Uutisia irtisanoutumisjupakasta

En usko että tulee lakkoa työoloista tai työnraskaudesta.

uudelleen organisoinnit sen sijaan on tulevaisuuden juttu. Tulevaiduussa ei todallakaan ole riittävästi rekrytoinneista huolimatta sairaanhoitajia ja uskon, että tulemme menemään töitten suhteen takaisin 70-luvulle. Eli silloin sairaanhoitajia oli vähän, perushoitajia enemmän. Luulen että näin tulee käymään tulevaisuudessa. Voimme osittain unohtaa hienot teoriat ja periaatteet esim, yksilövastuisesta hoitotyöstä ja palata takaisin tehtäväkeskeiseen.
 
Vaikea itse tilanteeseen sanoa mitään, mutta risoo palkkaero nais- ja miesvaltaisten alojen välillä, grrrh!!! Vaikkakin on totta, ettei raha ole ehkä kaikki kaikessa, mutta kyllä se yhteiskunnan arvostuksista kummasti kertoo. |O
 
En voinut olla sotkeutumatta vielä kerran tähän keskusteluun. Kalenteri on aivan oikeassa, eli tässähän on kyse nimenomaan nais- ja miesvaltaisten alojen palkkaeroista, joihin pitäisi löytyä yhteiskunnalta varoja puuttua. Jos suurin naisvaltainen ala, eli hoiva-ala, antaa nyt periksi, niin mikä on viesti päättävälle taholle? Se, että kun naisia tarpeeksi syyllistetään, niin he perääntyvät. Ei näin. Ja toisekseen, lääkärien palkoista btw: ei ole palkkakehitys ollut sielläkään saralla enää viime vuosina sitä mitä ennen, koska ala on naisistunut. Jos en väärin muista niin 60-70% lääketieteellisen opiskelijoista on naisia. Ja tämä on vaikuttanut palkkakehitykseen. Siis ihan oikeastiko naiset voivat hyväksyä tämän?

Hoitajat tekevät työtään ja työpäivä päättyy kun ovi suljetaan. On kohtuutonta vaatia, että hoitaja kantaisi tilanteesta vastuun. Kyllä se on työnantajapuoli, jolle vastuu kuuluu (eli siis kunnat ja valtio) Mielenkiintoista sinänsä, että siitä ei kauhea poru noussut, kun hoitajia lomautettiin aikoinaan melkoisia määriä ja resurssit vedettiin minimiin. Mutta ehkäpä kunta ja valtio työnantajina ovat niin viisaita (siis viisaampia kuin hoitajat) , että heillä oli oikea syy tehdä lomautuksia ja laittaa työkykyisiä ihmisiä satamäärin kotiin. Kaipa silloinkin syy oli oikeasti hoitajien joiden olisi pitänyt tulla töihin vaikka väkisin hoitamaan kärsiviä ihmisiä...


 

Haluaisin tuoda tähän keskusteluun vielä yhden näkökulman. Olen sitä mieltä, että jokaisella on oikeus irtisanoutua ja mennä lakkoonkin, jos katsoo sen oikeutetuksi.

Huolestunut olen siitä, miten tästä eteenpäin jatketaan. Mikäli sairaanhoitajat saavat haluamansa, kuka on seuraava ja sitä seuraava ammattiryhmä? Ja kuka sitten menee lakkoon, koska ei halua enää omissa veroissaan näitä kaikkien palkankorotuksia maksaa? Seuraako tästä yleislakko? Tapahtumaketju voi olla aika loputon ja julma.

Itse olen yhtä korkeasti koulutettu kuin sairaanhoitajatkin (Sosionomi amk) ja päihdehoitoalalla töissä. Palkkani on hädin tuskin yli 2000?/kk ja sekin on paljon enemmän kuin moni muu sosionomi tässä maassa saa. Olen myös vastuussa ihmisten hyvinvoinnista ja teen töitä sairaanhoitajien kanssa rinta rinnan. Tiedän että työmme on vaativaa ja raskasta. Ja palkka on pieni. Tämä kaikki oli tiedossani opiskellessani. Mutta halusin työn josta nautin, jonne jaksan joka aamu mennä. Josta tunnen saavani muutakin kuin palkkaa.

Jokaisen meidän työ on tärkeää, siitä olen ihan varma. Toivottavasti järki voittaa joka suhteessa ja voimme edelleen arvostaa kaikkia ammattiryhmiä tasapuolisesti. Kukaan meistä ei toivottavasti koe olevansa toista tärkeämpi, sellainen kilpailu veisi tämän maan nopeasti kaaokseen.

