Uutisia irtisanoutumisjupakasta

Minä en vaan edelleenkään usko, että työvoimapula ratkeaa palkkoja korottamalla. Ehkä sitten joillakin erityisaloilla on nyt sellainen tilanne, että työvoimaa ei oikeasti tunnu olevan saatavilla huonon palkkauksen takia. Mutta muutoin suurin osa tuosta työntekijöiden vähäisyydestä -> liian työtaakan kasaantumisesta johtuu resurssien puutteesta: ei ole varaa palkata lisähenkilökuntaa. Kun palkkoja nostetaan, vielä vähemmän on varaa ja katsotaan vaan, hoitohenkilöstön määrää supistetaan entisestään. (Ja joo, toki sitä rahaa olisi, jos oikeasti priorisoitaisiin, paljonhan sitä menee aivan turhaan ainakin minun mielestäni. Mutta tämä sitten on jo sen luokan ikuisuuskysymys, ettei ehdi tähän hätään.)

eulis
toi esille hyvän pointin. Matalapalkkaisia naisvaltaisia aloja on paljon. Tasa-arvon nimissä kaikille pitäisi pikku hiljaa tulla parannusta. Mutta kun tilanne on se, että näitä aloja on paljon, parannuksia ei voi tullakaan muuta kuin pikku hiljaa.
 
minun alalllani palkka 7 1/2h työ päiväivä 5krt vko niin n.1200-1300kk-verot sillä pitäs elää maksaa hoitomaksut ja työmatkakulut ym... joten kyllä ollaan kotona varmaankin 3v seuraavan synnytyksen jälkeen... niin meillä on kaiken lisäksi tunti palkka mihin korotus on noin 10 centiä suurinpiirtein niin eipaljon naurata

ap:n linkityksessä oli se hyvä puoli että nyt tietää että on mahdollista saada pienille hoitoo vaikka sitten ruotsista mutta kuitenkin.... helpottas se tieto ketä tahansa jos tietää oottavansa sydän lasta....
 
Tuohon PAMin lakkoon sen verran, että eihän se lakko tainnut sittenkään toteutua ja heillä kyse oli selkeistä puutteista: esim. siitä maksaako työnantaja äitiysloman alusta palkkaa. Tuo puute korjattiin nyt tällä kierroksella. Eli hieman erilaiset (=oikeutetummat) vaatimukset taisi olla heillä kyseessä. Ei siis ole oikeutettua verrata tehyn vaatimuksia heidän vaatimuksiin.

Lakkoilun kyllä hyväksyn, mutta en ääritapojen käyttöä, sillä mielestäni se on lähes kiristystä. Muutenin tämä tehyn taktiikka tällä kierroksella on vähintäänkin epäillyttävä. aivan kuin jo ennen neuvotteluja olisi ollut selvää että nyt irtisanoudutaan kun muut kunta-alan yhmät hylättiin neuvotteluissa.

Varmastikin jokin sopu löytyy, mutta uskon että tämä keskustelu tulee pitkään vielä heijastumaan hoitoalan arvostuksessa - välttämättä hoitajia ei enää arvosteta samalla tavalla kuin aiemmin. Ainakin omalla kohdallani on vaikeuksia arvostaa heitä enää yhtä paljon (pikku2 pitäisi syntyä marrsakuun puolessa välissä).

Entä synnytyspelosta kärsivät äidit? Varmasti tämä vaikuttaa heihinkin. Niin ja minkälaisen esimerkin neuvottelemisesta hoitajat antavatkaan omille lapsilleen? Lisäksi onko ajateltu sitä, kuinka suuret kustannukset jo tästä pelkästä uhasta aiheutuu yhteiskunnalle?

Vähän tuntuu että asioita ei ole mietitty tehyn taholta loppun asti.
 
SEE

ROOSA 07 Kirjoitti:
Varmastikin jokin sopu löytyy, mutta uskon että tämä keskustelu tulee pitkään vielä heijastumaan hoitoalan arvostuksessa - välttämättä hoitajia ei enää arvosteta samalla tavalla kuin aiemmin. Ainakin omalla kohdallani on vaikeuksia arvostaa heitä enää yhtä paljon (pikku2 pitäisi syntyä marrsakuun puolessa välissä).

Entä synnytyspelosta kärsivät äidit? Varmasti tämä vaikuttaa heihinkin. Niin ja minkälaisen esimerkin neuvottelemisesta hoitajat antavatkaan omille lapsilleen? Lisäksi onko ajateltu sitä, kuinka suuret kustannukset jo tästä pelkästä uhasta aiheutuu yhteiskunnalle?

Vähän tuntuu että asioita ei ole mietitty tehyn taholta loppun asti.[/quote]


Minä vastaan:
Ai, et arvosta hoitajia enää siksi koska vaativat etuuksia itselleen, vaativat arvostusta osakseen ja ajavat omaa asiaa. Edelleenkään en ymmärrä miten voitte kääntää tämän kaiken yksittäisten hoitajien niskaan. Tällä palstalla hoitajia on paljon enkä haluaisi joutua lukemaan tälläistä tekstiä että mun työtä ei enää arvosteta koska Ammattijärjestö on päättänyt työtaistelutoimen olevan irtisanoutuminen ja osa hoitajista on siinä mukana. Olen itse odottava äiti ja huolissaan tilanteesta myös, mutta koen että vastuu on jollakin ihan muilla kuin yksittäisillä hoitajilla että tähän on ajauduttu, esimerkkinä mainitakseni vaalilupaukset, valtiovallan puuttuminen , yhteiskunnan tuki palkkaolojen korjaamiseen, naisvaltaisten alojen mollaaminen etteivät muuhun pysty, lakkotoimien toimimattomuus hoitoalalla (suojatyövelvollisuuden takia) jne...

