V"**un päiväkoti käytäntö!!!

  • Viestiketjun aloittaja Miimiäinen
  • Ensimmäinen viesti
joukossa tyhmyys...
Alkuperäinen kirjoittaja :P:
Johan täältä Löyty Ainaki yksi KATKERA ihminen :D ! Kuten jo sanoin minun ratkaisuni ei kuulu KELLEKKÄÄN muulle!NIIN JA TIEDOKSI VAIN TYHMILLE NEUVOLATÄTI SUOSITTELI JUURI TÄTÄ RATKAISUA MEILLE ;) :p se sopii meille paremmin kun hyvin :p VITUTTAAKO?:D mitä te kuvitteletta saavuttavan tällä keskustelulla?? luutetteko te todella että jotakin tapahtuisi ku täälä mesuaa?:D
on se hyvä että tällaisia palstoja on keksitty niin saa NAURAA katkerille ihmisille :D :D
Kyllä minusta tuntuu, että nla:n th on suositellut lapsellesi pk-paikkaa ihan muista kuin virikesyistä :whistle:
En minäkään ymmärrä miksi lapsi pitää viedä päivähoitoon saamaan jotain virikkeitä? Kukaan tuskin tynnyrissä asuu, joten sitä seuraa löytyy kyllä muualtakin jos viitsii lähteä 4 seinän sisältä ulkomaailmaan...
Ja katkeraksi et minua voi haukkua; omani saivat pk-paikan heti kun tilanne sitä vaati eli lähdin opiskelemaan.
 
huh huh
Alkuperäinen kirjoittaja :P:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Alkuperäinen kirjoittaja :P:
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Se on kiva, että kaikilla kotona olevillakin on oikeus laittaa lapset hoitoon kokopäiväsesti. Tarviihan ne vauvojen äidit kahdenkeskeistä aikaa ja työttömät omaa aikaa ilman isompia muksujaan :headwall:
Tätä kun en minäkään ymmärrä, niin voin hyvin kuvitella vitutuksesi määrän.

ja minä ymmärrän laitan oman tyttöni (2v 4kk)päiväkotiin vaikka olen ite kotona.en tee tätä itseni takia VAAN LAPSENI.tytön kehityksen kannalta on tärkeää että pääsee touhuamaan oman ikäistensä kanssa.meillä ei ole pieniä lapsia suvussa.että todellaki ymmärrän miksi aikuiset laittaa lapsia hoitoon ! :)
itse jään kotia nauttimaan raskaudesta <3 sitten ku vauva syntyy omat tyttöni pois päiväkodista..näin olen suunnitellut.näin tytölläni on oman ikäistänsä seuraa sen aikaa kun ootan ja näin vauvalla on isosisko leikkikaverina!tämä on minun ratkasu enkä tarvitse kenenkää katkeran äidin mielipiteitä mihinkää :D
Voi pyhä yksinkertaisuus...Uusavuttomuutta parhaimmillaan. Eiköhän niitä leikkikavereita löydy ensimmäiseltä leikkikentältä mihin viitsisit kävellä.

Mistä sää tiijät kuinka paljon kävelen päivässä :D laitan lapsen hoitoon VIRIKEPAIKALLE ja sillä siisti.Kuten jo sanoin siihen ei kenenkään mielipiteet vaikuta ;P
Ilmeisesti et kävele ainakaan tarpeeksi...
 
:P
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Alkuperäinen kirjoittaja :P:
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Se on kiva, että kaikilla kotona olevillakin on oikeus laittaa lapset hoitoon kokopäiväsesti. Tarviihan ne vauvojen äidit kahdenkeskeistä aikaa ja työttömät omaa aikaa ilman isompia muksujaan :headwall:
Tätä kun en minäkään ymmärrä, niin voin hyvin kuvitella vitutuksesi määrän.

