimivuudesta ei ollut kumpaakaan. Mun mielestä huomattavasti toimivampi ratkaisu olisi tähdentää että VARMISTETAAN asia jotta ei tarvi huolestua yms. Eikä tosiaan viikko toisensa perään olla jatkuvasti kulmat kurtussa milloin mistäkin ja lietsoa hysteriaa...

Totta on, että hysteriaa lietsomatta asiat pitäisi saada varmistettua. Hyvä, että sinulla ja vauvallasi ei ollutkaan nyt mikään hätänä.
Tuskin se neuvolatäti tarkoitti kuitenkaan mitään pahaa. Hänellä on voinut olla asiakkaana sellaisiakin, joiden "oireet" ovat olleet samankaltaisia kuin sinulla, ja sitten on käynytkin huonosti. Tiedän oman neuvolantätini joutuneen minun raskausaikanani todistamaan monta ikävää tapausta. Olen nämä asiat kuullut henkilöiltä itseltään leikkipuistoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Totta on, että hysteriaa lietsomatta asiat pitäisi saada varmistettua. Hyvä, että sinulla ja vauvallasi ei ollutkaan nyt mikään hätänä.
Tuskin se neuvolatäti tarkoitti kuitenkaan mitään pahaa. Hänellä on voinut olla asiakkaana sellaisiakin, joiden "oireet" ovat olleet samankaltaisia kuin sinulla, ja sitten on käynytkin huonosti. Tiedän oman neuvolantätini joutuneen minun raskausaikanani todistamaan monta ikävää tapausta. Olen nämä asiat kuullut henkilöiltä itseltään leikkipuistoissa.

Taivahan tosi. Mä luulen etten ihan näin paljoa olisi turhautunut jos tää olis ollut eka väärä hälytys tai jos mun raskaus muuten olis ollut ongelmaton. Mutta kun se ei ole ollut noista kumpaakaan.

Ja tosiaan rv 35 totesin onnessani että nyt on kaikki hyvin. Kun siis Tyksistä tulin ja siellä kuulin että vauva voi hyvin eikä ollut perätilassa (sain neuvolasta lähetteen perätilan ja vauvan voinnin takia).

Niin hihkuin että nyt voi alkaa nauttimaan lopultakin raskaudesta eikä tarvi enää pelätä mitään. No, nyt olen sitten 2 kertaa ollut labrassa kuskaamassa pissanäytettä, kerran verikokeella ja tänään lopulta Tyksissä kontrollissa raskausmyrkytysepäilyjen vuoksi... Eli ei edelleenkään yhtä ainoaa murheetonta viiikkoa... |O

Muistan, kun olet kertonut täällä...
Toivotaan nyt kuitenkin, että loppuraskautesi sujuisi hyvin. Ja se synnytys!

Kiitos =) . Luulis kaiken järjen mukaan että jos vaikka synnytyskin olis vielä vaikea, niin ainakin sitten vauva olis helppo. Ei kai niitä ongelmia loputtomiin voi olla...tai no, voihan niitä :D

Noi hysteeriset terkkarit pitäis poistaa äitiysneuvoloista. Meillä on myös yksi paha tapaus. Tää terkka lietsoo hysteriaa myös odottaviin äiteihin, usein turhaan. Kerran melkein lähetti mut lanssilla polille; vauvan syke hidastui, kun kuunteli niitä pitkään ja olin siis selälläni. Onneks paikalle ilmestyi tk-lääkäri, joka kehotti kääntymään kyljelleen, jolloin syke korjaantui. Tämä on kuulemma tyypillistä, kun vauva painaa jotain suonta. Tämä terkka ei sitä siis tiennyt ja eipä tuo tunnu tietävän paljon muutakaan mutta silti siellä odottavia "neuvoo"...

Muistan, kun olet kertonut täällä...
Toivotaan nyt kuitenkin, että loppuraskautesi sujuisi hyvin. Ja se synnytys!