T:Vihainen SEE
 
Hoitajilla on armottomasti liian pieni palkka työn vaativuuteen nähden. Enkä tarkoita pelkästään itsessään työn vaativuutta vaan myös sitä, että kuinka paljon ko työ vaatii mm perhejärjestelyjä tms. Muistatteko kun paperimiehet olivat lakossa ja he vaativat itselleen esim joulunpyhiä vapaaksi, jotta voivat olla perheen kanssa? Tai niistä päivistä, herra muistaa edes, kuinka moninkertaisen palkan? Kuinka suuren loven tekivät paperimiehet kansantalouteen tuolla aivan turhalla lakolla, jolla paransivat ennestäänkin hurjia tulojaan monella sadalla eurolla?

Ymmärrän äitien huolen mahdollisten irtisanomisten käytyä toteen, mutta miksi juuri naiset ovat niin kovasti vastaan hoitajien palkankorotuksia? Johtuuko se mahdollisesti omasta palkkatasosta? Jostakin ohjelmasta kuulin sivukorvalla, että superin hyväksymästä sopimuksesta perushoitajille jäi käteen kokonaiset 70 euroa kuukaudessa. Siis ihan oikeasti, teollisuudessa tuollaiselle "palkankorotukselle" naurettaisiin makeasti.

Onko hoitajilla muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoutua? Keino ei ole mielestäni arveluttava ollenkaan. Päinvastoin, kerrankin naiset osoittavat olevansa tosissaan vaatimustensa kanssa, eivätkä lankea "kiltin tytön"-syndroomaan.
 
Toki ymmärrän että hoitajana ei ole helppoa ola juuri nyt, mutta se ei tarkoita sitä että meidän muiden olisi oltava hiljaa ja nyökyteltävä vain teidän näkemyksille.Ettehän te meidän muiden etuja aja. En ole tehyläinen. Jotenkin ei vain mene minun ymmärrykseeni että neuvotteluissa pitää heti ottaa äärimmäiset keinot käyttöön. Niin ja irtisanoutuminenhan on jokaisen henkilökohtainen valinta. Ei tehy tee irtisanomista teidän tietämättänne.

Niin ja tosiaan ei minun arvostukseni hoitotyön tekijöitä kohtaan einakaan nyt nouse. Ne kerrat kun olen joutunut sairaalaan eivät ole nyt niin ihania olleet.

suon mielelläni vain päivätyötä tekeville tehyläisille korotukset ja n. 2000? palkan eli th:t, fysioterapeutit jne, mutta uskon kyllä että sh:n palkka vuorotöineen on riittävä. Kyllä omalla alallanikin saa tehdä ylitöitä ja töitä mitä ihmeellisimpiin aikoihin, mutta eipä siitä mitään haittakorvausta makseta. Itse olisin tyytyväinen siihen että minulla olisi vakituinen työ ja siten helpompi tehdä tulevaisuuden suunnitelmia. Hoitoalalla töitä ainakin riittää ja voihan sitä työpaikkaakin vaihtaa jos työ tuntuu liian raskaalta.

Äreäksi minut tekee se että meitä äitejä ja meidän syntymättömiä lapsia kiristetään näillä uhkailuilla. Sitä minä en hyväksy. samaa mieltä olisin jos irtisanoutumassa olisi lääkärit. En minä halua itseni tai lapseni terveyttä vaarantaa rahan takia.

Perhejärjestelyistä sen verran, että vuorotyön luonne oli varmastikin teille jo opiskeluaikana tiedossa. Vastapainona teillä on kuitenkin vapaita viikolla jne. Toki perhetilanteet ovat hankalia, jos kumpikin perheessä sattuu olemaan vuorotyöläinen. Jokainen kuitenkin valitsee oman ammattinsa.

Annaliina: Muitakin vaihtoehtoja on varmasti. Monella muullakaan alalla lakkoilusta ei ole mitään hyötyä, vai oletko sitä mieltä että he jotka voivat kiristää yhteiskuntaa muiden hengellä ansaitsevat suurimmat palkat?
 
SEE
Hoitoalalla työskentelee monia jotka eivät kuulu Tehyyn, osa kuuluu Superiin ja Jhl:n sekä sitten on vielä liittoon kuulumattomat ( niinkuin minä) Eiköhän kaikki työtaistelukeinot ole aina "kiristystä", mutta miksi muut ammmatiryhmät ovat oikeutettuja vaatimaan etuuksia ja korjaamaan jälkeenjääneitä palkkoja? Kyllähän hekin ovat tienneet mihin ryhtyvät kun ammatin valitsevat. Kuka hoitajien etuuksia ajaa jollei he itse tuskin sinä? Miksi hoitajien pitäisi siis nyt ajaa jonkun muun etuuksia? Uskon vakaasti siihen että jos palkkakuoppa korjataan niin alan kiinnostavuus kasvaa ja saadaan työntekijiötä enemmän jolloin työn kuormittavuus vähenee ja hoitotaso paranee. Siitä onko 24% oikea korvaus en ota kantaa, koska tiedän sen että noin suuri kertakorotus on vaikea toteuttaa yhdellä sopimuskaudella. Mutta eiköhän Tehy tuolla vaatimuksella asettunut riman ja siitä lähdetään neuvottelemaan eli lopputulos on varmaankin jotain muuta.

Mikä sinun Ruusa 07 mielestä olisi oikea tapa ajaa omia etuuksia? Olla hiljaa ja tyytyä osaamme vai? Tarkoittako se että kun on kerran alansa valinnut ei ole oikeutta saada isompaa palkkaa vaikka yhteiskunnassa hinnat nousee jne.. Minusta on äärimmäisen naiivia ajatella että kun valitsit ammatisi niin älä valita...

Keskustelu on naurettavaa ja yleistävää ja hoitajia kohtaan hyökkäävää sekä henkilökohtaisella tasolla monia loukkaavaa jotka ovat tälle palstalle tulleet keskustelemaan vauvan odotuksesta. Tämä on poinntini ja toivon että ihmiset ymmärtävät tilanteen.
 