ja minä ymmärrän laitan oman tyttöni (2v 4kk)päiväkotiin vaikka olen ite kotona.en tee tätä itseni takia VAAN LAPSENI.tytön kehityksen kannalta on tärkeää että pääsee touhuamaan oman ikäistensä kanssa.meillä ei ole pieniä lapsia suvussa.että todellaki ymmärrän miksi aikuiset laittaa lapsia hoitoon ! :)
itse jään kotia nauttimaan raskaudesta <3 sitten ku vauva syntyy omat tyttöni pois päiväkodista..näin olen suunnitellut.näin tytölläni on oman ikäistänsä seuraa sen aikaa kun ootan ja näin vauvalla on isosisko leikkikaverina!tämä on minun ratkasu enkä tarvitse kenenkää katkeran äidin mielipiteitä mihinkää :D
Voi pyhä yksinkertaisuus...Uusavuttomuutta parhaimmillaan. Eiköhän niitä leikkikavereita löydy ensimmäiseltä leikkikentältä mihin viitsisit kävellä.
Joo ja tietty tää tyttö tarvii sitä leikkiseuraa 5 päivää viikossa 8 tuntia päivässä :D Eikö isoissa kaupungissa ole seurakunnan kerhoja tms? Täällä meilläpäin on kotihoidossa oleville lapsille 2 kertaa viikossa kerho, joka kestää parin tunnin ajan.


Joo minun tyttö ansaitsee vain parasta ;) kuka sano että olen isosta kaupungista?
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
ja eikä totakaan tilannetta yleensä ite tiedosta ennenkuin se nasahtaa omalle kohalle...
ja vaikka tiedostaa niin silti uiden vanhempien syyttäminen ei auta mitään kun vika on paljon ylempänä. tietääkseni niitä virikelapsia on hoidossa noin 3% (täällä joku osasi joskus kertoa). .
Virikelapsia 3 %? Ainakin omassa tuttavapiirissäni on lähes poikkeuksetta tapana, että isompi lapsi jatkaa päiväkodissa/pph:lla kun uusi vauva syntyy. Tunnen siis kymmeniä tällaisia perheitä. Joten aika pieneltä tuntuu tuo 3 %...
Pk- seudulla hyvin yleistä! Vamasti yli 3 %.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
ja eikä totakaan tilannetta yleensä ite tiedosta ennenkuin se nasahtaa omalle kohalle...
ja vaikka tiedostaa niin silti uiden vanhempien syyttäminen ei auta mitään kun vika on paljon ylempänä. tietääkseni niitä virikelapsia on hoidossa noin 3% (täällä joku osasi joskus kertoa). .
Virikelapsia 3 %? Ainakin omassa tuttavapiirissäni on lähes poikkeuksetta tapana, että isompi lapsi jatkaa päiväkodissa/pph:lla kun uusi vauva syntyy. Tunnen siis kymmeniä tällaisia perheitä. Joten aika pieneltä tuntuu tuo 3 %...
niin ihan virallisesti virikepaikalla.. monesti kaiketi takana on muutakin kuin se että lapselle haetaan seuraa hoidosta.
 
no oli miten oli, kukaan ei voine kieltää sitä asiaa, että on kamalaa joutua nousemaan ylös ja rahtaamaan lapset myös tosi aikaisin jotta ne ennättää toiselle puolelle kaupunkia viedä ennen työn alkamista ja ei se ole kiva kun väsyneenä sit kotiin tuloksin viivästyy tuon takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
nämä virikelapset pitäis olla siellä sellasella sopimuksella, että jos on tollanen tilanne että jonkun on PAKKO se paikka saada, niin sitten virikelapsi sen paikkansa luovuttaa.
Tämä olisi hyvä ratkaisu. Isomman sopii jatkaa hoidossa uuden vauvan tullessa, jos tilaa on. Minäkään en voi ymmärtää yhtälöä, jossa päivät kotona notkuvat vanhemmat saavat viedä lapset lähitarhaan ja työssäkäyvät kuluttavat useita tunteja tarhamatkaan päivässä. Ei se ainakaan lapsen etu ole, että päiväkotipäivät pitenevät.
Uskokaa nyt jo, se pitkän matkan päässä oleva päiväkoti on jonkun toisen lähitarha! On ihan turha väittää että kotiäitien lapset vievät paikat lähitarhoista, koska jos he veisivät lapset toiselle puolen kaupunkia, he veisivät jonkun toisen lähitarhapaikan. Lopettakaa jo jauhaminen lähitarhapaikkojen varastamisesta! Yrittäkää nähdä hiukan omaa napaanne pidemmälle!

