Vaadinko liikaa 7-vuotiaalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja julmuriko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

julmuriko?

Vieras
Mitä te sanotte, vaadinko liikaa lapselta, kun aamuisin hän itse ottaa aamupalansa ja lähtee kouluun. Ip-kerhon jälkeen hän tulee kotiin, vaihtaa itse vaatteensa ja syö ruuan jonka laitan ja sen jälkeen saa touhuta kavereiden kanssa.
Myös iltapalan ottaa itse, ja siivoaa huoneensa, eli järjestää sen.
Hän myös joutuu itse imuroimaan huoneensa ja muutoinkin edellytän roskien viemistä kun satun siihen väliin et on ulos menossa.

Myös edellytän et omat astiat pistetään tiskialtaaseen kun on syöty, ja puhtaat pyykit hän itse pistää kaappiin, eli jätän kasaksi hänen pöydälleen.
Ja likaiset vaatteet haluan pyykkikoriin.

Ja jos takkia on lattialla ja hanskoja siellä täällä, marmatan ja tilkutan..

Olenko minä ihan liian natsi? Lapsi on ainoa ja hieman tottunut palveluun.. Eli ei yhtään omatoiminen.

No et??? Meillä 7-vuotias osallistuu jo kodin siivoukseen ihan täysillä. Ja syö itse aamupalan ja iltapalan. Imuroi parhaimmillaan koko kodin, tyhjentää tiskikoneen ja täyttää sen yms. En nyt todellakaan ymmärrä missä kohdassa olet natsi? Siinä, että opetat lapsellesi, että asiat eivät tapahdu itsestään???

Meillä reilu 4-vuotias tekee monia asioita tuosta listasta. Ei sentään syömisiään itse laita, mutta huoneen pitää siistinä, auttaa kotitöissä ym. Ihan normaalia, täytyyhän lapsen osallistua myös perheen yhteisiin askareisiin ja hoitaa oma hommansa.

Mä laitan pojan vaatteet kyllä kaappiin. Muuten aikalailla samoissa mennään. Lisänä vielä että viikonloppuisin ja välillä viikollakin poika joutuu lisäksi pissattamaan koiran(sa).

No en viitti laittaa tota vielä imuroimaan, sinne menis varmaan kaikki kamat, tai sikalis vaan kera pikkuveljen sillä imurilla, ei oo eka kerta :laugh: :kieh:

Roskia vois kyllä viedä, jos yltää kannen auki, täytyykin testata :whistle:

Muuten sama homma, paitsi (loput) läksyt tekee heti IP:n ja välipalan jälkeen. =)

Aika vaativa olet. Tai riippuu tietenkin, laitatko lapsen hommiin, kun itse olet poissa tai vedät lonkkaa vai oletko touhussa mukana. Varsinkin ajatus, että ekaluokkalainen olisi yksin kouluaamuisin, tuntuu pahalta.

Jos välipalatarpeet ovat selkeästi saatavilla niin hyvä, mutta jos joutuu itse säveltämään kaapista jotain suuhunsa niin vähän epäilyttää. Syökö siis terveellisesti ja riittävästi vai pelkkää jogurttia tai mehua nälkäänsä. Kaverin ekaluokkalainen söi raakoja makaroneja kun ei "jaksanut" laittaa voileipiä:D

Ja minä VITTU SAATERI passaan KAIKKI VIISI ihan pilalle, mies mukaanlukien!! Teen ruuat ja vien vaatteet kaappeihin asti ja siivoan yksin...... |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O

Onneksi tänne tuli muitakin tällaisia vaativia äitejä :)
Ei se nyt joudu keittelemään ruokiansa, voileipää syö aamu ja iltapalaksi, ja hedelmiä.
Tai jos on tosikova nälkä, lämmittää mikrossa oikeaa ruokaa.

Tuli vain mieleen, kun kaveriperheen lapsen vanhemmat katselivat silmät pyöreinä kun sanoin et kyllä meidän poika imuroi huoneensa, ja joskus kun käsken, niin imuroi apuna kun siivoan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onneksi tänne tuli muitakin tällaisia vaativia äitejä :)
Ei se nyt joudu keittelemään ruokiansa, voileipää syö aamu ja iltapalaksi, ja hedelmiä.
Tai jos on tosikova nälkä, lämmittää mikrossa oikeaa ruokaa.

Tuli vain mieleen, kun kaveriperheen lapsen vanhemmat katselivat silmät pyöreinä kun sanoin et kyllä meidän poika imuroi huoneensa, ja joskus kun käsken, niin imuroi apuna kun siivoan.

hyvä! sun pojasta ei tuu uusavutonta puolisoa jollekin :)

Ruuan suhteen olet liian vaativa. Itse ajattelisin, että voisi yhdessä vanhempien kanssa osallistua ruuan laittoon, mutta ei itse olla vielä vastuussa syömisestään.

Alkuperäinen kirjoittaja suihkumoottorin osa:
Ruuan suhteen olet liian vaativa. Itse ajattelisin, että voisi yhdessä vanhempien kanssa osallistua ruuan laittoon, mutta ei itse olla vielä vastuussa syömisestään.

Siis miten niin vastuussa syömisistään?
Hän tietää kyllä, et jos on kova nälkä, ottaa tukevaa ruokaa jääkaapista. Jos ei, niin leipää ja hedelmiä.
Kai luit, että ruuan laitan minä, joka on valmiina kun tulee koulusta.