SEE: Muilla aloilla ei olekaan käytetty näin äärimmäistä keinoa. Siinä tämän jutun pointti. ei ole minusta oikein uhata niiden kaikista heikoimpien henkeä palkkataistelujen takia. Ei tämä tehyn julkisuus kuvaa kohenna.

Minust teidän pitäisi "tyytyä" tavalliseen lakkoon ja rajata lapset yms lakon ulkopuolelle. Niinhän nuo lääkäritkin tekivät.

 
SEE
Ensiksi Ruusa 07 en kuulu Tehyyn!

Ja muilla aloilla on käytetty irtisanoutumista työtaistelukeinona...esimerkiksi lääkärit ovat käyttäneet historian aikan irtisanoutumista että sillee, mutta en enää meinaa asiaa kommetoida olen tehnyt kantani selväksi. Omalta kohdaltani kyse ei ole siitä kuka on oikeassa ja kuka ei mutta en tahtoisi lukea loukkaavia kirjoituksia kun tänne palstalle tulen.
 
Peesaan SEE sua täysillä! Kuten toiseen ketjuun kirjoittelinkin, alkaa muakin nyppiä tämä hoitajien syyllistäminen. Lakot on kokeiltu, eivät tuota tulosta suuren suojatyömäärän vuoksi-viimeksi kun lakkoa kokeiltiin -95, kävi niin ettei parannuksia juuri tullut palkkaan eikä työehtoihin, päinvastoin huononnuksia senkin edestä!

Itse olen sairaanhoitaja ja mies myös ja kuulutaan molemmat Tehyyn. Toista lasta odotetaan ja tottavie tilanne mietityttää myös itseäni, mutta seison siltikin tiukasti liittoni takana-kuten jo sanoin, lakot on kokeiltu, eikä niillä saavuteta yhtään mitään! Kerrankin kun ei tyydytä kiltisti tarjottuun ja kumarreta päälle, alkaa kauhea syyllistäminen. Työtä tämä on siinä missä mikä tahansa muukin ja myös meillä on oikeus ajaa etujamme. Tottakai olen itsekin tiennyt mikä palkka on jo ammattia valitessani, mutta eihän se herranjestas sitä tarkoita että koulutusta vastaamattomaan palkkaan on tyydyttävä hamaan hautaan asti.
 
Kenleikkiin ryhtyy, seleikin kestäköön. Jokainen hoitaja tekee valintansa henkilökohtaisesti joten uskoisin että on oikeutettua kyseenalaistaa teidän arvoja. itse en koskaan voisi ko. keinoa käyttää eikä minun tarvitse sitä siis hyväksyä.

Jos lakko ei toimi, niin minkäs minä sille mahdan. Itse en voi edes lakkoilla vai pitäisiköhän uhata polttaa yliopisto, jos eivät mina ota työsuhteeseen ja anna koulutusta vastaavaa palkkaa... olisikohan se nyt sitten 3500?. Kyllä mielestäni amk-koulutuksesta riittävä palkka on 2300 e/kk johon monet sh:t yltävät. Nykyisin suurin osa ikäluokasta kouluttautuu, joten koulutusta ei tarvitse mitenkään ylikorostaa vai missä on kouluttamatonta hoitohenkilökuntaa????

 
Kyllä monetkin käyttävät palkkaneuvotteluissaan henkilökohtaisellakin tasolla irtisanoutumista keinona. Helposti ihmiseltä tulee kommentti, että jos palkka ei nouse, niin vaihdan paikkaa. Nyt kun se tehdään useamman voimin, niin kauhistellaan seurauksia.

Ei ihmisiä mielestäni voi arvottaa, että kuka saa hoitoa ja kuka ei. Siksi mielestäni ketään ei voi jättää tämän työtaistelun ulkopuolelle. Ja minun oma poikani on jatkuvassa hoidossa, mutta jos tilanne kärjistyy, niin haen hoidon muualta. Eivät kaikki sairaalat/terveyskeskukset/yksityiset sairaalat jne kuulu työtaisteluun.

Niin ja en myöskään ole sairaanhoitaja saati hoitoalalla ollenkaan.
 
Minun pitää kommentoida sen verran, etten yhtään sen paremmalla silmällä katsonut vaikkapa paperimiesten lakkoa. (Itse asiassa se oli naurettava vaatimuksineen :x . ) Enkä kyllä sitä lääkärien lakkoakaan.

Vaan nyt alkoi kiinnostaa, mihin/keiden palkkoihin sairaanhoitajat palkkaansa vertaavat? Kun se ei ole "koulutusta vastaavaa"? Paljonko käytännössä esim. yö-/ja viikonlopputyölisät tuovat tuohon peruspalkkaan? Rahaahan sekin on?

Onko työtaisteluvälineiksi tietoisesti valittu heikoimmat: lapset jne. ? Vai kohdistuvatko toimet sattumalta juuri noille aloille? Eikö olisi voinut lähteä jostain vähemmän kriittisestä?

Näitä mietin :)
 

Me hoitajat (minä siis olen sallainen) ajamme omia etujamme kyllä, mutta siinä sivussa tulee ajettua myös monien muiden etuja vaikkapa yksittäisten kansalaisten, jotka terveydenhoitoa tarvitsevat.