Näinhän se menee, mutta kuinka moni virikelapsen äiti viitsisi roudata lastaan toiselle puolelle kaupunkia. Eli toisin sanoen moni virikelapsi jäisi kotiin.
 
Keittiönoita
Kinkkinen tilanne. Mutta ei mitään uutta...kyllä jo 80-luvulla saattoi joutua viemään lapsensa eri puolille kaupunkia. Jos ylipäätään sai kunnallista hoitopaikkaa.

Palvelujen kysyntä ja tarjonta ei aina kohtaa. Asialle voisi useimmissa tapauksissa kuitenkin tehdä jotain, jos vain tahtoa olisi. Kyllähän kunta/kaupunki jo maata kaavoitettuaan tietää, onko alueelle suunnitteilla perheasuntoja vai ei. Jolloin jo siinä vaiheessa, kun niitä taloja aletaan rakentaa, pitäisi alkaa rakentaa myös päiväkoteja. Ongelmallisempaa on vanhat, "mummoutuneet" asuinalueet. Päivähoidon tarve vähenee, joten päiväkoteja lakkautetaan. Vanhoja päiväkoteja ei viitsitä remontoida tai remontoidaan muuhun käyttötarkoitukseen. Sitten niitä mummoja alkaa kupsahdella ja alueelle muuttaakin taas lapsiperheitä. Miten paljon tarvitaan päivähoitopaikkoja...sitä lienee vaikea ennustaa.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus velvoittaa kunnan/kaupungin järjestämään hoitopaikka, mutta ei määrittele, miten kaukana lapsen kotoa hoitopaikan pitää olla tai että perheen lasten pitäisi päästä samaan hoitopaikkaan. Ehkä nämä asiat olisi hyvä määritellä laissa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja :P:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Alkuperäinen kirjoittaja :P:
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Se on kiva, että kaikilla kotona olevillakin on oikeus laittaa lapset hoitoon kokopäiväsesti. Tarviihan ne vauvojen äidit kahdenkeskeistä aikaa ja työttömät omaa aikaa ilman isompia muksujaan :headwall:
Tätä kun en minäkään ymmärrä, niin voin hyvin kuvitella vitutuksesi määrän.

ja minä ymmärrän laitan oman tyttöni (2v 4kk)päiväkotiin vaikka olen ite kotona.en tee tätä itseni takia VAAN LAPSENI.tytön kehityksen kannalta on tärkeää että pääsee touhuamaan oman ikäistensä kanssa.meillä ei ole pieniä lapsia suvussa.että todellaki ymmärrän miksi aikuiset laittaa lapsia hoitoon ! :)
itse jään kotia nauttimaan raskaudesta <3 sitten ku vauva syntyy omat tyttöni pois päiväkodista..näin olen suunnitellut.näin tytölläni on oman ikäistänsä seuraa sen aikaa kun ootan ja näin vauvalla on isosisko leikkikaverina!tämä on minun ratkasu enkä tarvitse kenenkää katkeran äidin mielipiteitä mihinkää :D
Voi pyhä yksinkertaisuus...Uusavuttomuutta parhaimmillaan. Eiköhän niitä leikkikavereita löydy ensimmäiseltä leikkikentältä mihin viitsisit kävellä.