Kiitos =) . Luulis kaiken järjen mukaan että jos vaikka synnytyskin olis vielä vaikea, niin ainakin sitten vauva olis helppo. Ei kai niitä ongelmia loputtomiin voi olla...tai no, voihan niitä :D

Eikös sitä sanota, että jos raskausaika on vaikea, niin synnytys on helppo ja päinvastoin?

Alkuperäinen kirjoittaja Perkin Elmer:
Noi hysteeriset terkkarit pitäis poistaa äitiysneuvoloista. Meillä on myös yksi paha tapaus. Tää terkka lietsoo hysteriaa myös odottaviin äiteihin, usein turhaan. Kerran melkein lähetti mut lanssilla polille; vauvan syke hidastui, kun kuunteli niitä pitkään ja olin siis selälläni. Onneks paikalle ilmestyi tk-lääkäri, joka kehotti kääntymään kyljelleen, jolloin syke korjaantui. Tämä on kuulemma tyypillistä, kun vauva painaa jotain suonta. Tämä terkka ei sitä siis tiennyt ja eipä tuo tunnu tietävän paljon muutakaan mutta silti siellä odottavia "neuvoo"...

auts :/ . Hauska muuten tutustua, nikkisi on mulle ihan uusi ja vieras :flower: =)

Koskaan ei terkka saisi diagnoosia tehdä, mutta äitipolien ohjeet velvottaa meitä lähettään sinne äidit erilaisten kriteerien perusteella. Ja ne niiden kriteerit on tosi tiukkoja verrattuna niiden hoitokäytäntöön. Mutta ehkä hieman ylireagointia. Toisaalta kriteerit täyttyi; rr 90 ja yli ja oireita (vauva liikkuu huonosti). Parempi turhakäynti kuin kohtuun kuollut sikiö

Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
Koskaan ei terkka saisi diagnoosia tehdä, mutta äitipolien ohjeet velvottaa meitä lähettään sinne äidit erilaisten kriteerien perusteella. Ja ne niiden kriteerit on tosi tiukkoja verrattuna niiden hoitokäytäntöön. Mutta ehkä hieman ylireagointia. Toisaalta kriteerit täyttyi; rr 90 ja yli ja oireita (vauva liikkuu huonosti). Parempi turhakäynti kuin kohtuun kuollut sikiö

Tuosta olen ehdottomasti kanssasi samaa mieltä. Ja olen mä muutenkin. Nyt kun vähän olen tässä leppynyt, niin onhan se totta että typerää mun on täällä valittaa. Vauva oli kunnossa ja se on tärkeintä. Yhä edelleen.

auts :/ . Hauska muuten tutustua, nikkisi on mulle ihan uusi ja vieras :flower: =)

Kiitos samoin :flower:
Olenkin vähän tällainen kesäloman innoittama nouseva palstailija B)

Alkuperäinen kirjoittaja Asiasta kukkaruukkuun:
Toi turkilmaksen käyttämä terskari-sana on aivan hirveä!! Keksi joku muu tai sano terkkari niinku muutki.

Mä luulen että tuo sana on tarttunut eräältä kaverilta joka on terskari koulutukseltaan ja sellaiseksi itsensä aina esittelee. Niinpä sanon varmasti jatkossakin noin, tykkäsit sä siitä tai et =)

Alkuperäinen kirjoittaja terkka:

No tuo on tietysti ihan totta ja tiedän että tää meidän hysteerikko-terkka tarkoittaa vain hyvää mutta... näkisittepä tämän tädin vauhdissa, se on ihan kuin joku hysteerinen pikkutyttö kun se alkaa hätääntyä. Ammattilaisen pitäisi kai kuitenkin itse pysyä suht asiallisena?

Kiitos samoin :flower:
Olenkin vähän tällainen kesäloman innoittama nouseva palstailija B)

Siitä se lähtee =) . Mulla lähti mopo täysin käsistä kun joudun pitkään vuodelepoon tämän samaisen raskauden vuoksi. Siinä ei paljon muuta pystynyt tekemään kuin täällä nettailemaan. Nyt ei oo enää tekosyitä, muuta kuin että pahasti olen koukussa :ashamed:

Yhteistyössä