 
Peesaan Annaliinaa ja myös Eemulia. Lankoni jolla on yo-tutkinto, ei muuta koulutusta, tienasi jo kuusi vuotta sitten yli kaksi kertaa enemmän kuin minä miesvaltaisella it-alalla, meikäläisellä on kuitenkin kaksi akateemista loppututkintoa ja yksi 3-vuotinen erikoistumiskoulutus siihen päälle, koulutusta vastaavaa työtä olen tehnyt kohta 14 vuotta kuntasektorilla vakituisessa virassa ja naisvaltaisella alalla. Mutta työstäni tykkään tosi paljon ja siinä viihdyn.
Kielokkille haluaisin sanoa vaikka tämä nyt hiustenhalkomista olisikin etten ymmärrä toisten tärkeää ja vastuullista työtä tekevien ammattiryhmien mollaamista "leikkimielellä", mutta ehkä se joidenkin huumorintajuun sopii. En usko että näissäkään keskusteluissa sairaanhoitajien työn arvoa tai ammatillista osamista on kukaan vähätellyt. Kritiikki on kohdistunut ennen kaikkea Tehyn toimiin ja vaateisiin palkankorostusten aikaansaamiseksi, ikävää jos irtisanoutumisista tulee farssi, taas vedotaan "hysteeristen akkojen järjestäytymättömään touhotukseen" ja "ylireagointiin" sekä sitä kautta myös koko ammattiryhmän mitätöintiin (tällaista tuli mieleen kun luin tuon Ruusan linkin artikkelin).
 
Huomenta,

Nyt jälleen aivot toimivat kun on saanut nukuttua. Tuossa aiemmin peräänkuulutettiin sitä miten asiat olisi sitten pitänyt hoitaa. oma ehdotukseni tulee nyt tässä.

Se missä nyt on menty vikaan (tiedän että jälkiviisaus on huonoa viisautta ...) on että on unohdettu markkinoinnin taidot tästä kampanjoinnista. Mielestäni hoitajien työtaisteluun ei sovi samat elementiti kuin esim. metallimiesten imagoon. Ihmiset haluavat uskoa että hoitajat ovat vastuunkantajia. Vastuusta pakoilu (=irtisanoutuminen) taas ei sovi tähän yhtälöön laisinkaan. Lakkoilu tai mikä se oikea termi sitten olisikaan olisi pitänyt suunnata toisin korostaen sitä että hoitajat kantavat kaikesta huolimatta yhteiskuntavastuunsa. Jo viime keväänä olisi kannattanut aloittaa hoitajan mmatin tietynlainen lobbaus. Siis tv:stä olisi tullut dokumentteja yms aiheeseen liittyen, joiden avulla kansalaisten luottamusta sairaanhoitajien korkeaan työtaitoon olisi korostettu. Varmasti olisi löytynyt innokkaita dokumentin tekijöitä. Tämä kaikki olisi pitänyt osata markkinoida ihmisille jo ajoissa Tuponeuvotteluissa olisipitänyt osata tehdä yhteistyötä ja liittoutua muiden kanssa. ei niin että ollaan hiljaa omien vaatimusten kanssa siihen asti että kuullaan mitä muut ryhmät ovat saamassa ja VASTA sen jälkeen täräytetään oma vaatimus pöytään ja sanotaan että irtisanoudutaan jos tähän ei suostuta. Kaiken lisäksi irtisanoutumiset kohdistetaan yhteiskunnan heikoimpiin. En usko että kukaan meistä haluaa joutua puun ja kuoren väliin ja vain kiltisti myöntelee jooo, jooo.

Naisyhteisöllä on omat ongelmansa ja näiden ongelmien olisi pitänyt olla tuttuja jo entuudestaan naisvaltaisella alalla työskenteleville. Eli tällä ajan takaa sitä, että tehyläisten olisi pitänyt osata kampanjoida niin että naiset olisi saatu tukemaan teitä. Se ei valitettavasti tapahdu niin että halutaan rahaa tuplat verrattuna siihen mitä muut saavat tai kohdennetaan yötaistelu synnytyksiin (jokaisella nousee selkäkarvatpystyyn jos omia lapsia uhataan, siinä ei iltapäivälehdistöä tarvita lööppien keksimiseen). Muutenkin olisi pitänyt korostaa myös muita tekijöitä kuin rahaa tässä työtaistelussa. Vaikka oikeutta parempiin kahvitaukoihin ja ruokailutaukoihin. On helpompi hyväksyä rahan anto jos samalla annetaan jotain ns. "yhteiskunnalle ilmaista" parannusta. Meille enemmän rahaa -> lisää työntekijöitä alalle, kun rahaa on rajallisesti käytössä ei oikein toimi.