Hän tietää kyllä, et jos on kova nälkä, ottaa tukevaa ruokaa jääkaapista. Jos ei, niin leipää ja hedelmiä.

Menikö herne nenään? Onhan se vastuussa, jos yksin pitää jääkaapista eineet etsiä. Vaativa äiti olet.

Sehän on selvä, että jos olet töissä ja lapsi tulee koulusta sen välipalan joutuu ottamaan itse.

Mutta iltaruoka ja päivällinen pitäisi vanhemman tarjota. Koska lapsi voi kuitenkin mieluummin valita sen kevyen vaihtoehdon, ksoak ei viitsi nähdä enempää vaivaa ja siksi saa liian vähän ravintoa ja tärkeitä ravintoaineita.

Mitä teet jos lapsi ei ota kasviksia/marjoja/hedelmiä? Itsekö on vastuussa liian vähäisestä vitamiininsaannista.

Olen sitä mieltä, että 7-vuotiaan syömiset eivät kuulu olla hänen vastuullaan vaan lapsen vanhempien.

Ei kuulosta pahalta.
Meil 3v. imuroi mielellään :D, hakee jääkaapista viikonloppuisin viiliä, jogurttia, tuo avattavaksi ja menee "lukemaan" kirjaa. Illalla vie vaatteensa pyykkikoriin.
Aamuisin saa kyllä avustaa pukemisessa tai muuten ei päästäis ajoissa hoitoon ja töihin.
Pesee jopa oman pottansakin ja pytynreunalta pyyhkii pissapisarat. Poika inhoo likaa, räkää yms. sotkua :D
Tiskikoneesta tyhjentää lusikkakorin laatikkoon haarukat, lusikat...omille paikoilleen. :D:D

Mutta katsotaan sujuuko nämä hommat vielä parin vuoden päästä :D
Meilläkin 1 lapsi ja hän on omatoiminen ja kannustan siihen, tietty monessa asiassa vaatii palvelua mut ensin yrittää itse ja jos ei onnistu niin autetaan.
Pojan huone raivataan yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja jepulis:

Menikö herne nenään? Onhan se vastuussa, jos yksin pitää jääkaapista eineet etsiä. Vaativa äiti olet.

Ei mennyt, mutta epäilen että ketju luetaan väärin. Kyse on aamu ja iltapalasta, minkä lapsi ottaa itse. En kyllä mitään suurta etsintää ymmärrä jääkaapista, jos se ottaa voita ja makkaraa ja maitoa leivän kanssa :)

Sehän on selvä, että jos olet töissä ja lapsi tulee koulusta sen välipalan joutuu ottamaan itse.

Mutta iltaruoka ja päivällinen pitäisi vanhemman tarjota. Koska lapsi voi kuitenkin mieluummin valita sen kevyen vaihtoehdon, ksoak ei viitsi nähdä enempää vaivaa ja siksi saa liian vähän ravintoa ja tärkeitä ravintoaineita.

Mitä teet jos lapsi ei ota kasviksia/marjoja/hedelmiä? Itsekö on vastuussa liian vähäisestä vitamiininsaannista.

Olen sitä mieltä, että 7-vuotiaan syömiset eivät kuulu olla hänen vastuullaan vaan lapsen vanhempien.

Tiedän että lapsi tykkää hedelmistä ja syö niitä.
Mandariinit ja omenat on suurinta herkkua, meillä niitä voi myös viedä ulos, kun lähtee illan leikkeihin.
Luithan varmasti, että teen ruuan jonka lapsi syö koulun jälkeen? :)

Vaikka tekisitkin sen ruuan, mutta alpsi joutuu sen itse itselleen ottamaan ei minusta kuulosta kovin hyvältä.
Oletko siis niin myöhään töissä, että lapsi on yksikseen päivällisen aikaan. Vai syökä päivällisen tosiaan joskus kahden maissa koulusta tullessaan. Silloin on normaalisti välipala-aika.

Jos lapsi saa vain kaksi kertaa syömistä koulun jälkeen on se aika vähän. Normaalisti syödään välipala, päivällinen ja iltapala.
Ja jos lapsi haluaakin syödä vain niitä madariineja. Onko ainoa kunnon ruoka sitten koululounas.

Minusta et hoida velvollisuuksiasi vanhempana kovin hyvin tuon lapsen ruokailun suhteen.

Vaikka tekisitkin sen ruuan, mutta alpsi joutuu sen itse itselleen ottamaan ei minusta kuulosta kovin hyvältä.
Oletko siis niin myöhään töissä, että lapsi on yksikseen päivällisen aikaan. Vai syökä päivällisen tosiaan joskus kahden maissa koulusta tullessaan. Silloin on normaalisti välipala-aika.

Jos lapsi saa vain kaksi kertaa syömistä koulun jälkeen on se aika vähän. Normaalisti syödään välipala, päivällinen ja iltapala.
Ja jos lapsi haluaakin syödä vain niitä madariineja. Onko ainoa kunnon ruoka sitten koululounas.

Minusta et hoida velvollisuuksiasi vanhempana kovin hyvin tuon lapsen ruokailun suhteen.

Otaksun että ip-kerhossa on välipala.
Päivällinen syödään neljän aikaan, töistäni pääsen kolmelta, kyllä, hän itse ottaa ruuan ja annostelee sen lautaselleen.
Ennenkuulumatonta.
Iltapala meillä syödään seitsemän/kahdeksan välillä.
Yöpalaan kahdentoista aikaan en ole koskaan tuntenut sosiaalista painetta.

Yhteistyössä