Me moni hoitajista ihan oikeasti olemme valmiit siirtymään muille aloille, emme todellakaan koe saavamme riittävää korvausta työstämme. Minä teen raskasta työtä akuutinhoidon saralla. Potilaita on moneen lähtöön ja niin on omaisiakin, joita saamme myös auttaa ja opastaa tässä työssä. Työmme on hyvin epäsäännöllista (siis illasta aamuun, taas aamuun, iltaan, aamuun ja sitten putken päättä kolme yötä). Teemme töitä kolmenviikon jaksossa kaksi viikonloppua. Eli käytännössä olemme vapaalla yhden viikonlopun kuukaudessa. Myös kaikki juhlapyhät olemme töissä, yleensä sattuu niin että joku juhlapyhistä on vapaana kokonaan tai osittain. Lisät näistä ei mitään päätä huimaavia ole. Käteen jää näistä viikonlopuista, illoista ja öistä 200 euroa/kk. Minä olen ainakin korviani myöten täynnä työnantajan, kunnan, valtion ja kansalaisten arvostuksen puutetta. Tai sitä että kaikki vain puhuu ja puhuu, mutta kukaan ei oikeasti ole valmis maksamaan. Itse arvosta ammattiani, mutta en voi hyväksyä sitä, että meidän ammatillamme poliitikot ratsastavat, mutta aina nämä puheet ovat olleet yhtäkatteettomia. Kun tulee puheiden lunastusten aika, ottaa aina päättäjät vesiperät!

Mutta asiaan. Miten olet ajatellut hoidattaa itsesi ja lapsesi, jos suurimäärä hoitajista poistuu muille maille tai toiseen ammattiin. Ala ei huononpalkkauksen takia kiinnosta, joten niitä työntekijöitä ei kohta ole, kun vielä suuretikäluokat eläköityvät. Luuletko, että hoitotakuu toimii? Luuletko, että hoitoa aina vaan saa? Kuka hoitaa? Lääkärikö? Eikö heistäkin ole pulaa?'

Mitä sinä maksat hoidostasi? Olisitko valmis maksamaan esim 10 euroa veroissa enemmän, että julkinenhoito säilyy ja hoitajat saisivat palkankorotukset? Siis olettaen että hoitajat saisivat palkankorotuksensa. Vai valittaisitko etta oli hoitajien vika kun sinulta kukkaro keveni kympillä. Vai osaisitko ajatella, että sinä saat arvokasta hoitoa tuolla rahalla. Sinä pääset neuvolaan tarkastukseen, synnyttämään, vauvasi neuvolaan, hoitoon tarvittaessa. Mitä olet itse valmis tuosta maksamaan?? Moni ei ilmeisesti yhtään mitään.

Joukkoirtisanoutumiset eivät ole hoitajien vika. Ketään ei saisi syyllistää, että jätät hoitamatta heikoimmat kun irtisanoudut. me ajamme oikeuksiamme ja ammattimme arvostusta vihdoinkin sanoista tekoihin. Lakoilla emme ole saanut mitään, mutta nyt toivottavasti saamme. Tai sitten suomen terveydenhuolto muuttaa muotoaan. Terveydenuolto yksityistyy ja siitähän me kaikki olemme valmiit maksamaan, eikö.
 
No kyllähän tuosta synnytämisestä esim joutuu maksamaan jo nyt. Pienituloisille nekin maksut ovat liikaa. Ja maksanhan minä np-ultrastakin polimaksun. Muuta ultraa ei meillä olekaan tarjolla.

Minusta olisi järkevämpi jättää uhkailut sikeen: kohta ei ole hoitajia, kaikki muuttaa ruotsiin, hampurilaisravintolassakin tienaa enemmän. joopa, joo... Eihän tuossa ole mitään järkeä.

arvokas hoito? Lue vaikka tuolta keskenmenon kokeneiden ketjusta muutama tarina. Omanikin sieltä taitaa löytyä. Arvokkuudesta en sen enempää halua tässä kirjoittaa.

Itse haluan korostaa sitä, että onko jokainen hoitaja OIKEASTI miettinyt, mitä irtisanoutumisella uhkailu ihan oikeasti tarkoittaa? Toivon että ihan ajan kanssa miettisitte mitä olette tekemässä. Ei uhkailua/sanelupolitiikkaa tarvitse kenenkään hyväksyä.

Siinä olette oikeassa, että poliitikkojen puheisiin ei kannata uskoa. Ennen vaaleja puhuttiin että lapsiperheiden asemaan tulee parannus, mutta kappas alin maksuluokka (maksuttomuus) poistettiin ja korvaukseksi annettiin 10 ? lisää yksinhuoltajille. Siis lopputulos on plus miinus nolla. Toinen parannus on lähes yhtä naurettava: 10 ?lisää kolmannesta lapsesta. Joopa joo, kyllähän nyt lapsiperheiden asema koheni oikein kunnolla. Ei vaalilupauksia ole ennenkään pidetty enkä usko että niin tulee jatkossakaan käymään. Sen verran pessimistinen itse olen. siksi onkin outoa, että tehyläiset niihin uskoivat niin täysin.

Hoidosta maksamisesta: Yksityisellä olen käynyt lapseni kanssa ja rokotetutkimuksen kautta saimmelopulta lähetteen sairaalaan, kun se tuntui olevan mahdottomalta neuvolan kautta. Tämäkin kertoo hoidon tasosta jotain...

Kielokki: Jos käteen jää 200?, niin minkä verran sitten oikeasti saat noista haitoista ennen veroja?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ruusa07:
No kyllähän tuosta synnytämisestä esim joutuu maksamaan jo nyt. Pienituloisille nekin maksut ovat liikaa. Ja maksanhan minä np-ultrastakin polimaksun. Muuta ultraa ei meillä olekaan tarjolla.

Minusta olisi järkevämpi jättää uhkailut sikeen: kohta ei ole hoitajia, kaikki muuttaa ruotsiin, hampurilaisravintolassakin tienaa enemmän. joopa, joo... Eihän tuossa ole mitään järkeä.

arvokas hoito? Lue vaikka tuolta keskenmenon kokeneiden ketjusta muutama tarina. Omanikin sieltä taitaa löytyä. Arvokkuudesta en sen enempää halua tässä kirjoittaa.