Mitähän muuta, imagosta olisi pitäny pitää paremmin huolta ettei osaava sairaanhoitaja muutu ahneeksi sairaanhoitajaksi yleisessä keskustelussa.

Mielelläni kuulisin kommentteja näkemyksiini liittyen :flower:
 
mä olisin kaivannu vastausta tohon edellisellä sivulla olevaan kommenttiin, että miten niin ne ryhmät irtisanoutuu, joilla on jo nyt isoimmat palkat? Jos tarkoitettiin siis sairaanhoitajien/röntgen-labrahoitajien/fysioterapeuttien kesken olevia ryhmiä?

Ja Unnille, kuten olen jo ainakin jossain muussa pinossa sanonut: ainakin mun työpaikan näkökulmasta (enhän voi muusta tietää) palkkojen nosto vastaa muuttuneita työoloja, JA estää ainakin nuorten työntekijöiden poislähtöä perehtymisensä jälkeen. Siis, jos samaa rahaa ei ole muun alan töistä saatavissa ILMAN koulutusta, lisää se kynnystä lähteä. Omassa työyksikössäni olen huomannut, kun väkeä ON lisätty, että se ei välttämättä auta kiireeseen, kun väki on vastavalmistunutta=kokematonta. No, ajatellaan, että tottahan heistä TULEE kokeneita parin-kolmen vuoden päästä, mutta kun väki ei pysy samana, niin kokematonta on aina paljon.

Tää on mun työyksikön tilanne, en siis puhu yleisesti muiden puolesta.

Ja sit haluisin sanoa, että täällä on kiva, kun kommentit pysyvät asiallisina, kaikissa pinoissa (esim mitä nyt-puolella) niin ei ole.

Mä en henk koht usko, että tehyn tavoitteet sinällään toteutuvat, kait tähänkin nyt normaalit neuvottelukuviot kuuluvat, eli että lopputulokseen pääsyyn molemmat osapuolet joustavat.

Mä itse en ole irtisanoutunut, koska jään äitiyslomalle. Tämä on siis tehynkin kanta asiaan, myöskään eläkkeelle kohta jäävät eivät irtisanoudu. Mua hirvittää kyllä kovasti, mikäli tilanteen annetaan mennä sinne 19.11 asti, mikä on meininki töissä. Kyllä mä pelkään, että tietyssä tilanteessa, jos teen hoitovirheen vaikkakin hillittömän kiireen ja paineen alla, joudun itse vastuuseen. (tai kollegani, jotka ovat töissä. Itse kun olen todennäköisemmin jo saikulla, kun harva meillä jaksaa töissä olla muutenkaan ä-loman alkuun asti. Ja saikulla olen jo nytkin...)Mutta en usko, että tilanteen voidaan antaa mennä sinne asti. Se olis liian karmeaa. Silti puollan tätä, koska tosiaan niistä pehmeämmistä keinoista ei ole ollut mitään hyötyä. Tällainen työtaistelumalli ei VOI kestää pitkään, jolloin haitat ja esim taloudelliset menetykset yhteiskunnallekin pitäis jäädä pitkää lakkoa pienemmiksi.

1955 valtion sairaanhoitajat ovat myös joukkoirtisanoutuneet. En kyllä tiedä, mitä ovat vaatineet, ja mikä on ollut lopputulos. Pitäs etsiä historianlehdiltä...
 
dinomamma: Tuo korkeapalkkaisuus liittyi siihen, että eikö irtisanoutumiset ole kohdentumassa niihin työpisteisiin, joissa tehdään vuorotyötä ja siten saadaan korkeinta palkkaa. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Voi tietysti olla että olen ihan väärässä.

Onneksi en ole edes muihiin keskusteluihin törmännyt (nyt tiedän mitä tarkoitit, kun kävin kurkkaamassa).
 
On tämäkin pisara valtameressä, mutta onko tässä teidän mielestä nyt järkeä...?