Mistä sää tiijät kuinka paljon kävelen päivässä :D laitan lapsen hoitoon VIRIKEPAIKALLE ja sillä siisti.Kuten jo sanoin siihen ei kenenkään mielipiteet vaikuta ;P
Sama mulla. Itsekin lastentarhanopettajan koulutuksen saaneena tiedän, miten paljon lapsen kehitystä auttaa päiväkotitoiminta, että olen laittanut nuo isommat lapseni päiväkotiin. 6-vuotias on neljänä päivänä viikossa ja 3-vuotias kahtena päivänä viikossa. Ja siinä ei joittenkin marinat paina yhtään. :D
 
Heh
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
ja eikä totakaan tilannetta yleensä ite tiedosta ennenkuin se nasahtaa omalle kohalle...
ja vaikka tiedostaa niin silti uiden vanhempien syyttäminen ei auta mitään kun vika on paljon ylempänä. tietääkseni niitä virikelapsia on hoidossa noin 3% (täällä joku osasi joskus kertoa). .
Virikelapsia 3 %? Ainakin omassa tuttavapiirissäni on lähes poikkeuksetta tapana, että isompi lapsi jatkaa päiväkodissa/pph:lla kun uusi vauva syntyy. Tunnen siis kymmeniä tällaisia perheitä. Joten aika pieneltä tuntuu tuo 3 %...
niin ihan virallisesti virikepaikalla.. monesti kaiketi takana on muutakin kuin se että lapselle haetaan seuraa hoidosta.
Kaikki tuntemani tapaukset ovat kyllä ihan muilla kuin lastensuojelullisilla perusteilla siellä päivähoidossa...Se tuntuu olevan nykyään normi ainakin täällä Espoossa.
 
:P
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Alkuperäinen kirjoittaja :P:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Alkuperäinen kirjoittaja :P:
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Se on kiva, että kaikilla kotona olevillakin on oikeus laittaa lapset hoitoon kokopäiväsesti. Tarviihan ne vauvojen äidit kahdenkeskeistä aikaa ja työttömät omaa aikaa ilman isompia muksujaan :headwall:
Tätä kun en minäkään ymmärrä, niin voin hyvin kuvitella vitutuksesi määrän.

ja minä ymmärrän laitan oman tyttöni (2v 4kk)päiväkotiin vaikka olen ite kotona.en tee tätä itseni takia VAAN LAPSENI.tytön kehityksen kannalta on tärkeää että pääsee touhuamaan oman ikäistensä kanssa.meillä ei ole pieniä lapsia suvussa.että todellaki ymmärrän miksi aikuiset laittaa lapsia hoitoon ! :)
itse jään kotia nauttimaan raskaudesta <3 sitten ku vauva syntyy omat tyttöni pois päiväkodista..näin olen suunnitellut.näin tytölläni on oman ikäistänsä seuraa sen aikaa kun ootan ja näin vauvalla on isosisko leikkikaverina!tämä on minun ratkasu enkä tarvitse kenenkää katkeran äidin mielipiteitä mihinkää :D
Voi pyhä yksinkertaisuus...Uusavuttomuutta parhaimmillaan. Eiköhän niitä leikkikavereita löydy ensimmäiseltä leikkikentältä mihin viitsisit kävellä.

Mistä sää tiijät kuinka paljon kävelen päivässä :D laitan lapsen hoitoon VIRIKEPAIKALLE ja sillä siisti.Kuten jo sanoin siihen ei kenenkään mielipiteet vaikuta ;P
Ilmeisesti et kävele ainakaan tarpeeksi...

SINÄHÄN SEN TIEDÄT :D :D eikö ole aika säälittävää väittää tuollasta ihmisestä jota EI TUNNE :) ?
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja ompus:
Meidän kunta teki niin pirullisesti, että pistivät kaikki virikelapset pois tosta suurimmasta päiväkodista, lähinnä siirsivät perhepäivähoitoon ja pienempiin yksiköihin (ja lähinnä ylipaikoille). Syyksi ilmoittivat vaan, että työssäkäyvien ei tarvi kuskata lapsiaan useaan eri osoitteeseen eikä useilla eri kuljetuksilla ja että näillä virikeäideillä on paremmin aikaa roudata lapsiaan kun ei ole mihinkään kiire... No mitä kävi... 70% näistä virikelapsista lopetti päivähoidossa kokonaan!!! Eli oli kerrankin paikkoja mitä jakaa ihan oikeasti niitä tarvitseville. Ainoastaan muutaman virikelapsi jätettiin tähän suurimpaan päiväkotiin ja nämä olivat kaikki sellaisia, että perhesyistä tarvitsivat paikan tai sitten tarvitsivat ELT:n palveluita.
Ihme, että kunnalla kuitenkin oli resursseja alkaa syynätä mitä perhesyitä lapsilla voisi olla pitää se hoitopaikkansa. Tuollaiset säästöt näkyvät lastensuojelu- ja terveydenhoitokustannuksissa jonkin ajan päästä, koska moni vie lapsen hoitoon ihan oman jaksamisensa vuoksi, eikä sitten kehtaa pyytää päästä psykologille, joka kirjoittaisi lausunnon hoidon tarpeesta. Eikä kunnallisilla psykologeilla sellaiseen ole aikaakaan. Sitten väsynyt/masentunut äiti väsyy entisestäänkin, ja perheen lasten olosuhteet heikkenevät. Sinä et vain näe päällepäin, että naapurin Sari on hiukan masentunut ja itse tietää että isomman lapsen on parempi olla päiväkodissa, niin Sari jaksaa tarjota perushoivaa pienemmälle. Kaikki kun ei näy ulospäin.
 