Varmasti löytyy aina moittijoita. Aina. Harvoin kiitetään hyvästä hoidosta, aina etsitään negatiiviset kokemukset. Ja ymmärrän tuon sillä eihän lehti möisi jos kerrottaisiin hyvistä kokemuksista, sehän olisi liian lässyä.Eikä tulisi niin paljon myötatuntoa jos hoito onnistuisi, aina kun sitä hiukan värittää negatiiviseen sävyyn tulee myös paljon myötätuntoa ja olkaantaputtajia ja on niin ihanan kivaa haukkua suomen terveydenhuoltoa yhdessä, Eikö??
Tiedän, että monista asioita ihmiset ovat valmiita nostamaan syytteitä ja niitä sattuu paljon hoitoalallakin. Mutta ehkä kauhein minkä olen kuullut on, kun pelstuslaitos sai korvausvaatimuksen pilatusta nurmikosta. Pappa oli saanut sydänkohtauksen, häntä oli elvytetty jo kotona ja saatu sydämeen rytmi takaisin ja hänet siirrettiin ambulanssilla kotoaan sairaalaan, ambulanssi lähti hiukan liian vauhdikkaasti ja ruopaisi nurmikkoa. Pappa selvisi, mutta pelastuslaitos joutui korvaamaan maallisen nurmikon!!! Kiitosta ei kuulunut papan pelastamisesta. Jota ei olisi tapahtunut ilman pelastuslaitosta. Tälläisiä olen tottunut kuulemaan. Mutta tiedän että epäonnistuneita hoitoja useammin tapahtuu iloinen ihme ja hoito onnistuu. Mutta siitä en saa sinua vakuuttumaan, tiedän sen.

Mutta Suomessa on hoitomaksukatto. Hoitopäivä taitaa maksaa 26e/vrk. hoitomaksukatto on muistaakseni 590e/kalenterivuosi. Eli jos pötkötät kuukauden sairaalassa niin kuin minä vuosi sitten niin tuo maksukatto tulee täyteen. Tämän jälkeen hoitopäivämaksu puolittuu. Polimaksuja ei enää tule ollenkaan sinä vuonna. Sinä et joudu maksamaan lapsesi sairaalahoidosta kuin viikon eli jos lapsesi vaikkapa syntyy keskosena niin menee vain viikon ajalta maks ja esim synnytysosastolla lapsi vierihoidossa ei maksa sinulle mitään. Mysökin ilmaista on neuvolatoiminta.
Tämähän maksaa ihan liikaa. Pienituloiset saavat tietääkseni sossusta rahat hoitoihin. Eli he eivät köyhdy ollenkaan vaikka sairaalassa joutuisivat pötköttämään.
Itse haluan korostaa sitä, että onko jokainen hoitaja OIKEASTI miettinyt, mitä irtisanoutumisella uhkailu ihan oikeasti tarkoittaa? Toivon että ihan ajan kanssa miettisitte mitä olette tekemässä. Ei uhkailua/sanelupolitiikkaa tarvitse kenenkään hyväksyä.

Luulen että tätä ei ihan oikeasti tarvitse hoitajalle korostaa. Kyllä me ihan oikeasti tiedämme mikä meidän tilanne on!! Vaikka ehkä mielestäsi meillä ei ole tarpeeksi riittävä koulutus palkankorotuksiin, niin kyllä meillä sen verrna riittävä koulutus on, että ihan oikeasti tiedämme mitä tarkoittaa kun irtisenomme itsemme. Se ei ainakaan minun puoleltani ole uhkailua, vaan minä osoitan silla rajan joka on tässä. En ole itse enää valmis joustamaan.Ja nimenomaan sitä sanelupolitiikkaa on kohdennettu meihin hoitajiin monien vuosien ajan. Se on naamioitu hienosti tuon kuuluisan kutsumuksen taakse, mihin nytkin yritetään monella taholla vedota. Tuo kutsumut kun on hiukan jo kulahtanut juttu.

Siinä olette oikeassa, että poliitikkojen puheisiin ei kannata uskoa. Ennen vaaleja puhuttiin että lapsiperheiden asemaan tulee parannus, mutta kappas alin maksuluokka (maksuttomuus) poistettiin ja korvaukseksi annettiin 10 ? lisää yksinhuoltajille. Siis lopputulos on plus miinus nolla. Toinen parannus on lähes yhtä naurettava: 10 ?lisää kolmannesta lapsesta. Joopa joo, kyllähän nyt lapsiperheiden asema koheni oikein kunnolla. Ei vaalilupauksia ole ennenkään pidetty enkä usko että niin tulee jatkossakaan käymään. Sen verran pessimistinen itse olen. siksi onkin outoa, että tehyläiset niihin uskoivat niin täysin.

Hoidosta maksamisesta: Yksityisellä olen käynyt lapseni kanssa ja rokotetutkimuksen kautta saimmelopulta lähetteen sairaalaan, kun se tuntui olevan mahdottomalta neuvolan kautta. Tämäkin kertoo hoidon tasosta jotain...

Joskus sairaalassa osataan asiat paremmin kuin yksittäisellä terveysasemalla/neuvolassa. Näin käy yleensä terveydenhuollossa toimitaan. kun oma osaaminen tai resurssit loppuvat siirretään hoito sinne missä se voidaan antaa


Kielokki: Jos käteen jää 200?, niin minkä verran sitten oikeasti saat noista haitoista ennen veroja

Eli peruspalkka on 1849e/kk Henkilökohtainen lisä (ikälisä) 92e. Lisät noin 290e/kk (riippu montako yötä, kuinka pitkä sunnuntai jne) Eli yht 22 31e ja käteen jää 1580 verojen jälkeen.
 
Tämä keskustelu käy kuumana..

En edelleenkään tajua sitä, että miten nuo palkankorotukset hoitajien työoloja ja työn rankkuutta muuttaisi. Vuorotöitä tehdään edelleen jne.

Ette kai ihan tosissanne väitä, että sitten kun rahaa saisi vähän enemmän niin jaksaa tehdä paremmin töitä??