TS verkkolehti 26.10.2007
Teattereiden valtionosuudet kasvavat
Teattereiden, orkestereiden ja museoiden ensi vuoden valtionosuudet kasvavat tämänvuotisista. Teattereille osoitetaan varsinaiseen teatteritoimintaan yhteensä vajaat 33,7 miljoonaa euroa, mikä on noin 7,7 miljoonaa euroa enemmän kuin tänä vuonna. Orkestereille valtionosuutta jaettiin hieman yli 15 miljoonaa euroa, mikä on runsaat 2,5 miljoonaa euroa tämänvuotista enemmän. Museoiden valtionosuuksien määrä on ensi vuonna noin 25 miljoonaa euroa. Kasvua tästä vuodesta on noin 6 miljoonaa euroa. Valtionosuusuudistus tuo taide- ja kulttuurilaitoksille vuoteen 2010 mennessä noin 50 miljoonaa euroa lisää.

Julkaistu 26.10.2007 13:52:00
 
No, vuorotyön lisät ovat korvausta hankalista työajoista. Ja saman palkan siis saa ihan perusterveydenhuollossakin vuorotyössä. Esim terveydenhoitajilla on ollut hieman paremmat palkat, kuin sairaanhoitajilla. Mä en ala sohimaan kepillä tätä hoitoalan keskinäistä palkkausta, siinähän on eroja. Mut sitten se menee taas siihen, että ei arvosteta toisen työtä, jos ajatellaan, että palkka olis jossain muualla alan sisällä parempi. Työhän on kiistatta erilaista eripuolella. Itse pidän yliopistosairaalan sisällä epääreiluimpana sitä, että lastenklinikalla (ainakin omassa sairaalassa) on aikuisten puolta huonommat palkat. Myös lääkäreillä.

Mut tuosta vuorotyöstä sinänsä, et musta se ei olis reilua, että päivätyöstä sais saman rahallisen korvauksen, kuin siitä, että olet öisin tai pyhisin töissä. Siis, peruspalkka sama, mut sitten saat sen korvauksen siitä ajasta, jolloin yleensä muut ovat kotosalla. Näitä lisiä on muillakin aloilla kuin hoitoalalla.

Irtisanoutuneita on runsaasti myös päivätyötä tekevissä, esim fysioterapeutit, poliklinikoilla työskentelevät yms. Ja esim meidänkin osastolla osa tekee pelkkää päivävuoroa, jolloin eivät saa lisiä. Esim perhesyistä (yksinhuoltajia) tai terveydellisistä syistä. He eivät luonnollisestikaan saa vuorolisiä. Itsekään en tee omasta halustani yövuoroja. Mun lisät eivät ole koskaan 30-150 euroa enempää/kk.
 
Tuo terkkarikohta jää vähän epäselväksi tossa. siis tarkotan, että tietääkseni heidän palkkansa on hitusen parempi kuin sh:n peruspalkka. He eivät tee vuorotyötä (paitsi esim kotisairaanhoidossa). Mut luulisin, että jos th on sairaalassa, palkka on´sitten sama kuin sh:n. Tuo isompi siis esim neuvolassa. Mutta ero ei ole suuri, se on varma. Lisillä pääsee kyllä samaan, luulisin. Mulla ei valitettavasti ole mitään faktatietoa tästä.
 
Tehyyn kuuluvia lastenhoitajia/lähihoitajia on töissä myös päiväkodeissa. Sinne kuuluisi myös palkankorotusta. Ja lastentarhanopettajille myös. He ovat isommassa palkkakuopassa kuin opettajat. Lastentarhanopettajat vaan kuuluvat akavaan, et en tiä mitä he nyt saavat tällä kierroksella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dinomamma:
Tehyyn kuuluvia lastenhoitajia/lähihoitajia on töissä myös päiväkodeissa. Sinne kuuluisi myös palkankorotusta. Ja lastentarhanopettajille myös. He ovat isommassa palkkakuopassa kuin opettajat. Lastentarhanopettajat vaan kuuluvat akavaan, et en tiä mitä he nyt saavat tällä kierroksella.
Kyllähän se korotus tulee koskemaan myös näitä em. hoitajia?!
 
dinomamma: En nyt sen enempää asiaa nyt sörki, mutta onhan ne vuorotyölisätkin osa palkkaa ja että se kokonaispalkka on mun mielestä se josta pitäisi puhua. En itsekään puhu tehtäväkohtaisesta palkastani (1800 ?) kun kuitenkin saan lisäksi henkilökohtaista lisää. Mun mielestä pitäisi puhua kokonaispalkoista noiden peruspalkkojen sijaan. Se on vähän sellaista asiaoiden hämmentämistä. Niin ja taitaa se niillä parjatuillapaperimiehilläkin iso osa palkasta tulla lisinä. vuorotyöt vain ovat joillakin alalla niin selkeä osa työtä, että niiden erottelu tuntuu tosiasioiden vääristelyltä.

