Me hoitajat (minä siis olen sallainen) ajamme omia etujamme kyllä, mutta siinä sivussa tulee ajettua myös monien muiden etuja vaikkapa yksittäisten kansalaisten, jotka terveydenhoitoa tarvitsevat.
Me moni hoitajista ihan oikeasti olemme valmiit siirtymään muille aloille, emme todellakaan koe saavamme riittävää korvausta työstämme. Minä teen raskasta työtä akuutinhoidon saralla. Potilaita on moneen lähtöön ja niin on omaisiakin, joita saamme myös auttaa ja opastaa tässä työssä. Työmme on hyvin epäsäännöllista (siis illasta aamuun, taas aamuun, iltaan, aamuun ja sitten putken päättä kolme yötä). Teemme töitä kolmenviikon jaksossa kaksi viikonloppua. Eli käytännössä olemme vapaalla yhden viikonlopun kuukaudessa. Myös kaikki juhlapyhät olemme töissä, yleensä sattuu niin että joku juhlapyhistä on vapaana kokonaan tai osittain. Lisät näistä ei mitään päätä huimaavia ole. Käteen jää näistä viikonlopuista, illoista ja öistä 200 euroa/kk. Minä olen ainakin korviani myöten täynnä työnantajan, kunnan, valtion ja kansalaisten arvostuksen puutetta. Tai sitä että kaikki vain puhuu ja puhuu, mutta kukaan ei oikeasti ole valmis maksamaan. Itse arvosta ammattiani, mutta en voi hyväksyä sitä, että meidän ammatillamme poliitikot ratsastavat, mutta aina nämä puheet ovat olleet yhtäkatteettomia. Kun tulee puheiden lunastusten aika, ottaa aina päättäjät vesiperät!
Mutta asiaan. Miten olet ajatellut hoidattaa itsesi ja lapsesi, jos suurimäärä hoitajista poistuu muille maille tai toiseen ammattiin. Ala ei huononpalkkauksen takia kiinnosta, joten niitä työntekijöitä ei kohta ole, kun vielä suuretikäluokat eläköityvät. Luuletko, että hoitotakuu toimii? Luuletko, että hoitoa aina vaan saa? Kuka hoitaa? Lääkärikö? Eikö heistäkin ole pulaa?'
Mitä sinä maksat hoidostasi? Olisitko valmis maksamaan esim 10 euroa veroissa enemmän, että julkinenhoito säilyy ja hoitajat saisivat palkankorotukset? Siis olettaen että hoitajat saisivat palkankorotuksensa. Vai valittaisitko etta oli hoitajien vika kun sinulta kukkaro keveni kympillä. Vai osaisitko ajatella, että sinä saat arvokasta hoitoa tuolla rahalla. Sinä pääset neuvolaan tarkastukseen, synnyttämään, vauvasi neuvolaan, hoitoon tarvittaessa. Mitä olet itse valmis tuosta maksamaan?? Moni ei ilmeisesti yhtään mitään.
Joukkoirtisanoutumiset eivät ole hoitajien vika. Ketään ei saisi syyllistää, että jätät hoitamatta heikoimmat kun irtisanoudut. me ajamme oikeuksiamme ja ammattimme arvostusta vihdoinkin sanoista tekoihin. Lakoilla emme ole saanut mitään, mutta nyt toivottavasti saamme. Tai sitten suomen terveydenhuolto muuttaa muotoaan. Terveydenuolto yksityistyy ja siitähän me kaikki olemme valmiit maksamaan, eikö.