hui
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Sama mulla. Itsekin lastentarhanopettajan koulutuksen saaneena tiedän, miten paljon lapsen kehitystä auttaa päiväkotitoiminta, että olen laittanut nuo isommat lapseni päiväkotiin. 6-vuotias on neljänä päivänä viikossa ja 3-vuotias kahtena päivänä viikossa. Ja siinä ei joittenkin marinat paina yhtään. :D
Et ilmeisesti ole kovin pätevä ammatissasi, jos lasten pitää lähteä kodin ulkopuolelle kehittyäkseen normaalisti :eek:
 
vieras
Täälläpäin on muutamassa kunnassa vähäisten hoitopaikkojen takia järjestetty semmosta "puistotätitoimintaa". Mun mielestä se muutama tunti per päivä tai ei edes joka päivä riittäisi vallan hyvin. En käsitä, että mitä helvetin viriketoimintaa se sit on, jos lapsi on siellä päiväkodissa 40-50 tuntia viikossa???
 
:P
Alkuperäinen kirjoittaja joukossa tyhmyys...:
Alkuperäinen kirjoittaja :P:
Johan täältä Löyty Ainaki yksi KATKERA ihminen :D ! Kuten jo sanoin minun ratkaisuni ei kuulu KELLEKKÄÄN muulle!NIIN JA TIEDOKSI VAIN TYHMILLE NEUVOLATÄTI SUOSITTELI JUURI TÄTÄ RATKAISUA MEILLE ;) :p se sopii meille paremmin kun hyvin :p VITUTTAAKO?:D mitä te kuvitteletta saavuttavan tällä keskustelulla?? luutetteko te todella että jotakin tapahtuisi ku täälä mesuaa?:D
on se hyvä että tällaisia palstoja on keksitty niin saa NAURAA katkerille ihmisille :D :D
Kyllä minusta tuntuu, että nla:n th on suositellut lapsellesi pk-paikkaa ihan muista kuin virikesyistä :whistle:
En minäkään ymmärrä miksi lapsi pitää viedä päivähoitoon saamaan jotain virikkeitä? Kukaan tuskin tynnyrissä asuu, joten sitä seuraa löytyy kyllä muualtakin jos viitsii lähteä 4 seinän sisältä ulkomaailmaan...
Ja katkeraksi et minua voi haukkua; omani saivat pk-paikan heti kun tilanne sitä vaati eli lähdin opiskelemaan.

Ihan virikesyistä olemma jutelleet neuvolassa :) ja se riittää syyksi hakea päiväkoti paikkaa :)
 
joukossa tyhmyys...
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Kaikki tuntemani tapaukset ovat kyllä ihan muilla kuin lastensuojelullisilla perusteilla siellä päivähoidossa...Se tuntuu olevan nykyään normi ainakin täällä Espoossa.
Kuinka sinä voit tietää millä syyllä kukakin lapsi pk:ssa?
 