Tämän päivän keskisuomalaisessa on Raimo Sailaksen haastattelu ja tässä suora lainaus siitä:
" Kummallisinta tilanteessa on se, että vaikka työntekijöiden määrä on kasvanut ja työn määrä on jopa vähentynyt, hoitajat valittavat kiirettä ja potilaat heikkoa hoitoa. Sailaksen mukaan vika ei ole hoitajissa vaan työn organisoinnissa. Järjestelmä ei toimi, vaan siitä olisi saatava tehokkaampi. En epäile yksittäisten hoitajien työpanosta, mutta järjestelmä on mätä. Työvoimapulan kanssa elettäessä työn tuottavuutta on hoitoalallakin saatava nostettua."

Tuon allekirjoitan täysin. Ainakin mun työn kuvaan kuuluu ihan liikaa varastojen täyttelyä, listojen tekemisiä, jne jne. Paremmin organisoimalla aikaa jäisi paljon enemmän asiakkaille ja ainaisesta kiireen tunnusta.

Ja ehdottomasti olen sitä mieltä, että hoitomaksut suomessa ovat ihan liian pieniä! Itse maksaisin mielelläni enemmän suomen korkealaatuisesta hoidosta.

Ja vielä on pakko lisätä, että siihen että työntekijöitä ei saada työpaikoille on kyllä medialla ja meillä hoitajillakin peiliin katsomista. Kuka puhuu julkisuudessa kaikista työn hyvistä puolista? Ei kaikki suomen hoitajat ole sitä mieltä, että tekevät työtä jota ei arvosteta! Ja työssä on niin paljon hyvää. Edelleenkin haluan korostaa sitä, että haluan tehdä työtäni vaikka pienemmälläkin palkalla, koska musta se on oikeasti kivaa. Olisi kammottavaa olla jossain tehtaassa töissä..
 
Ymmärrän kyllä hoitajiakin MUTTA mikään EI korvaa sitä tuskaa jos esim. vastasyntynyt/lapsi menehtyy jos ei saa hoitoa!
Ja synnyttäjiäkin saatetaan joutua laittamaan kotiin liian aikaisin....
Voimia ja jaksamista kaikille odottajille :hug:
 
Itse olen teho-osastolla töissä. Olen ollut noin 7 vuotta. Kun menin, meitä oli n 6 hoitajaa yövuorossa. Nyt on 9-10. Mennessäni joskus ehti lukemaankin jotain öisin, nykyään mennään tukka putkella koko ajan. Potilasmäärät lisääntyvät koko ajan, ja he ovat vaikeahoitoisempia kuin ennen. Tämä johtuu siitä, että hoitomenetelmät ovat kehittyneet niin paljon, että pystymme hoitamaan ja pelastamaan elämälle sellaisia, joilla ei vielä reilu 5 v sitten ollut elinmahdollisuuksia. Tätä tarkoitamme, kun kerromme, että palkka ei vastaa työn vaativuutta. SE on oleellisesti muuttunut. Meilläkin on suhteellisen nuori henkilökunta, koska kokeneita lähtee koko ajan muualle, joko yrittävät päivätöihin, tai opiskelevat ihan uuden ammatin. Nuoret lähtevät myös. Perehdyttäminen esim meidän teholle kestää n pari-kolme vuotta, ennenkuin pystyy toimimaan kaikissa työtehtävissä. Sitten tämä perehdytetty hoitaja päättääkin lähteä muualle, kun on raskasta ja saman rahan saa muualtakin. Tää on todella raskasta tää ainainen perehdyttäminen. Opiskelijaohjaus tietty päälle vielä.

Luulen, että irtisanoutuneita on näistä akuuttihoitokohteista eniten juuri siksi, että hoitajavaihtuvuus on niin suuri, ja työn vaativuus kasvaa siellä eniten.

Lapsena kävin muuten vanhainkodissa katsomassa tuttua mummoa. Hän tarjoili meille limsaa ja karkkeja. Nykyään samaisessa kunnallisessa vanhainkodissa ei taida olla enää käveleviä ihmisiä, paitsi ehkä kaatuilevia sekavia dementikkoja muutama. Kukaan ei käy itse asioillaan, harva syö itse jne. Eli työnkuva on sielläkin oleellisesti muuttunut.
 
Suorastaan ihailtavaa seurata työtaistelun ympärillä käytävää keskustelua! Nyt aletaan toivottavasti ymmärtää sairaanhoitajien, kätilöiden ja muiden hoitoalalla toimivien tärkeys tässä hyvinvointiyhteiskunnassa. Mikäli palkkaus ei parane ja tuntuvasti, saamme heittää hyvästit toimivalle terveydenhuoltojärjestelmälle. Tätä näyttää monen terveydenhuollossa toimimattoman olevan hankala ymmärtää. Mikäli palkkaus ei ole kohdallaan, ei ammattilaisia tulevaisuudessa riitä alalle. Kuka silloin hoitaa sinut ja lapsesi?

Työskentelen kätilönä yliopistosairaalassa ja täysin puhtain sydämin koen tekemäni työn Tehyn palkkavaatimustason arvoiseksi. Tällä hetkellä palkkaukseni (1900 ?) on lähinnä vitsi kun otetaan huomioon työni vastuullisuus ja nykyterveydenhuollon asettamat paineet ja tehokkuus vaatimukset. Jokaisen työvuoron jälkeen olo on enemmän kuin kaikkensa antaneella ja tästä hyvästä olisi toivottavaa saada edes kohtuullinen korvaus. Koulutus ei aina ole palkkauksen ensisijainen vaade, vaan se että vaativasta ja vastuullisesta työstä maksetaan riittävä palkka. Kätilön koulutus, 4,5 vuotta, 180 ov, antaa toki lähtökohdat palkkaukselle, mutta työn vaativuus sen palkan määre tulee ensisijaisesti olla. Se, että joku toteaa muillakin aloilla olevan raskasta työtä ja huono palkkaus, on hieman kehno argumentti kiistää hoitoalan palkankorotusvaateet. Ihmisten arvoissa terveys tulee usein ykkössijalla elämässä. Nyt on kyse suomalaisesta terveydenhuollosta, jonka soisi toimivan myös tulevaisuudessa.