Niin toteutuessaan kokrotus tulee koskemaan paljon suurempaa ryhmää kuin tehyläiset.

 
En mäkään usko, että korotukset tulis pelkille tehyläisille, vastasin vaan, kun kysyttiin, että eikö päiväkodissa olevat saa korotuksia. Tarkoitin siis sitä, että kaikki ammattiryhmät, jotka ovat tehyssä, kuuluvat korotusten piiriin.

Ja vielä noista vuorolisistä, että kyllä olis tunkua esim poliklinikalle päivätöihin entistä enemmän, ellei näistä illoista, öistä ja viikonlopuista, jouluista sun muista saisi korvausta. Eli, jos ei olis peruspalkka+lisät. eihän se niin voi mennä, että katottas kokonaispalkka, ja sit se olis sama riippumatta siitä, millaisia työvuoroja tekee!

En tiedä onko esim paperimiehissä sit niitä, jotka ei tee vuorotyötä, ja miten heidän palkkauksensa menee, mutta luulen, että sielläkin olis epäreilua, että jos joku tekee pelkkää päivävuoroa ja kollega illat ja yöt, ja palkka olis silti sama.

Ehkä me puhutaan Ruusan kanssa nyt eriasiasta, en vaan ymmärrä miten tää vois olla eritavalla kuin nykyään on? Siis, et on peruspalkka tai tehtäväkohtainen, miten vaan + lisät.
 
Todennäköisesti tulee käymään niin, että kaikki ammattiryhmät saavat tulevan korotuksen. Tosin, nythän jo joissakin kunnissa ei-tehyyn-kuuluville sairaanhoitajille on luvattu se vajaa 12%:n korotus. Töissä on kyllä ollut puhetta siitä, että tulevaisuudessa palkkaus voi kyllä mennä siihen, että saat ammattiliittosi mukaan palkan, mutta todellisuutta se ei vielä ole.

Irtisanoutumiset ovat koskettaneet kyllä kaikkia sairaalan paikkoja. Esim. meidän sairaalassa melkein kaikki sädehoitajat ja onkologian pkl-hoitajat ovat irtisanoutuneet (päivätyö). Lisäksi on tientenkin päivystyksestä, leikkurista, teholta ja synnäriltä allekirjoittanut irtisanoutumispaperin tosi moni. Itse henkilökohtaisesti myös toivon, että irtsanoutumiset eivät toteudu, vaan ratkaisuun päästään ennen sitä. Ei voi muuta kuin katsoa mitä tulee tapahtumaan :| . Onneksi itse olen saikulla todennäköisesti äitiysloman alkuun saakka, joten ei tarvitse henkilökohtaisesti olla katsomassa että minkälaiseksi työ siellä mahdollisesti menee (olen päivystyksessä töissä) :whistle:

Afu ja mini 28+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja dinomamma:
En mäkään usko, että korotukset tulis pelkille tehyläisille, vastasin vaan, kun kysyttiin, että eikö päiväkodissa olevat saa korotuksia. Tarkoitin siis sitä, että kaikki ammattiryhmät, jotka ovat tehyssä, kuuluvat korotusten piiriin.
Alkuperäinen kirjoittaja dinomamma:
Niin, niin.. mutta kun ei tuo korotus koske pelkästään tehyläisiä... sitä olen yrittänyt selittää...
 
dinomamma: peruspalkkahölinäni liittyy siihen että tavallaan harhautetaan tavallisia ihmisiä kun puhutaan että on niin ja niin huono palkka vaikka todellisuus on että kuukausipalkka on ihan kohtuullisella tasolla vuorotyöominaisuuden takia. Kaikillaaloilla ei luonnollisestikaan ole vastaavaa järjestelmää joten sen takia tuntuu hieman totuuden vääristelyltä hoitajien (vurotyö) huonot palkat.
 

Yhteistyössä