meitä kusetetaan
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja oikeusjakohtuus :
Hei, Mutta heillä on oikeus siihen. Vai olisiko parempi että kohta luettaisiin perheen väsymyksestä ja siitä kuinka koko perhe surmattiin. Suurin osa noista virikepaikkalaisista on nimenomaan sen vuoksi että vanhemmat saavat levätä.
Niinpä... ja ihan turha kenenkään ruveta sanomaan että niiden vanhempien olis pitänyt miettiä tekeekö lapsia jos ei jaksa tms kun se ei auta niitä lapsia mitenkään. :|

Jos hoitopaikan saa vasta siinä vaiheessa kun omat voimat on täysin loppu, ei liene lapsille ole sen romahtamisen odottelun aikana ollut kovin hyvät oltavat. ja jos ei jaksa hoitaa tavallisia arkihommiakaan kunnolla, on lasten etu että sieltä päiväkodista saa ne ulkoilut, kunnon ruuat ja virikkeet, koska on ihan turha kuvitella että kaikki rupeaisivat hoitamaan lapset asianmukaisesti ja huolella jos hoitopaikka lakkautettaisiin. Kyllä aika moni lapsi päätyisi viettämään virikkeellisiä päiviä telkkarin seurassa
jotkut näistä vanhemmista lepäilee sen 8 h vauvan kanssa. Niin ja tottakai päivään mahtuu shoppailua ja kahvittelua..tosi väsyneitä tuntuu olevan nykyään todella paljon
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Vanhan päiväkodin tilat muuhun käyttöön ja viipale jonkun täyden päiväkodin kylkeen. On toiminut monessa paikassa, toimisi kyllä pk-seudullakin.

On niitä tulossa lisää noin vuoden päästä. Mutta kestäähän se kaavoitus ja rakentaminen. Eikä sekään ilmaista ole.
Nuo viipaleet ovat siirrettäviä yksiköitä, jotka on mahdollisuus perustaa todella nopeasti. Eivätkä silti ole sisältä mitenkään parakkimaisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
ja eikä totakaan tilannetta yleensä ite tiedosta ennenkuin se nasahtaa omalle kohalle...
ja vaikka tiedostaa niin silti uiden vanhempien syyttäminen ei auta mitään kun vika on paljon ylempänä. tietääkseni niitä virikelapsia on hoidossa noin 3% (täällä joku osasi joskus kertoa). .
Virikelapsia 3 %? Ainakin omassa tuttavapiirissäni on lähes poikkeuksetta tapana, että isompi lapsi jatkaa päiväkodissa/pph:lla kun uusi vauva syntyy. Tunnen siis kymmeniä tällaisia perheitä. Joten aika pieneltä tuntuu tuo 3 %...
niin ihan virallisesti virikepaikalla.. monesti kaiketi takana on muutakin kuin se että lapselle haetaan seuraa hoidosta.
Kaikki tuntemani tapaukset ovat kyllä ihan muilla kuin lastensuojelullisilla perusteilla siellä päivähoidossa...Se tuntuu olevan nykyään normi ainakin täällä Espoossa.
ei se muutama prosenti mitenkään tasaisesti kai jakaudukaan. mäkin tunnen monta perhettä joissa isommat lapset on osaksi hoidossa vaikka äiti on kotona pienen/pienten kanssa, mutta vaikka osasyy on se, että lapset saa seuraa on jokaisella, jokin muukin syy siihen hoidon jatkamiseen/aloittamiseen. kaikki ei toki niitä syitä tiedä, eikä niistä pidä muille vanhemmille tilivelvollinen ollakaan.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Ja typerää on myös se, että pph:lta on otettu pois puolikkaat lapset (ainakin meillä päin) ja näin ollen, he eivät voi ohtaa yhtään virikelasta itselleen, koska harvoin virikepaikalaa oleva lapsi vie sen kokopäiväisen paikan. Kun he saisivat sen takaisin (käsittääkseni Risikko ajaa tätä asiaa), niin mun mielestä pph voisi ottaa aina sen yhden virikelapsen ja sitten päiväkoteihin vain niitä, jotka tarvitsevat kokopvpaikkaa.
Tämä on kuule ihan sen vuoksi, että LAILLA on sääretty perhepäivähoitajan ryhmän maksimikoko neljään lapseen. Lisäksi saa olla yksi eskarilainen puolikkaana. Kyse on turvallisuudesta, eikä mistään muusta.