Työnantajat, valtio ja kunnat ovat ikävä kyllä ajaneet tilanteen tähän pisteeseen, jolloin on pantava kova kovaa vastaan. Pallo on työnantaja puolella, ei yksittäisellä hoitajalla. Kunnat ovat vastuussa terveydenhuollon järjestämisestä ja valtion tulee tukea kuntia, jotta kunnat tästä vastuusta selviävät. On kyse yhteiskunnan arvovalinnoista.
 
Lisäisin vielä, että mediassa olevat jutut eivät ole tehyn kirjoittamia. Työnantaja ja mediaa haluaa nimenomaan vetää lapset ja synnyttäjät otsikoihin, koska niillä lehtiä myydään ja saadaan hoitajat näyttämään moraalittomilta.
 
Ensin Kielokin kysymykseen vastaus: Kyllä, olen valmis maksamaan enemmän veroja, jos sillä taataan toimiva terveydenhuolto.

Ja sitten vielä tätä samaa: ainakaan minä en sinällään kyseenalaista tuota palkankorotusta (kyseenalaistaako joku täällä?). Se on ansaittu. Tilanne on vain sillä tavalla hassu, että jälleen kerran sijaiskärsijöiksi joutuvat tilanteeseen täysin syyttömät: eli ne apua ja hoitoa tarvitsevat. Kaiketi sairaanhoitajakaan ei sitten enää ole kutsumusammatti, kun sitä täällä toistuvasti korostetaan. Hölmö minä olen kuvitellut, että se yhä olisi :ashamed: . Sillä en usko, että kenestäkään tulee hyvää hoitajaa vain korkean palkan ansiosta.

Pointtini on tässä koko ajan ollut, että raha ei ratkaise kaikkea. Jotenkin nyt(kin) on harhauduttu uskomaan, että näin olisi. Ja sitä, että työvoimapula johtuisi huonosta palkkauksesta, en edelleenkään purematta niele. Nytkö oletetaan, että valtiolla/kunnilla on varaa nostaa palkkoja ja lisäksi palkata lisähenkilökuntaa?

Tietysti tällaisen alan työntekijöiden irtisanoutumisuhkailu on tehokasta. Siksi se tuntuukin aika...julmalta. Monilla muilla aloilla ei moiseen ole mahdollisuutta - eikä se silti tarkoita, etteikö olisi paljon, paljon muitakin hyvin tarpeellisia ja välttämättömiä ammattialoja.

Olikos se niin, että sairaanhoitajan lähtöpalkka on noin 1900e? Sehän ei kamalasti poikkea vaikkapa opettajan tai jonkun terveyskeskuspsykologin lähtöpalkasta. Mietin vaan :/ .
 
Lähtöpalkka ei ole tuo 1900. Itse olen siis ollut alalla kohta kymmenen vuotta, ja mun vakituisen työsuhteen peruspalkka on 1930 e. Sijaisilla vähän huonompi. Alkupalkka joku 1800 e. Ainakin meillä. Yliopistosairaala, teho-osasto, mutta ei pääkaupunkiseutu. Siellä on paremmat palkat, mutta kalliimmat elinolotkin. Siellä on varmasti muillakin aloilla paremmat palkat, kuin muualla Suomessa.
 
Jatketaanpa nyt yön yli nukkuneena...

Se mitä kehotin kaikkia irtisanoutuvia miettimään on mitä seurauksia irtisanoutumisesta on kaikille. Uskon että ymmärrätte kyllä mikä on irtisanoutuminen. Julkisessa keskustelussa vain on tullut niin selkeästi kerrottu että hoitajilla on suuri vastuu, mutta nyt yhtäkkiä vastuuta ei sitten enää olekaan ja irtisanoutuminen ei tuota teille minkäänlaista ongelmaa??? Häh? Ainakaan kukaan ei siitä uskalla julkisesti puhua. Sitä minä en ymmärrä. siis oletteko oikeasti miettineet mitä tapahtuu 18.11 kun poistutte työpaikoiltanne ja jätätte potilaat. Tätä minä pyysin teitä miettimään. Vastuun siirtäminen hallitukselle tuntuu ihan absurdilta tilanteelta ainakin minusta. Jos hoitajat ovat vastuullisia niin en usko että näin toimittaisiin ja piilouduttaisiin toisten selkien taakse? Vai oletteko sitä ieltä että synnyttäköön ladossa, onhan niin ennenkin tehty, hah hah.

Viennetta: Kätilön työhön kuuluu varmastikin erilaisia työvuoroja joten 1900 ? /kk ei varmaankaan ole ihan koko totuus. Peruspalkasta vouhkaaminen tuntuu jälleen saivartelemiselta, kun kuitenkin kokonaispalkka on se millä ruuat kaupasta esim maksetaan? Ei tehtaassa vuorotyötä tekeväkään ilmoita peruspalkkaa vaan sen mitä hän ihan oikeasti ansaitsee. itsekin olin iloinen kun opiskeluvuosina sain joskus tehdä iltatöitä ja nauttia himpun verran isommasta palkasta. en minä jatellut että se olisi jokin haitta. Niin ja ikälisä järjestelmää ei taida olla muualla kuin kunnalla, joten sen erottaminen peruspalkasta on myös hieman harhaanjohtavaa. Oma tehtäväkohtainen palkkani on alle 1800? (maisteri), mutta tuosta palkasta en itse puhu kun lisäksi saan henkilökohtaista palkanosaa. Voi voi siis minua kun olen niiin surkeasti palkattu, alle 1800?/kk.