Ja suurin osa virikelapsista on yli kolmevuotiaita, jotka eivät hyötyisi yhtään mitään siitä että viettäisivät puoli päivää neljän yksi-kaksivuotiaan kanssa joukon jatkona. Kun yleensä ei ole kyse siitä, että äiti haluaa antaa lapsen säilöön muutamaksi tunniksi, vaan lapsi syystä tai toisesta hyötyy päivähoidon ammattilaisten tarjoamasta toiminnasta ja ennen kaikkea ikätovereiden seurasta ja esimerkistä. SIKSI niitä virikepaikkoja tarvitaan.

Niin, mitä t ymmärtänyt? Lailla säädetty, nyt saa olla vain 4 lasta, ennen 4,5 lasta. Se pulipäivälapsi on poistettu, joka vei tuon puolikkaan paikan. Ja kyllä, virikehoitolapsia on myös alle 3-vuotiaita.

Että älä tuu siinä lässyttämään, kun et tiedä asiasta yhtään mitään.
 
hui
Alkuperäinen kirjoittaja meitä kusetetaan:
jotkut näistä vanhemmista lepäilee sen 8 h vauvan kanssa. Niin ja tottakai päivään mahtuu shoppailua ja kahvittelua..tosi väsyneitä tuntuu olevan nykyään todella paljon
Aivan! On muotia olla "väsynyt" ja "masentunut"...
 
:P
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Alkuperäinen kirjoittaja :P:
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Se on kiva, että kaikilla kotona olevillakin on oikeus laittaa lapset hoitoon kokopäiväsesti. Tarviihan ne vauvojen äidit kahdenkeskeistä aikaa ja työttömät omaa aikaa ilman isompia muksujaan :headwall:
Tätä kun en minäkään ymmärrä, niin voin hyvin kuvitella vitutuksesi määrän.

ja minä ymmärrän laitan oman tyttöni (2v 4kk)päiväkotiin vaikka olen ite kotona.en tee tätä itseni takia VAAN LAPSENI.tytön kehityksen kannalta on tärkeää että pääsee touhuamaan oman ikäistensä kanssa.meillä ei ole pieniä lapsia suvussa.että todellaki ymmärrän miksi aikuiset laittaa lapsia hoitoon ! :)
itse jään kotia nauttimaan raskaudesta <3 sitten ku vauva syntyy omat tyttöni pois päiväkodista..näin olen suunnitellut.näin tytölläni on oman ikäistänsä seuraa sen aikaa kun ootan ja näin vauvalla on isosisko leikkikaverina!tämä on minun ratkasu enkä tarvitse kenenkää katkeran äidin mielipiteitä mihinkää :D
Voi pyhä yksinkertaisuus...Uusavuttomuutta parhaimmillaan. Eiköhän niitä leikkikavereita löydy ensimmäiseltä leikkikentältä mihin viitsisit kävellä.
Ei välttämättä. Riippuu paljon asuinalueesta, löytyykö niitä lapsia keskellä päivää puistosta vai ei. Mutta ei vauva tarvitse mitään leikkikaveria vielä moneen kuukauteen. Älä nyt hyvä ihminen sen takia katkaise ison sisaruksen kaverisuhteitä päiväkodissa! :eek:
Niin Pitää miettiä vielä tuota ajan kohtaa koska ottaa tyttö sit pois hoidosta :) kiva ajatella että tyvär sais hyviä leikkikavereita sieltä :)
 
Heh
Alkuperäinen kirjoittaja joukossa tyhmyys...:
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Kaikki tuntemani tapaukset ovat kyllä ihan muilla kuin lastensuojelullisilla perusteilla siellä päivähoidossa...Se tuntuu olevan nykyään normi ainakin täällä Espoossa.
Kuinka sinä voit tietää millä syyllä kukakin lapsi pk:ssa?
Ehkä minä tunnen omat kaverini ja heidän elämäntilanteensa? Ehkä tietäisin, jos joku olisi erityisen uupunut tai perheessä olisi lapsen kehitystä haittaavaa alkoholismia tai muuta?

Ja ihan avoimesti tästä asiasta kyllä on keskusteltu esimerkiksi äiti-lapsi-piireissä, joihin kuulun. Siis että haluavat että lapsi edelleen käy hoidossa, ei ole mitään sen ihmeempää syytä. On kiva saada keskittyä vauvaan ja haluavat pitää sen saman hoitopaikan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja ompus:
Meidän kunta teki niin pirullisesti, että pistivät kaikki virikelapset pois tosta suurimmasta päiväkodista, lähinnä siirsivät perhepäivähoitoon ja pienempiin yksiköihin (ja lähinnä ylipaikoille). Syyksi ilmoittivat vaan, että työssäkäyvien ei tarvi kuskata lapsiaan useaan eri osoitteeseen eikä useilla eri kuljetuksilla ja että näillä virikeäideillä on paremmin aikaa roudata lapsiaan kun ei ole mihinkään kiire... No mitä kävi... 70% näistä virikelapsista lopetti päivähoidossa kokonaan!!! Eli oli kerrankin paikkoja mitä jakaa ihan oikeasti niitä tarvitseville. Ainoastaan muutaman virikelapsi jätettiin tähän suurimpaan päiväkotiin ja nämä olivat kaikki sellaisia, että perhesyistä tarvitsivat paikan tai sitten tarvitsivat ELT:n palveluita.
Ihme, että kunnalla kuitenkin oli resursseja alkaa syynätä mitä perhesyitä lapsilla voisi olla pitää se hoitopaikkansa. Tuollaiset säästöt näkyvät lastensuojelu- ja terveydenhoitokustannuksissa jonkin ajan päästä, koska moni vie lapsen hoitoon ihan oman jaksamisensa vuoksi, eikä sitten kehtaa pyytää päästä psykologille, joka kirjoittaisi lausunnon hoidon tarpeesta. Eikä kunnallisilla psykologeilla sellaiseen ole aikaakaan. Sitten väsynyt/masentunut äiti väsyy entisestäänkin, ja perheen lasten olosuhteet heikkenevät. Sinä et vain näe päällepäin, että naapurin Sari on hiukan masentunut ja itse tietää että isomman lapsen on parempi olla päiväkodissa, niin Sari jaksaa tarjota perushoivaa pienemmälle. Kaikki kun ei näy ulospäin.
Tiedän kyllä, että naapurin "Sari" ei ole masentunut, mutta laiska se kyllä on, paljon ollaan myös tekemisissä, olinhan minäkin vasta kotona lasten kanssa ja silloin oltiin paljonkin yhteyksissä. Me kun viikonloppuisin ollaan ulkona se tuuppaa muksunsa usein ovesta ulos että menkää naapurin lasten kanssa leikkiin.

Ja tunnen niistä 10 äidistä 6, joiden lapset lempattiin pois tuosta lähipäiväkodista ja yksikään niistä ei ole masentunut/ kykenemätön lapsiaan hoitaan... päinvastoin antavat auliisti kasvatusapujaan muillekin.
 
Heh
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Vanhan päiväkodin tilat muuhun käyttöön ja viipale jonkun täyden päiväkodin kylkeen. On toiminut monessa paikassa, toimisi kyllä pk-seudullakin.

On niitä tulossa lisää noin vuoden päästä. Mutta kestäähän se kaavoitus ja rakentaminen. Eikä sekään ilmaista ole.
Nuo viipaleet ovat siirrettäviä yksiköitä, jotka on mahdollisuus perustaa todella nopeasti. Eivätkä silti ole sisältä mitenkään parakkimaisia.
Kustannuksia niistä silti tulee. Jostain syystä kumminkin on vaan täällä Espossakin ilmoitettu, että alueelle tulee lisää hoitopaikkoja vuonna 2010 juuri tuossa viipalemuodossa. Ei täällä niitä vapaita tonttejakaan niille ole helppoa löytää paikassa, jossa on tiivistä asutusta.
 

Yhteistyössä