Työolot sellaisenaan on varmastikin osittain syynä työuupumukseen, mutta tärkeä tekijä on myös työilmapiirillä. Jos ei ikinä saa kiitosta tai tunne että voi omaan työhönsä itsenäisesti vaikuttaa johtavat myös työuupumukseen ja mietteisiin siitä että pitäisi vaihtaa työpaikkaa/alaa. Sairaala työympäristönä on varmastikin hyvin hierarkinen paikka ja varmasti tuonkaltainen ympäristö vaikuttaa ihmisten työhyvinvointiin varsinkin kun tittelit taitavat lukea puseronrintamuksessa. Omassa työhteisössäni muiden ihmisten titteleistä ei tiedä, jollei tunne ko. ihmistä.

Itse en ole negatiivisilla kokemuksillani kehuskellut, en nytkään halunnut niitä uudestaan esiinnostaa. Tuo toinen asia johon viittasin liittyi siihen että lapsellani oli "tauti" jonka minä maallikkonakin huomasin, mutta neuvolan kautta oli mahdotonta saada lähetettä keskussairaalaan useista yrityksistäni huolimatta. Tuohon nurmikkotarinaan sen verran, että on hieman kyseenalaista liittää sitä tähän keskusteluun mukaan. Kyllä minulla on ainakin sen verran maalaisjärkeä että en moista korvausvaadetta nostaisi. Olen minä itse asiassa kuljettanut itsemurhaa (ranne auki) yritäneen miehen autollani ensiapupolille. Sotkuahan siitä tuli autooni, mutta ei minulle tullut edes mieleen pyytää siitä korvausta. Joten pientä rajaa näihin juttuihin teidän hoitajienkin puolelta. Tuo tilanne oli maallikolle aivan uusi, sillä ensin vietettiin aika pitkään selvittäen ko. henkilön henkilöllisyys ennen ranteen ompelua vaikka näki että siihen muovipussiin joka käden päälle laitettiin oli valunut jo aikalailla verta.

dinomamma: Pääkaupunkiseudulla on suuremmat elinkustannukset ja yleisesti ottaen kaikilla aloilla paremmat palkat. Itse olen käynyt töiss 8,5 vuotta j ei se minun palkkani ole kohonnut kuin noiden vuosittaisten nimelliskorotusten verran, niin ja noita työsuhteita onkin sitten ollut vähintäänkin 15. En ole edelleenkään vakinainen.

Arvovalinnoista on hieman kornia puhua jos toisen puolen arvot ovat kiristys ja uhkailu????

Pienituloiset ja sossu: Ei varmaankaan ole mukavia nuo sossussa vierailut. Ne taatusti syövät ihmisarvoa suurimmalta osalta meitä. Tietysti on niitä jotka sumeilematta käyttävät hyväkseen yhteiskunann etuuksia, mutta on väärin ajatella että kaikki ihmiset olisivat sellaisia. itselläni on monesti tullut syyllinen olo vieraillessani terveyskeskuksissa. Heti on sellainen olo että turhasta valitan ja en ole varmastikaan ainoa jolle näin on käynyt. Ne kerrat jolloin tarvitset apua ja sinut leimataan välittömästi yhteiskunnan hyväksi käyttäjäksi. Nyt meni heman ohi aiheen... tunnustan

Hoitomaksujen nostamisesta: Sehän johtaa lopulta hyvinvointiyhteiskunnan purkamiseen ja sitä juuri siihenhän taitaa tämänkertainen hallitus pyrkiä. Vaikka itselläni olisikin varaa hankkia ja maksaa osasta palveluita enemmän en automaattisesti oleta että muilla olisi samanlainen tilanne. Jos Riki Sorsan mielestä teillä on pienipalkka niin siivoojan näkövinkkelistä teidän tilanne vaikuttaa ihan toiselta. Kumpi heistä on siis oikeassa? Jollekin perheelle voi olla mahdotonta asua esim kaksiossa pienen lapsen kanssa kun taas toiselle ko. tilanteessa ei ole mitään outoa. Ainahan tietysti olisi kiva saada enemmän, mutta johonkin realistiseen tasoon pitäisi raja kuitenkin vetää. Niin ja kyllähän sillä pienemmälläkin palkalla pärjää jos ei ole esim isoa asuntolainaa maksettavana. Jälkimmäisessä tilanteessa saattaa lopputulos kuitenkin olla että käteen jää lainojen jälkeen vähemmän isommastakin palkasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dinomamma:
Lisäisin vielä, että mediassa olevat jutut eivät ole tehyn kirjoittamia. Työnantaja ja mediaa haluaa nimenomaan vetää lapset ja synnyttäjät otsikoihin, koska niillä lehtiä myydään ja saadaan hoitajat näyttämään moraalittomilta.
Ihan ok pointti, mutta kyllä Tehy itse päätti, että irtisanoutumiset koskee heti juuri haavoittuvinta osaa terveydenhuolossa |O Media ei ole keksinyt tätä ihan vaan myymään otsikoita ja työnantaja saadakseen hoitajat näyttämään moraalittomilta!
Tehy olisi voinut aloittaa irtisanoutumiset vanhusten asumispalveluyksiöistä ja terveyskeskusten vuodeosastoilta, joihin ammattitaitoista vuokratyövoimaa olisi ollut helpompi saada - ja veikkaanpa, että neuvotteluyhteys olisi säilynyt parempana.

Nyt hallituksessa nauretaan tehyläisten vaatimuksille saada vastinetta vaalilupauksille :whistle: Ei kai kukaan tosissaan ota kirjaimellisesti vaalilupauksia. Vaalipuheitahan ne vain ovat... Ei kukaan lakkoillut edellisen hallituksen täyttymättömistä lupauksista työllisyyden puolittumisestakaan :LOL:
Mutta kuka muistaa nämä petetyt lupaukset vielä neljän vuoden kuluttua...
 

Yhteistyössä